Unconfigured Ad

Collapse

Første seilfly

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

    #16
    Originally posted by jeeeeeeright
    Hvis du er så utrolig usikker på flytid så kan du ja bare montere denne under kroppen eller en vinge (helt åpent slik at du kan se lysene). Den sier fra med både lys og lyd når batteriet ditt nærmer seg tomt. Du skal uansett om det er cut-off eller ikke ALDRI fly så lenge at denne slår inn!!!!! På moderne lipo-batterier faller volten så fort på slutten av kapasiteten at du risikerer at mottakeren din dør før du får flyet trygt ned på bakken.


    Edit: Linken manglet...
    http://hobbycity.com/hobbycity/store...ery_Monitor_3S
    *blush*
    Tenk å komme med moralpreken og så glemme å legge ved linken...

    Til kimshans: Det er snakk om fremkant av vingen, helt inne ved kroppen og så x antall cm bakover...
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment

    • bid63
      • Jan 2008
      • 177

      #17
      Originally posted by Bajaen
      Bid63:

      Vet du om det er Lipo Cut Off?
      Nei jeg er ikke sikker, flyr sjeldent ned på så lave spenning. Flyr normalt på tid eller det eg tror er passe flytid. Eller så merker en vel ofte effekt fall før spenningen er for lav. Prøver da å lande snarest.

      Comment

      • Jon M
        • May 2009
        • 662

        #18
        Da har jeg bestilt 2 spektrummottakere, 1 til seilflyet og en til Edgen min.
        Så da kan jeg bruke timer, men hva burde jeg sette timeren på?

        Jeg bruker Turnigy 1800MAH 3sellers (20C)
        Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
        Harstad MFK

        Futaba 12FG

        ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
        Slick 360 | Elektrokonvertert
        ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
        Phoenix Decathlon | ASP.70
        Hexacopter

        Comment

        • jeeeeeeright
          • Mar 2008
          • 1052

          #19
          Prøv med 5 minutter først. Så lander du og ser hvor mye strøm du har brukt (hvor mye du får pressa inn på batteriet igjen). Har du f.eks brukt 450mah, så setter du timeren på 10 minutter til neste gang.
          På motorseilere blir dette en veldig upresis måte å gjøre ting på (siden motoren bruker vanvittig mye mer strøm enn mottaker og servoer), og selv regner jeg heller flytiden i antall "opptrekk".
          På Easy-glideren jeg bruker vet jeg at jeg har strøm til å dra den opp til passe høyde 6-7 ganger før jeg lander. Da havner jeg på alt fra en liten halvtime til langt over en time totalt avhengig av forholdene ellers. På hang har jeg flydd sammenhengende i godt over en time og landet igjen med et forbruk på bare 270mah.
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

          Comment

          • Jon M
            • May 2009
            • 662

            #20
            Nå var batteriene i hus.
            Alle cellene hadde like mange volt og alt
            Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
            Harstad MFK

            Futaba 12FG

            ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
            Slick 360 | Elektrokonvertert
            ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
            Phoenix Decathlon | ASP.70
            Hexacopter

            Comment

            • Jon M
              • May 2009
              • 662

              #21
              på 2 min med full gass så gikk batteriet fra 3,90 til 3,85 Volt
              Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
              Harstad MFK

              Futaba 12FG

              ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
              Slick 360 | Elektrokonvertert
              ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
              Phoenix Decathlon | ASP.70
              Hexacopter

              Comment

              • grønnskolling
                • Oct 2006
                • 355

                #22
                Bruk timer på trottel stikke

                Når det gjelder bruk av motor, så kan du stille inn timeren slik at den bare går når du beveger trottle stikka. Det kan jeg ihvertfall på min Futaba 7C(Der kan jeg velge hvor mye trottel som skal til før den starter). Da får jeg tiden motoren går. Så har jeg prøvd meg frem på hvor mye jeg får ladet etter turen. Bare husk og ikke tappe batteriet mer enn 80% av oppgitt kapasitet.

