Announcement

Collapse
No announcement yet.

F5J i Norge - utstyr, regler og konkurranseform

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F5J i Norge - utstyr, regler og konkurranseform

    Da tar vi opp en gammel tråd.... siden det har vært en del som har forespurt om hva som skjer på F5J fronten og i den sammenheng har jeg satt sammen et lite dokument som prøver å forklare litt om denne grenen samtidig som den gir et innblikk i de foreløpige konkurransereglene fra FAI

    Sett ut i fra norske forhold er dette en klasse som kan skape ny glød for seilfly sporten - særlig blant den yngre generasjonen.
    Her får man et relativt stort spillerom i valg av modeller og prisklasser noe som gjør rekruttering enklere.
    Krav til området der sporten utføres er vesentlig lavere enn ved f.eks F3J med bruk av vinsj!

    Dette er et levende dokument som jeg oppdaterer kontinuerlig, jeg håper også at flest mulig bidrar med innhold eller korreksjoner!



    Click image for larger version

Name:	F5J.jpg
Views:	2
Size:	35.5 KB
ID:	631068




    Historie

    Organisert konkurranse innen motorisert seilfly har opp til nå mest handlet om F5B og F5D – dette er klasser som baserer seg på ekstreme modeller for flyving innenfor en begrenset bane.

    De siste årene har det vært mye snakk og rykter om en helt ny FAI konkurranse klasse for motoriserte seilfly med mer moderate oppsett og hvor det også krever at pilot/modell også har egenskaper til å fly termikk.
    I begynnelsen var det snakk om en 2 delt klasse ( liten / stor), man har gått vekk fra denne delingen å satser nå på en felles klasse.

    Det har vært flere grupperinger som har holdt på å lag utkast til regelverk, denne jobben er nå samlet å konkretisert i et utkast til et offisielt F5J FAI regel dokument, denne jobben er nå kommet til en avsluttende fase (SC4_Vol_F5_Electric_12.pdf)

    I og med at rammene er på plass så har også flere utstyrs produsenter kommet med modeller som passer inn i / er optimalisert for F5J.

    Flere land arrangerer nå konkurranser og i Norge vil den første konkurransen bli arrangert av Cirrus RCFK (10/06/2012)


    F5J i grove trekk
    Mann mot mann konkurranse med motoriserte seilfly.
    Det flys innledende omganger og finaler.
    Varighet på en omgang er 10 minutter ( finale 15 minutter), det gies poeng etter hvor lenge modellen er i luften, maksimum 600 poeng (900 i finalen)
    Motoren brukes til å etablere starthøyde, denne høyden regner fra modellen forlater hånden til 10 sek etter at motoren er slått av. Det gis minus poeng for hver meter starthøyde.
    Landingspoeng gies etter en skala kalkulert ut i fra hvor lang unna landingsmerket flyet lander.


    Modell spesifikasjoner
    Radiostyrte seilfly med elektrisk motor og høydemåler / motor run timer
    Maksimal vinge overflaten ......... 150 dm2
    Maksimum Fly vekt ................. 5 kg
    Maksimalt vingespenn .............. 4 meter
    Vingebelastning.................... 12-75 g/dm2
    Batteri Type....................... Må være oppladbare
    Motor type......................... Fritt valg



    Modeller og utstyr
    Som nevnt over så begynner det å bli en del produsenter som lager modeller for denne klassen
    Her er en liten oppsummering som vil bli oppdatert etterhvert

    Fly:
    Her er en oversikt - mer spesifikke konfigurasjoner kommer i senere post
    Batteri:
    Generelt alle som leverer batterier til RC bruk(mer spesifikke konfigurasjoner kommer i senere post)

    Motorer/Propell:
    Generelt alle som leverer motorer til RC bruk (mer spesifikke konfigurasjoner kommer i senere post)

    Elektronikk:
    Scoring SW:
    Altimeter:

    Eksterne linker:


    En liten video til slutt:
    Last edited by Quadrocopter; 15-11-14, 20:27.

