Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipobrann i dag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Olavjoergensen View Post
    Joda, liposafe baggen har hjulpet mye på omfanget av selve brannen!
    Dette pulveret skal visst være veldig korrosivt mot elektronikk, og jeg tar ingen sjanser med en TX på modeller som enten går i over 300km/t eller som har en svært stiv prislapp.. Følgende av en defekt TX kan jo bli så langt værre enn materiell skade om det er mennesker i nærheten
    ABE/ABC-pulveret er uheldig både for elektronikk, aluminium i f.eks bilmotorer og fuktig billakk. I mindre mengder er det ikke regnet som giftig, men man skal ikke oppholde seg i et rom hvr pulveret fortsatt er i sveveform.

    Comment


    • #47
      Kondolerer! Jeg hadde en lik erfaring rett før jul da ett lipobatteri tok fyr i flyet på hobbyrommet mens det ladet. Fly og elektronikk brant opp. Jeg klarte å få flyet ut tiltross store flammer og brukte ikke brannslokkingsapparat. Da hadde nok skadene på utstyr blitt mye større selv om man ikke har noe valg i en slik situasjon egentlig.. Håper du har forsikring iorden og at den dekker det meste!
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #48
        Veldig kjedelig, men bra at det ikke gikk værre.

        Er laderen din produsert etter april 2008?

        Jeg har aldri cyclet LiPo. Kan det tenkes at cellen(e) ble litt varme ved første utlading, enda litt varmere ved 2 utlading osv. til de tok fyr? Batteriet skal kjøles etter bruk før det lades igjen.

        Så alt normalt ut? På Schulze 6.30-6 ser man i displayet når cellene balanseres.

        Kunne dette vært unngått dersom du hadde brukt en temperaturføler som lå inntil batteriet? Eller registrerer laderen temperatur bare ved lading av Nixx batteri når den er innstilt på temperaturstyrt ladeslutt?
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #49
          Originally posted by sveininge View Post
          Pulver er det værste en kan slokke med .
          Hvorfor i all verden er det påbudt med pulverapparat i alle hjem da?
          Hva kan man ha i stedet?
          Halongass ble forbudt for mange år siden. (Hadde et 0,7 kg i bilen, men fikk aldri bruk for det.)
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #50
            Hvorfor i all verden er det påbudt med pulverapparat i alle hjem da?
            Det er vel ikke noe påbud om pulveraparat du kan fint ha en husbrannslange i stedet for pulveraparat. Selv har jeg i tilegg CO2 apparat det lager ikke noen form for griseri.
            Nå er jeg i tilegg i ferd med og kvitte meg med alle mine LiPo batterier med untak av de jeg bruker til innendørsflyging og i et par motorseilere.
            Last edited by bardp; 07-04-12, 03:39.

            Comment


            • #51
              Originally posted by Biplan View Post
              Veldig kjedelig, men bra at det ikke gikk værre.

              Er laderen din produsert etter april 2008?

              Jeg har aldri cyclet LiPo. Kan det tenkes at cellen(e) ble litt varme ved første utlading, enda litt varmere ved 2 utlading osv. til de tok fyr? Batteriet skal kjøles etter bruk før det lades igjen.

              Så alt normalt ut? På Schulze 6.30-6 ser man i displayet når cellene balanseres.

              Kunne dette vært unngått dersom du hadde brukt en temperaturføler som lå inntil batteriet? Eller registrerer laderen temperatur bare ved lading av Nixx batteri når den er innstilt på temperaturstyrt ladeslutt?
              Ladern er laget før april 2008.
              Batteriet trenger ikke kjøles før lading når det cycler, noe av poenget er nettopp å cycle med så lav strøm at det ikke blir varmt!
              Alt så normalt ut ved tilkobling av batteriet og tror neppe dette kunne vært unngått med en temp.sensor
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #52
                Originally posted by sighen View Post
                Dette blir litt off topic i forhold til tråden, men etter mer enn 20 års arbeid med brann- og brannsikring, tillater jeg meg følende om slokkemidler:
                Pulver er et glimrende slokkemiddel, riktig brukt. Sterk ulempe med tilgrising og anløping av elektronikk. Men dette er akseptabelt i forhold til et nedbrent hus.
                Det beste slokkemiddelet i hjemmet er husbrannslange eller skumapparat. Begge kan brukes mot 230V installasjoner, og ville vært bedre enn pulver i dette tilfellet.
                CO2 er ikke egnet som alminnelig slokkemiddel i hjemmet. Brukes i datarom, sikringsskap ol. i bedrifter. Kastelengde ca en meter. Virker ved å fortrenge oksygen. Det er ingen fare å tømme et 6l apparat i et rom.
                Håndkle/skjerf/klut foran munn/nese under brann har ingen effekt, bortsett fra at man får færre grove brannpartikler som sot ned i lungene. Kullos og blåsyregass går rett gjennom, og du aner ikke konsentrasjonen du blir utsatt for. I et brannrom med røyk, skal man holde seg lavt.
                Sorry, folkens, jeg pleier ikke å gå off topic, og skal prøve å styre unna.
                Ok, fint å vite. Visste ikke at CO2 kastet så kort.....
                PS: jeg pustet ikke inne i møkka, holdt pusten hele veien og litt til.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #53
                  Originally posted by ole.foll View Post
                  Kondolerer! Jeg hadde en lik erfaring rett før jul da ett lipobatteri tok fyr i flyet på hobbyrommet mens det ladet. Fly og elektronikk brant opp. Jeg klarte å få flyet ut tiltross store flammer og brukte ikke brannslokkingsapparat. Da hadde nok skadene på utstyr blitt mye større selv om man ikke har noe valg i en slik situasjon egentlig.. Håper du har forsikring iorden og at den dekker det meste!
                  Takk
                  Du hadde vel en tråd på det?
                  Syntes jeg husker noen bilder der
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by ArneH View Post
                    Her er løsningen, hvis man vil være helt sikker: LipoLocker Her brukes sand som slukkemiddel. Hvis det skulle ta fyr.
                    Stilig
                    Den skulle bare vært litt større, jeg lader ofte flere av gangen
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by OTA View Post
                      Hmmm, skeptisk. Jeg har litt problemer med å finne dette veldig troverdig, men samtidig har jeg heller ikke noe særlig peiling på Lipo kjemi heller da så...........
                      Men ifølge denne karen så er det høy varme som ødelegger, og mine pakker kommer ned i overkant av romtemp selv om jeg har dradd 90C belastning så da er det vel greit da
                      Forøvrig er jeg blitt mindre og mindre religiøs i håndtering av lipo og bryr meg døyten om de lever 70 eller 100 cycler, da det som regel er alderdom som tar rotta på pakkene mer enn bruken for den jevne hobby bruker. For folk som har flere fly med flere pakker til hvert og ikke bor på stripa så tilsvarer 100 cycler årevis med bruk.
                      Stort sett på er dette slik mine blir brukt og. Man bruker, lader og bytter når de er dårlig.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #56
                        Utrolig kjedelig. Jeg føler med deg! Men det er bra at det tross alt ikke gikk verre.

