Announcement

Collapse
No announcement yet.

F5J i Norge - utstyr, regler og konkurranseform

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hei Finn, mange interessante innspill i innlegget ditt.

    Jeg tror faktisk at følgen man FAI reglene slik de er i dag så gir det en så stor åpning for fly-modeller og pilot erfaringer ant man ikke har behov for å endre på noe.
    Det som gjør F5J konkurranse formen så fantastisk er høydemåler / motor begrenser enheten, denne gjør faktisk at du kan bruke hva som helst av modeller (spiller ingen rolle om det er 2 eller 4 meter, nytt eller gammelt) og konkurrere på noenlunde samme nivå.
    Den gjør også at pilot ferdigheter vil veie mer en utstyrs hysteriet.
    Jeg er også sikker på at stiller du med en "easy glider" så vil du ha det like moro som de som kommer brautene med en pondus modell.

    Tror heller ikke at økonomi er noen begrensning når man kan få denne enheten for samme pris som en vinge-servo.
    Og ha en i klubbregi kan sikkert la seg gjøre men jeg tror at de fleste kommer til å kjøpe en for å kunne ha den når man trener etc. (det er jo ikke så mye annet enn en vanlig høydemåler - så den kan være grei å ha i andre tilfeller også)

    Å lage flere klasser tror jeg blir dødfødt (det var det som man prøvde uten hell for noen år siden med -400 klassen +++), sammenlikner man med F3K så går det helt utmerket å fly "enklere" modeller og allikevel hevde seg, noe av det samme er jeg sikker på skjer med dagens F5J reglement.

    Før man ser på for mange endringer så tror jeg det er bare å komme i gang fortes mulig, så får vi heller gjøre en evaluering etter en 2-3 stevner for å se på om det må gjøres noen norske tilpassinger.

    Jeg mener det kan gjøre så enkelt som: Kjøp en høydemåler / motor begrenser enheten og putt den inn i det motoriserte seilflyet du har i dag - still i konkurransen og ha det moro!

    For min del så er høydemåler / motor begrenser er i hus, har funnet frem noe gammelt skrot som det sitter motor i nesa på og jeg kommer til å ha det kjempemoro med å trene/fly i nærmiljøet og på de konkurransene som arrangeres i år - håper mange andre gjør det samme.
    Last edited by Quadrocopter; 08-05-12, 21:14.

    Comment


    • #32
      Har oppdatert post #6 med F5J videoer - her legger jeg inn lokale eller internasjonale videoer som dukker opp - det kan også være produkt presentasjon fra produsenter

      Har du noe så er det bare å fylle på!
      Last edited by Quadrocopter; 09-05-12, 09:54.

      Comment


      • #33
        F5J for alle

        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Hei Finn, mange interessante innspill i innlegget ditt.

        Jeg tror faktisk at følgen man FAI reglene slik de er i dag så gir det en så stor åpning for fly-modeller og pilot erfaringer ant man ikke har behov for å endre på noe.
        Det som gjør F5J konkurranse formen så fantastisk er høydemåler / motor begrenser enheten, denne gjør faktisk at du kan bruke hva som helst av modeller (spiller ingen rolle om det er 2 eller 4 meter, nytt eller gammelt) og konkurrere på noenlunde samme nivå.
        Den gjør også at pilot ferdigheter vil veie mer en utstyrs hysteriet.
        Jeg er også sikker på at stiller du med en "easy glider" så vil du ha det like moro som de som kommer brautene med en pondus modell.
        Vel, jeg er ikke umiddelbart enig. "Pondus" modellene flyr bedre og er lettere å fly effektivt i høyden. Kommer man med en Easy Glider vil man i utgangspunktet føle seg overkjørt (særlig som nybegynner) bare av hvordan pondusmodellene ser ut og av de erfarne pilotenes pondus. Det er ikke nødvendigvis motiverende. Hvis du som nybegynner skal konkurrere og føle at du har en sjangs så må det bli mot folk med samme klasse utstyr og erfaring. Som sammenlikning vil jeg trekke fram sykkelsport i USA og her: I USA konkurrerer du ikke i aldersklasser, men i erfarings- eller resultatklasser fram til du ev kommer på elitenivå - uansett om du er i senior-alder. DVS du begynner sammen med andre nybegynnere og kan hevde deg i det selskapet - bli bedre, vinne - rykke opp til en klasse der folk er litt bedre osv. I Norge er sjansen til å hevde deg blant "likemenn" borte med en gang du blir senior. Veien fra nybegynner til toppnivå blir veldig tung - hvis du ikke er ekstremt motivert. (Eksempelet gjelder min sønn som konkurrerte for et universitet i USA. Her hjemme er det langt fra så morsomt å stille opp konkurranser når du er helt sikker på å ende langt ned på listene)