  • #2
    Oppsummering av regelverket

    Oppsummering av FAI sitt midlertidige reglement
    For detaljert informasjon se FAI dokumentet i vedlegg nederst

    F3j piloter vil helt klart dra kjensel på en del elementer i F5J reglene men det er også noe helt klare forskjeller.

    F5J er en konkurranseklasse hvor man konkurrerer mann mot mann med radiostyrte motoriserte seilfly.
    Deltakerne deles inn i grupper og det flys innledende og finale runder.

    Poengene i hver av de innledende rundene blir normalisert, summert og danner grunnlaget for hvem som skal fly finalerundene.

    Modellen som brukes har en motor som brukes til å etablere starthøyde. Strømkilden til motoren er batterier – der er ikke lov å bruke solcellepaneler eller å ha en fast forbindelse til bakken.

    Modellen skal oppfylle følgende FAI krav:
    Maksimal vinge overflaten .... 150 dm2
    Maksimum Fly vekt ............ 5 kg
    Maksimalt vingespenn ......... 4 meter
    Vinge belastning.............. 12-75 g/dm2
    Batteri Type.................. Må være oppladbare
    Motor type.................... Fritt valg


    Innen telemetri så er det kun lov å hente informasjon om spenningen på mottaker batteri og signalstyrke.

    Deltaker kan ha en hjelper som er behjelpelig med å starte/kaste flyet.

    Det er også gitt noen kriterier på hvordan startområdet skal se ut og hvor stor avstand det skal være mellom deltakere.
    Det skal etableres egne områder for landing.


    Flyvning:
    Det skal flys minimum av 4 offisielle omganger og deltakerne får kun lov til å starte en gang pr omgang.
    Det finnes regler for omflyging (ref. offisielt FAI dokument 5.5.11.6)
    Konkurrenter har rett til fem minutter forberedelsestid, arbeidstiden er eksakt 10 minutter.
    En offisiell tidtaker står for registrering av flytiden.

    Start:
    Modellene startes inn i vinden og innen 4 meter fra deltakerens start merke.
    Forlater modellen hånden til deltaker/hjelper regnes det som en start.
    Før start må altimeter / motortid timer kalibreres og initieres.

    En forskjell fra F3J er at «Zooming» ikke er lov, blir det observert forsøk på noen som helst form for zooming teknikker (etter 10 sekunder fra start) vil det vil bli straffet med 100 poeng fratrekk fra runde scoren.

    Poenggivning:
    Tidsmålingen gjøres fra modellen forlater hånden til den lander ( se FAI dokumentet for mer info om begrepet landing).
    Det gies 1 poeng per sekund flytid som gir maksimalt 600 poeng (900 i finalerundene)
    Starthøyden som brukes i poeng beregningen er den maksimale høyden (i meter) som oppnås fra modellen forlater hånden til 10 sekunder etter at motoren er slått av.
    Hver meter opparbeidet starthøyde vil resultere i et fradrag på 0.5 poeng opp til 200meter og 3 poeng etter 200 meter.
    Hvis arbeidstiden overflys med mer enn et minutt vil totalsummen for omgangen være 0

    Landingspoeng tildeles etter følgende tabell
    Distanse (meter)
    Poeng
    Opp til 1 50
    2 45
    3 40
    4 35
    5 30
    6 25
    7 20
    8 15
    9 10
    10 5
    over 10 0
    Mer informasjon om hva som regnes som godkjent landing finnes i FAI dokumentet

    Til slutt blir alle poengsummene normalisert ( deltaker sin poengsum * 1000 / den høyest poengsummen i gruppa)

    Gjennomføres det fire eller færre innlederne runder så vil alle rundene telle, ved fem eller flere omganger strykes den svakeste runden.

    Finale:
    Original FAI dokumentet sier at det skal minimum være minimum 10 deltakere i finalen men det er ikke mulig med den deltakelsen vi har her hjemme.
    Et forslag kan være at stevneledelsen i forkant av stevnet setter opp hvor mange som får fly finalen.

    Finaledeltakerne blir valgt ut fra dem som har den beste sammenlagte poengsummen etter de innlederne rundene.
    I finalen er arbeidstiden 15 minutter, ellers så er poenglivningen lik de innledende rundene.


