Unconfigured Ad

Collapse

Klapp-propell problem...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Høres passe frustrerende ut ja....

Jeg så litt nøyere på bildene dine, og ser at det der blir et problem. Den propellen der må nødvendigvis ta borti vingen i "utstrakt" posisjon, pga vinkelen på vingene (bakover).

Jeg ville kjørt motoren i benk for å se hvor langt frem propellen folder seg ut, og så muligens kutte litt i bakkanten av vingen, evt. flytte motoren bakover.

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

tror pleyem har ett poeng her. men tror også galmania kanskje har ett poeng i den første posten på denne siden. hvis effekten du til fører propellen er stor nok så vil nok bladene bevege seg mere framover en vannrett. Dette er bare spekulering. men tenker på det seilflyet Joo snakket om. man har jo vanligvis ikke så kraftig oppsett på ett seilfly, kanskle en stor propell med ikke så stort turtall. og kanskje du på denne vingen din rett og slett har ett for kraftig oppsett til at propellen virker slik. men sett den i benk slik at vingen ikke er i veien og se hvor mye framover den går.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Nei tyor

Jeg er en av de nerdene som synes det er gøy å regne på det også
        Sentrifugalkraften som holder bladene ut øker eksponensialt med turtallet, mens skyvkraften som regel er et bortimot lineært forhold. Derfor funker det bedre og bedre jo høyere turtall du kjører på.

Og til saksopplysning:
        Jo, vi kjører kraftige oppsett på seilflyene, så kraftig som mulig
        Nå tåler vel ikke elipsoiden så mye effekt, men på en hotliner så tar man ut rundt om 1000W, og det er såvidt meg bekjent samme propell-patent

Comment

• Mossie69
          • Apr 2002
          • 684

Har du sjekka Zagi-trådene på RCGroups? Masser av folk som flyr motorisert Zagi med skyvende klapp-propell der. Men jeg er enig med Pleym i at du ikke har god nok plass her. De fleste Zagi-oppsett jeg har sett bruker forlengeraksel for å få propellen lenger bak.
          Anders Valland
          Trondheim

Comment

• Propepperell
            • Jun 2005
            • 1093

Takk, alle.
            Etterhvert som jeg tenkt (blitt klokere kanskje) og ikke minst lest det dere sier tror jeg mest på att klaringen til bakkant på vingen er for liten.
            Skal i kveld teste "i benk" og se hvor mye som skal til, deretter blir det sikkert å ta ut litt i vingens bakkant og / eller flytte motoren lenger bak!

Peppe
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by pleym
              Nei tyor

Jeg er en av de nerdene som synes det er gøy å regne på det også
              Sentrifugalkraften som holder bladene ut øker eksponensialt med turtallet, mens skyvkraften som regel er et bortimot lineært forhold. Derfor funker det bedre og bedre jo høyere turtall du kjører på.

Og til saksopplysning:
              Jo, vi kjører kraftige oppsett på seilflyene, så kraftig som mulig
              Nå tåler vel ikke elipsoiden så mye effekt, men på en hotliner så tar man ut rundt om 1000W, og det er såvidt meg bekjent samme propell-patent
              Hvorfor står da bladene på en GWS propell rett fremover hvis du kjører på mye effekt ? kikket på klapppropellen på EGE (den eneste jeg har med klapp.) der er det låsing slik at de ikke kan svinge fremover selv om spinneren er tatt av. men jo mere gass jeg gir. jo mere bøyer bladene seg framover.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Vel Propepperell, en nærmere mysing på bildene av Zagien din sier meg at det er nødt å gå galt med den montasjen... Bladene vil i utfoldet posisjon ligge i forkant av propellmutra, normalt det pga vinklene på bladene ved navet. Flytt hele saken bakover du så funker det.

PS: Har dratt ca 350Watt på den avbildete seileren, og driver nå og bytter oppsett til nærmere 500 Watt...
                Har testkjørt et par motorer med Aeronaut CAM folder-props på drøyt 1200 Watt og vil nok trykke på nærmere 1400 Watt til første flight, fremdeles med CAM-folder.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Synsing? Ikke søren!

Her er det ikke snakk om synsing, har prøvd selv med pusher oppsett. Min var satt opp med foldepropell som kunne slå helt frem om den så ville, dette er normalt ikke noe problem, men ved plutslige harde pådrag (fra stillestående) så kunne den slå så langt frem at den tok tak i vingen (hadde meget god klaring), dette skjer nesten hvergang en starter motoren. Derfor mener jeg at på en pusher, bør en ha en mekanisk fremover begrensning.

Neste punkt er som tidligere nevnt problem med over klappet propell (for langt sammenfoldet), dette er også ett stort problem i praktisk bruk, der en ønskker mye av og på med motoren (hang etc), en er nærmest dømt til å oppleve dette problemet flere ganger på hver flytur i nevnte situasjoner.