        Å lage flere klasser tror jeg blir dødfødt (det var det som man prøvde uten hell for noen år siden med -400 klassen +++), sammenlikner man med F3K så går det helt utmerket å fly "enklere" modeller og allikevel hevde seg, noe av det samme er jeg sikker på skjer med dagens F5J reglement.
        Det behøver ikke å være dødfødt hvis man gjør det på den riktige måten. Feilen med tidligere forsøk var etter mitt syn at det ble for spesifikke krav til utstyret, selv om det ikke var dyrt. Nå gir disse høydemåler-"dingsene" en virkelig god mulighet til å gjøre ting enkelt når det gjelder fly og drivsystem. -Du skal bare opp til starthøyde på en eller annen måte. Der starter konkurransen. Ulike F3K modeller er mye likere enn Easy Glider og en termikkmodell til mange tusen kroner. Å tro at en Easy Glider skal kunne stille opp mot F3J type modell og hevde seg er naivt. Da skal du ha virkelig nybegynnerflaks eller være en veldig erfaren termikkpilot.

        Derfor: hvorfor ikke lage egne puljer for enklere fly i F5J stevnene? Er det noen konkrete problemer med det?

        Comment


        • #34
          Høres ikke ut som man skal dukke opp noe sted med "pondus" modell, for da er man automatisk er blærete type, eller bare en dust som har fått for mye penger mellom hendene og kjøper seg noe de ikke kan bruke....... Tror nok enkelte kunne ha godt av å legge fra seg noen mindreverdighetskomplekser, og ha litt åpne øyne for hva folk måtte dukke opp med enten det er papp eller pondus. Som regel veldig hyggelige folk som står bak stikkene på begge deler.

          Nok om det, syns vel FinnK har mange gode poeng, det vil være så stor forskjell på en topp F5J modell og en type easyglider at det skal svært mye til for at Easyglideren klarer å hevde seg. Disse modellene kan ikke sammnelignes med F3K.

          Samtidig kan to klasser kanskje enda sterkere tilsi at det blir pondus gjengen og de andre med papp, så blir det allikevel slik at alle som har litt konkurranseånd kjøper seg noen vasse kjerrer uansett og startklassen dør ut.

          Man ser trenden andre steder også, ingen hinder for å dukke opp på F3F med easyglider heller, men det er et svært sjeldent syn. Man kommer enten med en rimelig oppegående modell eller så holder man seg vekk. På mange måter synd, men.....hva kan man gjøre med det !?
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #35
            Ser at i Australia (og andre steder) er det populært med Radian konkurranser. På RCG er det flere stevner med RES (rudder. elevator, spoiler) fly gjerne bygget i balsa. Det hadde senket terskelen for mange, til å ha lyst til å prøve seg. Jeg har en Riser 100, som hadde hevdet seg fint i et slikt uformelt stevne. Og da hadde kanskje lysten til å gå videre meldt seg. Men miljøet er kanskje ikke stort nok her i landet.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #36
              Å dele opp klassen har ingen hensikt siden det neppe kommer til å flomme over av piloter som har lyst å fly konkurranse, er vi heldige å får en seks piloter som har lyst å fly og den ene klassen ender opp med 2-3 stykker så er det ikke så mye igjen av konkurranse formen.
              Av all tidligere erfaring så blir konkurransene vesentlig mer moro å fly når det er flere som flyr i samme klasse - selv om det er sort sprik på ferdigheter!

              Hvis det å komme blant de tre beste er så utrolig viktig for motivasjon og gjennomføringevnen så tror jeg også man er villig til å investere litt i en større modell og dermed er man ute av en intro klasse.