    Spesifikasjon på altimeter / motortimer
    Det er noen punkter som man må ta høyde for når det kommer til spesifikasjoner, montering og bruk av altimeter og motor timer, detaljer om dette finnes i FAI dokumentet (appendiks A).

    Av viktige punkter kan nevnes:
    • motoren skal slåes automatisk av etter 30 sekunder (hvis den ikke allerede er stoppet)
    • det skal ikke tillates å starte motoren etter at den er stoppet.
    • Må kunne logge data og ta vare på dem helt til enheten blir resatt, disse dataene må kunne vises enten med en intern eller ekstern display enhet.




    Eksempel på poeng utregning:
    Deltaker 1 har en flytid på 5 minutter 20 sekunder som tilsvarer 320 sekunder
    han har en starthøyde på 220 meter og lander 10 meter fra landing punktet.


    Tidspoeng: 320 * 1 = 320
    Høydepoeng (-): 200m * 0,5 = 100 + 20m * 3 = 60 som gir totalt 160
    Landing poeng 10m = 5

    totalen blir da 320 + (–160) + 5 = 165 (normalisert gir dette 314,3 poeng)


    Deltaker 2 flyr i 9 minutter 30 sekunder som tilsvarer 570 sekunder
    han har en starthøyde på 150 meter og lander 5 meter fra landing punktet.


    Tidspoeng: 570 * 1 = 570
    Høydepoeng (-): 150m * 0,5 = 75
    Landing poeng 10m = 30

    totalen blir da 570 + (-75) + 30 = 525 (normalisert gir dette 1000 poeng)



    Original F5J FAI dokument:
    SC4_Vol_F5_Electric_12.pdf
    Last edited by Quadrocopter; 08-03-12, 12:02.

    Comment


    • #3
      F5J kalender 2012

      Calendar for F5J Inter Tour 2011/2012

      IT1-01 Goulburn Society Of Aeromodelers F5J Series (Rd 1), Goulburn* AUS 2012,* February 26-th
      IT1-02 INTERNATIONAL F5J WINTER CUP, Raanana (Israel) ISR 2012, March 3-rd
      IT1-03 F5J INTERNATIONAL TORINO , Torino (Italy) ITA 2012, March 25-th
      IT1-04 National Electric Flight Rally, Albury, NSW (Australia) AUS 2012, April 6/9-th
      IT1-05 Trofeo Ricardo Lima F5J, Maia / Oporto (Portugal) POR 2012, April 14/15-th
      IT1-06 INTERNATIONAL F5J SPRING CUP, Raanana (Israel) ISR 2012, April 21-st
      IT1-07 F5J International competition - WILGA CUP, Kharkov (Ukrajine) UKR 2012, May 5/6-th
      IT1-08 F5J Concurso de la San Isidro, Torres de la Alameda (Spain) ESP 2012, May 5/6-th
      IT1-09 F5J SERIES EVENT - UK1, Lawford near Manningtree, Essex (U.K.) U.K. 2012, May 6/7-th

