Unconfigured Ad

Collapse

Mottager i MiniEllipse elektro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leitho
    • May 2005
    • 29

Mottager i MiniEllipse elektro

Hei der ute!

Muligens ikke under riktig "tema" men jeg prøver..

Har akkurat hatt jomfrutur med en ny MiniEllipse elektro.
    Den har Himax motor, CC reg, 1500 3s lipo og HS 81 servoer.
    Så til ”problemet”:: Jeg brukte en ny Jeti 5 mottager…
    Rekkeviddetesten var ”godkjent”, men den hadde tendenser til
    å leve sitt eget liv ”oppi der”. (Fikk den greit ned igjen).
    Jeti`n må erstattes med noe tryggere.
    Ønsker meg tips fra noen av dere som har MiniEllipse-Elektro
    e.l , om hva slag mottagere dere er komfortable med i slike
    el-modeller. Det er ikke mye plass å boltre seg på i de kroppene.

Hilsen Leif Th
  • Reidar
    • Jul 2006
    • 49

Jeg har to Hitec HFS-05MS (8,6 gram, 37x19x10mm) som jeg er bra fornøyd med. God rekkevidde og har aldri hatt problemer. Du er sikker på at mottakeren er problemet, og det ikke er støy fra ESC eller motor som lager trøbbel?
    Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
    Graupner Trainer 400 (OS .46)
    CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
    Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

Comment

• leitho
      • May 2005
      • 29

Hei!
      Jo, det er nok ESC eller motor som lager støy, selv om de er helt nye.
      Det jeg er ute etter, er mottagere som ikke lar seg påvirke av denne
      eventuelle støyen. Ser ikke at jeg kan "forbedre noe" på ESC eller motor.
      Glemte å fortelle at senderen jeg bruker er en RoyalEvo 9.
      Hilsen Leif Th

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Jeg har selv erfart at der er mer støy i elektro-modellene mine med CC-regulatorer (spesielt 25 og 35A) enn med f.eks Jeti ESC.
        Der er noen Jeti mottakere som er svært dårlige sier svært mange elektroflygere... og en av de små Hitec-mottakerne er svært dårlig... Husker ikke modellbetegnelsene!

I f.eks Formosaen har jeg glitcher på nesten hver tur (CC 35 ESC i) og det siste jeg prøvde var Schulse RX i den... men nei.
        Jeg har stor tro på Webra`s "Scan"-mottakere (kommer godt ut av det målemessig i en stor test, (like bra som MPX IPD) og jeg får et par stykker i posten i dag/morra. Da blir det testing i Formosaen umiddelbart!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Reidar
          • Jul 2006
          • 49

Den Hitec-mottakeren som er veldig dårlig heter Feather, men denne er ikke i salg mer.
          Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
          Graupner Trainer 400 (OS .46)
          CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
          Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

Comment

• sjaa
            • Feb 2006
            • 601

Hyperion DSP kan jo være en idé. Jeg har slitt med glitch på en T-rex med en Graupner R770 (?) og etter bytte til Hyperion har jeg ikke merket noe som helst. Har utelukkende hørt godord om disse mottakerne her på forumet også..
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Joda, jeg har også flere av Hyperion-mottakerne og dem fungerer godt i de flyene dem brukes i. Dem varierer fra ymse seilfly til noen elektro-modeller. Siste flyet jeg putta Hyperion i var min nye Magister. Den hadde jomfrutur forrige uke og har fått en god del flighter allerede. Ingen glitcher der heller
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ofremmi
                • Sep 2002
                • 490

Hei
                Hva med å prøve å koble inn et filter på ladningen fra mottageren til regulatoren, det har hjulpet meg flere ganger. Har da brukt en liten ferrit-kjerne og viklet en skjøtekabel så mange ganger som mulig (5-7) gjennom denne (ta av plast-hylsa på kontaktene så er det enklere å få ledningen mange ganger gjennom). Påse at denne er så nærme mottageren som mulig. Ser at flere regulatorer kommer med dette som std. fra produsenten.
                Ola
                www.ofremmi.info

Comment

• logopilot
                  • Mar 2006
                  • 13

Hvilken type Jeti er det du har. Finnes i to varianter, med og uten "MPD", som er Jeti sin versjon av prossesering av signalet som kommer inn fra antenna. De nye variantene med "MPD" fungerer mye bedre i modeller med elektromotor.

--
                  Kjell Gai - mfn@kagai.org

Comment

• leitho
                    • May 2005
                    • 29

Fine greier.. Her drøsser det inn med tips og gode råd av forskjellige slag.

Men jeg har enda ikke fått noen reaksjon/erfaring fra noen som har tilsvarende
                    modell og innmat, om hva slag mottager de har gode erfaringer med.
                    Utfordringen her er vel at komponentene ligger svært nær hverandre, og
                    inni en trang glassfiber-kropp.

