Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblog: RFM Surprice XV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Da var motor esc ferdig loddet, 6mm Bullit ja.

    Fikk begge ledningene inn i pluggen fra hver sin side.
    Attached Files
    Svein Kjetil Litlehamar
    Stavanger

    Futaba 10C Fasst
    -------------------
    Demon F5D

    Comment


    • #32
      Slenger med et bilde av den fine pusse jobben for vinge festet
      Attached Files
      Svein Kjetil Litlehamar
      Stavanger

      Futaba 10C Fasst
      -------------------
      Demon F5D

      Comment


      • #33
        Originally posted by skl View Post
        Slenger med et bilde av den fine pusse jobben for vinge festet
        Goodi... En ting du bør tenke på, det er at regultoren kommer langt bak i kroppen slik den er lodde nå... Jeg ville gjordt det litt annerledes og loddet slik jeg gjord i Diamond'en, med lednigene i en u,slik at reg. kommer nærmest mulig motor.Mener det er bilder i tråden til Diamond'en...

        Hva brukte/ skal du bruke inne i kroppen over vingeleppen?
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #34
          Lurt å beregne riktig lengde på disse ledningene, ja. Det har vist seg gang på gang. Ikke minst i de trangeste modellene hvor plasseringen av hver eneste komponent er et puslespill med kun en løsning :- ) Voodoo med 4S er et godt eksempel....

          Har ellers fulgt denne tråden med interesse og synes det er gøy å se andre som setter opp heftige "elektroraketter". Har selv flydd mange typer F5B/F5F modeller etter hvert og stort sett holdt meg til til Plettenberg/Schulze og Hacker/HackerMaster oppsett. Er nå i ferd med å anskaffe meg en NEU/Castle kombinasjon da jeg er spent på å teste ut hva sakene til Steve Neu er gode for. Som alltid undersøker jeg nøye i forkant før jeg bestemmer meg. Etter først å ha vurdert både 1509 og 1512 serie faller valget nå høyst sannsynlig på 1509 og jeg regner med at det blir 1509/1.5D/6.7. Har allerede CC180 controller som jeg har testet med bra resultat. Jeg er imidlertid usikker på om jeg igjen skal kjøre et 4S oppsett eller om jeg skal kline til med 5S. Har vært i kontakt med andre piloter som sier at 1509/1.5D/6.7 takler dette og jeg vet disse motorene som regel tåler en del mer enn oppgitt spec. Poenget er imidertid at jeg gjerne skulle visst hvor stor forskjellen blir i praksis.... Propellvalg er jo også et viktig tema med mange muligheter og man kjøper jo gjerne ikke 4-5 forskjellige kostbare RFM sett bare for å prøve.

          1509/1D/6.7 med solid 3S forsyning er heller ikke uten interesse. Er som dere skjønner ikke helt ferdig med mine vurderinger og tar gjerne i mot innspill. Ha en god kveld.
          Hangar:
          Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

          "In thrust I believe"

          Comment


          • #35
            Så det var du som spurte på rcgroups..
            Har en følelse at det ikke er så mange som driver på dette her på berget... Synes det er veldig greit å få delt erfaringer og løsninger med likesinnede..
            Kommer mer bilder så snart jeg kommer meg hjem fra jobb...

            Er enda litt usikker ang. reg. om jeg skal handle CC125 eller cc180, ser det snakkes om problemer med intern oppheting på 180'n...
            Hvilken opto bruker du?
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

            Comment


            • #36
              Avstanden er mellom reg og motor er 5cm.. Blir det kortere, er det umulig å bøye til. Nå er det et par cm å å bøye opp/omkring med.. = kortere, stivere.

              Målte opp, ca avstand det måtte ha.. Blir det for langt korter jeg bare inn
              Svein Kjetil Litlehamar
              Stavanger

              Futaba 10C Fasst
              -------------------
              Demon F5D

              Comment


              • #37
                Har kjøpt inn noe som heter west system epoxy fra båt forhandler+ high densety filler, som armering... + glassfiber duk. Håper det skal gjøre susen...
                Svein Kjetil Litlehamar
                Stavanger

                Futaba 10C Fasst
                -------------------
                Demon F5D

                Comment


                • #38
                  Høres bra ut...Har og West system stående, men lurer på om jeg ikke blir å bruke Hysol, da denne er letere å jobbe med. Legger vel inn noen carbon remser i toppen...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #39
                    Da er vingefestet forsterket foran og bak. Bak med epoxy og et tynt lag med eik..faktisk.. Ble veldig bra, og gjenge pluggene montert gjennom dette.
                    Foran, med epoxy og karbon duk.
                    Ble veldig fornøyd med resultatet på begge sider.

