Unconfigured Ad

Collapse

Proxima II fra Reichard

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Noen har opplevd flutter på Reichardmodellene, spesielt tidlig versjon av XL3200. Jeg har fløyet senere versjon av XLen ganske fort og sluppet unna flutter... Proximaen er enda nyere så jeg vil gjette at den ikke er dårligere i alle fall. Men prøv å ikke overdrive, kroppene er ganske myke og lange så oscillasjoner som først får starte kan gi stygge konsekvenser. Profilet føles som det lugger litt så du skal stupe på fart ei stund før det løsner og aksellererer skikkelig. Da bør du rekke å ta over før det går over styr
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Roy.Arnold
      • Sep 2010
      • 79

ja forstår. Den vil vel klare en loop.
      Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
      Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Joda, jeg looper og roller Reichard-seilfly, men har en feeling at jeg strekker strikken i blant. Ikke overdriv speeden eller hvor hardt du trekker.
        Det jeg opplever som "verst" for modellene er landinger som ikke er gode. Ser at halen vrir seg mye siden den er så lang og soft så man kan knekke greiene hvis man ikke setter den rett fram.

Comment

• Roy.Arnold
          • Sep 2010
          • 79

Høres bra ut. Jeg har ingen erfaring med denne modellen, så fant ut at og spørre litt hjelper. Takker så mye for info, kommer godt med.
          Da skal jeg bare vente litt på finværet hehe. Så er det i lufta en plass i Rygge/Råde.
          Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
          Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

Comment

• KOK
            • Jan 2008
            • 42

Da har jeg fått min i lufta også. Fint fly. Med to 4000 mah batterier kan jeg fly det jeg orker. Det eneste jeg er betenkt over er, som det blir nevnt her, halen. Den virker litt vissen og innfestinga av haleflata er også litt løen. Jeg har derfor ikke våga å sette full fart på greia ennå.
            Det er vel dette med soliditeten, og prisen, som skiller en slik "sportsmodell" fra de mer konkurranseorienterte greiene, evt de mer forseggjorte skala-maskinene. Neste trinn blir å finne noe som er mer robust og noenlunde rimelig. Fortsatt elektro.
            mvh
            Knut Olav Kvissel
            kok

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Sant det Knut. Du får ganske mye for pengene med Reichard, men det er et stykke igjen til skallstøpte stive saker som tåler heftig juling. Men da øker prisen mye. Alt til sitt bruk. Mange ganger skal man bare kose seg og se om termikken napper, gjerne uten at det koster skjorta

Lurer på å prøve en Tangent Alpina 3001 med en Cyclon i snuta og se om det blir en rimelig mellomting...

Comment

• spacewalker
                • Dec 2006
                • 144

Hei. Jeg har en XL3200 og brukte ikke medfølgende hardware. Dette er alltfor fleksibelt, og ble byttet ut med Sullivan og kulelink.Men den er jo ingen hurtigflyver, så vit som foregående innlegger skriver, ikke tøy strikken.
                Fly well-make my day!

Comment

• KOK
                  • Jan 2008
                  • 42

Hei. Etter en sesong med Proxima fortsatt hel og ren er konklusjonen at det er et greit fly. En ting jeg setter pris på er spinnegenskapene. Den spinner skikkelig og skalalikt. Legg kjærra i en slakk sving (dasslokksving) og trekk av farten. Pent og grasiøst velter den over i eit heidundrandes spinn. Det ser ut som full størrelse seilfly. Den går ut igjen bare du nøytraliserer rorene. Hvis ikke er standard prosedyre for uttak av spinn fullt sideror motsatt av dreinga, pluss stikka fram. Trekk pent ut, jfr det som står ovenfor. En god grunn til å trekke pent ut er at løftet på vingene øker kvadratisk med farten. Det blir fort store krefter når vingene er lange og ei slank kjerre med vekt av batteri og motor får plukke fart i tilnærmet loddrett stup.
                  mvh
                  Knut Olav Kvissel, Hallingdal flyklubb
                  kok

Comment

Working...