Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av motor og prop...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av motor og prop...

    Heisann igjen!

    Driver å pusler med et lite seilfly på 1.2 meter. (QFII)
    Dette er egentlig en Dlg, men jeg har bestemt meg for å motorisere den, da jeg uansett har dlg`er som flyr bedre enn denne kommer til å gjøre.
    Den skal trekkes i svært rosa, dekoreres med Hello Kitty(tm) motiv, og fungere som trainer for min datter på snart fem.
    Jeg kan bygge, og jeg kan fly, men elektromotorer sliter jeg med...Men det er der dere kommer inn...

    Her er det jeg ønsker meg av oppsettet:

    Lav vekt (20-30 gram) minus batteri
    Brukbare klatre-egenskaper, gjerne på bekostning av fart., altså, lav KV
    Kompatibel med foldepropell som ikke må bestilles fra Paraguay, Usbekistan eller Moldovia.
    Forholdsvis billig.
    Tilgjengelig.
    Ikke så mye over 30mm diameter.

    I værste fall kommer flyet til å ende opp på 200 gram før motor og batteri, så hvis jeg klarer å ende opp under 250g hadde jeg blitt lykkelig.
    Jeg har fortsatt noen gram å spare her og der på bygginga så det bør være mulig. Hvis jeg er helt nødt, kan jeg sikkert få den ned til 170, men det vil nok gjøre den til en noe mindre egnet trainer.
    Hvis tradeoffen blir ytelse v/s lav vekt, så vinner vekt..
    Det er primært et seilfly. Det trenger bare en motor til å klatre litt, og redde seg ut av kinkige situasjoner.
    Det letteste oppsettet som ikke blir direkte teit, er vel egentlig hva jeg leter etter

    Alle tips mottas med takk!!!
    Last edited by bad scientist; 27-10-11, 21:55. Reason: det med diameter...
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Nei..Da får jeg finne ut av det selv da..
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Unnskyld, men dette er en smule.....sært.Viktigste info for å finne ut av dette er hvor stort batteri du har plass til eller har lyst til å bruke...
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • #4
        Dette er slettes ikke sært!
        Etter å ha forsket litt, så mener jeg at en motor på rundt 20 gram, Kv på rundt 1800, 10A regulator burde gjøre susen.
        3 cellers 360 lipo, skal jeg klare å skvise inn. Utfordringen ser ut til å finne en liten motor som ikke har intergrert propsaver, eller 2mm
        aksling. De aller fleste foldepropellene krever 3 mm..
        Hyperion Z-1705 14-Turn 1800Kv - elefun.no - Radiostyrt hobby
        Noe slikt som denne hadde funket fint, tror jeg, men jeg får ikke festet en foldepropell til den, får jeg vel?
        RedRock 1808-25 21gram 1800KV - elefun.no - Radiostyrt hobby
        Denne har 3mm aksling, men jeg klarer ikke å se om jeg får fjernet propsaveren på den. Kanskje den løsner hvis jeg fjerner de to skruene, og kanskje ikke...
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Jeg har en Turnigy motor som er nærmest identisk med Redrock'en du linker til. Propsaveren er permanent på den jeg har, men akslingen stikker langt nok ut på baksiden til at man kan få festet et eller annet til den. Det finnes forøvrig masse foldepropell løsninger for 2 og 2,3 mm akslinger.

          Click image for larger version

Name:	C2226-1800.jpg
Views:	1
Size:	39.7 KB
ID:	583024
          Last edited by Kyrre; 30-10-11, 11:25.

          Comment


          • #6
            Unnskyld mitt uheldige valg av ord.
            Mente ikke å være respektløs. Hvordan ser du for deg motorfeste? Vil en inrunner være lettere å plassere, kanskje?
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Arcteryxxx View Post
              Unnskyld mitt uheldige valg av ord.
              Mente ikke å være respektløs. Hvordan ser du for deg motorfeste? Vil en inrunner være lettere å plassere, kanskje?
              Skal mer til for å fornærme meg!
              Jeg tror at jeg må kutte nesa, og montere motoren på utsiden av torpedoveggen. Så støper jeg en liten cowling i glassfiber som dekker motoren. Kroppen er av balsa, så jeg får ihvertfall ikke en outrunner inni. Inrunnere har generelt mye høyere turtall, og jeg trenger et oppsett som ikke staller seg selv ved lave hastigheter. 4,5x4,5 prop er liksom ikke det riktige fremdrifts-systemet for en trainer til en fem år gammel jente, sånn jeg ser det
              Hvis det finnes inrunnere med planetært gir i denne størrelsen hadde det absolutt vært interessant, men jeg har ikke funnet noe slikt.
              Har funnet en del alternativer på Hobbyking. Hvis jeg skal handle norsk, ser det ut til at jeg må handle litt her og der.
              Tror egentlig at oppsettet jeg trenger ikke er så ulikt et vanlig shockflyer oppsett, med foldepropell og uten propsaver.

