Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrifisere en gammel seiler - hjelp til å bestille de riktige delene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrifisere en gammel seiler - hjelp til å bestille de riktige delene

    Hei alle sammen.

    Etter å flydd en Blade mCPX v2 siste 6 mnd så har jeg blitt litt bitt av basillen igjen. Jeg bygde meg en gentle lady midt på 90 tallet av balsa som jeg drev å fløy litt med, og da vi ryddet i garasjen til foreldrene mine i sommer så komme denne ned fra taket.

    Det jeg har tenkt endel på og har lyst til å gjøre er å motorisere denne for litt rolig flyvning når jeg trenger en pause fra hjulvispen min. Alt av radioutstyr fra den tiden er for lengst solgt så det eneste jeg har pr i dag er en Spectrum DX6i. Flyet er ellers intakt med alt av

    I følge den gamle manualen jeg fant på nettet så kunne denne monteres med en glow motor i størrelsen 0.049-0.061. Noen som vet hva dette oversatt til el motor blir?

    Ellers så har jeg skjønt såpass at jeg trenger 2 servoer, 1 mottaker, batteri, esc, motor, motorfeste og foldepropeller m spinner.

    Jeg har prøvd å finne litt info både her i formuet og andre plasser men veldig mye er tilpasset kraftigere/raskere fly enn min gamle dame så jeg er litt redd for å plukke en for kraftig pakke.

    Noen som har gode forslag?

    mvh

    Bjørn
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

  • #2
    Det viktigste spørsmål er hva du har plass til i "dama" di (hvis det er lov å si ). Jeg puttet en 3536 1100 kv motor i min Electrifly Spectra som vel er ganske så lik i størrelse og vekt som Lady'en din, men den trengte mye vekt foran og jeg vil tro at en mindre motor som feks en 2830 1000 kv kan være nok så lenge du skal fly den rolig. Ellers fløy Spectraen helt fint med to billige 9 grams servoer, selvom manualen beskriver standard størrelse.

    Comment


    • #3
      jeg hadde en slik for mange år siden. faktisk så ver det gentle lady jeg ble lært opp på. nok om det. husker jeg ikke feil er, dette ett goldberg sett. vi fikk kjøpt sånn motor pod til og montere oppå vingen og med innebygget av/på bryter betjent ev egen servo, og motoren var en 540 class, 6 cell nickad. tungt spm fy, men den fløy bra.
      guggle på goldberg, kanskje denne podden kan skaffes enda?
      lykke til, har mange gode minner om denne modellen, og hvor viktig det var med wash out på vingen

      Comment


      • #4
        @arvid
        I følge tegningene så kan man gjøre begge delene men jeg syntes det så penere ut med montering forran. Jeg har ikke sjekket så mye rundt om det er mulig å få tak i poder som passer ennå.

        @Kyrre
        Akkurat nå har jeg ikke den her, den ligger fremdeles hos foreldrene mine men jeg har klart å finne noen bilder på nettet som viser plassen tilgjengelig inni. Skal å plukke den opp om litt over ei uke så jeg kan begynne å legge en plan for den.
        http://www.singlestickstuff.com/airplanes/sailplane-gentle-lady-11.html
        Last edited by B.A.T; 31-08-12, 15:42.
        ---------------------------------------------------------------
        Spectrum DX6i
        Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
        Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

        Comment


        • #5
          Let litt på Rc Groups under Sailplanes. Der er det en del som har motorisert eldre seilfly. Aircraft - Sailplanes - RC Groups
          Motorpod, er skikkelig vanskelig å få tak i. Bortsett fra noen fryktelig kostbare saker fra Icare: ICARE / ICARUS - Sailplanes and Electrics
          Last edited by ArneH; 31-08-12, 15:49.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Takk for tipset. Skal sjekke litt der
            ---------------------------------------------------------------
            Spectrum DX6i
            Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
            Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

            Comment


            • #7
              Denne pod'en er ikke så dyr TowerHobbies.com | GPMGPMG0805 GPMG0805 Great Planes Power Pod Unpowered, men må modifiseres litt for å fungere med dagens børsteløse motorer. Jeg støtter dog motor i snuta, det blir absolutt penest. Fordelen med pod'en er jo at den ikke er permanent, men kan fjernes. En festemetode er at man rett og slett bruker vingestrikkene kombinert med borrelås. Ikke elegant, men enkelt (PS, poden kommer med deksel selvom bildet viser den "naken")

              Comment


              • #8
                Etter å ha rotet i litt flere gamle ting så har jeg faktisk også funnet originaltegningen og bruksanvisningen. Jeg tok feil da jeg sa at det var en Gentle Lady. Det er faktisk en Blue Phoenix men de er så godt som identiske.

