Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipobrann i dag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by Biplan View Post
    ...Er det noen som har data for den temperaturfølsomme motstanden som brukes? Resistansen oppgis gjerne ved to forskjellige temperaturer.
    Tror ikke det er så mange som bruker motstands basert føler lenger - de jeg har baserer seg for det meste på LM35/TMP35

    Comment


    • #77
      Bruk Temperaturmåleren som (forhåpentligvis) følger med laderen!

      Skal du cycle eller for den saks skyld lade batterier så bruk temperaturmåleren.
      De fleste ladere har flere parametere/sensorer som kan "Panic" stopper lade prosessen og en av disse er temperatur.

      Føler ladere at temperaturen går over en hvis terskel så vil den kutte strømmen til batteriet momentant, denne temperaturen oppstår lenge før noe blir kritisk inne i batterier

      Under ser du noen bilder på et av mine lade-oppsett, legg merke til den hvit/rød/sorte flatkabelen som har temp sensoren i enden.
      har du prøvd og varme litt på sensoren for å se om den funker??? har slike på mine jeg også men har vel ikke brukt di!!
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #78
        Synd at det ikke lages skikkelig store lipobagger. De jeg har har ikke plass til 12S-pakkene til T-Rex 700. Ikke tror jeg at de hjelper særlig heller.

        Jeg lader batteriene oppi en stor og tykk blomsterpotte med et lokk oppå. Tror jaggu at jeg skal feste en røykvarsler oppunder lokket i tillegg.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #79
          Originally posted by RGJ View Post
          har du prøvd og varme litt på sensoren for å se om den funker??? har slike på mine jeg også men har vel ikke brukt di!!
          Fungerer helt utmerket - kanskje litt for god - Når jeg cycler NiCd batterier så har jeg en tendens til å ha for kort hvile tid + lade litt hardt, da hender at pakkene blir for varme og ladere slår seg av p.g.a. temp sensoren.

          Temp sensor er ikke et "må ha" men det er en enkel å grei sakt slik at man føler seg litt tryggere.

          Comment


          • #80
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Hvis du går inn i tråden jeg never i posting #8 så ser du at Schulze Next 7.36-12 har / har hatt problemer med komponenter som endrer verdi ved varme påvirkning (laderen blir varm) noe som medfører at en av cellene i batteriet får alt for høy spenning.




            Hvis du har en Schulze Next 7.36-12 fra rundt 2008 eller tidligere og du ikke har oppgradert denne så er det en relativ stor sannsynlighet at årsaken ligger i denne feilen i laderen.

            Dette er en feil som ikke trenger å dukke opp under hver lading men når alle de riktige forholdene er til stede så slår den til noe jeg dessverre har opplevd ref. innlegg #6

            O.T.
            Siden du lader mye batterier så hadde jeg valgt en annen lader enn den du tenker på å handle! - velg en lader fra en produsent som bygger ladere for høy effekt - en lader mange her på forumet er fornøy med er Powerlab serien
            Da var hang/DS terapien unnagjort...
            Ser ut som det bare er ett ladeuttak på den powerlab ladern? Da må man jo minst ha 2 ladere da
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #81
              Originally posted by Biplan View Post
              Har et par kinesiske iMax kloner og en Schulze 6.30-6. Tempsensor følger ikke med noen av dem og det er uforholdsmessig dyrt å kjøpe fra leverandøren. Enkelt å lodde en servokabel på komponenten selv.

              Er det noen som har data for den temperaturfølsomme motstanden som brukes? Resistansen oppgis gjerne ved to forskjellige temperaturer.
              Det koster ca 130 kr for temp.sensor til schulze
              Ganske billig vil nå jeg si
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #82
                Originally posted by Olavjoergensen View Post
                Da var hang/DS terapien unnagjort...
                Ser ut som det bare er ett ladeuttak på den powerlab ladern? Da må man jo minst ha 2 ladere da
                Paralell lading! Lader nesten alltid 2-6 batteri pr lading jeg, med powerlab pl8
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

                Comment


                • #83
                  Det er jo greit om de er like, men hva med ulike batterier da?
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by Olavjoergensen View Post
                    Det er jo greit om de er like, men hva med ulike batterier da?
                    Hvis batteriene har forskjellig antall celler ender du opp i to ladere.

                    Edit:
                    eller to lade runder
                    Last edited by Quadrocopter; 07-04-12, 17:31.

                    Comment


                    • #85
                      Her er en liten video:

                      Last edited by Quadrocopter; 07-04-12, 17:15.

                      Comment


                      • #86
                        O.T.


                        Originally posted by Olavjoergensen View Post
                        Da var hang/DS terapien unnagjort...
                        Kom litt sent ut av leiligheten - endte alene på Ekeberg, skulle heller ha dratt til verket....

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          O.T.




                          Kom litt sent ut av leiligheten - endte alene på Ekeberg, skulle heller ha dratt til verket....
                          Var kun bra en kort periode, fikk akkurat fløyet litt Blade 1,9 før jeg måtte lande.
                          På slutten så gikk det såvidt å fly med en lett Art-hobby modell.....

                          PS: meldt nordavind neste lørdag
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Olavjoergensen View Post
                            Ser ut som det bare er ett ladeuttak på den powerlab ladern? Da må man jo minst ha 2 ladere da
                            Har hatt powerlab 8, blir nok å selge min Next nå og handel en Robbe Twin EQ 1000w (2x500W) + Graupner sin lipo koffert...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment


                            • #89
                              Blir ingen powerlab på meg, jeg lader ofte 3-4 batterier i slengen rett før jeg drar ut å flyr og vil også ha muligheten til å lade 2 pakker på 1 lader når jeg er på stripa.... Jeg heller nok fortsatt mot en Schulze
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Olavjoergensen View Post
                                Blir ingen powerlab på meg, jeg lader ofte 3-4 batterier i slengen rett før jeg drar ut å flyr og vil også ha muligheten til å lade 2 pakker på 1 lader når jeg er på stripa.... Jeg heller nok fortsatt mot en Schulze
                                Uten å klandre deg, men har sett masse bilder ( på forskjellig forum) av kråkereir med ladere, kabler og batterier som skal lades samtidig og har mange ganger tenkt at det ikke er rart det går åt skogen for endel når det skal lades
                                Flyr folk så mye eller har så dårlig tid at det må lades 3-4 og enda flere i slengen ? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg flyr endel og har ofte en 3-4 turer i løpet av en grei dag (ofte er det mest syklubb), men har som regel flere batterier og trenger sjelden å lade på stripa, og når jeg har planlagt en dag på stripa, så lader jeg pent og pyntelig det jeg trenger dagen/kvelden før........
                                Øystein T.

                                EF Extra 300 70"
                                Speedfire F5B
                                Baudis Fosa F3B
                                Ascot F3B
                                Lynx Carbon
                                EF Extra 300, 58" Electric
                                T-Rex 700N

                                www.artistic3d.net

                                Comment

                                Working...
                                X