              Ps, Jeg trenger også hjelp til å finne noen fine, lette Hello Kitty(tm) Stickers
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Kult konsept, og ville vel tro at det er mange som styrer med indoor modeller som kan hjelpe med "mikro" oppsett, men vet ikke om det er et et bedre sted å poste som gir mer tilbakemeldinger. Kanskje "elektro, små-store, inne og ute" tråden eller noe sånn.......
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • #9
                  Originally posted by OTA View Post
                  Kult konsept, og ville vel tro at det er mange som styrer med indoor modeller som kan hjelpe med "mikro" oppsett, men vet ikke om det er et et bedre sted å poste som gir mer tilbakemeldinger. Kanskje "elektro, små-store, inne og ute" tråden eller noe sånn.......
                  Ser poenget, men det er jo tross alt et elektrisk seilfly det er snakk om!

                  Astro Flight 010 Brushless Motor (14T) with Planetary Gearbox (4.4:1) and Variable Speed ESC (801P)
                  Er dette kanskje det jeg har lett etter?
                  Kjenner at jeg blir litt mindre pris-sensitiv sånn på kveldinga! Denn må da bli bra?, Så slipper jeg å støpe cowling og greier..
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    hei
                    Se på denne:
                    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Park300 Brushless Outrunner 1600kv
                    Burde holde, kjøp også en foldeprop som passer ref. data.

                    Comment


                    • #11
                      www.lowpricerc.com]Moxie Brushless Outrunner Motor 26g 1550KV [MOX-C04-1550] - $8.15USD Low Price RC Limited[/url] Dette er en billig, liten motor jeg har god erfaring med i flere modeller. Bla har jeg en i en MPX Merlin som går som en kule med 8x6 foldepropell og 3S batterier, mener jeg målte strømtrekket til ca 150 watt uten at den blir nevneverdig varm. Du kan sikkert bruke 2S og større propell til ditt prosjekt. Jeg linket til en annen butikk da HK ikke har den på lager, og denne butikken er uansett kjappere, vanlig rekommandert sending tar ca en uke.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kyrre View Post
                        www.lowpricerc.com]Moxie Brushless Outrunner Motor 26g 1550KV [MOX-C04-1550] - $8.15USD Low Price RC Limited[/url] Dette er en billig, liten motor jeg har god erfaring med i flere modeller. Bla har jeg en i en MPX Merlin som går som en kule med 8x6 foldepropell og 3S batterier, mener jeg målte strømtrekket til ca 150 watt uten at den blir nevneverdig varm. Du kan sikkert bruke 2S og større propell til ditt prosjekt. Jeg linket til en annen butikk da HK ikke har den på lager, og denne butikken er uansett kjappere, vanlig rekommandert sending tar ca en uke.
                        Tror kanskje den blir litt vel "hotliner" på dette prosjektet, men hvis jeg bygger en ny en til meg, så er den en god idè..
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Da har jeg bestilt denne her, HobbyKing R/C Hobby Store : AD-100L Micro Brushless Outrunner 1850Kv
                          6x3 foldepropell, 3s360mah batteri, esc og to små servoer.. ble nesten 240-, inkludert porto..Blir for dyrt vettu..
                          Rosa betrekning finner jeg i Norge. Snor til pull-spring overføring til halen på den lokale fiskeutstyrpusheren. Hello Kitty(tm) dekaler finnes vel i Toys are us, eller noe slikt.
                          Cowling lager jeg i balsa, eller isopor eller noe slikt, lager en avstøpning i gips, og støper deretter en lett glassfiber cowling nedi gipsformen.
                          Vurderer å lage V-hale, men der er jeg ikke helt sikker ennå...
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	41.9 KB
ID:	583227
                            Vinge. Rett nok til meg å være!
                            Click image for larger version

Name:	008.jpg
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	583228
                            Ving, pod, og kommende pilot
                            Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	37.1 KB
ID:	583229
                            Pod. Kommer til å prøve å finne balansepunkt, kutte nesa, og feste motor. Tror den blir en hel del kortere...
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment


                            • #15
                              HK in da house!

                              Da er "kraftpakka" i hus!, og alt jeg kan si er..nommin!!!Click image for larger version

Name:	083.jpg
Views:	1
Size:	38.7 KB
ID:	583330

                              Prop og motor, en vanlig spillterning som referanse..Click image for larger version

Name:	085.jpg
Views:	1
Size:	51.1 KB
ID:	583331

                              Tro jaggu at jeg får plass inni kroppen allikevel, så da slipper jeg å støpe cowling. Istedet lager jeg en lien torpedovegg et lite stykke inni kroppen, så bare akslingen stikker ut. Jeg er ikke lenger bekymret for vekt, men kraft får vi se på..Den var fryktelig liten da..
                              Click image for larger version

Name:	089.jpg
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	583332
                              Pakka som skal inn.
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X