Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: SD-Model Extra 260 30 / DL50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Litt oppdatering i tråden!

    Pakka med kroppen har fortsatt ikke dukket opp.....har fått sporenummer fra elefun, og pakka var i oslo på fredag morgen, men neiggu om a kom idag heller.
    Posten er makeløse rett og slett....og dette sier jeg ikke bare fordi det gjelder meg akkurat nå, men hvorda i all verden kan det gå så lang tid for å skysse ei pakke opp til toten? Hadde vår logistikk vært slik der jeg jobber hadde vi fader ta ikke hatt noe jobb nå!

    hrmpff.......
    Anders Bruneberg
    Raufoss

    Comment


    • #17
      Har lyst på den DL 50 selv i en SD 30% ,men er det plass til cannister i denne maskinen?
      Er ikke så populært med pitts og motorsagpotter på den stripa jeg opererer på..
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #18
        sd-modellene har plass fra fabrikk til cannister. ikke noe problem

        Comment


        • #19
          Når dere borrer opp hull i propellen, skal hullene da borres spes i forhold til spinner-bakplata, eller kan man bare borre de på måfå. (tenker da på om hullbildet skal vris i forhold til noe)
          Hullbildet på DL-50 motoren er vel det samme som på DA-50 så vidt eg bekjent!
          Anders Bruneberg
          Raufoss

          Comment


          • #20
            fikk i natt laget meg boreguide til propellen. dette gikk veldig greit, selv om jeg boret 3. hullet feil! Ble noen hull rundt på jiggen, men den funker!
            Ser forresten ut til at flyet er her i dag...jiippiiii!

            I Natt skal jeg begynne på header til motoren....hvis tiden strekker til
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #21
              JA, så er byggingen i gang!

              Dette er upløyd mark for meg, og en god start krever ordentlig utstyr og verktøy.

              Som det er beskrevet i byggebeskrivelsen, så begynner man med å tilpasse plassering av "firewall".
              Her måtte jeg tenke lenge for å være sikker på at jeg ikke gjorde noen blunder.

              Lengdemessig i forhold til hvor bakplata på spinner ender i forhold til cowling ble det perfekt i mine øyne. Bakplata på spinner vil ha en klaring til cowling på ca 5,5-6mm. Som dere ser på bildet har jeg ikke kuttet sideveggene.....dette ble slik bla for å ha en retrett mulighet ved evt feil utmåling. I ettertid har jeg bestemt meg for å bare ha det slik da det ikke er i veien for annet enn vekt.

              Er derimot litt usikker på om motoraksling ligger litt lavt i forhold til senter på hull i cowling. Manualen sier at aksling på motor skal ligge på linje med en tenkt senterlinje i vingen. Jeg målte meg ut fra styrehullene til vingen i kroppen, og etter montering av motor så ligger dette på linje, dog noen millimeter under senter på cowling. Som dere kan se på bildet der firewall er monter sitter denne litt under toppen på sideplatene i motorboksen. Jeg måtte gjøre dette slik for at de nedre avstandsstykkene på motoren skulle ha ennlegg mot firewall.

              Man blir litt redd for å feile, spes når det er første gang på årevis at man "bygger" og tilpasser i trevirke!
              Attached Files
              Last edited by Holger; 02-04-08, 15:50.
              Anders Bruneberg
              Raufoss

              Comment


              • #22
                Er det noen som har bygd denne Extraen med samme motor som meg......og evt kan beskrive hvordan motor aksel flukter med senterlinje til vingen!
                Har du/dere evt opplevd at aksel ligger under senter på cowling
                Anders Bruneberg
                Raufoss

                Comment


                • #23
                  På min Extra ligger motorakslingen ca 2-4 mm under senterlinjen av cowlingen. Jeg fulgte manualen som sa at akslingen skulle midt på firewall, men hadde jeg visst at det ble litt for lavt hadde jeg boret hullene et par mm lengre opp.

