Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Fun Cub fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • anders e
    replied
    Originally posted by xilian View Post
    Tenkte å få dette flyet ferdig i kveld.. (begynner ca. nå)
    For å slippe å gjøre noe feil:

    HS-85BB på høyde + sideror
    HS-65MG på balanse og flaps?
    Legg ut bilder da av ferdig modell. Syns den er litt kul

    Leave a comment:


  • robikris
    replied
    Lakkering

    Skal i gang med min Funcub snart, og tenkte å lakke den gul. Noen som har tips angående lakkeringen, lakke delene før man starter montasjen? Nødvendig med grunning, har kjøpt MPX sin lakk for Elapor?

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Tenkte å få dette flyet ferdig i kveld.. (begynner ca. nå)
    For å slippe å gjøre noe feil:

    HS-85BB på høyde + sideror
    HS-65MG på balanse og flaps?

    Leave a comment:


  • melby
    replied
    hvis noen lurer så er 80mm bak le i en lett cub helt supert utrolig bra egentlig,oppsatt med en 106gr motor 40amp esc og 2200 bat
    hvor esc og bat er sjøvet helt bak.

    hadde i en 150gr motor,ikke så morsome stol egenskaper og fløy best med framflyttet cg 55mm (vingerøret) ikke vet jeg hvorfor?

    lett = morsom

    Takker for tipset om funcuben affa utrolig lettflydd fly med fantastiske stol egenskaper

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Med mitt originale oppsett la jeg batteriet så langt bak i kroppen som var praktisk mulig. Sjekket aldri cg da men den er jo rimelig ukritisk på cg så bare å prøve seg litt frem.

    Leave a comment:


  • melby
    replied
    hvor legger dere cg`n ? på cub`n

    på maiden hadde jeg cg på 80 bak LE og en motor på¨153gram 20gram lodd i rumpa fløy ikke veldig bra
    tok av loddene fikk cg frem til 55 mm og da fløy den bedre men treg

    Har nå slanket den 80gram med en 106 gram motor/esc og nå er cg på 80mm igjen og vekta er ca 1kg (med flottører) men ikke prøveflydd

    Tenkte at dere gutta hadde testet ut dette.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Bruker Dubro park fly utgaven at ski. Testet de vanlige skiene men de ble for store.


    Ellers har jeg ingenting å utsette på HD servoene som sitter i flyet. De fungerer perfekt. Ville kjøpt metallgir på minimum flap og høyderor og har du råd ville jeg hatt det rund baut

    Leave a comment:


  • melby
    replied
    Hei

    bestiller inn deler til min funcub nå og lurer på hvordan de HD servoene du bruker holder mål er det et godt alternativ til hitec 65/82

    Leave a comment:


  • ArneH
    replied
    Takk for det. Tenker jeg prøver litt fremover. Er for fersk til å fly med et fly som er tung i baken.

    Leave a comment:


  • Kyrre
    replied
    Multiplex anbefaler 8 cm inn på vingene (mener jeg å huske), og det er vel så nøyaktig 1/3 inn på vingen man kan komme så alt tyder på at det er riktig. Allikevel måtte jeg flytte cg på min et stykke fram, kanskje så mye som 2 cm før jeg var fornøyd, og jeg leste på nettet at flere hadde gjort det samme. Det er egentlig bare å prøve seg fram, når man er usikker anbefales det jo at man flyr med framtungt fly, så skulle det vise seg at anbefalt cg funker best for deg er det bare å flytte batteriet bakover. Funcuben er så snill at om den er litt framtung skulle det ikke by på store problemer.

    Leave a comment:


  • ArneH
    replied
    Er CG oppgitt fra produsenten helt gal? Og hva er riktig CG ?
    Last edited by ArneH; 19-01-11, 09:54. Reason: leste instr.

    Leave a comment:


  • helistupid
    replied
    Hei.

    Dårlig med kamera for tiden , men du kan sjekke denne linken:
    http://www.greenhobbymodel.com/inst_...acromaster.pdf

    Linken er til en MPX Acromaster men festene/utformingen er den samme som til FunCub'n.

    Sjekk side 18 i / abb. 09. Del #62 i bakkant av plastbrakettene som du limer inn i kroppen for motorfestet. Dette gjør at hele konstruksjonen blir en del mer stabil etter min erfaring. Laget min av en bit firkantet carbonrør 5xca7x51mm kappet i riktig lengde, en tiendels mm eller to lengre enn bredden mellom brakettene slik at det blir litt spenn i bredden, og limte dette fast.

    Skjønner for øvrig ikke at MPX har utelatt denne delen i hardwaren som følger med FunCub'n da det allerede er støpt ferdige punkter for denne delen i plastbrakettene, merkelig.

    Arne Engstrøm
    Lillestrøm
    Last edited by helistupid; 03-12-10, 16:54.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Originally posted by helistupid View Post
    Hei.

    Hvis det er Ok at jeg blander meg inn i noe som ser ut for å bli en montering/byggetråd, kan vel slettes/flyttes senere vil jeg tro, om det ikke passer inn i sammenhengen

    Har laga en avstiver +/- noen tiendeler 5x7x51 mm som passer sånn ca. inn i motorfestet i bakkant og limt fast med 20min. epoxy
    Avstivningen i bakkant av motorfestet utgjør, etter å ha montert og flydd "noen" Multiplex modeller, en vesentlig forskjell nå det gjelder holdbarhet og reduksjon av vibrasjoner/støy på modellen selv om du har en "perfekt" balansert motor/propell/spinner og at det ikke blåser nordavind fra alle kanter.

    Arne Engstrøm
    Lillestrøm (-14 kalde grader fra nord Lørdag 27.11.2011)
    Har du bilde?

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    En kombinasjon av servoer



    Sent from my Desire HD using Tapatalk

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Det var HD servoer, men dro til sverige rett etter at jeg fikk pakka så sjekka ikke nummeret på de.

    Sjekker søndag kveld!

    Og den skal selvfølgelig monteres med flaps for å senke hastigheten til det minimale og for korte avganger...

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

    Leave a comment:

Working...
X