Announcement

Collapse
No announcement yet.

MPX Easy glider. Noe for en gammel seilfly nybegynner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei WM
    Du svake meneske!!
    Skikkelige fly er bygget i balsa/finer eller glasfiber/karbon/kevlar.


    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #17
      Jasså RS... Har du ikke noen plast-bokser du også...?
      Ligger EasyGlider og venter på deg wm! Og handla 8mm stenger til alle EG`ene i klubben i dag, her skal det lastes!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Hysj JOO
        Du lovte å ikke si noe

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #19
          Groooooooovey!!! Alltid stas med et nytt leketøy! Takker og bukker.
          Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

          Comment


          • #20
            Ja ha, da var den store dagen kommet. Etter å ha miksa møkk noen timer (litt bonde vet dere ) så tok jeg turen bort til mitt føde hjem for å teste EasyGlideren. På bortsiden av gamle fjøsen er der en skråning på ca 100m som i dag lå ca 60grader mot vinden (ganske kraftig vind) og med store marker både forran og bak (200m til sjøs).
            Parkerte bilen med fruen ved fjøsen (klart hun måtte se jomfruturen, men med varme apperat må vite ), og alt var klart.
            Koblet til det lille E-Teck batteriet (2S1P 1200mAh), og kastet flyet utfor skrenten. O store tristesse, flyet var lite responsivt og balanserorene var ikke verdt navnet. Heldigvis så hadde jeg bitt meg merke i joo`s komentar om maks siderors utslag, så det fungerte greit. Jeg kunne etter 5 min flyving i sterk vind ikke skjønne hvorfor dette flyet er så populært. Ok på tide å teste hva spoiler funksjonen hvarfor noe (husk jeg har knapt flydd seilfly før, og er vel ikke særlig klar over hva jeg skal forvente meg av reaksjon fra modellen med slikt. På med spolierene (balanseror opp), men ingen reaksjon. Humm, drar flyet ned på 2-3m forbi meg på hanget for å se om jeg husket feil med innstillingen på spoiler funksjonen, skyver på potten, men ingenting skjer. Jeg mener ingenting. Øh skulle ikke de rorflatene flytte seg opover da Jeg mener, på 5m avstand så ser en 20mm utslag på en rorflate. Da begynner det å demre, ledningene til vingen.......... Skal vi se, jeg satte inn batteriet, koblet til strømen, og fløy. Å å å he he, ja ja, ikke verst siderors respons på det flyet gitt. Tar en rask landing og en uhyre kjapp pitsopp, 30sek senere er easy glideren på vingene igjen og nå er det andre boller.
            Flyet viste seg å vær ganske responsivt på balanserorene og fløy straks mye mye mye bedre. 15min senere hvorav de siste 5 uten å bruke motoren i det hele med 2m lovpaser hele tiden, og med frosne fingrer lander jeg, og det med ett smil rundt munnen som ikke har vært der på noen måneder. Detta var rasende morsomt, og krever en helt annen tankegang enn hva jeg er vant til. Ingenting som en ny utfordring her i verden.
            Ja så var det slutt, fraktet fruen hjem, men klarte ikke å ta flyet ut av bilen. Tigget til meg en kjapp permisjon fra hjemmet og hev meg i bilen for å finne ett annet sted å teste på. Big suprise, jeg havnet hos en annen bonde med stoore marker og en fin liten skråning. Siden vinden hadde roet seg litt, kom jeg til at jeg skulle koble til det store batteriet isteden for E-teck batteriet (husk at begge batteriene var i flyet, så det var bare å velge å vrake). Nå skulle jeg se hvor stor forskjellen med 3celler var kontra 2. Og forskjell vart det så det rakk, allerede på halv gass var det mere futt i motoren (og der holdt jeg meg for ikke å brenne opp den stakkers lille 400en). Fikk nå trimmet flyet litt inn (besto hovedskligt å nullstille rorene, da preflighten før jomfru turen var noe mangelfull ). Etter å ha klatret opp til ca 100m og seilet rundt en halv time, kom jeg til at flyet måtte bli lettere for å kunne brukes på termikk, til hang er nok vekten på 1020g passe, men ikke i vindstille med termikk jakt. Måtte tilslutt lande da det blåste kraftigt opp (samt at Mythbusters startet kl 2000 på Discovery, og jeg hadde lovt fruen kose kveld sammen på sofa`n forran kope kassa ).
            Vel hjemme med kvelden økt foran tv`n gjennomført, hentet jeg inn Easydlideren og startet opperasjonen for å få ut kula som var limt inn som balanse vekt i halen. Ett er sikker, den var vansklig å finne, og enda vanskligere å få ut av kroppen. Heldigvis hadde jeg kun limt kula fast på en side, og jeg brukte det minste skrujernet jeg har for å finne den (flere små hull i kroppe senere altså), jeg skar ut et så lite hull som råd var og fikk til slutt utt kula på 33g. Etterpå satte jeg bitene inn igjen og limte de fast med tykk ca samt fyll pulver for å fylle sprekkene med. Det neste blir altså å balansere opp igjen flyet (håper jeg slipper bly), og så er jeg klar for en ny test.