              Utsagnet om at E.G. skal kunne konkurrere med dyrere modeller får dere ta på egen kappe - det jeg skrev var at en som kommer med denne modellen vil kunne ha mye moro og det er det som er det avgjørende for å få folk med videre.
              Jeg mener faktisk at kommer en nybegynner med en enkel modell (f.eks EasyGlider) så vil ha kunne lære utrolig mye om konkurranse form og utførelse med denne modellen uten at det vil koste det hvite ut av øynene, skulle personen så finne ut av at dette er noe han ønsker å gå videre med så vil det være helt naturlig at han sonderer markedet etter noe mer avansert.

              Jeg ser allerede nå at det finnes flere flotte konkurranse modeller ute hos produsentene som har en overkommelig pris og vil være fult mulig å anskaffe uten at man trenger å blakke seg helt.
              Ser man litt på hva som har hevdet seg i konkurranser frem til nå så er det definitivt ikke bare topp modeller.

              Det vil alltids være noen som må ha pondus modeller fra dag null og det er det ingen ting i veien for, men jeg tror ikke man blir en bedre pilot av den grunn.


              Ang F3K - så har jeg flydd "papp" modeller og pondus utgaven og forskjellen er omtrent den samme som å gå fra E.G. min og opp til den motoriserte F3J modellen
              Last edited by Quadrocopter; 09-05-12, 21:17.

              Comment


              • #37
                Etter min mening vil en mer aktuell debatt være hvordan kan vi få denne seilflygrenen ut til flest mulig i hele Norge, og hvor skal vi legge konkurransene for å få flest mulig med oss slik at det ikke ender opp som en klubbkonkurranse i indre østfold.

                Drar vi parallell med F3K så var det et sterkt miljø rundt Grimstad som bidro til å skape en geografisk bredde og dermed en større interesse for grenen.

                Å håpe at vi skal få noe støtte fra NLF vil vel være utopi - de har mer vist hvordan man kan terminere et nytt initiativ enn å videreutvikle det.
                Jeg tror mye av suksess faktoren kan ligge i å få noen "ildsjeler" som brenner for dette og er villig til å stå på mer enn 100% i klubb/nærmiljø for å rekrutterer nye piloter
                Ved å komme over en viss minimums masse av piloter så vil man også få en kontinuitet fremover uten at man treger å brenne ut initiativtakeren.

                Comment


                • #38
                  Ser du skriver at det kommer mere info. etterhvert.
                  Kunne dere ikke sette opp noen brukbare forslag i lav, middels og høypris segmentet.
                  Og ca. kostnader på de forskjellige.

                  På forhånd takk
                  Vidar

                  Div.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Free2fly View Post
                    Ser du skriver at det kommer mere info. etterhvert.
                    Kunne dere ikke sette opp noen brukbare forslag i lav, middels og høypris segmentet.
                    Og ca. kostnader på de forskjellige.
                    Helt klart - skal gjøre det jeg får tid til, men det hadde vært fint om noen andre også hadde søkt litt på nettet og lagt inn noen eksempler på hva man har funnet.
                    Tror ikke det er en seilfly produsent som ikke nå har ett eller flere F5J fly i porteføljen sin!

                    En annen ting er å legge litt press på norske forhandlere til å ta inn litt av hvert og ikke bare toppmodeller som de har mest margin på!



                    Edit:
                    Har endret litt i toppen av post #5 for å få på plass en klasse inndelt tabell med priser
                    Last edited by Quadrocopter; 09-05-12, 20:36.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Free2fly View Post
                      Ser du skriver at det kommer mere info. etterhvert.
                      Kunne dere ikke sette opp noen brukbare forslag i lav, middels og høypris segmentet.
                      Og ca. kostnader på de forskjellige.