                Click image for larger version

Name:	WP_000090.jpg
Views:	1
Size:	40.9 KB
ID:	594346Click image for larger version

Name:	WP_000091.jpg
Views:	1
Size:	43.7 KB
ID:	594347Click image for larger version

Name:	WP_000092.jpg
Views:	1
Size:	75.0 KB
ID:	594348Click image for larger version

Name:	WP_000093.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	594349Click image for larger version

Name:	WP_000094.jpg
Views:	1
Size:	50.8 KB
ID:	594350Click image for larger version

Name:	WP_000095.jpg
Views:	1
Size:	51.8 KB
ID:	594351Click image for larger version

Name:	WP_000096.jpg
Views:	1
Size:	74.8 KB
ID:	594352

                Etter å ha trålet en hel masse tråder på rcgroups.com, wattflyer.com, rcuniverse.com og et par blogger så endte jeg opp med å bestille dette:
                Turnigy D2836/11 750KV Brushless Outrunner
                44mm Alloy folding Prop Spinner with 3.17/4mm
                Carbon Fiber 11x6 Folding Propeller
                Turnigy nano-tech 2200mah 3S 35~70C Lipo Pac
                Turnigy 1800A Servo 8g/1.5kg/.10sec (3-PACK)
                OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver
                Turnigy Super Brain 40A Brushless ESC

                Neste skritt på veien blir å få alt ned i kroppen, få det til å virke og etterpå klare å få det i lufta.
                Jeg har lagt merke til at vingen er litt "vridd". Finnes det noen triks til å få den helt rett? Den har jo tross alt ligget under taket i en garasje i over 15 år.
                ---------------------------------------------------------------
                Spectrum DX6i
                Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                Comment


                • #9
                  Du bør ta med en mottaker satelitt hvis du har planer om å fly høyt OrangeRx R100 Satellite Receiver.

                  Kan du forresten si noe om Phoenixen kan bygges med delt vinge? Jeg vurderer å bygge en Gentle Lady som vinterkos, men Modellers selger Phoenixen, så hvis de er like blir det billigere med en slik. Men jeg må kunne dele vingen uten å modifisere noe, det er litt utenfor min evne ennå.

                  Comment


                  • #10
                    Godt tips. Det skal jeg også ta å bestille. Når det gjelder byggesettet så er det ment å ha vingen hel men tror ikke det er mye arbeid å lage den delt. Det er et bøyd stålrør og pianotråd som gir styrken i skøyten i tillegg til furulister og balsaplater men jeg har ikke gjort det selv så det blir bare en antagelse fra min side.
                    ---------------------------------------------------------------
                    Spectrum DX6i
                    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by B.A.T View Post
                      Jeg har lagt merke til at vingen er litt "vridd". Finnes det noen triks til å få den helt rett? Den har jo tross alt ligget under taket i en garasje i over 15 år.
                      Hei, beste metoden jeg vet om for å løse dette er å vri vingen den veien den skal være, varme opp betrekningen med varmluftpistol eller strykejern, for så å la det kjøle seg ned mens du holder det vridd. Gjnetas til du er fornøyd. Meget mulig at du må vri vingen forbi det du anser som rett når du varmer betrekningen for at den skal ende opp rett.

                      Hilsen gammel elverumsing!
                      Audun

                      Comment


                      • #12
                        Husk at du bør legge inn mye nedtrekk på motoren hvis du ikke vil kjempe i mot med dykkror med motoren igang. Min erfaring med slike gamle glidere er at de setter nesa rett til værs når propellen begynner å dra, men mine fly er laget for slappe børstemotorer og motoren er vinklet rett frem.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Kyrre View Post
                          ...Kan du forresten si noe om Phoenixen kan bygges med delt vinge? Jeg vurderer å bygge en Gentle Lady som vinterkos, men Modellers selger Phoenixen, så hvis de er like blir det billigere med en slik. Men jeg må kunne dele vingen uten å modifisere noe, det er litt utenfor min evne ennå.
                          Den kan bygges med delbar vinge. Trodde egentlig at det er "standard" å bygge den delbar som vist her

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by AudunT View Post
                            Hei, beste metoden jeg vet om for å løse dette er å vri vingen den veien den skal være, varme opp betrekningen med varmluftpistol eller strykejern, for så å la det kjøle seg ned mens du holder det vridd. Gjnetas til du er fornøyd. Meget mulig at du må vri vingen forbi det du anser som rett når du varmer betrekningen for at den skal ende opp rett.

                            Hilsen gammel elverumsing!
                            Takker for den- Det må jeg prøve

                            Originally posted by Kyrre View Post
                            Husk at du bør legge inn mye nedtrekk på motoren hvis du ikke vil kjempe i mot med dykkror med motoren igang. Min erfaring med slike gamle glidere er at de setter nesa rett til værs når propellen begynner å dra, men mine fly er laget for slappe børstemotorer og motoren er vinklet rett frem.
                            Jepp. Dette er jeg klar over. Motoren må ha 4-5 grader ned og 2-5 grader til høyre for å "dra" rett frem.

                            Originally posted by Funnypark View Post
                            Den kan bygges med delbar vinge. Trodde egentlig at det er "standard" å bygge den delbar som vist her
                            Det er mulig det men i originaltegningene mine så skulle halvdelene limes sammen med glassfiberduk og epoxy for å lage en sterk skjøt. Men min er fra midten av 90 tallet så det kan ha endret seg siden da.
                            ---------------------------------------------------------------
                            Spectrum DX6i
                            Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                            Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                            Comment


                            • #15
                              hadde ( har muligens samme fly) så får subscribe til denne, husker jeg brukte motorgondol og cox 0.8.... trengte jo vind for å komme opp lell med så liten snurre

                              Comment

                              Working...
                              X