jeg har sett masse bøying på mine gws propeller! de bøyer seg ca en halv cm helt ytterst når jeg holder flyet i ro
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klapp-propell problem...
Collapse
X
-
Comment
-
Hei igjen.
Som du har observert så ligger disse klapp propellene akkkurat i samme bane uansett turtall. Selv store propeller som 17x11 oppfører seg akkurat likt. I alle fall propeller som Graupner Cam, Aeronaut etc. Når det gjelder posisjon under glideflukt når den brukes som pusher er det som nevnt viktig at de ikke klapper for mye sammen fordi de da ikke nødvendigvis slår seg ut igjen riktig. Som jeg nevnte så fikset jeg dette enkelt med en streng for å hindre dette. Spinner trengs ikke. Jeg har tatt et par bilder av en propell jeg laget for å vise.
Hilsen ErikSoar the sky
Comment
-
5 mm er ikke mye bøying William123, det ble jo sagt at de ville peke rett fremover, eller hva?
2 cm høres værre ut, men mener du virkelig at du får den til å bøye seg forbi 90 grader Tyor?
Jeg har selv sett bøying på master propeller, både på 9x4 og 11x6, men de har aldri bøyd seg fremover forbi 90 grader.
Uansett ser det ut til at propepperell har funnet ut av det han lurte på, det er jo bra
Comment
-
90 grader ut fra akslingen er jo det en propell står når den er montert (ikke folde)slik jeg ser det. uansett så beveger tuppen seg så mye som 2cm framover fra utgangspunktet når jeg gir gass med den store motoren, slik at jeg faktisk vurderte å bruke annen propell. men kom da til beslutning at det vil jo ikke bli så mye i lufta ikke sant. (og hadde kjøpt 5 stk på billigsalg ) har forøvrig ikke sett dette så markant på apc propeller. og master propellene er jo mye mykere. har også observert det på andre som bruker master propeller.
slik jeg kanskje tenkte det var med folde propellene er at de vil bevege seg en del framover. men da de kommer til ett punkt vil jo effektiviteten til propellen minke og sentrifugal kraften holder den slik at den ikke går lengre frem.
men som du sa. trådstarter har vel fått svaret han lurte på så det er jo greitLast edited by tyor; 15-02-06, 20:07.
Comment
-
Joda tyor, det jeg mener er at hvis du legger en linjal (rettholt) over forsiden av propellen, så vil den i de fleste tilfeller ha tippene noe "tilbakelent" i forhold til rundt navet. Jeg sjekket dette for sikkerhets skyld nå på den ene Master propellen jeg fortsatt har, og der ligger tuppene 5 mm bak navet (9x4)
Jeg holder derfor på at den vil strekke seg pga sentrifugalkraften, og sende tuppene fremover, antagelig til de kommer på høyde med navet, men ikke lengre. Dette samsvarer med hva jeg har sett på denne propellen i drift.
synes fortsatt ikke 5 mm er mye på en GWS "gummipropell", selv om det er 7".
Comment
-
Comment
-
Originally posted by william123ok, da. kanskje det ikke var så mye, men dette er på en 480 motor med gir, som sitter i en trainer og yter under ca 100W. hvis jeg setter på APC E bøyer det seg ikke i det hele tatt. men det er jo GWS da...Geir Amund Lindberget
Comment
-
Originally posted by galmaniaBlir sår i hjernebarken av å tenke på dette fenomenet!
Comment
-
som eg forstår det kan det med GWS propeller oppsumeres slik:
lite masse gir liten effekt av sentrippelkraften (sentrifugal) men uansett har den like mye trust som en propell med mer masse. kraften fremover blir dermed stor mens kraften ut til siden (sentrifugalkraften) blir liten, noe som trekker propellen et lite stykke fremover over 90 grader.
Tror ikke mykheten har så mye å si, kreftene som er involvert retter på det meste uansett.
Kan en GWS trekke X Kg trust, men hvis du henger X kg etter samme propell, vil den da kunne knekke? intresangtSigve Haugsnes
Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor
sigve.haugsnes.net
www.youtube.com/bergenflyer
Comment
-
du har nok ett stort poeng der sigve, og jeg tror at propeller med stor pich vil bøye seg mere en propeller med liten. pga større trekkraft i forhold til masse.
Men av ren nysgjerrighet så måtte jeg gjøre ett forsøk selv. Ikke at jeg ikke tror på det de andre sier men måtte liksom overbevises Tok da min egen klapp propell som har sperrer slik at den ikke kan bevege seg framover. skjærte så av de sperrene og satte den på igjen. prøvde så åp høyt og lavt turtall. og å gi gass brått osv. og det ver ikke mye den beveget sg forover. bare såvidt over 90 grader faktisk mye mindre en jeg har sett mange faste propeller gjør, er det ikke rart.
Comment
Comment