                      På forhånd takk
                      Hvis du ser i innlegg 1 i denne tråden om krav til modellen så vil du se at det ikke er veldig spesifikt rettet mot noen spesiell modell.
                      Du kan bruke alt mellom himmel & jord så lenge du er innenfor de kravene der.
                      Modellen behøver overhodet ikke ha benevnelsen F5J eller F3J med elektro kropp. Hvis du trenger hjelp til å finne noe så er det bedre om du forteller hva du ønsker å bruke av penger så blir det lettere å hjelpe deg med anbefalinger....
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Drar vi parallell med F3K så var det et sterkt miljø rundt Grimstad som bidro til å skape en geografisk bredde og dermed en større interesse for grenen.
                        F3K miljøet er litt dalende i Grimstad/Arendal (GMFK). Vi har vel et par mer eller mindre aktive enda........
                        Tror F5J kan være et tema på neste klubbmøte, så kan vi se om dette kan være av interesse. Burde egentlig være det da stort sett alle har noe som faller inn i klassen, så står det egentlig bare på timer/limiter dingsen.
                        En ting jeg generelt stusser på er at nesten "alle" er villige til å bla opp en god bunke sedler for en F3F modell, men det sitter langt inne å betale det samme for en elektro kjerre av brukelig kvalitet, enda brukspotensialet er tidobbelt av en F3F (for oss som må reise langt for å finne et hang) Skjønner det ikke........
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #42
                          Modeller som kan bestilles med både E-kropp og kropp uten motor bør belyses, da det tross alt er vingen som er mest kostnadsdrivende. En vinge og to kropper høres i utgangspunktet dyrt ut, men hvis man anser det som to fly med felles vinge trenger det ikke bli så ille likevel. Det er forskjell på "dyrt" og "mye penger" - man må ta i betraktning hva man får igjen av muligheter og egenskaper.
                          Bare mine tanker verd ca 50 øre....
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by OTA View Post
                            En ting jeg generelt stusser på er at nesten "alle" er villige til å bla opp en god bunke sedler for en F3F modell, men det sitter langt inne å betale det samme for en elektro kjerre av brukelig kvalitet, enda brukspotensialet er tidobbelt av en F3F (for oss som må reise langt for å finne et hang) Skjønner det ikke........
                            Må si meg helt enig her, vet om flere som har F3F/B modeller til hang bruk som stort sett samler støv "nesten" året rundt.
                            En ting er nå at man trenger hanget, en annen er jo at man trenger vindretningen.
                            Jeg har flere mindre hangmodeller selv men de er svært sjelden i bruk sammenliknet med f.eks elektro Aspire'n enda vi har nordavind og sønnavind hang innenfor et kvarters biltur. Nordavind i drammensfjorden kommer sjelden, og nesten kun på vintern. Sønnavinds hanget (langs oslofjorden) er dessverre ikke av god kvalitet men det blåser jo ofte sønnavind her på sommern... Nå ser det ut som vi kanskje får lov av kommunen å hugge vekk noe skog og få et super hang på sønnavind 100 meter unna der vi flyr på nord, det hadde vært en plass flere bør komme å prøve. Nord = hang+ DS. Sør = Hang
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Arcteryxxx View Post
                              Modeller som kan bestilles med både E-kropp og kropp uten motor bør belyses, da det tross alt er vingen som er mest kostnadsdrivende. En vinge og to kropper høres i utgangspunktet dyrt ut, men hvis man anser det som to fly med felles vinge trenger det ikke bli så ille likevel. Det er forskjell på "dyrt" og "mye penger" - man må ta i betraktning hva man får igjen av muligheter og egenskaper.
                              Bare mine tanker verd ca 50 øre....
                              Dette er tanker jeg deler, min neste F3B(F) modell vil etter all sannsynlighet bestilles som en kombi utgave, og Pike Precision er vel det som står høyest på den lista Samme mulighet har man med Baudis Ceres, Stratair Hurricane og flere andre.
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Arcteryxxx View Post
                                Modeller som kan bestilles med både E-kropp og kropp uten motor bør belyses, da det tross alt er vingen som er mest kostnadsdrivende. En vinge og to kropper høres i utgangspunktet dyrt ut, men hvis man anser det som to fly med felles vinge trenger det ikke bli så ille likevel. Det er forskjell på "dyrt" og "mye penger" - man må ta i betraktning hva man får igjen av muligheter og egenskaper.
                                Bare mine tanker verd ca 50 øre....

                                Bra poeng.
                                Min Aspire koster ca 1200 euro i "spread tow" en elektro kropp i tillegg koster 230 euro og bruker samme vinge.
                                Da har man "2 modeller" på et blunk
                                Elektro oppsett finnes det jo sikkert 10000 alternativer til, og dertil med prisklasser. Mitt kostet ca 2700 kr for motor, regulator, propell og spinner. Stiger med 12-13 m/s på 3s med 15*10 og 20-26 m/s på 4s avhengig av propell
                                Last edited by Olavjoergensen; 10-05-12, 05:19.
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X