      IT1-10 F5J Spring Cup APSIA, Pinhal Novo near Lisbon (Portugal) POR 2012, May 19-th
      IT1-11 F5J Inter Tour, Akraifnio near Athens, (Greece) GRE 2012, May 19/20-th
      IT1-12 Goulburn Society Of Aeromodelers F5J Series (Rd 2), Goulburn AUS 2012, May 20-th
      IT1-13 F5J Korona Cup, Matkó Puszta (Hungary) HUN 2012, May 27-th
      IT1-14 F5J LOIRE VALLEY , Angers, Loire Valley (France) FRA 2012, June 23/24-th
      IT1-15 CASE F5J Inter Tour , Santiago del Estero (Republica Argentina) ARG 2012, June 23-rd
      IT1-16 Picton Cup (rd 1), Abbotsford Road, Picton AUS 2012, June 24-th**
      IT1-17 F5J SERIES EVENT - UK2, Ashurst, West Sussex (U.K.) U.K. 2012, July 7/8-th
      IT1-18 F5J International at Prato, Prato (Italy) ...... not confirmed yet ITA 2012, July 7/8-th
      IT1-19 F5J Inter Tour HORICE, Horice (Czech Republik) CZE 2012, July 14-th
      IT1-20 F5J Pokal VIPAVE, Vipava (Slovenija) SLO 2012, July 21/22-nd
      IT1-21 Jihomoravsky Pohar F5J, Boretice (Czech Republik) CZE 2012, July 28-th
      IT1-22 Rousskiy Cup F5J 2012, Airmodelfield Ulyankovo (Rossija) RUS 2012 , July 28/29-th
      IT1-23 “459 Aniversario” F5J Inter Tour , Santiago del Estero (Argentina) ARG 2012, July 28-th
      IT1-24 * reservation for 2-nd F5J ESP ........ not confirmed yet ESP ???
      IT1-25 THIRD INTERNATIONAL F5J , Holic (Slovakia) SVK 2012, Aug. 3/5-th
      IT1-26 SVK NAT F5J 2012 (SVK Championship F5J) , Dubnica (Slovakia) SVK 2012, Aug. 18/19-th
      IT1-27 VISEGRAD CUP F5J - 2012, Trnava (Slovakia) SVK 2012, Aug. 23/24-th
      IT1-28 F5J INTER TOUR 2012/12 – TOP 11 GRAND FINAL , Trnava (Slovakia) SVK 2012, August 4-th

      Calendar for F5J Inter Tour 2012/2013

      IT2-01 F5J Trofeo Iberico, Torres de la Alamdea near Madrid (Spain) ESP 2012, September 22-nd
      IT2-02 National Championships for F5J Electro Gliders (round 2), Salonica GRE 2012, September 30-th
      IT2-03 Picton Cup (rd 2), Abbotsford Road, Picton AUS 2012, December 16-th
      IT2-04 SDE 460 Aniversario” F5J Inter Tour, Santiago del Estero (Argentina) ARG 2013, July 27-th
      IT2-05 F5J Dubnica 2013 , Dubnica n/V (Slovakia) - not confirmed yet SVK 2013, August 17/18-th
      IT2-06 VISEGRAD CUP F5J - 2013, Trnava (Slovakia) SVK 2013, August 22/23-th
      IT2-07 F5J INTER TOUR 2012/13 – TOP 11 GRAND FINAL , Trnava (Slovakia) SVK 2013, August 23/23-th


      Andre konkurranser som er verd å merke seg:
      F5J konkurranse, Cirrus RCFK - Spydeberg, 10 Juni 2012 (Link til påmelding)
      Last edited by Quadrocopter; 11-05-12, 00:02.

      Comment


      • #4
        Høyde logger & Motor begrenser/timer

        Siden F5J spesifikasjonene gir relativt frie tøyler i hva man velger av utstyr og hvordan dette settes sammen, er man avhengig av å få på plass en enhet som "regulerer" dette på en en rettferdig og enkel måte.

        I den sammenheng så har man valgt å gå for en enhet som har mulighet til å logge høyde i et bestemt tidsrom etter start, videre skal denne enheten også kunne blokkere motoren.

        FAI spesifikasjonene er helt klare på hvordan man får lov til å bruke motoren og stor poengreduksjonen på ervervet starthøyde ved hjelp av motor skal være.

        Følgende regler er satt opp
        • Motoren skal være i gang i det modellen forlater hånden
        • Motor timeren skal sørge for at maksimal motor tid er 30 sekunder målt fra motoren starter, etter 30 sekunder skal motoren kobles automatisk ut og det gis ikke muligheter til å starte den igjen.
        • Starthøyde referansen er 200m
        • Den skal måle maksimum lufttrykk mellom initieringen og til motoren er slått av (enten av pilot eller av Motor Timer), målingene kan ha desimal verdier men skal rundes av ned til nærmeste hele meter. Dette skal være et barometrisk (ikke GPS) luft trykk basert på International Standard Atmosfærer (ICAO Doc 7488/2)
        • Enheten skal ha mulighet for for avlesning, enten internt eller ved tilkobling av et eksternt display.
        • ESC'en skal få styresignalet fra høydemeter/motor timer ikke direkte fra mottaker!
        • Videre er det krav til at enheten skal kunne brukes sammen med alle typer ESC'er og ha en standard tilkobling plugg tilsvarende JR/Futaba
        • Det er også noen krav til montering av enheten slik at den ikke påvirkes av endre trykkforskjeller enn endringer i høyde.

