Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høyre og nedtrekk på motor. 2.5 m seilfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høyre og nedtrekk på motor. 2.5 m seilfly.

    Klør meg litt i hodet over manglende instruksjoner på min nye Reichard P 13 sport. Står ikke noe om høyre og nedtrekk på motoren. Følger med et motorfeste i tre. Som jeg har planer om å lime inn med epoksy, og sikre med to skruer.
    Motorfestet må jeg tre inn i åpningen der hvor canopy sitter. Så det er jo ikke så lett å se vinkler. Kanskje det er en tommelfinger regel jeg kan følge for å finne riktige vinkler? Takker for evt. tips, og kommer sikkert tilbake med flere spørsmål underveis.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Et triks er å montere en bolt, skrue eller et eller annet gjennom senterhullet på motorfestet som man så kan bruke som referanse punkt for å se hvilken vinkel festet har i forhold til kroppen. Tegner man to senterlinjer, en på toppen og en på siden, så kan man lettere måle vinkelen.

    Comment


    • #3
      Send en e-post til reichard@reichard.cz og bruk Google Translate Engelsk -> Tsjekkisk for å oversette fra Engelsk til Tsjekkisk.. funket da jeg spurte om en annen modell jeg har som jeg trengte litt hjelp med.

      En utvei om ingen her har vært borti det flyet jaffal.
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #4
        Originally posted by ArneH View Post
        Klør meg litt i hodet over manglende instruksjoner på min nye Reichard P 13 sport. Står ikke noe om høyre og nedtrekk på motoren. Følger med et motorfeste i tre. Som jeg har planer om å lime inn med epoksy, og sikre med to skruer.
        Motorfestet må jeg tre inn i åpningen der hvor canopy sitter. Så det er jo ikke så lett å se vinkler. Kanskje det er en tommelfinger regel jeg kan følge for å finne riktige vinkler? Takker for evt. tips, og kommer sikkert tilbake med flere spørsmål underveis.
        Hvis jeg ikke husker helt feil så er nesa kappet av i riktig vinkel på Reichard modellene, d.v.s. hvis du monterer motorfeste parallelt med kuttet så skal det bli riktig.
        Det er enkelt for deg å sjekke om kuttet er 90 gradere eller har en eller annen form for offset

        Comment


        • #5
          Et annet alternativ er å lime inn motorfestet uten å tenke på vinkel - pass på at hullene for skruene står som et +
          Så kan du sjimse opp med skiver til du har funnet den riktige vinkelen for motor/propell oppsettet ditt, når dette stemmer har du riktig vinkel og da er det bare å rive ut motorfeste for så å lime inn et nytt som står i riktig vinkel.

          Comment


          • #6
            Takker! Selvsagt, det burde jeg ha tenkt på. Lettere å montere i vinkel med skiver. Tenker jeg sender en e-post til Reichard i samme slengen. En 90 graders vinkel er jo også grei å bruke, når jeg skal sjekke vinkelen forut på flyet.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Hvis jeg ikke husker helt feil så er nesa kappet av i riktig vinkel på Reichard modellene, d.v.s. hvis du monterer motorfeste parallelt med kuttet så skal det bli riktig.
              Det er enkelt for deg å sjekke om kuttet er 90 gradere eller har en eller annen form for offset
              Min Classic kom helt rett i nesa. Ble aldri riktigt bra...
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

              Comment


              • #8
                Har den ikke foran meg nå. Men jeg kommer til å legge inn litt vinkel ved hjelp av skiver. Enkelt og greit.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Jeg har en Reichard Elipsoid Evo som ikke er ferdig ennå. Så nettopp i arket som fulgte med og der sto det at det skulle være 2' ned og 2' høyre. Kan sikkert brukes som et utgangspunkt.
                  Olav Moe

                  -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                  Innholdet i min hangar, sånn ca

                  Comment


                  • #10
                    Høres ganske riktig ut. Har sendt en e-post til Reichard. Får se om jeg får svar.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment

                    Working...
                    X