            Hva jeg synes om flyet etter ca 50min flytid i mye vind, og med 22,5g/dm2 vingebelastning? La meg si det slik, jeg skal ha EasyGlideren uten motor også. Motor utgaven skal lære meg å utnytte de lokale forholdene (redde skinnet mitt når jeg driter på draget altså ), og glider versjonen skal lære meg enda mere håper jeg. Så langt er jeg kjempe fornøyd, og investeringen har etter min mening (og det er den og kun den som teller ) allerede betaltseg. Neste moment er hvordan det går med balansering og rigging av flyet til ferdig stand, og jeg gleder meg til å ta fatt på den delen også. Flyging og mekking ble pluttseligt morsomt igjen.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #21
              Fikk ikke sove, så jeg tok en snar tur ned i kjelleren, resultatet ble en ferdig balansert EasyGlider.
              Vekten kom på 920g med dekaler (22,12g/dm2).
              Utsyr:
              2stk Waypoint W-150MG. 340kr
              2stk Waypoint W-084BB. 240kr
              1stk Hitec Electron 6. ?kr tror den kostet ca 600kr
              1stk Flightpower 3S1P 2500mAh LiPo (vekt ca 166g). 580kr
              2stk servoskjøtekabler a kr?
              1stk 22A fartsregulator ca 350kr

              1stk 8mm gjengestang vekt ca 305g (kjøpt på biltema for ca 20kr).

              1stk MPX EasyGlider Electrick 895kr.

              Total kostnad ca 2075kr + 600kr + 350 (mottaker og fartsregulator fra annet fly) = ca 3050kr


              Batteriet er ca 40g lettere enn det letteste NiMh batteriet, og det står nå nesten fremme med canopyen (altså masse plass bakover om jeg setter inn tyngre motor). Vekt i hale ikke brukt/fjernet for å kunne balansere flyet uten bly i nesen, og om jeg hadde gått for ett 2S batteri ville saken ha vært ennå verre. Har dere den minse mistanke om at dere kommer til å bruke dette flyet med LiPo celler, må dere ikke lime inn orginal vekten i halen (lim på vekt på utsiden som kan fjernes istedenfor).
              Flyet kom inn med en "overvekt" på ca 40g (ville ha vært minst 80g med NiMh batteri), dette tilsvarer sansynligvis dekalene + den vanlige feilmarginen. Skal jeg sette opp en ren glider, vil jeg kutte ut det fleste dekalene, og heller bruke tusj til å farge/dekorere modellen med, for å spare vekt

              Editert (la inn fartsregulator i regnestykket).
              Last edited by Vingemutteren; 22-01-06, 10:25.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #22
                Gratulerer Vm!

                Så flyet har grunn til å være populært, bare man kobler til rorene...? Ja utrolig hvor greit det er å ta en preflight sjekk
                Håper du har oppdaget litt av all moroa som er i seilfly, det virker i alle fall sånn siden du skal ha deg en til uten motor.
                Har kjøpt gjengestenger til de EG`ene som er i klubben min, er godt med 300 gram ekstra når vinden er frisk. Ting kan bli for lette også.

