Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Stin View Post
    Jeg er intressert i og bli med på de budsjett fly pakka vist de blir noe rundt der i pris.Stin
    Flott!
    Jeg skal teste motor og oppsett for å se om det er farbar vei. Regner med å ha testet ferdig i god tid før man må bestille for å ha ting klart til sesongen 2012. (forutsatt at det blir noen vinter i det hele tatt, da)
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • Jeg er også med
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • Dette blir jo bare bedre og bedre

        Her er komponentene jeg skal teste ut:

        Motor: Tacon 3650, 3500kv. Dette er en OEM'et KEDA motor og den største jeg har funnet med 3,2mm aksling. (nødvendig for gearboksen) Tacon 3650-10T Brushless Motor 3500KV for 1/10th On-Road RC Car Svimlende pris på 24 dollar!

        Gearbox: Her velger jeg å putte en del penger, og går for en Kontronik KPG25 med 5,2:1 reduksjon. I tillegg til gearboksen trenger man også en koblingsflens (500/600-flens) i riktig størrelse. Dette kan kjøpes mange steder, for eksempel her: Kontronik Gearboxes KPG25, KPG27 GB og flens kan også bestilles hos Thorbjørn (rc-seilflysport.no) og vil komme på ca kr 900 for gear og flens. Husk at du trenger grønn Loctite (f.eks Loctite 648, eller aller billigst denne: HobbyKing R/C Hobby Store : TL-680 Thread Locker & Sealant Ultra High Strength )

        Batteri: Jeg har fått stor sans for SKY lipo og GensACE. De gir mye for pengene. Jeg skal teste ut dette batteriet til dette formålet: Sky Lipo 2200mAh 18.5V 40C

        Regulator: Her går det an å gjøre det billig. Denne kommer under mange forskjellige navn men skal duge til vårt formål. HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Red Brick 200A ESC (Opto)
        Ofter varierer det hvilke transistorer som er brukt, og bestiller man 3 stykk kan det godt hende at de har 3 forskjellig oppsett. En viktig ting er at den må modifiseres litt. Basically ved å fjerne krympeplasten og kjøleribbene og surre den inn i Kapton-teip.

        BEC: her vil jeg bruke en CC BEC - rett og slett for at jeg har noen liggende.

        Rx-batteri: disse er fine: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ever_Pack.html

        Servoer: til balanseror og hale vil jeg benytte Dymond D60. Disse lages også under navnet Protech og kan enkelt og rimelig bestilles i Norge: Teknisk hobby . Til flaps er jeg usikker, men det bør være MG vingeservoer. Aner ikke kvaliteten på disse her, men kanskje noen som leser dette vet bedre? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...sec_10_9g.html

        Så...hva har jeg glemt? Jo:

        Spinner/Propell: Her er det RFM jeg vil satse på. 38/5 spinner (hvis du vil bruke KPG25 gearbox) eller 38/6 hvis du bruker KPG27:
        Modellbau Lindinger Onlineshop
        Jeg vil først teste med 15x16 propell og øke til 16x17slim dersom den første blir for veik. Målet er 180-200Amp på 5S.

        Angående selve modellen vil jeg gjøre følgende: jeg sender en forespørsel om 5 stk HAWK F5B i forsterket (full carbon med 4-servo vinge) utgave til produsenten i Kina og ser hva vi kan få av pris på modell og frakt til Norge.

        Hvis pris/frakt fra Kina blir hårreisende kan den bestilles direkte her: 1.70m F5B 4K Elektrosegler - Elektrosegler - net-RC.ch Fritz Jucker, men prisen er så og si identisk med Enigmaen jeg skrev om for noen poster siden så hvis man vil bestille på egenhånd med en gang er dette et bedre alternativ. Budsjettutgaven (uten flaps) koster ca 1400 (eks mva og frakt) og kan bestilles her: Modellbau Lindinger Onlineshop (prisen reduseres til 182,50 Euro når man er innlogget.)

        Da har dere litt mer å tygge på - kom gjerne med tilbakemeldinger, men husk at det er en RIMELIG innstegsmodell som er målet.

        Så hva kan vi forvente av ytelse? Her er en video av en modell med lignende oppsett (billig Kinamotor fra samme produsent men skikkelig gear). Færre Amp og flere celler enn det jeg skal leke med, men ytelsen er på samme nivå:

        For ordens skyld så tar jeg på meg å teste dette oppsettet før jeg kommer med noen reell anbefaling - vil nødig anbefale noe som viser seg å ikke virke.
        Gøy skal det bli uansett
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • Tror ditt planlagte oppsett gir mer power enn du kanskje liker å tro Du kommer omtrentlig til å svinge 16 x 17 proppen som et 6S oppsett på 1512/1.5D/6.7 (3300KV), kanske til og med litt høyere turtall (hvis systemet klarer). PS! Har ikke finregnet.
          Videoen du postet tilsvarer omtrentlig 1512/1.5D/6.7 på 6S på samme prop.

          Tror dette kommer til å bli en batterikiller i beste fall, ihvertfall i 2200mah klassen desverre.
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • Originally posted by OTA View Post
            Tror ditt planlagte oppsett gir mer power enn du kanskje liker å tro Du kommer omtrentlig til å svinge 16 x 17 proppen som et 6S oppsett på 1512/1.5D/6.7 (3300KV), kanske til og med litt høyere turtall (hvis systemet klarer). PS! Har ikke finregnet.
            Videoen du postet tilsvarer omtrentlig 1512/1.5D/6.7 på 6S på samme prop.

