Unconfigured Ad

Collapse

Easyglider vs Cularis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

Easyglider vs Cularis

Vurderer seilfly til sommeren, har ikke noe hang å dra til i nærheten så det blir elektro glider til koseflyging. Skal enten kjøpe easyglider eller cularis, men vet ikke helt hvilken enda.
    Har skjønt at det originale motor oppsettet er dårlig på easyglider, og bør byttes ut til børsteløst. Men hvordan er motoroppsettet som følger med cularis? Er det godt nok?

Heller mest mot cularis pga størrelsen. Men hvordan er vingen på denne med tanke på transport i bil? Er den delbar?

Tenkte å handle denne: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXSBS8&P=ML
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Skal du kose deg ville jeg kjøpt noe helt annet enn de nevnte modellene! Begge flyr dessverre relativt dårlig og gir lite glede om det er koseflyving du er ute etter. De fungerer på hang i lite vind, men til termikk blir disse isoporflyene lite effektive og detter fort ned. Det ligger en MiniEllipse med elektromotor på rcmarked.no. Den, eller tilsvarende, er skikkelig koseflyving!

Eller så må jeg nevne at DLG-fly er også utrolig morsomt, men det er da uten elektro.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Både Easyglideren og Cularisen er 2 stk solide fly som faktisk har meget gode thermikk egenskaper, de er lette så de stiger som en kork i thermikk, på hang skal det ikke så mye vind til for og henge....
      Er å anbefale børsteløst oppsett uansett hva du velger, da kan du klatre opp til 150- 200 m på 12-15 sekunder. Cularisen synes bedre på himmelen pga lengre vingepenn også har den bedre glidetall. Cularisen har avtagbare snap on hovedvinger også på staben så den er lett å transportere. Cularisen selges vel uten motor oppsett i utgangspunktet..
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Kingfisher
        • Feb 2006
        • 833

Jeg har begge, Cularis med MPX sitt motorkit og Easy Glider Pro med MPX motorkit,250W.

Den siste har jeg fløyet en del i det siste. Har 2S lipo-pakke i den og det går vertikalt. Har målt oppsettet til 450W og 45A. Det er i meste laget for kontrolleren. 2S lipo vil holde i lange baner.
        Fløy den første gang på hang for ett par dager siden og den holdt seg oppe på ca. 3-4 m/s.
        Easyglider Pro kan anbefales.

Cularisen har jeg hatt i ett år. Den er en god del større, delbar vinge og flaps som muliggjør crow/butterfly brems. Anbefalt motoroppsett til denne med 3S holder også i massevis.

Skulle jeg nå ha valgt, uten å ha noen av de, ville jeg valgt Easyglider. Med 3S og 250w blir den nesten en softliner også. Morsomt.
        Men er du ute etter bare termikk, ville jeg ha valgt Cularisen rett og slett fordi den er større og mer synlig.

Begge finnes i Norge, også Easyglider Pro (Elefun og kanskje Mikronor)

Stein

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Originally posted by Litespeed
          Både Easyglideren og Cularisen er 2 stk solide fly som faktisk har meget gode thermikk egenskaper, de er lette så de stiger som en kork i thermikk, på hang skal det ikke så mye vind til for og henge....
          Er å anbefale børsteløst oppsett uansett hva du velger, da kan du klatre opp til 150- 200 m på 12-15 sekunder. Cularisen synes bedre på himmelen pga lengre vingepenn også har den bedre glidetall. Cularisen har avtagbare snap on hovedvinger også på staben så den er lett å transportere. Cularisen selges vel uten motor oppsett i utgangspunktet..
          Definer "gode thermikk egenskaper"!