                        Vet du noe om hvor lenge røykutviklingen hadde pågått før kona di oppdaga det? Har du røykvarsler i rommet? Sånn helt teoretisk; hvis røykutviklingen hadde pågått i 5 minutter, så hadde du jo hatt "god" tid til å hive ut batteriene før det kom så langt som det gjorde.

                        En annen ting jeg lurer på: man kan jo anta at spenningen plutselig faller når batteriet går ad undas. FMA-ladere (som PowerLab) er ganske paranoid og stopper ladingen hvis det skjer noe unormalt. Tro om Schultze-laderen gjør det samme...?
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #57
                          Cyclet du batteriene med laderen? Jeg har hørt at utlading med lader er skikkelig fy-fy, da dette produserer mye varme. Jeg kjenne flere som sverger til cycling, men de bruker motor med lav kv og små propeller eller helst 12V lamper til utlading.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Arcteryxxx View Post
                            Cyclet du batteriene med laderen? Jeg har hørt at utlading med lader er skikkelig fy-fy, da dette produserer mye varme. Jeg kjenne flere som sverger til cycling, men de bruker motor med lav kv og små propeller eller helst 12V lamper til utlading.
                            Utlading med lader produserer mye varme, men produsenten av laderen skal ha laget begrensninger slik at laderen ikke belastes med mer enn den tåler. TP1010 feks vil ha max 0.9A på utlading, men det blir nå fremdeles relativt varmt sammenlignet med lading.


                            Men, i Olavs tilfelle så er det vel ikke kommet lenger til noen konklusjon enn at det er enten feil med batteriet eller laderen, og laderen var vel jevnlig brukt frem til brannen så lite sannsynlig noe med den........
                            Dog burde kanskje Olav oppdaget at det var noe unormalt med batteriet hvis han hadde fulgt med litt i begynnelsen av ladingen og merket varmgang eller svelling av pakka slik at han kunne avbrutt ladingen. Lett å si dog, jeg står ikke og ser på ladingen kontinuerlig selv heller vanligvis, men har som regel rutine på at jeg er der noen minutter og ser til at ladestrømmen plukker seg opp og det ikke er noe ubalanse mellom cellene før jeg forlater det.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by jotto View Post
                              Utrolig kjedelig. Jeg føler med deg! Men det er bra at det tross alt ikke gikk verre.

                              Vet du noe om hvor lenge røykutviklingen hadde pågått før kona di oppdaga det? Har du røykvarsler i rommet? Sånn helt teoretisk; hvis røykutviklingen hadde pågått i 5 minutter, så hadde du jo hatt "god" tid til å hive ut batteriene før det kom så langt som det gjorde.

                              En annen ting jeg lurer på: man kan jo anta at spenningen plutselig faller når batteriet går ad undas. FMA-ladere (som PowerLab) er ganske paranoid og stopper ladingen hvis det skjer noe unormalt. Tro om Schultze-laderen gjør det samme...?
                              Jeg antar at røyk utviklingen ikke hadde pågått så lenge, kona hørte disse knitre lydene som man gjerne hører når batteriet blåser seg opp. Det var jo årsaken til at hun åpnet døren å sjekket hva som foregikk

                              Aner ikke hva ladern gjør i dette tilfellet
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Arcteryxxx View Post
                                Cyclet du batteriene med laderen? Jeg har hørt at utlading med lader er skikkelig fy-fy, da dette produserer mye varme. Jeg kjenne flere som sverger til cycling, men de bruker motor med lav kv og små propeller eller helst 12V lamper til utlading.
                                Tenker du på om ladern eller batteriet blir varmt?
                                Det sitter hvertfall en kjølevifte på ladern som av og til starter mens man discharger
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X