Til joo: Jo da, det er en CC 35 (kanskje dessverre).
                    Til sjaa: Elefun skriver at Hyperion DSP har rekkevidde 600 m+ (betenkelig??)
                    Seilfly kan være fristende å fly langt ut, og da + evt. el-forstyrrelser ???
                    Til logopilot: Ja, det er en helt ny Jeti-MPD jeg har.
                    Til ofremmi: Tipset om ferrit-kjerne tente jeg litt på. Har aldri anvendt det før,
                    men har sett det brukt ”av andre”. Er det flere typer/verdier på disse
                    og hvem har slikt på lager. (har ikke sjekket på nett i skrivende stund).

Takker for tipsene så langt og venter spent på fortsettelsen.

Hilsen Leif Th

Comment

• Rune
                      • Feb 2003
                      • 38

Denne motageren har aldri sviktet meg http://www.mosshobby.no/pd1095842870.htm?categoryId=68 har flydd med den i min trofaste maico(Elektroseiler) og seilflya mine har ogå bruk denpå inndor der der du har en masse radiosignaler i lufta uten att jeg har merket så mye som ett feilslag den er bare helt suveren(til inndor er den litt tung)

Rune

Comment

• Per
                        • Nov 2005
                        • 243

IMPX har ferritringer inne.
                        Jeg har heller ikke prøvd slike enda men det kan kanskje være greit å skjøte litt på ledningen for å holde litt avstand mellom reg. og mottager?

Comment

• x-pilot
                          • Dec 2004
                          • 205

Glitch er noe dritt!

Og det er normalt ikke mottakeren som er problemet. Jeg som radioamatør lurer ofte på hvorfor ikke mottakerne er beskyttet i et "fardaybur". De er jo helt åpne, ...sikkert for å spare vekt. Lurer også på hvordan man kan få til et ordentlig jordplan i flyet, noe alle antenner av "Marconi"-typen må ha. Disse kalles forøvrig "random wire antenna". Uten jordplan er man ekstremt utsatt for radiostøy. Ikke for å sette griller i hodet på noen, men radiomessig er det utstyret vi bruker totalt på trynet designmessig. Merkelig at det fungerer i det hele tatt. Skulle man brukt 500 Watt i stedet for 500 milliWatt, ville vi krepert av radioburns og stygge dødsfall i felten pga mismatch mellom antenne og jord... Noe som, i flg en teori, var årsaken til at den Zeppelineren tok fyr og brant opp i sin tid...
                          Anyway, de gangene jeg har hatt et fly som begynner å glitche etter en stund, er det alltid støybeskyttelsen (Kondensatorer på motoren) som er problemet. Vanskelig å få loddingen til å sitte der. Dette gjelder ikke 3-fasemotorer (Børsteløse)

Det er flere typer radiostøy i et fly, som kan skape problemer, i tillegg til støy som kommer utenfra. Slik jeg har erfart det, er gniststøy fra børstene, støy fra regulatoren og støy fra magnetfeltet i motoren de mest problematiske. Det siste er håpløst å bli kvitt og heller ikke store problemet, mens støy fra børster er relativt håpløst men enkelt å gjøre noe med. Her lodder man på egnede kondensatorer fra + til gods og fra - til gods, samt mellom + og -. Det finnes også en diode (som jeg ikke husker navnet på i farta) som loddes mellom + og -. Alt dette vil du få god veiledning på ved å sende en mail via www.el-fly.dk. Regulatorstøy aner jeg ikke hva man kan gjøre med. Jeg tror det sitter komponenter i enkelte regulatorer som sender ut bredbåndet radiostøy under gitte omstendigheter (Turtall, belastning etc) og det er en god ide å korte inn avstanden mellom regulatoren og motoren, ha så kort batteriledning som mulig, samt å flytte mottakeren så langt unna det andre utstyret som mulig.

Ferittringer er ofte brukt mellom mottaker og eksterne servoer og regulator. De kjøper man på http://www.elfa.se/no/index1.html og de koster nesten ingen ting. Få tak i ringer som er akkurat store nok til at kontakten går i gjennom. Dra et par runder med servoledningen rundt ringen.

Hva kan man gjøre om flyet likevel glitcher? Noe jeg har funnet ut er at antennen i flyet normalt er horisontalt polarisert (Henger rett ut bak), mens senderen er mest vertikalt (Peker tilnærmet rett opp) På 35MHz er dette ikke store problemet, men under marginale forhold vil du kunne redde inn flyet (og dagen) ved å snu deg 90 grader slik at senderantennen og mottakerantennen er paralelle.

Bare noen erfaringer jeg har gjort meg. Håper det kan hjelpe noen der ute
                          Trygve M.
                          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
                          -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

Working...