                    Det jeg ikke er så fornøyd med, er det som Jim og Thomas var inne på..

                    Ja! avstanden mellom reg / motor ble for lang gitt.... Da var U -løsning ikke mulig da avstanden allerede var kortet inn og det hele ble for stivt...
                    Kortet da enda mer inn på avstanden, hvor da jeg fikk problemer med lakken på motor viklingene og det hele ble umulig og lodde på.....
                    Prøvde da og la motoren stå med de tre "stubbene" fra motoren i en pakningsfjerner fra wurth, uten å bli så veeeldig mye klokere... Tar her tiden litt til hjelp..

                    Får her prøve å skrape av noe av lakken viss jeg ikke får resultater..

                    Slik avstanden er nå viss jeg får loddet, så får jeg batteriet nedi og et par tre cm og justere på. Flytting på mottaker batteri og evt litt bly får bli løsningen på et mulig kranglete CG...

                    Hvordan går det med byggingen på Senja??
                    Svein Kjetil Litlehamar
                    Stavanger

                    Futaba 10C Fasst
                    -------------------
                    Demon F5D

                    Comment


                    • #40
                      Nei, hva skal man si... Går ikke så mye fremover, holder på med en Kyosho GeeBee og en Toplight Ultra som skal ble ferdig først...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #41
                        Da er Surprisen så å si ferdig.. Har ikke vært så effektiv bygging, ting tok tid gitt...

                        Skal til å sette i opto`en, og lurer på en ting.. Hva menes med kun motaker batt eller bec, ikke begge? Må jeg koble fra + fra optoen inn på mottakeren når jeg kjører med mottaker batt??
                        Svein Kjetil Litlehamar
                        Stavanger

                        Futaba 10C Fasst
                        -------------------
                        Demon F5D

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by skl View Post
                          Da er Surprisen så å si ferdig.. Har ikke vært så effektiv bygging, ting tok tid gitt...

                          Skal til å sette i opto`en, og lurer på en ting.. Hva menes med kun motaker batt eller bec, ikke begge? Må jeg koble fra + fra optoen inn på mottakeren når jeg kjører med mottaker batt??
                          Er CC180? med Bec? hvis den er det , tror jeg du må fjerne + ledningen fra opto, hvis ikke den har inne bygget Bec må den være tilkoblet for å få power til regulatoren.

                          Går ikke så fort med min heller, har limt inn platen til vingemutterne. Mye jobb og andre prosjekt som må bli ferdig...
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #43
                            Ok!

                            Ja den er med bec..
                            I følge manualen var det bare å koble på, men er litt i tvil..

                            404 Not Found

                            Hva tolker du?
                            Svein Kjetil Litlehamar
                            Stavanger

                            Futaba 10C Fasst
                            -------------------
                            Demon F5D

                            Comment


                            • #44
                              Kjørte akurat motoren på 3s og 17*10... Det er helt sprøtt dette her.....
                              Og hvor vannvittig blir det ikke da på 4s og 16*17.

                              Trangt ja... Det er helt brutalt å sette batteriet nedi.. Det går akkurat.
                              CG ble pefekt med mottaker og batt bak vinge festet. Da er det en cm å tre vinge koblingen ned i bakkant av 4s batteriet..
                              Last edited by skl; 08-10-08, 00:34.
                              Svein Kjetil Litlehamar
                              Stavanger

                              Futaba 10C Fasst
                              -------------------
                              Demon F5D

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by skl View Post
                                Kjørte akurat motoren på 3s og 17*10... Det er helt sprøtt dette her.....
                                Og hvor vannvittig blir det ikke da på 4s og 16*17.

                                Trangt ja... Det er helt brutalt å sette batteriet nedi.. Det går akkurat.
                                CG ble pefekt med mottaker og batt bak vinge festet. Da er det en cm å tre vinge koblingen ned i bakkant av 4s batteriet..
                                Rått..
                                Slik jeg tolker skjemaet til Medusaen, så skal den kobles rett i mellom esc og mottaker.
                                Hvilken mottaker og batteri bruker du? Vekt ferdig balansert?
                                -Jim Johansen-
                                Flyklart:
                                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                                Under construction:
                                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                                Comment

                                Working...
                                X