                Fortsett å være aktiv med alle rorene når du flyr så oppdager du etter hvert hvor kjapt og trangt du kan fly på små trange hang.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Fortsett å være aktiv med alle rorene når du flyr så oppdager du etter hvert hvor kjapt og trangt du kan fly på små trange hang.
                  Tja jeg er vel noe forsiktig med ror bruken på seilflyet for å ikke bremse det for mye ned, men det ser ut til å ikke miste særlig mye fart selv i rimlig krappe svinger. Trenger vel egentlig å fly samen med noen som kan hang for å lære. Det skulle vel ikke være noen som har en video lagt ut på nett som viser hang flyving med easyglider og lignende. Da gjerne med kameraføring som er trekt så langt tilbake at en ser helheten i det som skjer, gjerne med forklarende komentarer på hva som skjer og hvorfor det skjer.

                  Var ute en liten tur nå i sted, og flyet krasjet fra 5m rett ned i lyngen uten motor. Grunnen var at mottakeren satte rorene i ytterposisjon (vrengte servoene). Skaden på flyet var,.... ja der var ingen skader. Slik skal det være.[/quote]
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #24
                    Er ikke så lett å knuse denne glideren nei, har planta min på de rareste plasser siden den gjerne lempes ut i marginale forhold der man ikke tar sjansen på å prøve skjørere saker. Og den har blitt flådd lavt og via busker uten å ta skade og snakke om. Genial sak egentlig.
                    Har sett noen reklame-videoer, men dem viser ikke noe spektakulært... Kanskje jeg klarer å skrape i hop noen opptak etter hvert siden det begynner å bli flere av sorten i klubben min. Får se hva de neste ukene bringer av flyging!
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #25
                      Ja ja ja, skrap sammen en liten how to hang video som viser hva som kan gjøres, kombinert med hvordan det skal gjøres for oss hang new bees.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #26
                        Nå må dere slutte å friste meg... Men VM, før jeg ringer til øgrey( ), tror du jeg finner nok løft til den en plass her på gården? og vil et FlightPower 3S1P 2200mah batteri vil passe? Og kansje PJS-en? Eller holder børstemotoren?

                        PS: Ikke si til mamma at jeg har planer om et nytt fly...

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Niklas
                          Nå må dere slutte å friste meg... Men VM, før jeg ringer til øgrey( ), tror du jeg finner nok løft til den en plass her på gården? og vil et FlightPower 3S1P 2200mah batteri vil passe? Og kansje PJS-en? Eller holder børstemotoren?

                          PS: Ikke si til mamma at jeg har planer om et nytt fly...

                          Spørs om det ikke blir for roligt for deg, nei fra spøk til alvor.
                          Løft? hakke peiling, men med elektro motor kommer du godt over granene og kan seile på termikk om der er noe. Batteriet holder i masse vis, bare husk maks 2/3 gass så du ikke brenner motoren. Glem PJS`n med mindre du tenker på å kutte nesen av flyet og lime på ny brannvegg. Børstemotoren drar godt nok til å klatre opp eller ut av trange situasjoner. Hvor lenge den hoder med 3S oppsett kommer vel som vanligt ann på gass bruken.

                          P.s. Har jeg noengang sladret?
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #28
                            Da ringer vi i morga... :P
                            Motoren er egentlig ikke så stort problem, der er flere der de kommer fra... Men kansje en standard T-rex motor vil passe? Det er jo en 400. Har en til overs skjønner du

                            Nei, du har aldri sladra...

                            Comment


                            • #29
                              Motoren er gira og har ett innebygd feste som en nesten må bruke. Det er jo klart at har en, en 400 motor med 2,3 aksling, så kan en bytte motor som man ønsker.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment


                              • #30
                                Siden jeg nå ble groundet etter litt overivrig testing på sene kveld/natta, og måtte kjøpe en ny servo til EGE`n (EasyGliderElectric), kom jeg på en genial måte å få mere for penga på. Jeg bestilte ganske enkelt 2 ekstra W-150MG med i lag med den ene erstattnings servoen, horfor?
                                Jo, med to w-150MG til overs, trenger jeg kun å lage til en EasyGlider til med disse servoene i, og la vingene ligge i eska som reservedel. Vingene på EasyGlider og electrick versjonen er prikk like, og 2 servoer er spart (kan uansett ikke fly de samtidigt). Så nå trenger jeg bare å ringe Øgrey for påfyll med seilfly morro.
                                Egentligt genialt å kunne ha to fly med en vinge.
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X