                  Har ikke målt hvordan akslingen er i forhold til vingen, men på øyemål ser det veldig bra ut:

                  Motoren er forøvrig en Brillelli 60 hvis det har noe å si
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #24
                    Jeg vet ikke, men tror ikke noen millimeter fra eller til opp/ned har så himla mye å si egentlig....ihvertfall ikke på mitt nivå!
                    Etter å ha konferert litt med en i GOMFK valgte jeg å rette opp min opprinnelige montasje av motoren til en løsning der den ligger i senter i cowlingen.
                    Jeg synes det estetiske faktisk spiller en rolle, og valgte derfor å gjøre dette.
                    Det innebærer kanskje litt ekstra forsterkning av firewall i og med at det ble fire hull ekstra.....finner ganske enkelt frem carbonduken min og legger et sjikt med det foran og bak!

                    Noen bilder av det ferdige resultatet før legging av carbon duk samt ett bilde av hvordan motoren satt før endringen
                    Attached Files
                    Anders Bruneberg
                    Raufoss

                    Comment


                    • #25
                      Hvis min hadde vært like lav som din ville jeg også ha flyttet den opp! Min er ikke i nærheten av hva din var, så jeg gidder ikke gjøre noe Det ble jo bra tilslutt da!
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #26
                        Godt og se du flytta motoren, skal jo ikke se slik ut.
                        Jeg må prøve å få tatt meg en tur og klå litt. Ser fin ut den motoren. Får se an hvordan den fungerer for deg, mye mulig det blir en slik i ultimaten om den går innafor cowlingen.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #27
                          Ja.....det "gnog" meg litt at den ble slik først, men jeg ble veldig godt fornøyd med sluttresultatet!
                          Jeg vurderer faktisk å skrive om byggemanualen til norsk etterhvert....som kanskje kan være til glede for de som kjøper denne modellen senere!
                          Nå ser jeg frem til å begynne å feste servoer i vingene, med de helvetes digre syltelabbene mine...NOT (Tips mottas med takk).
                          Anders Bruneberg
                          Raufoss

                          Comment


                          • #28
                            Gratulerer med fly. Hva trenger du tips angående? Det hender en må være litt kreativ angående forlengere og slikt. Men det går seg som regel til, tar bare litt lengere tid.
                            Hvis du har problemer, så er det ett maken fly i klubben, men det vet du kanskje.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment


                            • #29
                              Hei Karl

                              Joda...jeg har snakket med brannmannen i dag

                              Regner med at jeg skal få det til, men alt man ser for seg som knotete gruer man seg til...eller hva sier dere gutter?

                              Har nå borret opp bakplata til spinner samt klargjort borreguiden for propell...regner med at dette blir gjort nå i natt!

                              Jeg er så heldig at jeg disponerer en relativt kjekk fresebenk og dreiebenk på jobb....begge med digital avlesning.
                              Med litt nøyaktighet og tålmodighet blir resultatet bra her
                              Anders Bruneberg
                              Raufoss

                              Comment


                              • #30
                                Her er jeg i gang med montering av understell.

                                Hullene for feste av understellet er ferdig borret i kroppen, så det er bare å stikke hull i trekket og montere i skruer. Hullbildet stemte 100% og ingen problemer der.

                                Ved montering av hjulkåpene så knota jeg litt, mest fordi jeg har syltelabber! i ettertid så kunne jeg med fordel ha hatt litt mindre helling bakover på kåpene, da de tar nedi uten halehjulet. Tipset her er å montere det hel sammen (inkl. halehjul) uten å feste kåpene, snu modellen riktig vei og tilpasse hellingen/vridningen på kåpene da.
                                Kåpene festes med to maskingjengede skruer med denne spesielle "mutteren" som drar seg inn i treverket samt selve hjulboltskruen. Hjulene låses med låseringer og settskrue.
                                Attached Files
                                Anders Bruneberg
                                Raufoss

                                Comment

                                Working...
                                X