Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valenta Thermic XXXL 4,94m vs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valenta Thermic XXXL 4,94m vs.

    Nok en modell i hus, en stor en fra Valenta, elektro.
    Denne kan vel betraktes som en budsjettmodell i denne klassen, men kom på noe over 11.000 ferdig fortollet. De to modellene ble sent fra Tsjekkia nå på mandagen jeg hentet de i dag hos DHL, uskadd. Meget bra må jeg si, med tanke på frakttiden.

    Begge oss mottakere forventet vel ikke topp kvalitet men den er helt akseptabel. Vel og merke synes jeg at lakkingen av vingetippene er slurvete. (Se bredde på rødt felt). Men umiddelbar småirritasjon over dette la seg fort.
    Overflatefinish ser veldig bra ut men avslutinger, kanter, kunne ha vært bedre. Sjøtene er ok.

    Foreløping er motor og elektronikkoppsett under planlegging. For egen del ser jeg på en Strecker-motor med SUPER CHIEF 6:1 KLEMM girkasse. Begge deler er nye valgmuligheter for meg men vet at det er blitt bruk i modellen med godt resultat. Modell nr. 2 blir muligens satt opp med en NEU-variant og A123, hvis det er plass.

    Hvis noen har gjort gjort ferdig denne modellen så tar jeg gjerne i mot tips, både mht. servoer, motoroppsett mm.

    EDIT: Her er kort video på start med Strecker-motor.

    Stein
    Attached Files
    Last edited by Kingfisher; 06-03-09, 21:32.

  • #2
    Dette blir tøft. Den er jo usedvanlig stor til å være en elektro termikk modell.
    Gleder meg til fortsettelsen

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Flott modell... Har en Neu motor som vil passe bra i denne..
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

      Comment


      • #4
        Hvilket strømtrekk, drivpakker og totalvekt beregner du?
        Er litt forelska i store elektroseilfly, enorm flyging du ikke får på annen måte
        Interessant fly, pent også.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Soarer View Post
          Hvilket strømtrekk, drivpakker og totalvekt beregner du?
          Er litt forelska i store elektroseilfly, enorm flyging du ikke får på annen måte
          Interessant fly, pent også.
          Jeg kommer til å bruke 8S-lipo(2 x 4S og 4270mah pakker). Målet er ca. 1400-1500 watt og et strømtrekk rundt 60A. Jeg ønsker ikke å trekke mer enn det. Prøver å være snill med med pakkene da jeg bruker de i kombinanasjon med andre og slipper å bruke alt for mye penger på Lipo. Splitter jeg denne pakka i 2 x 4S så har jeg to pakker til Nan Shadow modellen. Det samme gjør jeg en 10S-pakke. 10S til Alpina og 5S til Reichard Blizzard.

          jijohans.
          Neu 1515/1Y med gear har vi fått bekreftet fra Neu er et godt valg til 6S som er mulig oppsett til kompisen. Det ligger forøvrig 2 av de ute på rcmarked, uten gear riktignok. Jeg tror den motoren du har liggende ute har for stor kv-verdi. Er i ferd med å sjekke ut hva Neu anbefaler til 8S.
          En liten utfordring blir plassen foran i snuta. Slik det ser ut nå blir det for dårlig plass til denne Strecker-motoren som tildigere linket. Eieren til den har kuttet nesa på en seilmodell. På min er motorspant limt inn allerede og jeg vil la det være slik selv om det gir mindre diam. Indre max. diam mot spant er vel ca. 36mm.

          Servoer
          Satt tidligere å så på servoer i en byggetråd og der var det brukt Volz Micro-Maxx servoer. Kunne tenke meg det også, men for noen priser! Det er spesielt de 4 flap.-servoene samt høyderor som bør utstyres med kvalitetsservoer, 13-15mm og rundt 4kg.

          Totalvekt bør havne på ca. 6,3 kg.

          Stein
          Last edited by Kingfisher; 07-03-09, 18:11.

          Comment


          • #6
            Dette Kontronik-oppsettet er en god kandidat.

            Stein
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kingfisher View Post
              Dette Kontronik-oppsettet er en god kandidat.

