Originally posted by Olavjoergensen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lipobrann i dag
Collapse
X
-
Kondolerer! Jeg hadde en lik erfaring rett før jul da ett lipobatteri tok fyr i flyet på hobbyrommet mens det ladet. Fly og elektronikk brant opp. Jeg klarte å få flyet ut tiltross store flammer og brukte ikke brannslokkingsapparat. Da hadde nok skadene på utstyr blitt mye større selv om man ikke har noe valg i en slik situasjon egentlig.. Håper du har forsikring iorden og at den dekker det meste!Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Veldig kjedelig, men bra at det ikke gikk værre.
Er laderen din produsert etter april 2008?
Jeg har aldri cyclet LiPo. Kan det tenkes at cellen(e) ble litt varme ved første utlading, enda litt varmere ved 2 utlading osv. til de tok fyr? Batteriet skal kjøles etter bruk før det lades igjen.
Så alt normalt ut? På Schulze 6.30-6 ser man i displayet når cellene balanseres.
Kunne dette vært unngått dersom du hadde brukt en temperaturføler som lå inntil batteriet? Eller registrerer laderen temperatur bare ved lading av Nixx batteri når den er innstilt på temperaturstyrt ladeslutt?Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Originally posted by sveininge View PostPulver er det værste en kan slokke med .
Hva kan man ha i stedet?
Halongass ble forbudt for mange år siden. (Hadde et 0,7 kg i bilen, men fikk aldri bruk for det.)Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Hvorfor i all verden er det påbudt med pulverapparat i alle hjem da?
Nå er jeg i tilegg i ferd med og kvitte meg med alle mine LiPo batterier med untak av de jeg bruker til innendørsflyging og i et par motorseilere.Last edited by bardp; 07-04-12, 03:39.
Comment
-
Originally posted by Biplan View PostVeldig kjedelig, men bra at det ikke gikk værre.
Er laderen din produsert etter april 2008?
Jeg har aldri cyclet LiPo. Kan det tenkes at cellen(e) ble litt varme ved første utlading, enda litt varmere ved 2 utlading osv. til de tok fyr? Batteriet skal kjøles etter bruk før det lades igjen.
Så alt normalt ut? På Schulze 6.30-6 ser man i displayet når cellene balanseres.
Kunne dette vært unngått dersom du hadde brukt en temperaturføler som lå inntil batteriet? Eller registrerer laderen temperatur bare ved lading av Nixx batteri når den er innstilt på temperaturstyrt ladeslutt?
Batteriet trenger ikke kjøles før lading når det cycler, noe av poenget er nettopp å cycle med så lav strøm at det ikke blir varmt!
Alt så normalt ut ved tilkobling av batteriet og tror neppe dette kunne vært unngått med en temp.sensorOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by sighen View PostDette blir litt off topic i forhold til tråden, men etter mer enn 20 års arbeid med brann- og brannsikring, tillater jeg meg følende om slokkemidler:
Pulver er et glimrende slokkemiddel, riktig brukt. Sterk ulempe med tilgrising og anløping av elektronikk. Men dette er akseptabelt i forhold til et nedbrent hus.
Det beste slokkemiddelet i hjemmet er husbrannslange eller skumapparat. Begge kan brukes mot 230V installasjoner, og ville vært bedre enn pulver i dette tilfellet.
CO2 er ikke egnet som alminnelig slokkemiddel i hjemmet. Brukes i datarom, sikringsskap ol. i bedrifter. Kastelengde ca en meter. Virker ved å fortrenge oksygen. Det er ingen fare å tømme et 6l apparat i et rom.
Håndkle/skjerf/klut foran munn/nese under brann har ingen effekt, bortsett fra at man får færre grove brannpartikler som sot ned i lungene. Kullos og blåsyregass går rett gjennom, og du aner ikke konsentrasjonen du blir utsatt for. I et brannrom med røyk, skal man holde seg lavt.
Sorry, folkens, jeg pleier ikke å gå off topic, og skal prøve å styre unna.
PS: jeg pustet ikke inne i møkka, holdt pusten hele veien og litt til.Olav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by ole.foll View PostKondolerer! Jeg hadde en lik erfaring rett før jul da ett lipobatteri tok fyr i flyet på hobbyrommet mens det ladet. Fly og elektronikk brant opp. Jeg klarte å få flyet ut tiltross store flammer og brukte ikke brannslokkingsapparat. Da hadde nok skadene på utstyr blitt mye større selv om man ikke har noe valg i en slik situasjon egentlig.. Håper du har forsikring iorden og at den dekker det meste!
Du hadde vel en tråd på det?
