Originally posted by Biplan
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lipobrann i dag
Collapse
X
-
Bruk Temperaturmåleren som (forhåpentligvis) følger med laderen!
Skal du cycle eller for den saks skyld lade batterier så bruk temperaturmåleren.
De fleste ladere har flere parametere/sensorer som kan "Panic" stopper lade prosessen og en av disse er temperatur.
Føler ladere at temperaturen går over en hvis terskel så vil den kutte strømmen til batteriet momentant, denne temperaturen oppstår lenge før noe blir kritisk inne i batterier
Under ser du noen bilder på et av mine lade-oppsett, legg merke til den hvit/rød/sorte flatkabelen som har temp sensoren i enden.
Rune Gjelsnes
Vikersund
92624841
Comment
-
Synd at det ikke lages skikkelig store lipobagger. De jeg har har ikke plass til 12S-pakkene til T-Rex 700. Ikke tror jeg at de hjelper særlig heller.
Jeg lader batteriene oppi en stor og tykk blomsterpotte med et lokk oppå. Tror jaggu at jeg skal feste en røykvarsler oppunder lokket i tillegg.Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!
Comment
-
Originally posted by RGJ View Posthar du prøvd og varme litt på sensoren for å se om den funker??? har slike på mine jeg også men har vel ikke brukt di!!
Temp sensor er ikke et "må ha" men det er en enkel å grei sakt slik at man føler seg litt tryggere.
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostHvis du går inn i tråden jeg never i posting #8 så ser du at Schulze Next 7.36-12 har / har hatt problemer med komponenter som endrer verdi ved varme påvirkning (laderen blir varm) noe som medfører at en av cellene i batteriet får alt for høy spenning.
Hvis du har en Schulze Next 7.36-12 fra rundt 2008 eller tidligere og du ikke har oppgradert denne så er det en relativ stor sannsynlighet at årsaken ligger i denne feilen i laderen.
Dette er en feil som ikke trenger å dukke opp under hver lading men når alle de riktige forholdene er til stede så slår den til noe jeg dessverre har opplevd ref. innlegg #6
O.T.
Siden du lader mye batterier så hadde jeg valgt en annen lader enn den du tenker på å handle! - velg en lader fra en produsent som bygger ladere for høy effekt - en lader mange her på forumet er fornøy med er Powerlab serien
Ser ut som det bare er ett ladeuttak på den powerlab ladern? Da må man jo minst ha 2 ladere daOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by Biplan View PostHar et par kinesiske iMax kloner og en Schulze 6.30-6. Tempsensor følger ikke med noen av dem og det er uforholdsmessig dyrt å kjøpe fra leverandøren. Enkelt å lodde en servokabel på komponenten selv.
Er det noen som har data for den temperaturfølsomme motstanden som brukes? Resistansen oppgis gjerne ved to forskjellige temperaturer.
Ganske billig vil nå jeg siOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by Olavjoergensen View PostDa var hang/DS terapien unnagjort...
Ser ut som det bare er ett ladeuttak på den powerlab ladern? Da må man jo minst ha 2 ladere daOla G Bråten -77
Sunndal flyklubb avd. Modellfly
Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
3DHS Slick 89" Q80-8m
Jeti DS-16
Comment
-
Originally posted by Olavjoergensen View PostDet er jo greit om de er like, men hva med ulike batterier da?
Edit:
eller to lade runderLast edited by Quadrocopter; 07-04-12, 17:31.
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostO.T.
Kom litt sent ut av leiligheten - endte alene på Ekeberg, skulle heller ha dratt til verket....
På slutten så gikk det såvidt å fly med en lett Art-hobby modell.....
PS: meldt nordavind neste lørdagOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by Olavjoergensen View PostSer ut som det bare er ett ladeuttak på den powerlab ladern? Da må man jo minst ha 2 ladere da-Jim Johansen-
Flyklart:
Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
Under construction:
Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire
Comment
-
Originally posted by Olavjoergensen View PostBlir ingen powerlab på meg, jeg lader ofte 3-4 batterier i slengen rett før jeg drar ut å flyr og vil også ha muligheten til å lade 2 pakker på 1 lader når jeg er på stripa.... Jeg heller nok fortsatt mot en Schulze
Flyr folk så mye eller har så dårlig tid at det må lades 3-4 og enda flere i slengen ? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg flyr endel og har ofte en 3-4 turer i løpet av en grei dag (ofte er det mest syklubb), men har som regel flere batterier og trenger sjelden å lade på stripa, og når jeg har planlagt en dag på stripa, så lader jeg pent og pyntelig det jeg trenger dagen/kvelden før........Øystein T.
EF Extra 300 70"
Speedfire F5B
Baudis Fosa F3B
Ascot F3B
Lynx Carbon
EF Extra 300, 58" Electric
T-Rex 700N
www.artistic3d.net
Comment
Comment