              Stein
              Sett inn Graupner CFK 20 x 12 og se hva du får da. Det hadde vært interessant å se om du får andre (større) verdier, for det er iallefall tilfelle i praksis. En fantastisk propell
              Selv om du ikke skal trekke mer enn det du nevnte, så har jeg meget gode erfaringer med den imot Freudenthaler..
              Last edited by Soarer; 08-03-09, 12:31.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Ja den jeg har er beregnet for 4S og 250A+...
                Aritronics sine servoer er jo helt konge da... 60$ stk hos Susa
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                Comment


                • #9
                  Da har 3XL'en fått sin maiden. Det ble riktignok bare en tur i dag. Forholdene på Spydeberg var noe rufsete med mye og ujevn vind. Men jeg kom meg opp og ned uten noen form for dramatikk, og det lover godt for for fortsettelsen. Får håpe 3XL'en, og Alpina 5001(som forøvrig fikk sin maiden 1.mai), begge får se 1000-meter tallet om kort tid.

                  Stein
                  Attached Files
                  Last edited by Kingfisher; 16-05-09, 18:47.

                  Comment


                  • #10
                    Så den er så stor!

                    Kjenner at jeg blir litt misunnerlig..
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      blir den kastet eller takeoff fra den rullestolen som flye står på ene bilde ?
                      hvordan er det og ta av fra en slik ? ser litt artig ut
                      flott fly forresten!
                      MvH Marius Leirdal

                      Comment


                      • #12
                        Du trillende verden...

                        Originally posted by Kingfisher View Post
                        Da har 3XL'en fått sin maiden. Det ble riktignok bare en tur i dag. Forholdene på Spydeberg var noe rufsete med mye og ujevn vind. Men jeg kom meg opp og ned uten noen form for dramatikk, og det lover godt for for fortsettelsen. Får håpe 3XL'en, og Alpina 5001(som forøvrig fikk sin maiden 1.mai), begge får se 1000-meter tallet om kort tid.

                        Stein

                        Dæææ...Det var da et jekelsk flott fly! Ser seriøs ut den startvogna! - Finnes
                        det tegning til innrettningen..?

                        Mvh Einar - som ønsker lykke til fortsettningen også.

                        Comment


                        • #13
                          Vakkert

                          Hva ble tallene på effekt i oppsettet, og var det nok?
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Ja, 3XL-en dro opp som bare det. Så det oppsettet kommer jeg til å beholde. Kira 650-15 motor og 8S. 1700 watt. Vekta ble forøvrig 6.5kg.

                            Litt værre gikk det på tur nr. 4 med Alpinaen. Samme overnevnte motor og 10S med 17x11 prop. I opptrekket og på ca. 150 meter kom det en stor hvit røyksky ut av cockpit. Heldigivis hadde jeg rorkontroll så jeg landet uten problemer. Motor hadde brent.
                            Dette var oppsettet Tangent anbefalte som et "HOT" oppsett. Viste ikke at de tok det så bokstavelig. Kontronik bekrefter også at oppsettet skal være ok. De sender ny motor, free of charge. Tror likevel jeg går noe ned på kv-verdi ved neste forsøk.

                            Startvogna har jeg kjøpt fra Tyskland. Den fungerer utmerket. Har brukt den noen turer med Alpinaen.

                            Mk.V. Jeg mener jeg har tegningen ett eller annet sted. Produsenten sendte meg en pdf. Skal sjekke og sende deg den. Sjaa har forøvrig bygget vogn etter den tegningen. Har forøvrig en til stående,litt mindre, og til salgs. Jeg må ha den største, som vist på bilde pga. propelldiam. på XL-en.

                            Edit: Her er linken til den tyske forhandleren. Samme som jeg har bare at jeg har malt min. LINK

                            S
                            Last edited by Kingfisher; 16-05-09, 23:07.

                            Comment


                            • #15
                              Kingfisher: Godt å høre at vinterens prosjekter fungerte som forventet!

                              Her er en videosnutt av take off fra tralle: ASH 26 - Start wagon launch

                              Vogna er som nevnt laget fritt etter den tegningen Kinfisher sendte meg, fungerer som bare det.
                              Bruker 6mm gjengestang mellom sideveggene og 5mm pianotråd som aksling for 5" hjul.
                              Attached Files
                              Last edited by sjaa; 16-05-09, 22:56. Reason: Lastet opp bilder
                              Mvh
                              JoE
                              Agder Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X