            Tror dette kommer til å bli en batterikiller i beste fall, ihvertfall i 2200mah klassen desverre.
            Det er nettopp derfor testing er nødvendig! Er ikke helt enig med sammenligningen med 1512 - det er en vesentlig større motor. (flere amp og rpm, selvfølgelig) Oppsettet blir sammenlignbart med NEU 1509/1,5D/6.7 eller enda nærmere MEGA 16/35/1 (3600kv), KPG 5,2:1, 16x17s på 5S som brukes i bl.a. X-plane og Viper.
            Jeg skal være forsiktig - I promise! Værnebriller er obligatorisk og 4S til å starte med kan kanskje være lurt
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • Her er det jeg har puttet inn i eCalc:
              Click image for larger version

Name:	Budsjett-eCalc.jpg
Views:	1
Size:	211.8 KB
ID:	584275

              Det er bare å leke med variablene
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment


              • Nja, selv om feks en 1509 er noe mindre enn 1512 så er det ikke helt slik at den vil "slippe opp litt på gassen" fordi den er mindre enn storebror. Den vil være mindre momentsterk, men den har like lyst til å oppnå sitt turtall. Det er det som er både fordel og ulempe med elektro, man få en 1000 Watt motor til å yte 10KW bare man proper opp og gir den juice. Svakeste ledd taper til slutt. Får den juicen brenner den opp, klarer ikke batteriet å levere det motoren "krever" så er det det som må gi seg. Midt imellom sitter regulatoren som også har sitt å stri med.
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                  Her er det jeg har puttet inn i eCalc:
                  [ATTACH=CONFIG]48596[/ATTACH]

                  Det er bare å leke med variablene
                  He-he, 90C belastning på batteriet "Way out of limits" !!!!! Men det skal kalkulatoren si på et hot F5B oppsett, men det forteller også at du har et system som kommer til å svette og ikke leve særlig lenge
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • Da ryker jeg på en skikkelig smell! 250 spenn for ny motor og nytt batteri Går det galt så kjøper jeg ny motor på 3200kv og forsøker på nytt... Har forresten 55/110C batterier på 5S2200 her... 90C i 3 sekunder går bra så lenge du ikke drar mer enn 50% av Ah ut av batteriet. 25sek motortid burde holde til dette formålet uansett - da trenger man en hvil
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                      Da ryker jeg på en skikkelig smell! 250 spenn for ny motor og nytt batteri Går det galt så kjøper jeg ny motor på 3200kv og forsøker på nytt... Har forresten 55/110C batterier på 5S2200 her... 90C i 3 sekunder går bra så lenge du ikke drar mer enn 50% av Ah ut av batteriet. 25sek motortid burde holde til dette formålet uansett - da trenger man en hvil
                      He-he, det er bare å teste så ser du fort hvordan det går. 25s motortid på 50% kapasitet på at 2200 batteri høres litt i overkant ut på dette oppsett. Men batterier (med unntak av om de tar fyr) er forsåvidt bare å plukke ut og hive, mens hvis motoren ryker er det er betydelig større fare for at flyet ryker i samme slengen pga motoren ofte feiler ved å gå fast (altså mekanisk feil og ikke at den "saturerer").

                      Men, det er vel strengt tatt både plass og flyet tåler litt mer vekt så du kan vel bruke et 5S 3300 batteri !?
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • Det er skikkelig trangt med et 5S3300. Jeg fikk lurt inn et 5S3000 men måtte jobbe litt for å få det til og riktig CG ble umulig siden det på den tiden var en 28mm i nesa. 4S3000 skal gå greit ihvertfall hvis man bruker eget rx-batteri for å balansere det riktig, men noe større enn dette tror jeg ikke det er praktisk å ha i en HAWK. 5S2650 vil da være et alternativ.

                        Tilbake til priser på modell.
                        Jeg har fått tilbakemelding på prisen på HAWK i forsterket utgave med full karbon vinge for 4 servoer samt kropp i kevlar. Prisen ble ganske stram - 370dollar. Hvis vi plusser på frakt (535dollar for 5 fly) og legger 25% moms pluss postgebyr på grunnprisen havner vi på ca 3300,- levert ferdig fortollet. Vet ikke om det er Nobelpris-straffetoll som er lagt til her, men prisen på std. modell var i sommer 178 dollar...
                        Av både praktiske og økonomiske årsaker vil derfor en samlebestilling ikke være noe å bruke tid på, så her må det bli opp til hver enkelt hva man ønsker.
                        Som nevnt tidligere så er budsjettutgaven (uten flaps) tilgjengelig fra Lindinger for ca 1400,- eks mva og frakt.
                        I hangaren:

                        SpeedFire F5B
                        X-plane fra www.yuri-models.com
                        Hawk F5B
                        MiniHawk (2stk)
                        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                        UM Stryker Q 180
                        FPV Raptor
                        EPO Cessna (156cm)

                        Comment


                        • Vel - da har vi fått svar på hvorfor Hawk-produsenten har så lang leveringstid.... De produserer hotlinere for HobbyKing for full maskin!
                          Da blir det mulig å få tak i budsjett-kjerrer likevel. Blir spennende å se hvilke modeller de kommer med.
                          Her er en sniktitt på én av de:
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • Ayhtgbjjuj jjjjbhsn
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • Eh.. Trooor noen der hjemme på 2år har fått tak i nettfjøla!
                              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                              Comment


                              • Ja det var litt kryptisk, Alf
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X