Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 Bladet GM klapp propell

    Idag kom min nye GM 18 x 20" klapp propell i hus. Et lite smykke av en propell
    Den skal ta plass på min Big Ceres E og håper å få testet den til helgen hvis været holder mål.
    Attached Files
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • Oi! Den var jammen flott!!!!
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • Tre blads foldepropell! Elegant!
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • Når og hvor skal vi treffes, vi som synes at 200 km/t rett opp er tøffere enn å henge på propellen?
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • Ja takk begge deler Vi kan vel forøvrig henge i propellen vi også........ Vi bør begynne litt seriøst å planlegge et lite treff nå som det nærmer seg sesong.
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • Originally posted by Arcteryxxx View Post
              Når og hvor skal vi treffes, vi som synes at 200 km/t rett opp er tøffere enn å henge på propellen?
              He he godt sagt. Men hver sin smak.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • Jeg driver å flytter fra Askim til Skien i disse dager - så alt fra Østfold til Agder kan være greit alt ettersom hvordan dagene faller for meg. Jeg er utrolig borskjemt mht. min gamle base i Trømborg/Eidsberg, men har funnet Nome som en nesten like bra plass mht. åpent lende og lang stripe. Quadrocopter har tross alt delvis lovet at Spydeberg kan være en aktuell arena for første møte, og jeg foreslår 24. mars eller 7. april som noe som muligens kan ordnes...
                Hva tror dere og hvem blir med?
                Last edited by Arcteryxxx; 24-02-12, 21:54.
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • Kan ikke den 24, det kan heller ikke flere av mine klubbkolleger som er på tur den helgen. Den 7 April er vel Påska, ikke noen optimal dato heller desverre
                  Har hørt rykter om at Vallermyrene ved Porsgrunn er en fin plass, men hva som gjelder og hvem som kan fly der har jeg ikke helt oversikt på. NM F3K ble vel arrangert der i høst tror jeg !?
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • Jeg har akkurat (for 3 dager siden) meldt meg inn i MFK Vingen, og kan sikkert finne det ut etterhvert. Er det noen fra Vingen som følger denne tråden, forresten??????
                    Last edited by Arcteryxxx; 25-02-12, 21:19.
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                      Jeg har akkurat (for 3 dager siden) meldt meg inn i MFK Vingen, og kan sikkert finne det ut etterhvert. Er det noe fra Vingen som følger denne tråden, forresten??????
                      PM sendt

                      Jostein

                      Sent from my GT-P6810 using Tapatalk

                      Comment


                      • Plutselig trenger jeg en ny kropp til Hawken. Servofeil sendte ekvipasjen rett i åkeren ved Vallermyrene. Surt når slikt hender under første flight på nytt sted... Jaja, slikt skjer
                        I hangaren:

                        SpeedFire F5B
                        X-plane fra www.yuri-models.com
                        Hawk F5B
                        MiniHawk (2stk)
                        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                        UM Stryker Q 180
                        FPV Raptor
                        EPO Cessna (156cm)

                        Comment


                        • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                          Plutselig trenger jeg en ny kropp til Hawken. Servofeil sendte ekvipasjen rett i åkeren ved Vallermyrene. Surt når slikt hender under første flight på nytt sted... Jaja, slikt skjer
                          Servofeil, igjen Hva slags servo ga opp denne gangen ? Kjedelig at du forfølges av teknisk svikt
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • En vingeservo sa takk for seg. Jeg har hatt elektronikken litt inn og ut i det siste i forbindelse med testing av det nye oppsettet, så det er vel en mulighet for at en servokabel ikke er 100%. Har ikke fått sjekket enda men har en gryende mistanke. Havarikommisjonen er på saken fra i morgen av. I mellomtiden har jakten på en ny kropp startet.
                            Jeg er forresten veldig interessert om det er noen som har en brukt kropp av nesten hvilkensomhelst hotliner liggende, og som de ønsker å kvitte seg med mot betaling. Hawken har en veldig sterk vinge, men kroppen er som et eggeskall. Ser andre har tilpasset andre kropper til modellen, og jeg vurderer å gjøre det samme.
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • Jeg søker med dette opptak i Hotliner-klubben

                              Etter å ha prøvd OTA sin Surprise 14 i fjor høst fikk jeg fullstendig dilla! Har derfor bestilt en F5B-kjerre av tilsvarende sjanger , den litt nyere Surprise 16. Den største forskjellen ligger i at nesepartiet er litt lengre og at vingeflaten er redusert med 2dm². Vingespenn er 1870mm og flyvekt rett under 2 kg. Surprise er en rendyrka F5B modell, beregnet på konkurransebruk, men det er også det ultimate koseflyet da prestanda er ut av en annen verden mens brukervennligheten fortsatt er nogenlunde tilstede.

                              Produsenten av Surpise er Østerriske "Modellbau Freudenthaler" (Freudenthaler Modellbau, Spezialist fuer Elektroflug, mit eigener RFM Produktlinie) som bygger flyene mer eller mindre på bestilling. Flyet har en kropp laget i kevlar og vingene i kullfiber. Alle servoene, totalt 5, kommer ferdig montert (støpt på plass) i vinger og kropp. Alt som skal gjøre er å sette inn motor, regulator, mottaker og ett feit batteri.

                              Motoren og regulator har jeg bestilt fra Thorbjørn & Kåre (RC-seilflysport), det koster litt mer enn å få det fra den store verden, men denne typen oppsett er såpass sært at det er veldig greit å ha et godt forhold til forhandleren dersom man er uheldig å ikke får ting til å fungere som planlagt. Motoren er en Kontronik KIRA FAI, som er basert på den vanlige KIRA-serien bortsett fra at kjøleviften er fjernet. Den valgte 5S utgaven gir 4000 omdreininger/Volt og med den ferdig installerte 1:6.7 gearet skal den snurre en 18x21" propell på hinsides 8500 omdreininger.

                              Regulatoren er også fra Kontronik, Denne heter JIVE 150, denne også spesielt lagd for 5S oppsett. Betegnelsen 150 betyr at den skal tåle 150A kontinuerlig strømtrekk.

                              Avslutningsvis litt oppsummering med tall og fakta. Med strøm fra en 5s 3300mAh pakke vil dette oppsettet gi omtrent 25 sekund motortid med 6000 Watt effekt! Maks strømtrekk blir i størrelsesorden 360A. Dette vil gi modellen en stigehastighet på sinnsvake 65-70 m/s Unødvendig å si men slikt oppsett må behandles med respekt og forsiktighet! For de som har sett, eller har flydd tilsvarende fly så kjenner dere til flymønstret, 1-2 sekund full motor, deretter seile ned igjen. Med flaps så er det også mulighet å senke hastigheten for å sirkle litt termikk. Motoroppsettet rekker til 10-15 slike hårete opptrekk.

                              Mer informasjon legges ut fortløpende etterhvert som sakene kommer i huset, http://www.artistic3d.net/index.php/...-freudenthaler
                              Last edited by Tom Erik; 27-02-12, 13:58.
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment


                              • Gratulerer med en adrenalinsprøyte av en modell, Tom Erik!

                                Angående hotlinerklubben så er "medlemskap automatisk innvilget for alle som har lyst" vil jeg tro
                                Snakket forøvrig med Jørgen, seilflykoordinator i MFK Vingen, og vi kan benytte Vallermyrene til første "klubbmøte". Tidspunkt avtales nærmere. Ser for meg en gang mellom Påske og 17.mai.

                                Ny kropp til Hawken er bestilt og forhåpentligvis på plass før Påske
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X