I min verden så stiger så å si alt i god termikk! De største forskjellene mellom seilfly oppdager du derimot når termikk er dårlig eller det er synk. En god modell kan du trimme nesa litt ned på for å få fart ut av synket, uten at modellen taper nevneverdig mer høyde. På denne måten har du mulighetene til å fly over ett langt større område for å finne termikken. Det finnes svært mange andre og også langt bedre el/seilflymodeller der ute! Jeg leser det slik at trådstarter ønsker ett kosefly, ikke ett nybegynner fly som tåler en støt.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Litespeed
            • Jun 2005
            • 1064

Det er ikke sånn at alt stiger like godt i thermikken, jo lettere jo bedre stig pga av at du kan holde mindre hastighet og en mindre sirkel , da er du i kjernen på termikken og du stiger som en kork,, det er her måkene ligger f eks. Har du et tyngre seilfly så stiger du saktere pga av at du må ha en større sirkel og dermed utenfor der det stiger best.
            Dette gitt eksempel samme krengning men ulik vekt.
            Ja det er riktig at gliegenskapene til en tyngre seilflymodell i motvind er helt overlegne enn et lettere et....
            Jeg har flydd 3m Carbon seiler og 4 m glassfiber men jeg koser meg mest på fjellet med min Cularis , har kanskje noe med at man kan ta bekymringsfrie landinger imellom steinene...
            Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Hei..Har begge og dem er ganske ulik og fly...Det er børsteløs på begge og når det gjelder og legge dem sammen for transport i bil, er faktisk Cularisen best selv om den er størst...
              Når det gjelder termikkegenskaper på disse er jeg helt grønn....Har bare fløyet modellfly i et års tid.
              Har og en Aviomodelli watt 200 og en cmpro Omei 2000.
              Disse har uten tvil mere speed en MPX sine.
              Var i går og snusa etter termikk på Cularisen og traff masse.... Men i dag (Med samme vær) prøvde jeg Omeien og Easyglidern...Null og nix....
              Men det skal jo sies at jeg er helt nybegynner på seilfly..

Men i alle fall...Kjøp deg det flyet du vil....Sjappene har flere og by på...Nå og sendere

MVH V.Lorentsen.

Comment

• junior
                • Mar 2005
                • 271

Er ikke så kresen, vil bare ha et seilfly man kan kaste ut å fly litt med. Kjøre det opp med motoren og seile ned igjen, avslappet i stolen =)
                Så derfor blir det cularis eller easyglider.

På denne cularisen står det "electric powered", så regner med at moto oppsettet følger med da.
                Men det står ikke ikke noe om hvilken motor det er, om det er børsteløs: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXSBS8&P=ML

Her er et børsteløst power set til cularis, men er kanskje ikke det som følger med flyet siden det er nesten like dyrt som selve flyet: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXSBS9&P=M

Har ikke towerhobbies mail support? Eller er det bare jeg som ikke finner mail adressen til dem?
                ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• ERJ
                  • Aug 2007
                  • 935

Contact Tower...

Originally posted by junior
                  Er ikke så kresen, vil bare ha et seilfly man kan kaste ut å fly litt med. Kjøre det opp med motoren og seile ned igjen, avslappet i stolen =)
                  Så derfor blir det cularis eller easyglider.

På denne cularisen står det "electric powered", så regner med at moto oppsettet følger med da.
                  Men det står ikke ikke noe om hvilken motor det er, om det er børsteløs: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXSBS8&P=ML

Her er et børsteløst power set til cularis, men er kanskje ikke det som følger med flyet siden det er nesten like dyrt som selve flyet: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXSBS9&P=M

Har ikke towerhobbies mail support? Eller er det bare jeg som ikke finner mail adressen til dem?
                  Joda...

info@towerhobbies.com

Mvh Einar -

Comment

• Guest

#10 Unapproved
                    Yepp. Det er ingen motor med...Jeg satte inn denne men det ble litt modding for og få den til og passe, men den funker perfekt....Sinnsykt drag rett opp...Bruker 12x6 og 2200Mah 4 Celler lipo. Og 50A Esc...

Motor:
                    http://cgi.ebay.com/RC-3D-plane-F3A-...QQcmdZViewItem.

Lykke til med valget...

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Originally posted by junior
                      ..., så regner med at motor oppsettet følger med da.
                      ...
                      Det er ikke noe motoroppsett med i kitet som det sies.

