Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro på en Predator F3F.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro på en Predator F3F.

    Jeg er nysjerrig på å sette en elektromotor i en Predator jeg har, og da P2 versjonen. Den er endel smalere i kroppen enn den første, så det gir noen utfordringer.
    Men i mangel på kunnskap om det som er elektrodrift til et slikt fly, så spør jeg de som forhåpentlig veit bedre enn jeg.
    Jeg vil ha veldig gode prestanda i klatring, og nok til fem-seks opptrekk i god høyde.
    Prisen spiller mindre rolle.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Hei Gudmund
    Vet ikke hvor smal P2 er i nesa men hvis du kopierer oppsettet jeg har i en elektro F3J 3,5 meter så er det et bra utgangspunkt

    Kontronik KIRA 480-38/5.2:1
    Kontronik JAZZ 80-6-18 ESC
    CAM 15x8 folde propell
    og et 30C 3300mA 3celle batteri

    Dette stikker greit tilnærmet vertikalt og gir en 5-7 opptrekk til en 300m

    Skal du virkelig raskt oppover så kan man få dette til med å varierer litt på hvilken KIRA Motor du bruker og propell størrelse.

    Det eneste du må passe på er at det ikke blir for trangt i nesa (selv om dette er en inrunner).

    Hva veier P2'en flyklar?

    Comment


    • #3
      Den veier 2130 gram flyklar i glassversjon.
      Diameteren der jeg tror motoren kommer til å ligge er (utvendig) 30 og 40 mm.
      Jeg trenger også et slankt batteri som jeg skal justere CG med, og hvor får jeg tak i et slikt? Hvor mange C bør det være?
      Har også en ide om å legge servoene til bakvingene i bakvingene, og slik får jeg hele nesepartiet til bare elektro. Da blir jeg også kvitt støtstengene bakover.
      Og siden motoren helt sikkert veier mye mere enn den lille blymengden som kreves for korrekt CG på en Predator 2, så tror jeg det blir optimalt..
      Hvilket fly har du det oppsettet i?
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Soarer View Post
        Den veier 2130 gram flyklar i glassversjon.
        Diameteren der jeg tror motoren kommer til å ligge er (utvendig) 30 og 40 mm.
        Jeg trenger også et slankt batteri som jeg skal justere CG med, og hvor får jeg tak i et slikt? Hvor mange C bør det være?
        Motoren burde passe bra i den nesa.
        Skal ta noen bilder ved anledning slik at du kan se hvordan jeg her plassert servobrett og batterier
        Ca 3300mA - se lenger ned.
        Har også en ide om å legge servoene til bakvingene i bakvingene, og slik får jeg hele nesepartiet til bare elektro. Da blir jeg også kvitt støtstengene bakover.Og siden motoren helt sikkert veier mye mere enn den lille blymengden som kreves for korrekt CG på en Predator 2, så tror jeg det blir optimalt..
        Jeg har satt batteriet på høykant som gir mer plass på sidene - tynt/smalt batterier kan du få til ved å sette f.eks. 2 stk. 1800mA i parallell etter hverandre.
        På min er det ikke støt-stenger men pushrods i sleaves som er limt langs innsiden av kroppen, dette gir selvfølgelig mer plass.
        Om du vil montere servoer i bak vinge må du avgjøre selv men blir den for fortung (jeg tror ikke det) så vil servoer bak hjelpe på.


        Hvilket fly har du det oppsettet i?
        Det er en F3J modell i elektro utgave med fly vekt rundt 2.5Kg

        Click image for larger version

Name:	Vision%20Plus.jpg
Views:	1
Size:	15.1 KB
ID:	570621

        Comment


        • #5
          Hvor er beste plassen å bestille de komponentene du nevnte?
          Og bilder sa du, får vi noen?
          Jeg tror jeg går for servoer i bakvingen, selv om ledningene veier omtrent det rods gjør.
          Da får jeg iallefall mye bedre plass der fremme.
          Jeg vil ikke ha bare et greit oppsett, men et som viiirkelig klatrer, gjør ditt oppsett på 2,5 kilo det?
          Eventuelt, hva skal oppgraderes da, og til hva?
          Graupner CFK er en mye bedre propell, hvorfor bruker du ikke den?
          Last edited by Soarer; 03-11-10, 17:37. Reason: tillegg om propell
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Soarer View Post
            Hvor er beste plassen å bestille de komponentene du nevnte?
            Og bilder sa du, får vi noen?
            Jeg tror jeg går for servoer i bakvingen, selv om ledningene veier omtrent det rods gjør.
            Da får jeg iallefall mye bedre plass der fremme.
            Jeg vil ikke ha bare et greit oppsett, men et som viiirkelig klatrer, gjør ditt oppsett på 2,5 kilo det?
            Eventuelt, hva skal oppgraderes da, og til hva?
            Skal du handle her i landet så er T&K enkelt og greit - regner med at de har det meste på lager.