                Comment

                • jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

                  #23
                  Originally posted by Bajaen
                  på 2 min med full gass så gikk batteriet fra 3,90 til 3,85 Volt
                  Hvor mange Mah fikk du da puttet tilbake på batteriet med laderen din?
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

                  Comment

                  • Jon M
                    • May 2009
                    • 662

                    #24
                    800mah.

                    Men jeg hadde brukt batteriet ganske mye, det gikk jo ra 3,90 til 3,85 og når det er fult er det jo 4,2v
                    Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                    Harstad MFK

                    Futaba 12FG

                    ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                    Slick 360 | Elektrokonvertert
                    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                    Phoenix Decathlon | ASP.70
                    Hexacopter

                    Comment

                    • jeeeeeeright
                      • Mar 2008
                      • 1052

                      #25
                      Gjør samme testen på nytt, men med fulladet batteri. Deretter ser du hvor mye strøm du har brukt.
                      Remi A. Sørensen - 94877903
                      Leder i Lofoten RC-Klubb

                      Comment

                      • Jon M
                        • May 2009
                        • 662

                        #26
                        Nå er flyet testa
                        Fløy kjempebra, men jeg hadde ikke så stor plass å fly også begynte det å regne.
                        Jeg fløy ca 5-6min og jeg hadde mye gass hele tia.
                        Det var da 4,05v igjen og jeg lada det 336mah så var de fult igjen
                        Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                        Harstad MFK

                        Futaba 12FG

                        ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                        Slick 360 | Elektrokonvertert
                        ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                        Phoenix Decathlon | ASP.70
                        Hexacopter

                        Comment

                        • Jon M
                          • May 2009
                          • 662

                          #27
                          Then brushless system is mode without brake function.
                          If shift to the mode with brake function.
                          Only shut off the power of speed controller, and re-connect.
                          Then brushless system is mode with brake function.


                          Hva mener de med det?
                          Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                          Harstad MFK

                          Futaba 12FG

                          ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                          Slick 360 | Elektrokonvertert
                          ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                          Phoenix Decathlon | ASP.70
                          Hexacopter

                          Comment

                          • jeeeeeeright
                            • Mar 2008
                            • 1052

                            #28
                            Originally posted by Bajaen
                            Nå er flyet testa
                            Fløy kjempebra, men jeg hadde ikke så stor plass å fly også begynte det å regne.
                            Jeg fløy ca 5-6min og jeg hadde mye gass hele tia.
                            Det var da 4,05v igjen og jeg lada det 336mah så var de fult igjen
                            Da er det bare å dra fram kalkulatoren og regne ut hvor mye flytid du får...
                            Remi A. Sørensen - 94877903
                            Leder i Lofoten RC-Klubb

                            Comment

                            • Jon M
                              • May 2009
                              • 662

                              #29
                              Da var seilflyet testa enda mere til og med krasjet også xD.
                              Jeg traff en buske, men nå er det klart til å fly igjen.
                              Seilflyet må være en av de artigste flyene jeg har fløyet
                              Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                              Harstad MFK

                              Futaba 12FG

                              ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                              Slick 360 | Elektrokonvertert
                              ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                              Phoenix Decathlon | ASP.70
                              Hexacopter

                              Comment

                              • Jon M
                                • May 2009
                                • 662

                                #30
                                Da var det krasjet en gang til :P.
                                Men nå knakk jeg bae vingerøret og fikk en sprekke i isoporen framme med motoren.

                                Men en ting med dette flyet er:

                                Ikke sving det brått vist du har lav fart og motvind, flyet har gådd i bakken 2 ganger pga det
                                Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                                Harstad MFK

                                Futaba 12FG

                                ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                                Slick 360 | Elektrokonvertert
                                ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                                Phoenix Decathlon | ASP.70
                                Hexacopter

                                Comment

                                Working...