        • Start høyden i poengberegning sammenheng er den maksimale høyden piloten har skaffet seg fra modellen forlater hånden til 10 sekunder etter at motoren er slått av (enten av pilot eller automatisk hvis 30sekunder grensen overstiges)
        • det trekkes 0.5 poeng/meter start høyde opp til 200 meter, etter dette trekkes det 3 poeng /meter start høyde.


        Som man ser ut i fra dette så vil denne enheten være ekstremt viktig og utslagsgivende for det totale resultatet. Den vil også utjevne noen av forskjellene mellom en modell konfigureringene.


        Typisk tilkobling vil være som vist i denne skissen
        Click image for larger version

Name:	F5J kobling.jpg
Views:	1
Size:	25.4 KB
ID:	586655

        Her er et eksempel på hvordan de loggede dataene kan se ut

        Click image for larger version

Name:	F5J graf.JPG
Views:	1
Size:	90.7 KB
ID:	586656
        Last edited by Quadrocopter; 09-05-12, 15:43.

        Comment


        • #5
          Modell eksempler

          Forslag til fly i forskjellige prisklasser:

          Modellnavn Produsent/forhandler Pris
          Høy ytelse/pris klasse
          Mellom klasse
          Begynner klasse / lav pris



          Stork 4e F5J
          Click image for larger version

Name:	stork.JPG
Views:	1
Size:	33.1 KB
ID:	588292

          Stork 4e: STORK-4E

          Wingspan [mm]: 3560
          Weight [g]: from 1987
          Wing loading: 28.1 g/dm
          Wing area: 70.7 dm2
          Length: 153 cm

          The Stork 4e F5 is the latest version of the highly regarded line of competition F3J and F5J models. The model is strong and reasonably light, with a lighter wing layup than the glider version. The attractive lines and excellent handling characteristics make this plane an excellent choice for sport and competition pilots. The model has a good L/D, so ranges well, and its easy handling ensures good climbs, even in weak conditions. The large flaps are capable of 85 degree deployment, allowing precise spot landings without any damage, maximising competition scores.

          The nicely finished three piece wing and removable V tail ensure easy transportation. The roomy fuse is strong glass/Kevlar 2.4GHz friendly layup, with carbon reinforcements. The already installed fuselage pushrods and molded servo cut-outs make the build fast, and accurate. The large 42mm firewall diameter allows outrunner motors to be used, reducing the powertrain cost, and increasing convenience.


          PCM Teaser
          Click image for larger version

Name:	T-ganz2-freigestellt.jpg
Views:	2
Size:	29.3 KB
ID:	586686

          Egentlig ikke så mye mer enn en litt stor DLG.
          Starter rett over 3000.- + frakt og moms

          PCM Teaser: Taser link

          Wingspan [mm]: 2 000 (Delbare vinger!!!)
          Weight [g]: from 480
          Airfoil: AG455ct-02f - AG47ct-02f
          wing load: about 16g/dm2

          Taser is a distinctive thermal glider with a wing loading of about 16g/dm2 and handling characteristics similar to those of a DLG. The climb is about 10 seconds for 200m. At the same time, the assertiveness against the wind is very well. With a heavier battery, the model can also be flown with higher wing loading. Find more information in the building instruction.

          The first competition success confirms our concept: Patrick Rivet tested the prototype in the French Championship and reached the 3rd place straight away in a starting field of 42 pilots.



          Scorpion X

          Click image for larger version

Name:	ScorpionX.JPG
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	586688
          Wing span 2.32m
          Wing area 32.6 dm2
          Length 1.08m
          Typical flying weight 650g
          Wing loading 19.9 g/dm2
          Aspect ratio 16.5
          Tail airfoil HT14-HT15


          The latest version of the Scorpion has a removable cross tail, improving controllability and easing transportation. Some of the photos show the earlier V tail model.