Summa sumarum, så mener jeg at kravene til en klapp propell for pusher drift er så forskjellige i forhold til vanlig front montert drift, at de ikke kan sammenlignes. Om jeg kunne finne en klapp propell som ikke "over klappet", samt hadde mekaniske begrensninger forover,, og som er beregnet for pusher drift, hadde jeg kjøpt den med det samme (mye bedre flyt i disse vingene med klapp propell). Tilslutt vil jeg nevne at å stramme skruene på klapp propellen ikke er å anbefale, da alle fordelene med en klapp propell forsvinner.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Sting
                    • Nov 2004
                    • 49

Hei

Har selv kjørt Zagi med tilsvarende propelloppsett. Det du må gjøre er å ta ut av bakkant på vingen så mye at propellen går klar når den er fullt utslått (90gr.) Den går ikke lenger enn det uansett. Så må du lage en stoppanordning slik at ikke bladene legger seg over til samme side når de er innklappet (under glideflukt). Da blir det et helsikens spetakkel når du starter motoren igjen fordi begge bladene ligger til samme side. Motoren vil sannsynligvis bli slått løs av vibrasjonene.Jeg løste dette med en streng tredd igjennom fropellfestet som stoppet bladene fra å kappe for mye sammen. Har fungert 100% etter det.

Hilsen Erik
                    Soar the sky

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Originally posted by Sting
                      Hei

Har selv kjørt Zagi med tilsvarende propelloppsett. Det du må gjøre er å ta ut av bakkant på vingen så mye at propellen går klar når den er fullt utslått (90gr.) Den går ikke lenger enn det uansett. Så må du lage en stoppanordning slik at ikke bladene legger seg over til samme side når de er innklappet (under glideflukt). Da blir det et helsikens spetakkel når du starter motoren igjen fordi begge bladene ligger til samme side. Motoren vil sannsynligvis bli slått løs av vibrasjonene.Jeg løste dette med en streng tredd igjennom fropellfestet som stoppet bladene fra å kappe for mye sammen. Har fungert 100% etter det.

Hilsen Erik
                      Har du bilde av den streng løsningen din? Høres ut som en smart måte å fikse saken på, da de fleste fremmover kast ofte kommer når en prøver å gasse -stoppe - gasse for å løse opp slike over klapp.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Propepperell
                        • Jun 2005
                        • 1093

Originally posted by Sting
                        Hei

Hilsen Erik
                        Høres intressant ut Erik, men må innrømme at jeg ikke skjønner helt. Ønsker gjerne fyldig beskrivelse og gjerne bilder!!!!!

Peppe
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

Comment

• galmania
                          • Jul 2005
                          • 604

Når du stopper motoren og det ene eller begge bladene bøyer seg lenger enn 90 grader bakover så vil ikke sentrifugalkraften greie å rette ut propellbladene lenger, derfor må du ha noe på midten som stopper de før de går for langt. Ikke så komplisert akkurat. Hadde dette problemet selv en gang.
                          Geir Amund Lindberget

Comment

• Olavjoergensen
                            • Jun 2005
                            • 2208

Den klapp proppellen den må ha spinner foran seg. Har akkurat det festet der selv. Men du får vel ikke montert spinner mellom proppellen og mototen der???? Kjøp ny proppell kanskje.....

Mvh OJ
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

Comment

• Propepperell
                              • Jun 2005
                              • 1093

Og da har jeg koret noen vinnere og en taper.
                              Kjørte motoren i benk nå og sjekket nøye. Akkurat som noen av dere har sagt så flexsar propen ikke det minste! Fra laveste trottel till fullt trøkk ligger proppellerendene på nøyaktig samme plass (90gr).

Konklusjonen er altså at jeg er en idiot (nåvel, gamle nyheter kanskje) og jeg hadde kun motoren for langt frem montert. Dett fikser vi kjappt i kveld og i morra skal det testes!

Peppe
                              Peter Rahm
                              Siggerud
                              Cirrus RCFK

Comment

• pleym
                                • Dec 2001
                                • 909

@tyor: Faste propeller vil også bøye seg pga sentrifugalkraften.

Sentrifugalkraften er jo avhengig av turtall og masse, så ved lave turtall (under oppstart) så vil muligens disse løse klapp propellene kunne slå fremover slik flere her tydeligvis har erfaring med. Når de kommer noe opp i turtall vil de imidlertid "låse seg" pga sentrifugalkraften.

På en propell med veldig lite masse (som GWS) kan man antageligvis også oppnå tilfeller hvor sentrifugalkraften blir mye mindre slik at bladene bøyer seg merkbart pga skyvkraften, men jeg må si jeg aldri har sett spesielt mye foroverbøying på noen av mine GWS propeller. (bortsett fra når jeg kommer borti vegger etc på inneflyging )

Comment

Working...