Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mulig jeg er sær, og at de 30c lipoen holder mål. Men for meg blir det som å kjøpe Ferrari eller Porsche og sette på de billigste kina dekkene, eller kjøre Top-fuel drag race på 95okt. Jeg hadde gått for TP sine 70C celler, prisen er ikke så veldig avskrekkende... Har man råd til å handle hotliner/F5b modeller har man råd til batterier og...
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • Bare tull, Jim
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • Har sjekken noen logger for referanseverdier:
        Etter 30 sek motortid i en typisk flight har batteriet fremdeles en spenning på over 3,4V per celle ved strømtrekk på 250 Amp.
        Dersom du/dere mener TP-batteriene leverer noe særlig bedre enn dette vil jeg gjerne se noen logger.
        Last edited by Arcteryxxx; 12-05-14, 08:56.
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • 3,4V på 250A strømtrekk er veldig bra, og særlig etter 30S motortid......nesten så bra at det lukter litt feil......ihvertfall på et 3300mah batteri.

          Men, batterier diskuteres stadig vekk til det ugjenkjennelige, servoer/regulatorer er et annet tema. Det er så mange faktorer som påvirker og ikke minst setter jeg noen ganger mine tvil til om folk rapporterer den fulle sannheten. Mens min egen erfaring er at samtlige batterier (uansett type) i F5B oppsett, aldri har passert 50 cycler og fremdeles kan sies å levere det de skal så sier mange andre at de har hundrevis av cycler uten å merke degradering.....
          Jeg regner batterier som forbruksvare, så det blir som med fuelgutta, kanna går tom og da er det bare å kjøpe inn mer. Sånn er det, noe som forøvrig kan forsvare å kjøpe inn et lass med billigprodukter og heller drite i det som skal være toppklasse. Det sagt, prisforskjellene er ikke så store, om man nå ikke sammenligner TP med noe av HK produktene (som det kan ta et par år å få hjem med posten). Livet er for kort til å vente

          Generelt er jeg enig med Jim, jeg ser merkelige tendenser ganske ofte. Folk investerer titalls tusen i flotte modeller, men når det kommer til oppsett blir det spart på tiørene, og de samme går gjerne over lik om nødvendig for å forsvare at "kling-klang" utstyret er minst like bra (les: mye bedre) enn tilsvarende merkevare.
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • Jeg er ikke uenig med deg Øystein, men når det gjelder disse Turnigy 30C batteriene så er de mye brukt av F5B konkurranseflyvere, og dette er definitivt ikke gruppen som snur på pennyen når de handler utstyr. Selv har jeg ikke testet de mot all verdens alternativer, men de leverer bedre spenning under trekk enn både Hyperion G3 45C og Turnigy Nanotech 65C.
            Så om de er de beste? Muligens ikke. Duger de? Ja, definitivt!!! Jeg er happy med dem og føler ikke behov for å lete etter andre alternativer.
            Men som alltid: batteriets ytelse er avhengig av at de behandles riktig. Spenning under lagring, forvarming før flight, hvor langt ned i kapasitet de trekkes osv...
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • Stadig tilbakevendende tema dette med batterier. Selv kjenner jeg godt til at Turnigy 30C pakkene har vist seg å være spesielt gode og har hatt et par i bruk med godt resultat (5S). Det som ofte har vært nevnt i F5B miljøet er imidlertid at kvaliteten på loddearbeidet (mellom celle og kabel) gjerne er litt puslete og i en del tilfeller ikke har visst seg å holde når elektronene får det skikkelig travelt.. Heldigvis ikke noen stor jobb å korrigere dette og hvor stort problemet er i utgangspunktet for "sportsflyvere" skal være usagt.

              TP har jeg brukt helt siden jeg heiv meg på LiPo rundt 2003 og jeg må si jeg har vært veldig fornøyd med kvaliteten hele veien. De har alltid vært i forkant med stadig høyere ytelse. Husker godt at hele 15C i burst var gjeve saker Det ble kjøpt inn en del av de legendariske 2100 3S pakkene til mine VIP pylons med MEGA 15/16/3. Går unna den lille rakkeren der!

              Har forresten et par TP 8000 3S pakker som har vært i bruk siden 2006. Tjenestegjorde først i 2-3 år i en Simba hotliner og har siden primært vært brukt i et Quadrokopter. Begge pakkene har vært bunnsolide og ble først pensjonert nå nylig da evnen til holde spenningen omsider ble dårlig. Er ikke sikker på antall cycler gjennom disse årene, men det er betydelig..