          The Scorpion is an extremely high performance lightweight electric thermal soarer, filling the gap between the smaller 2m models and the much less agile 3.2m+ models. The Scorpion flies like a thoroughbred and is used by many pilots for F3J and F5J training when time or flying space is in short supply. However, it isn't limited just to practise and sport flying. Amongst many other successes, the new Scorpion X tail won 1st place in the 28th May 2011 Slovakian F5J-Outrunner Eurotour event and 3rd place in the 2010 F5J-HeightLimiter event, competing against 3m and 4m models.

          Valimir Maxa
          Click image for larger version

Name:	Маха.jpg
Views:	1
Size:	39.9 KB
ID:	586692

          Maxa 3.5 eller 4 meter: Vladimir's model | MAXA family

          Newest Maxa family on sale now. Revolutionary new product, the fruit of Vladimir’s Model and Joe Wurts teaming up to deliver a winning combination of unsurpassed performance in weak thermals, great penetration, reliable return from distant thermals, accurate landing, and high energy starts. Optimized for different weather conditions, Маха is built in two wing span versions: Maxa 4 with 3.925 meter wing span Maxa 3.5 with 3.465 meter wing span. The use of the new, made in-house, high strength Spread Tow Carbon allowed us to reach the world lowest wing loading.
          Mibo Electra

          Click image for larger version

Name:	electra2.jpg
Views:	1
Size:	23.7 KB
ID:	586693

          Mibo Electra: Elektro/F5X : Mibo Modeli, Internet Shop

          Spannweite:3505 mm
          Rumpflänge: 1520 mm ohne Spinner
          Tragflügelprofil: MT-25750-L
          Höhenleitwerksprofil: SD8025
          Tragflügelinhalt: 68,8 dm²
          Höhenleitwerksinhalt: 6,9 dm²
          Gesamtflächeninhalt: 75,7 dm²
          Fluggewicht ab: 2350

          Electra ist ein Spitzen – Wettbewerbsmodell der F5J Kategorie.
          Flachenausführung (GFK mit CFK Holm) ist für F3J Hochstartmethode nicht geeignet!!

          Samba Pike Perfekt F5J

          Click image for larger version

Name:	Pike.jpg
Views:	1
Size:	106.8 KB
ID:	586694

          PIKE Perfect E.T. F5J Electro is here: Samba Model

          Wingspan: 3550 - 3780 mm
          Wingarea: 74,93 - 79,38 dm
          Tailarea: 7,81dm
          Weight empty model: 1170 - 1230g

          Development and the production :
          The Pike Perfect ET have shown its performance in numerous international F3J competitions and is a fantastic thermal flier. But not all have a winch or towers in hand when they want to fly. So why not convert it to electro? Well up untill now most electro planes of this sort have been to heavy or not the best. But now you can enjoy the happiness of thermalling a true F3J model in any open space - or fly F5J electro competitions with the best tool available. There will be no other model thermalling past you! [/SIZE][SIZE=1]Enjoy the lunch brake or sunset at your home place now. The Pike Perfect ET have been developed over many years and will cope with any flying condition.
          The electro fuse can also be sold seperately to fit your already flying Perfect wings.
          Last edited by Quadrocopter; 09-05-12, 21:47.

          Comment


          • #6
            Videoer:













            Last edited by Quadrocopter; 15-11-14, 10:42.

            Comment


            • #7
              Abonnert
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                Har vel nevnt det før men jeg blir gjerne med på dette.
                Bra tiltak
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Da er det bare å skaffe seg en slik og så er man igang

                  Samba Model
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Flott og informativt!
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • #11
                      Det er en del skrivefeil og andre merkverdigheter som må rettes opp etter hvert

                      Dokumentet har vært laget i MS Word, det er en del info som jeg ikke har greid å få inn i editoren her på forumet, skal se hva jeg får gjort med dette etter hvert.

                      Men det viktigste er at dette dokumentet blir noe som alle bidrar til - kommer informasjonen kun fra meg så stopper det opp raskt!

