Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den skal vel neppe ryke, styrke messig er det overkill i lange baner men som nevnt så er meningen å få mer kontaktflate mellom motorspant å kropp... Slik så den ut før den ble limt på plass
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • Hmm - synes disse motorfestene er veeeeldig overkill.
      Det største problemet med motorfeste er at de av og til kan vri seg i lim sporet hvis ikke epoksyen får bra feste men filer man ut 4 spor i kanten så er dette problemet løst.
      Det er også viktig å bygge en kant med epoksy+microbaloons på begge sider av motorfeste - denne bør gå minst 1.5mm opp på motorfeste plata (av og til kan dette bli litt vanskelig på innsiden p.g.a. stor motor/gear diameter)
      Pass på at denne kanten ikke bygger opp der motor/gear ligger inntil motorfeste - denne flaten må være 100% rett.

      Nå skal det sies at kvaliteten på motorfestene ble vesentlig bedre etter at jeg fikk igang CNC fresen, både på passform/hull toleranse + tilpassing og optimalisering av hull for luft gjennomgang.

      Har aldri hatt noen problemer med motorfester og jeg bruker 1,5 mm eller 2 mm karbonplater.

      Comment


      • Da min S14 "selvdestruerte" i luften og største del fikk plass i en matboks etterpå så var nesetuppen med spantet i vanlig 2mm GFK en av de få hele delene. Etter det har jeg sluttet å bekymre meg for dette, bare den er limt tilstrekkelig vel å merke.

        Klarte allikevel ikke å dy meg for å bruke bling spantet i Alu på Cereresen. Fordelen med dette var at den var veldig behagelig å rette opp siden den ligger flush med nesetuppen og man har ikke noe kluss med å måle opp og få ting perfekt rett.
        Last edited by OTA; 01-04-12, 22:08.
        Øystein T.

        EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

        www.artistic3d.net

        Comment


        • Her er spantet jeg brukte i X-en. Sitter fortsatt som støpt (heh) etter å ha kjørt nesa i åkeren i godt over 100...
          Click image for larger version

Name:	X-spant.jpg
Views:	1
Size:	68.3 KB
ID:	587286
          Click image for larger version

Name:	X-spant2.jpg
Views:	1
Size:	103.6 KB
ID:	587287
          Last edited by Arcteryxxx; 01-04-12, 22:37.
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • Ja som nevnt så vet jeg at selve festet er overkill og tviler ikke et sekund på at det orginale ville overlevd et kræsj. Eneste formål som sagt er at spantet skal ha godt feste mot kroppen....
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • Originally posted by Olavjoergensen View Post
              Ja som nevnt så vet jeg at selve festet er overkill og tviler ikke et sekund på at det orginale ville overlevd et kræsj. Eneste formål som sagt er at spantet skal ha godt feste mot kroppen....
              Overkill er ikke skadelig Spesielt hvis du har opplevd at motoren har reist fra flyet tidligere

              Jeg brukte denne i Ceresen, forsåvidt noe av det dummeste blinget jeg har kjøpt siden den er 100% skjult, men som sagt behagelig enkel å sette inn.

              Firewall - Aluminum
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • Det har jo en viss verdi i å være trygg på komponentene du har installert.

                Dessuten er det et faktum at jo tykkere FW du bruker jo større luftehull kan du ha i den. Jeg hadde ikke turt å ha så store hull som du har i ditt alu-feste, Øystein, i f.eks. en 2mm karbonplate. Dette gjør jo at luftstrømmen fra en turbospinner faktisk kommer til nytte...
                Last edited by Arcteryxxx; 02-04-12, 10:52.
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • Ville heller ikke frest vekk like mye kjøtt på en GFK/CFK plate nei. For mitt vedkommende kunne jo spantet forsåvidt vært helt tett da jeg bruker GM spinner. Har forøvrig ikke en eneste spalte for lufting på Ceresen og hittil har dette gått greit. Motoren er klart den varmeste og blir i overkant av 50 grader på huset, mens både CC180 og batteriet ligger på 30-35 grader og det er helt greit.
                  Men jeg ser klart at mye rocknroll med lange motordrag en veldig varm sommerdag kan nok få temperaturene til å bli ubehagelige, så jeg sitter litt på gjerdet før jeg begynner å skjære hull både her og der.
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • Originally posted by OTA View Post
                    Overkill er ikke skadelig Spesielt hvis du har opplevd at motoren har reist fra flyet tidligere

                    Jeg brukte denne i Ceresen, forsåvidt noe av det dummeste blinget jeg har kjøpt siden den er 100% skjult, men som sagt behagelig enkel å sette inn.

                    Firewall - Aluminum
                    Joa, har sett på den i alu men jeg tror ikke den passer til kontronik sine gir?
                    Mulig jeg tar feil der
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • Alufestet til Øystein er vel spesialtilpasset NEUs P32 gearbox.
                      Mitt ble laget av en kompis med tilgang på CNC fres.
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                        Alufestet til Øystein er vel spesialtilpasset NEUs P32 gearbox.
                        Mitt ble laget av en kompis med tilgang på CNC fres.
                        Mitt motorfeste er laget for P32. Hva er forresten hullbildet til boltene på Neu versus Kontronik ?. Det spesielle med Neu er vel at senter delen av girboksen må tres inn i selve senterhullet av spantet, mens Kontronik sin står vel enkelt og greit "flush" med spantet !? Kan selvsagt se for meg at hullbildet ikke er forenlig, ellers skulle vel P32 spant fint tatt Kontronik girkasse ?
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • Originally posted by OTA View Post
                          Mitt motorfeste er laget for P32. Hva er forresten hullbildet til boltene på Neu versus Kontronik ?. Det spesielle med Neu er vel at senter delen av girboksen må tres inn i selve senterhullet av spantet, mens Kontronik sin står vel enkelt og greit "flush" med spantet !? Kan selvsagt se for meg at hullbildet ikke er forenlig, ellers skulle vel P32 spant fint tatt Kontronik girkasse ?
                          Det er her den store forskjellen kommer inn. P32 har vel 25mm hullavstand??? KPG25 har 16mm og KPG27 19mm hvis jeg ikke husker helt feil.
                          Senterhullet trenger ikke være stort siden det i praksis kun er en låsering som bygger.

                          Her er en fin beskrivelse av KPG-gearene og installasjon.
                          RC Groups - View Single Post - X-Plane build thread
                          Last edited by Arcteryxxx; 02-04-12, 13:11.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • P32 har vel muligens Ø27, men husker ikke i farta og det er litt vanskelig å se på tegningen også. Men okke som, hullbildet er vesentlig forskjellig uansett, kan vi nok konkludere ja.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • Hvilket lim bruker dere på motorspantene og generelt på high performance modeler? Jeg sverger til Hysol eller Endfest 300...
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment


                              • Jeg bruker kun Hysol, dette sitter alltid noe helt for j.......
                                River ifiller skroget før dette limet løsner
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X