              Foruten TP sine 45 og 65C pakker har jeg vært MEGET fornøyd med Hyperion G3 EX serie. Har en 5S 4200 pakke som har holdt ut i lengre tid under svært tøffe forhold i min Speedfire og jeg kunne senest lørdag ettermiddag konstatere at punchen er der ennå... til de grader


              / Thomas
              Last edited by voltz; 12-05-14, 10:22.
              Hangar:
              Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

              "In thrust I believe"

              Comment


              • Originally posted by voltz View Post
                Stadig tilbakevendende tema dette med batterier. Selv kjenner jeg godt til at Turnigy 30C pakkene har vist seg å være spesielt gode og har hatt et par i bruk med godt resultat (5S). Det som ofte har vært nevnt i F5B miljøet er imidlertid at kvaliteten på loddearbeidet (mellom celle og kabel) gjerne er litt puslete og i en del tilfeller ikke har visst seg å holde når elektronene får det skikkelig travelt..
                / Thomas
                Hei!
                Dette hadde vel stort sett sammenheng med at de brukte en Z-connector på PCB for å få lagt den siste cellen i et oddetallsbatteri (5S) samme vei som den første. De har endret på designet og nå skal det problemet være ute av verden, hvis jeg har forstått det riktig.
                RC Groups - View Single Post - turnigy nano tec in F5b
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • I denne tråden står det mye bra...
                  Battery Load Test Comparisons - RC Groups
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • Hei alle.
                    Da melder jeg meg på her jeg også. Har akkurat bestilt to "travle" greier fra Stratair. Det ble en Viper F5D og en Wizzard 100. Sommeren bør være reddet

                    Mvh
                    Helihover

                    Comment


                    • Så fint! Gratulerer med nye fly! Viper er jo en gammel kjenning med meritter, og den nye Wizzarden ser veldig lovende ut! Hvilke oppsett går du for?
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • Koseflyging:
                        I hangaren:

                        SpeedFire F5B
                        X-plane fra www.yuri-models.com
                        Hawk F5B
                        MiniHawk (2stk)
                        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                        UM Stryker Q 180
                        FPV Raptor
                        EPO Cessna (156cm)

                        Comment


                        • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                          Så fint! Gratulerer med nye fly! Viper er jo en gammel kjenning med meritter, og den nye Wizzarden ser veldig lovende ut! Hvilke oppsett går du for?
                          Hallo - og takk

                          Viper får MEGA 16/35/1 F5D motor med gir og YGE 160 FAI. prop blir RFM 12x17. Bør bli et OK oppsett
                          Wizzard er jeg litt mer usikker på. Har lyst til å putte inn en Jeti Phasor Race - men er litt usikker på hvilken av dem jeg skal gå for. Modellen skal flys på 4s (er ikke plass til flere celler) - og den må ha et oppsett som gjør den hverdagsbrukelig - men den må heller ikke være noen sinke i trafikken

                          Comment


                          • Har du bestilt Mega 16/35/1 med gear ferdig montert fra Mega? Tenker du 4 eller 5 celler?

                            Angående Phasor så er dette gode og rimelige motorer. Har selv en 2026/3600, og har flydd den på 4S en gang (maiden). Opptrekket er greit og du flyr "økonomisk", men det ble for tamt i forhold til den F5B-kjerra motoren brukes i.
                            Har selvfølgelig en video hvor du kan bedømme prestasjonene:
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • X-plane...
                              I hangaren:

                              SpeedFire F5B
                              X-plane fra www.yuri-models.com
                              Hawk F5B
                              MiniHawk (2stk)
                              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                              UM Stryker Q 180
                              FPV Raptor
                              EPO Cessna (156cm)

                              Comment


                              • Originally posted by jijohans View Post
                                Mulig jeg er sær, og at de 30c lipoen holder mål. Men for meg blir det som å kjøpe Ferrari eller Porsche og sette på de billigste kina dekkene, eller kjøre Top-fuel drag race på 95okt. Jeg hadde gått for TP sine 70C celler, prisen er ikke så veldig avskrekkende... Har man råd til å handle hotliner/F5b modeller har man råd til batterier og...
                                Etter å ha lest hele den tråden på Rcgroups ang. lipo og real life testing er jeg ikke så lenger sikker på at G8 batteriene til TP er så bra som de gir uttrykk for... Har G6 65C batterier nå,og de virker å levere varene, men de er nok ikke å få tak i lenger...:/
                                -Jim Johansen-
                                Flyklart:
                                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                                Under construction:
                                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                                Comment

                                Working...
                                X