Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by OTA View Post
    Grunnen er at motoren under lav belastning vil få for høyt turtall og kan kaste magnetene. Dette har skjedd flere brukere som kanskje har vært i overkant glad i turtall Du drar lett mot 70K eller kanskje til og med i overkant for et slikt oppsett.
    Synes dog å huske jeg har sett en snutt eller to av noen som har gjort dette, og det går jo helt inn i hampen, men er regnet som et kortlivet setup.......

    1512/1.5D på 4.3 giring vil forsåvidt ikke overbelaste motoren turtallsmessig, men vil være en enorm belastning allikvel. Kanskje bedre med 5.2 giring på 5S. For 6S så er selv 5.2 i drøyeste laget etter min mening.

    My 0.2
    Var akkurat det du nevner jeg stusset på, er jo voldsomt turtall både foran og bak giret
    Men er litt rart at det står som et anbefalt oppsett på flere F5B sider med 4-5s på den først nevnte motoren...
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • Originally posted by Olavjoergensen View Post
      Var akkurat det du nevner jeg stusset på, er jo voldsomt turtall både foran og bak giret
      Men er litt rart at det står som et anbefalt oppsett på flere F5B sider med 4-5s på den først nevnte motoren...
      Den motoren er klart en 4S motor, men det er nok endel som også har prøvd seg på 5S. Det som man ser i F5B nå i forhold til for et par år siden er at fokus retter seg mer på å proppe for "bitt" med store bladareal, mens tidligere var fokus mer på størst mulig toppfart på kjerra med "slim" propeller. De fleste innser at det lite energi effektivt med en propell som tenderer til kraftig stall, og som kanskje ikke kommer til sin rett før motor skal kuttes og det skal seiles bane. Det var heller ikke vanlig med "ramp" tidligere, som nå er mer og mer på vei inn for at det er lite vits med full power på en propell som staller.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • Originally posted by OTA View Post
        Den motoren er klart en 4S motor, men det er nok endel som også har prøvd seg på 5S. Det som man ser i F5B nå i forhold til for et par år siden er at fokus retter seg mer på å proppe for "bitt" med store bladareal, mens tidligere var fokus mer på størst mulig toppfart på kjerra med "slim" propeller. De fleste innser at det lite energi effektivt med en propell som tenderer til kraftig stall, og som kanskje ikke kommer til sin rett før motor skal kuttes og det skal seiles bane. Det var heller ikke vanlig med "ramp" tidligere, som nå er mer og mer på vei inn for at det er lite vits med full power på en propell som staller.
        Ja det med propellere er jo en riktig vei å gå, der er det mye å velge i som klart er forskjellige.
        Jeg holdt en RF 16*16 slim i hånden her en dag(ikke min) og den er jo nesten en tannpriker, RF sin 18*19 F5B som er en av de jeg har til S16 er ganske så bred og noe tykkere også enn f.eks GM18*21. GM sine er jo ikke så veldig brede de heller...
        Skal prøve å få testet RF 18*19 mot GM 18*21 til lørdag
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • Hva slags offset bruker dere på spinneren? Jeg har prøvd en RF 18x19 propell på 7 grader spinner og en GM 18x21 på 0 grader. Uten loggeutstyr er det vanskelig å se noe forskjell på dette.

          Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • Originally posted by Tom Erik View Post
            Hva slags offset bruker dere på spinneren? Jeg har prøvd en RF 18x19 propell på 7 grader spinner og en GM 18x21 på 0 grader. Uten loggeutstyr er det vanskelig å se noe forskjell på dette.

            Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2
            Har både 5 og 7 grader til RF 18*19, denne propellen er jo kun 19 i stigning med 5 graders tvist i spinnern i følge RF selv. Så selve propell bladet er vel da 17-18?? For å ha nevnt det

            Har GPS/vario på Graupner HOTT telemetri så er det noe forskjell så skal jeg poste det her.
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • Originally posted by Tom Erik View Post
              Hva slags offset bruker dere på spinneren? Jeg har prøvd en RF 18x19 propell på 7 grader spinner og en GM 18x21 på 0 grader. Uten loggeutstyr er det vanskelig å se noe forskjell på dette.

              Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2
              Jeg mener din 18x19 (RFM sin F5B serie) er beregnet for 0 grader spinner skal man tro RFM sin nettside, og med en 7 grader spinner vil nok pitch være rundt 21. Da er propellen mistenkelig lik en GM 18 x 21

              Olav

              En helt vanlig mye brukt propell tidligere var FRM 16 x 17 slim og sammenligner man den med feks en GM 18 x 21 så er det tannpirker selv om GM propellen ikke har allverdens bladareal den heller. Men GM 18 x 21 og litt underarter og lignende fabrikat er det som brukes nå for tiden.

              Har brukt RFM 16 x 17 og den biter godt fra seg den også, men man kan bli litt lurt av lyden, da den får høyt turtall og ripper noe voldsomt. Dette lydbildet er jo "publikumsvennlig", men mye lyd er også et tegn på inneffektivitet.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • Forøvrig når det gjelder GM, den har kombinasjon av pitch i bladet og huben, så man vet ikke helt hvor mye pitch som er lagt hvor.
                Grunnen til at GM gjør dette er todelt, først og fremst at bladet folder seg bedre og ligger tettere til kroppen, men også at GM selger bare komplette hub/blad på 18 x 21 og 18 x 23 propellene.

                På min 3 bladede GM 18 x 20 så er bladene identiske til GM 18 x 21, men det er lagt litt mindre pitch i huben
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • Originally posted by OTA View Post
                  Jeg mener din 18x19 (RFM sin F5B serie) er beregnet for 0 grader spinner skal man tro RFM sin nettside, og med en 7 grader spinner vil nok pitch være rundt 21. Da er propellen mistenkelig lik en GM 18 x 21

                  Olav

                  En helt vanlig mye brukt propell tidligere var FRM 16 x 17 slim og sammenligner man den med feks en GM 18 x 21 så er det tannpirker selv om GM propellen ikke har allverdens bladareal den heller. Men GM 18 x 21 og litt underarter og lignende fabrikat er det som brukes nå for tiden.

                  Har brukt RFM 16 x 17 og den biter godt fra seg den også, men man kan bli litt lurt av lyden, da den får høyt turtall og ripper noe voldsomt. Dette lydbildet er jo "publikumsvennlig", men mye lyd er også et tegn på inneffektivitet.
                  Kan godt hende jeg blander med at Rudi sa jeg ikke burde bruke 0 grader spinnern på 18*19 til S16, for de den ikke folder helt inntil som du nevner!

                  Angående lydbildet så syntes jeg GM 18*21 på oppsettet jeg har lagde mistenkelig lite lyd i forhold til mye annet jeg har hørt!
                  Har fått oppdatert software'n i GPS enhetene mine nå så de skal virke med MC-32, så da skal jeg få målt stige hastighet til helga håper jeg
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • Originally posted by OTA View Post
                    Forøvrig når det gjelder GM, den har kombinasjon av pitch i bladet og huben, så man vet ikke helt hvor mye pitch som er lagt hvor.
                    Grunnen til at GM gjør dette er todelt, først og fremst at bladet folder seg bedre og ligger tettere til kroppen, men også at GM selger bare komplette hub/blad på 18 x 21 og 18 x 23 propellene.

                    På min 3 bladede GM 18 x 20 så er bladene identiske til GM 18 x 21, men det er lagt litt mindre pitch i huben
                    Har forresten bestilt en 18*23 som også skal til test
                    Det som er skummelt når man først har startet med det greine her er at mye vil ha mer!
                    Last edited by Olavjoergensen; 18-04-12, 16:40.
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • En flight og du er hekta
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                        En flight og du er hekta
                        Enkelt & greit
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • He-he, men plutselig en dag snør det carbonfiber eller en fantastisk fin flammehale viser seg, så roer det seg litt igjen. Det går litt i cycler dette med ultimat effekt og noe som rimelig godt holder mål
                          Har 6S pakker til Ceresen liggende også, og vel vitende om at det er en god boost i power så går driftsikkerheten omvent proporsjonalt ned desverre, så jeg holder meg i tøylene. Mer glede i noe som går godt, men som holder.......
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • Helt ukjent fenomen for meg....enn så lenge
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                              Helt ukjent fenomen for meg....enn så lenge
                              Hva var ukjent for deg.....enn så lenge ??? Knus og knas eller jaget etter effekt.......du kan vel tikke av begge to tenker jeg
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment


                              • Hehe!!!!!
                                Knus & knas.....been there
                                Effektjag.........done that (ikke ferdig ennå, nei!)
                                Pyroeffekter og karbonregn.....not yet!

                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X