            Hvis du virkelig skal klatre så er det bare å gå opp ett hakk på Kira'n da stikker den til himmels på nivå med en "Hotliner", snakk litt men Thorbjørn om denne konfigurasjonen - han har noe tilsvarende å det klatrer!!!
            Bare pass på at du har plass nok batteriet som denne motoren trenger.

            Det å ha servoen i halen er sikkert ikke så dumt - motoren kan bli tung foran og det kan hende at du må fylle på mer bak alt etter hvor du får plassert batteriene.

            Comment


            • #7
              Ok takk, skal det. Men du bør bytte propell...
              Last edited by Soarer; 03-11-10, 17:54.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Soarer View Post
                .... Men du bør bytte propell...
                Definitivt!!!

                Comment


                • #9
                  Forskjellen er enorm.. Jeg prøvde først CAM propeller på min gamle Multiplex Condor. Det klatra ja, men ikke rett opp. Så skifta jeg til Graupners CFK, og fikk vingesus vertikalt rett opp som når flyet går vertikalt rett ned, og en kan høre suset oppover selv når det er over 200 meter oppe. Så det er ikke en ubetydelig forskjell nei. En vesentlig forskjell. Jo Grini sa engang at det ikke er uten grunn at den propellen har omtrent det som er av rekorder idag. Og han pleier å ha rett, han hadde det der og
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    ... og ordentlige propeller finner du her: Freudenthaler Modellbau, Spezialist fuer Elektroflug, mit eigener RFM Produktlinie

                    Har forresten hatt mye gøy med Predatoren min i høst og har selv vurdert å sette opp den eller annen 3 meter "spyd" med sinna elektro-oppsett som matcher prestanda i mine F5B hotlinere. Det skal mye guffe til for å virkelig få fart på sakene, men jeg så noen imponerende videosnutter av Viking med elektromotor i snuten som viser at det meste er mulig.

                    Akseptabel ytelse dette synes jeg: !


                    Vet at det er brukt NEU motorer til flere av disse prosjektene og kan bekrefte av egen erfaring at disse leverer varene.

                    Eksempel på oppsett som er testet ut med BRA resultat:

                    NEU 1115/2,5D/6,7
                    Castle Creations ICE serie
                    7S Lipo
                    RFM 17x13 prop
                    Hangar:
                    Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                    "In thrust I believe"

                    Comment


                    • #11
                      Jeg veit ikke om noe bedre enn Neu sine motorer.. Jeg har en stor Neu i min Explorer og måtte dit du linker til for å få propell, jeg bruker en RFM 8360 propell 24x12 på den. Derfor er jeg ute etter en hub for treblader slik at jeg kan bruke Graupner CFK på den.
                      Takk for input, jo verre jo bedre..
                      Hvilket 7S lipo-batteri er det riktige i en Viking? Det kan sikkert jeg bruke i mitt også.
                      Last edited by Soarer; 03-11-10, 19:50.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by voltz View Post
                        ... .

                        Vet at det er brukt NEU motorer til flere av disse prosjektene og kan bekrefte av egen erfaring at disse leverer varene.

                        Eksempel på oppsett som er testet ut med BRA resultat:

                        NEU 1115/2,5D/6,7
                        Castle Creations ICE serie
                        7S Lipo
                        RFM 17x13 prop
                        Leita etter den motoren hos Esprit, men ser ikke ut til at de har den med gir? Det er ikke den her vel? Neu 1115 Air Series Motors
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Soarer View Post
                          Leita etter den motoren hos Esprit, men ser ikke ut til at de har den med gir? Det er ikke den her vel? Neu 1115 Air Series Motors
                          Det må være 1115G (Gear) Voltz mener - en ren 1115 er for helt andre og mye lettere modeller og du hadde neppe kommet i lufta med den
                          Last edited by Quadrocopter; 05-11-10, 12:07.

                          Comment


                          • #14
                            Der var den ja . Det var derfor jeg stussa, jeg fant ikke den 6,7 i viten om det du sier ja..
                            Takk så mye!
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Elektro på en Predator ser nå ut til at vil ligge på 200 A, en anelse over det jeg trodde når ideen ramla inn.. Jeg kan godt prøve å skrive noen ord med bilder av løsninga og resultat om det er ønskelig. Første forsøk blir en Plettenberg-motor.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X