Syntes jeg husker noen bilder derOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by ArneH View PostHer er løsningen, hvis man vil være helt sikker: LipoLocker Her brukes sand som slukkemiddel. Hvis det skulle ta fyr.
Den skulle bare vært litt større, jeg lader ofte flere av gangenOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by OTA View PostHmmm, skeptisk. Jeg har litt problemer med å finne dette veldig troverdig, men samtidig har jeg heller ikke noe særlig peiling på Lipo kjemi heller da så...........
Men ifølge denne karen så er det høy varme som ødelegger, og mine pakker kommer ned i overkant av romtemp selv om jeg har dradd 90C belastning så da er det vel greit da
Forøvrig er jeg blitt mindre og mindre religiøs i håndtering av lipo og bryr meg døyten om de lever 70 eller 100 cycler, da det som regel er alderdom som tar rotta på pakkene mer enn bruken for den jevne hobby bruker. For folk som har flere fly med flere pakker til hvert og ikke bor på stripa så tilsvarer 100 cycler årevis med bruk.Olav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Utrolig kjedelig. Jeg føler med deg! Men det er bra at det tross alt ikke gikk verre.
Vet du noe om hvor lenge røykutviklingen hadde pågått før kona di oppdaga det? Har du røykvarsler i rommet? Sånn helt teoretisk; hvis røykutviklingen hadde pågått i 5 minutter, så hadde du jo hatt "god" tid til å hive ut batteriene før det kom så langt som det gjorde.
En annen ting jeg lurer på: man kan jo anta at spenningen plutselig faller når batteriet går ad undas. FMA-ladere (som PowerLab) er ganske paranoid og stopper ladingen hvis det skjer noe unormalt. Tro om Schultze-laderen gjør det samme...?Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!
Comment
-
Cyclet du batteriene med laderen? Jeg har hørt at utlading med lader er skikkelig fy-fy, da dette produserer mye varme. Jeg kjenne flere som sverger til cycling, men de bruker motor med lav kv og små propeller eller helst 12V lamper til utlading.I hangaren:
SpeedFire F5B
X-plane fra www.yuri-models.com
Hawk F5B
MiniHawk (2stk)
3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
UM Stryker Q 180
FPV Raptor
EPO Cessna (156cm)
Comment
-
Originally posted by Arcteryxxx View PostCyclet du batteriene med laderen? Jeg har hørt at utlading med lader er skikkelig fy-fy, da dette produserer mye varme. Jeg kjenne flere som sverger til cycling, men de bruker motor med lav kv og små propeller eller helst 12V lamper til utlading.
Men, i Olavs tilfelle så er det vel ikke kommet lenger til noen konklusjon enn at det er enten feil med batteriet eller laderen, og laderen var vel jevnlig brukt frem til brannen så lite sannsynlig noe med den........
Dog burde kanskje Olav oppdaget at det var noe unormalt med batteriet hvis han hadde fulgt med litt i begynnelsen av ladingen og merket varmgang eller svelling av pakka slik at han kunne avbrutt ladingen. Lett å si dog, jeg står ikke og ser på ladingen kontinuerlig selv heller vanligvis, men har som regel rutine på at jeg er der noen minutter og ser til at ladestrømmen plukker seg opp og det ikke er noe ubalanse mellom cellene før jeg forlater det.Øystein T.
EF Extra 300 70"
Speedfire F5B
Baudis Fosa F3B
Ascot F3B
Lynx Carbon
EF Extra 300, 58" Electric
T-Rex 700N
www.artistic3d.net
Comment
-
Originally posted by jotto View PostUtrolig kjedelig. Jeg føler med deg! Men det er bra at det tross alt ikke gikk verre.
Vet du noe om hvor lenge røykutviklingen hadde pågått før kona di oppdaga det? Har du røykvarsler i rommet? Sånn helt teoretisk; hvis røykutviklingen hadde pågått i 5 minutter, så hadde du jo hatt "god" tid til å hive ut batteriene før det kom så langt som det gjorde.
En annen ting jeg lurer på: man kan jo anta at spenningen plutselig faller når batteriet går ad undas. FMA-ladere (som PowerLab) er ganske paranoid og stopper ladingen hvis det skjer noe unormalt. Tro om Schultze-laderen gjør det samme...?
Aner ikke hva ladern gjør i dette tilfelletOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by Arcteryxxx View PostCyclet du batteriene med laderen? Jeg har hørt at utlading med lader er skikkelig fy-fy, da dette produserer mye varme. Jeg kjenne flere som sverger til cycling, men de bruker motor med lav kv og små propeller eller helst 12V lamper til utlading.
Det sitter hvertfall en kjølevifte på ladern som av og til starter mens man dischargerOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
Comment