Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klapp-propell problem...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    jeg har sett masse bøying på mine gws propeller! de bøyer seg ca en halv cm helt ytterst når jeg holder flyet i ro
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #32
      har også noen master 14x8 fuel propeller som jeg bruker på en 108 2t motor. der går tuppene framover nesten 2cm på full gass
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #33
        Disse klapp propellene må da være ekstra tunge, hehe
        Geir Amund Lindberget

        Comment


        • #34
          Hei igjen.
          Som du har observert så ligger disse klapp propellene akkkurat i samme bane uansett turtall. Selv store propeller som 17x11 oppfører seg akkurat likt. I alle fall propeller som Graupner Cam, Aeronaut etc. Når det gjelder posisjon under glideflukt når den brukes som pusher er det som nevnt viktig at de ikke klapper for mye sammen fordi de da ikke nødvendigvis slår seg ut igjen riktig. Som jeg nevnte så fikset jeg dette enkelt med en streng for å hindre dette. Spinner trengs ikke. Jeg har tatt et par bilder av en propell jeg laget for å vise.

          Hilsen Erik
          Attached Files
          Soar the sky

          Comment


          • #35
            5 mm er ikke mye bøying William123, det ble jo sagt at de ville peke rett fremover, eller hva?

            2 cm høres værre ut, men mener du virkelig at du får den til å bøye seg forbi 90 grader Tyor?
            Jeg har selv sett bøying på master propeller, både på 9x4 og 11x6, men de har aldri bøyd seg fremover forbi 90 grader.

            Uansett ser det ut til at propepperell har funnet ut av det han lurte på, det er jo bra

            Comment


            • #36
              90 grader ut fra akslingen er jo det en propell står når den er montert (ikke folde)slik jeg ser det. uansett så beveger tuppen seg så mye som 2cm framover fra utgangspunktet når jeg gir gass med den store motoren, slik at jeg faktisk vurderte å bruke annen propell. men kom da til beslutning at det vil jo ikke bli så mye i lufta ikke sant. (og hadde kjøpt 5 stk på billigsalg ) har forøvrig ikke sett dette så markant på apc propeller. og master propellene er jo mye mykere. har også observert det på andre som bruker master propeller.

              slik jeg kanskje tenkte det var med folde propellene er at de vil bevege seg en del framover. men da de kommer til ett punkt vil jo effektiviteten til propellen minke og sentrifugal kraften holder den slik at den ikke går lengre frem.

              men som du sa. trådstarter har vel fått svaret han lurte på så det er jo greit
              Last edited by tyor; 15-02-06, 20:07.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #37
                pleym: dette er på en 7" prop
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #38
                  Joda tyor, det jeg mener er at hvis du legger en linjal (rettholt) over forsiden av propellen, så vil den i de fleste tilfeller ha tippene noe "tilbakelent" i forhold til rundt navet. Jeg sjekket dette for sikkerhets skyld nå på den ene Master propellen jeg fortsatt har, og der ligger tuppene 5 mm bak navet (9x4)
                  Jeg holder derfor på at den vil strekke seg pga sentrifugalkraften, og sende tuppene fremover, antagelig til de kommer på høyde med navet, men ikke lengre. Dette samsvarer med hva jeg har sett på denne propellen i drift.

                  synes fortsatt ikke 5 mm er mye på en GWS "gummipropell", selv om det er 7".

                  Comment


                  • #39
                    da skjønner jeg hva du mener pleym. skal kikke litt mere på fenomenet selv. ble bare nyskjerrig på hele greia
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #40
                      NOE mer enn 90 grader vil de nok uansett strekke seg, hvis man antar at den står 90 grader da den ikke er i drift, for det blir jo en kombinasjon av trekk kraft og sentrifugalkraft, men riktignok vil de ikke komme langt.
                      Geir Amund Lindberget

                      Comment


                      • #41
                        ok, da. kanskje det ikke var så mye, men dette er på en 480 motor med gir, som sitter i en trainer og yter under ca 100W. hvis jeg setter på APC E bøyer det seg ikke i det hele tatt. men det er jo GWS da...
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by william123
                          ok, da. kanskje det ikke var så mye, men dette er på en 480 motor med gir, som sitter i en trainer og yter under ca 100W. hvis jeg setter på APC E bøyer det seg ikke i det hele tatt. men det er jo GWS da...
                          Gws propellene er jo veldig myke ytterst da, og har veldig lite tyngde, er vel derfor de bøyer seg ytterst, og ikke noe spesiellt inne ved rota. Blir sår i hjernebarken av å tenke på dette fenomenet!
                          Geir Amund Lindberget

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by galmania
                            Blir sår i hjernebarken av å tenke på dette fenomenet!
                            yepp tenk deg ett helikopter da (sorry begynner bare å ta av litt her nå ) har selv en dragonfly. når jeg holder den fast og gir full pine så står bladene veldig mye oppover. og de er jo også myke og med forholdsvis lite masse i forhold til lengden slik som en gws propell.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #44
                              som eg forstår det kan det med GWS propeller oppsumeres slik:

                              lite masse gir liten effekt av sentrippelkraften (sentrifugal) men uansett har den like mye trust som en propell med mer masse. kraften fremover blir dermed stor mens kraften ut til siden (sentrifugalkraften) blir liten, noe som trekker propellen et lite stykke fremover over 90 grader.


                              Tror ikke mykheten har så mye å si, kreftene som er involvert retter på det meste uansett.
                              Kan en GWS trekke X Kg trust, men hvis du henger X kg etter samme propell, vil den da kunne knekke? intresangt
                              Sigve Haugsnes

                              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                              sigve.haugsnes.net
                              www.youtube.com/bergenflyer

                              Comment


                              • #45
                                du har nok ett stort poeng der sigve, og jeg tror at propeller med stor pich vil bøye seg mere en propeller med liten. pga større trekkraft i forhold til masse.

                                Men av ren nysgjerrighet så måtte jeg gjøre ett forsøk selv. Ikke at jeg ikke tror på det de andre sier men måtte liksom overbevises Tok da min egen klapp propell som har sperrer slik at den ikke kan bevege seg framover. skjærte så av de sperrene og satte den på igjen. prøvde så åp høyt og lavt turtall. og å gi gass brått osv. og det ver ikke mye den beveget sg forover. bare såvidt over 90 grader faktisk mye mindre en jeg har sett mange faste propeller gjør, er det ikke rart.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X