Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipobrann i dag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipobrann i dag

    I dag har jeg hatt lipo brann. Batteriet var et helt ubrukt nytt Thunder Power 4s 65C 2700 mah som jeg hadde satt til cycling på 4a discharge , 2a lading. Hadde heldigvis safebag som hjalp noe.....
    mer info å bilder kommer
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Popper opp eit spørsmål her hva er grunnen til att du cycler eit lipobatteri
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Originally posted by elektrodude View Post
      Popper opp eit spørsmål her hva er grunnen til att du cycler eit lipobatteri
      For å " kjøre det inn" når det er nytt
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Har du funnet noen årsak? Hvilken lader bruker du?

        Og hvordan løste du det lille "problemet"?
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Årsak er uvisst, men eneste jeg sitter igjen med i hodet er fabrikasjonsfeil.
          Lader med Schulze 7.36-12 med balancer, hadde lite ladestrøm(under 1C,disse kan lades med 12C)
          Hadde også lite discharge på kun 4A... Det så jo helt jævlig ut her inne, tømte et pulver apparat....
          Brannen gikk igjennom Lipo-safe baggen på en antad tid på ca 30 sek.... Mer om hendelse og bilder kommer
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Ikke bra - godt at du fulgte med på ladingen å kom raskt til unnsetning!

            Har mange tusen ladinger logget med diverse ladere på batterier fra forskjellige produsenter.
            Bank i bordet - har aldri hatt noe problemer med varmegang hvis jeg ser bort i fra en episode med en crap lader fra HK, denne "glemte" helt å forholde seg til spenningene på balansering pluggen noe som medførte at en par av cellene havnet veldig mye over maksimal grensen på 4.2Volt.
            Som igjen medførte at en av cellene så ut som en ballong og var god og varm.......

            Samtidig som du bestiller nye batterier så kjøp en ny lader - selv om det står Schulze på den!
            Last edited by Quadrocopter; 06-04-12, 17:26. Reason: Skriver som en gris.....

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Ikke bra - godt at du fulgte med på ladingen å kom raskt til unnsetning!

              Har mange tusen ladinger logget med diverse ladere på batterier fra forskjellige produsenter.
              Bank i bordet - har aldri hatt noe problemer med varmegang hvis jeg ser bort i fra en episode med en crap lader fra HK, denne "glemte" helt å forholde seg til spenningene på balansering pluggen noe som medførte at en par av cellene havnet veldig mye over maksimal grensen på 4.2Volt.
              Som igjen medførte at en av cellene så ut som en ballong og var god og varm.......

              Samtidig som du bestiller nye batterier så kjøp en ny lader - selv om det står Schulze på den!
              Den saken er jo veldig grei, begge schulze laderne gikk med i brannen.
              Blir 2 nye next2 14-500.... Jeg hadde pussig nok tenkt å kjøpe en slik av Thorbjørn til uka uansett
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Sjekk denne tråden:
                Schulze Next 7.36-12: MAJOR DANGER! - RC Groups

                Comment


                • #9
                  En del foto her......
                  Ser nok ikke så ille ut på disse lav oppløsnings bildene her.... Men for å si det mildt så fy f...... å mye pulver og for en stank
                  Attached Files
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Som quadracopter sier så skal det bankes i bordet, jeg har også ladet lipo en hel haug av ganger helt fra dette dukket opp på markedet. Jeg begyndte å bruke liposafe bag først for en snau måned siden og du verden det er jeg glad for nå... Kan bare anta hvor uendelig mye værre det ville vært om jeg hadde hatt de liggende løst..
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Kjipe greier Olav og kanskje spesielt at du har tømt et pulverapparat. Det er jo omtrentlig umulig å få renset og ryddet opp igjen........

                      Vanskelig å finne årsaken også hvis det har brent skikkelig.

                      Men du er sikker på at du har stilt laderen riktig, den klassiske er jo feil input !? Kjenner ikke Schulze laderne, men de har sikkert endel innebygde sikkerhetsfunksjoner som burde ha gitt "alarm" hvis noe galt ?

                      Selv har jeg aldri hatt problemer heldigvis (knock wood), jeg bruker et par av de gode gamle TP1010 med TP210 balanserer som fungerer veldig bra. Denne laderen starter ikke hvis jeg har tastet feil antall celler og stopper automatisk hvis ubalanse over 0.2V.
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #12
                        Bilder som kan være en tankevekker til mange som sitter med billige Kina ladere og setter batteriene til lading mens de tar seg en tur "på byen"
                        Last edited by Quadrocopter; 06-04-12, 18:19.

                        Comment


                        • #13
                          Au....
                          Dette må være alle modellflyveres mareritt.
                          Håper forsikringen din dekker skadene på hus og utstyr.
                          Jeg er skeptisk til å lade mine største lipo batterier hjemme i hobbyrommet, fra nå av kommer jeg nok kun til å lade dem på stripa.
                          Viser vel også at uhell kan skje selv om man tar "alle" forholdsregler.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Bilder som kan være en tankevekker til mange som sitter med billige Kina ladere og setter batteriene til lading mens de tar sen en tur "på byen"
                            Ja, og i tillegg lønner det seg å være våken og obs på hva man holder på med. Ikke lenge siden en kollega av meg grillet et quadrokopter. Dette var personsvikt og han ladet et 3S med 4S oppsett og samtidig 4C ladestrøm. Hjalp ikke mye at det sto Schulze på laderen.......
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Noen som vet om den Graupner posen er rebrand av originalen (LipoSack)?
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X