                      @OTA
                      Gleder meg til å se Pike Perfect'en i lufta
                      Last edited by Quadrocopter; 08-03-12, 11:37.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        @OTA
                        Gleder meg til å se Pike Perfect'en i lufta
                        Skulle gjerne ha en slik ja Big Ceresen min ligger innenfor klassekravene , men har ikke den villeste ide om at den kan hevde seg i konkurranseformen og da dukker man heller ikke opp når man vet det ikke holder mål.......Nei, da får man heller få seg en Pike og innse at det er piloten det skorter på, he-he.

                        Ser for meg at den typen modell er og vil være dominerende i klassen. Synes F5J konseptet ser morsomt ut, men om jeg skal være et snev kritisk så blir nok dette også en "ekstrem" klasse på lik linje med F5B (uten sammenligning forøvrig) hvor alle toppene vil fly det nyeste, ferskeste og letteste som er å oppdrive for penger og potensielle Easyglider deltakere vil dette av lasset.......ikke fordi de ikke ønskes velkommen med hva som helst innen reglene, men rett og slett fordi det blir det blir for mye press på utstyret og hva som duger.

                        Er det forresten stor interesse for dette, slik at F5J klassen kan bli ganske stor i lille Norge ?

                        Klassen er jo veldig praktisk å drive, man trenger bare litt plass rundt seg og trenger ikke dra halve Norge rundt for å finne flysted, nettopp hovedårsaken til at jeg elsker elektro seilere
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OTA View Post
                          .....
                          Er det forresten stor interesse for dette, slik at F5J klassen kan bli ganske stor i lille Norge ?

                          Klassen er jo veldig praktisk å drive, man trenger bare litt plass rundt seg og trenger ikke dra halve Norge rundt for å finne flysted, nettopp hovedårsaken til at jeg elsker elektro seilere
                          Det blir moro å se hvilken utbredelse dette får men alt ligger til rette for at dette kan bli en klasse som fanger mange.

                          Som jeg la til i innlegg #1 så tror jeg at dette sett ut i fra norske forhold blir en klasse som kan skape ny glød for seilfly sporten - særlig blant den yngre generasjonen.
                          Her får man et relativt stort spillerom i valg av modeller og prisklasser noe som gjør rekruttering enklere.

                          Som du er inne på så vil kravene til området der sporten utføres være vesentlig lavere enn ved f.eks F3J med bruk av vinsj!
                          (ser hvor mye jobb og rot det er med gutta som vinsjer - F5J gjør alt enklere)
                          Men med den konservative holdningen innen sporten vår så vil vel de fleste forsøk på å komme med noe nytt motarbeides indirekte eller direkte


                          Har en motorisert F3J modell som jeg kommer til å børste støv av for å bruke i denne sammenheng.
                          Tror veldig mye av hvordan du lykkes ligger på skills hos piloten og mindre på hvilket utstyr han har.

                          Comment


                          • #14
                            Bare så det er sagt, jeg er positiv til dette og synes det er morsomt at det kan tenkes litt nytt. Jeg har vel allikevel tro (desverre) på at når klassen har satt seg litt så er det nok like utenkelig å komme med noe skranglete her som det er å dukke opp på F3F med en sliten og tung 2m. Men sånn er det bare, med engang det snakk om konkurranse uansett type som krever utstyr så vil det være endel av gamet at det fremhever at det beste utstyret også sannynligvis vil toppe listene.

                            En stor fordel jeg ser for klassen er at den vil være utstyrssnill (ikke 10KW og 50G i svingene) og flystilen gjør at man etter all sannsynlighet kommer hjem med hel modell.

                            Nok om det, kan du fortelle litt mer om det prakiske rundt "limiterne" (altimeter/motorstyring) ?
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Er vi mange nok som pusher så tar det av til slutt

                              Ja - det kommer et egent innlegg (i.l.a. helgen) om hvordan høydemåler / motor run timer'en virker og hvilke typer som finnes der ute.
                              Dette er faktisk en veldig viktig brikke for å få en rettferdig konkurranse!

                              Comment

                              Working...
                              X