Et tips, siden du linker til Tower så antar jeg du funderer på å kjøpe den der. Billigste frakt fra Tower er ca $ 50,- og med en kurs på $5.50 så ender du opp på drøyt kr 1700,- inkl mva + fortollingsgebyr = ca kr 1900,-.
                      Tar du rask frakt ender du på ca kr 2400,-. Denne koster Kr 1995,- her hjemme + vel en hundrings i porto. Mva er garantert ved kjøp fra Tower, nei krysse av for gaveinnpakning funker ikke siden det fortsatt vil stå at den kommer fra Tower. Jeg er en ivrig netthandler fra utlandet. Denne kjøpte jeg her hjemme. Powersettet er det kanskje noe å spare på, men marginalt eller ikke noe på selve kitet.

Comment

• Kingfisher
                        • Feb 2006
                        • 833

Kjøper du MPX sitt powerlit til Cularis får du mer enn nok kraft.

Antriebssatz "Cularis" #332633
                        1 Brushless-Motor Himax C 3522-0700 # 33 3025
                        1 Regler MULTIcont BL-37/II # 7 2276
                        1 Mitnehmer, Blatthalter und Spinner # 73 3183
                        2 Klappluftschraubenblätter 12“ x 6“ # 73 3173

For Easyglider PRO
                        Antriebssatz "EasyGlider PRO" #332636 (150w)
                        eller
                        Antriebssatz "EasyGlider PRO TUNING" #332642 (250w)

Stein

Comment

• junior
                          • Mar 2005
                          • 271

Siden det ikke følger med motor oppsett på cularisen så tror jeg at easyglideren blir vurdert igjen.

Easyglider oppsett:
                          - Fly inkl motor oppsett og servoer: 160 usd
                          Tower Hobbies carries an expansive collection of RC cars, RC airplanes, RC boats, model trains, sot cars, and supplies for all hobbyists.

- Børsteløs motor: 15 usd

- Speed controller: 17 usd

Frakt fra hobbycity: 8 usd
                          Frakt fra towerhobbies: 30 usd

Pris for easyglider, fra towerhobbies: 190 usd=ca 1300kr inkl mva/tollavgift
                          Pris for børsteløs motor + esc, fra hobbycity: 40 usd = 336 inkl mva/tollavgift
                          Totalt 1650kr + drivbatteri.

Cularis oppsett: (servoene er hentet ut fra oppsettet til andersh her på forumet)
                          Hitec HS-85MG Metal Gear Micro BB HS/HT Servo U: 2 stk 30.99 usd
                          Hitec HS-65MG Micro Servo U: 4 stk 32.99 usd
                          Multiplex Cularis Electric Glider ARF: 1 stk 194.99 usd
                          Hobbico Extension 24" Futaba J: 2 stk 4.99 usd
                          Futaba 16" Heavy Duty Servo Extension J: 4 stk 7.99 usd
                          Multiplex Cularis Power Set: 1 stk 147.99 usd
                          Frakt: 54,61 usd
                          Totalt: 633,47 usd = ca 4150 kr levert på døra + drivbatteri.

Her er valutakalkulatoren jeg har regnet med: http://www.oanda.com/converter/classic
                          Her er kalkulatoren jeg har brukt for å regne ut hva avgiftene i norge blir: http://tux.aftenposten.no/kalkulator/netthandel.do

Så cularisen blir rundt 2500kr dyrere enn easyglideren, siden det ikke følger med motor oppsett på cularisen som jeg først trodde. Cularisen blir selvsagt noe grommere pga størrelsen og bedre servoer. Men når man skal bruke rundt 20k på helikopter i sommer så hadde jeg ikke tenkt å bruke så mye på seilfly. Såfremt ikke cularisen er veldig mye bedre?
                          Skal som sagt bare bruke flyet til avslappet flyging på fotballbanen, sitte på verandaen osv.

Comment

• junior
                            • Mar 2005
                            • 271

Originally posted by Mk.V
                            Joda...

info@towerhobbies.com

Mvh Einar -
                            Takk for den. Har sendt de mail nå, hadde et par spm angående radio utstyr også.

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

easy glider med orginal motor og propell til under 900kr http://www.absolutthobby.no/index.ph...315006d3298ad3

og med 3s lipo så er det mer en nok power i den
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

Comment

Working...