Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: SD-Model Extra 260 30 / DL50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Det er vel strengt tatt ikke mye å bygge, i ordets rette forstand......man skal jo f.eks montere servoer til elevator inni bakvingen før de monteres på flykroppen. (avtagbare dog)
    Når det gjelder stag på de forskjellige rorflatene (unntagen rudder) så har jeg for min del montert etter at servoer ble montert, for å sikre at plasseringen av alt blir så riktig som mulig i forhold til servoer.

    Men flyet er jo lovlig å kjøpe uten elektronikk/motor...så kan man jo sikle på skroget så lenge
    Anders Bruneberg
    Raufoss

    Comment


    • #47
      Det har stått stille siste tiden....litt pga andre ting og litt pga at det ikke er noe stripe her i bygda enda (har dog blitt spurt om å være med til en naboklubb) men dette har ikke vært drivkraft nok så langt!
      Er vel en type som ikke liker å stresse ....

      Uansett.....forrige helg så var det oppstart av motor for første gang.
      Dette gikk over all forventning. Fulgte manualen til DL til punkt og prikke, og jeg flikket vel kanskje 20-21 ganger, så tente den. av med choke og etter det så startet den, gikk og gikk og gikk.
      Gjentok dette nå på fredag, og den bare starter. Har ikke justert ned tomgang optimalt enda, men tipper idle ligger på rundt 1200rpm akkurat nå. Motoren skal kjøres 2 timer på ca 2500rpm og jeg har gjort unna 20-25 min av dette nå.
      Det er hevet over en hver tvil at her trengs det lyddemping....så nå blir det å finne en canister og header til en rimelig penge.
      Skal filme neste gang motoren skal startes, så kan folket selv se/høre.

      Ellers er modellen stort sett klar.....står igjen å sjekke CG samt finlegge litt ledning, spes fra elevator.
      Anders Bruneberg
      Raufoss

      Comment


      • #48
        Originally posted by Holger View Post
        Det er hevet over en hver tvil at her trengs det lyddemping....så nå blir det å finne en canister og header til en rimelig penge.
        Jeg er veldig fornøyd med motorlyden i 260èn min, etter at jeg isolerte cowlingen. Da ble innsugingslyden vesentlig dempet. Resonanslyd skal jeg prøve å gjøre noe med også, da den ble veldig fremtredene istedet. Jeg kommer til å gjøre det samme på 300 SXèn, men da skal jeg gjøre lydmålinger på forskjellige turtall, før og etter, for å kunne dokumentere virkningen. Jeg anbefaler at alle som lyddemper maskinene sine, måler lydnivået før og etter, og forteller om tiltak og resultater.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #49
          Du burde kjappe deg å få den ferdig Anders! Selv storkoser jeg meg med min! Kanskje et par bilder fra forrige tur hjelper litt på byggelysten din?
          Attached Files
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #50
            sukk.....sitter faktisk og vurderer å komme meg ut for å kjøre inn litt til....opphold og tørt i innkjørselen. Tenker det blir en time med 2500rpm i dag jeg

            Hva veier din william, flyklar men tom for bensin

            Når du målte CG, var det med tom, halv eller full tank?
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #51
              Tja...veide den på en badevekt som ikke er så veeeldig nøyaktig, men den viser sånn høvelig rett. Vekten havnet da på rundt 7200 gram. Dette er med carbonvingerør og uten hjulkåper. CG hadde jeg lagt "dead on center" hvor SD anbefalte det med hjulkåpene på. Tok de av her om dagen å da har CG flyttet seg litt bak, men hvor mye vet jeg ikke. Den er ikke kritisk
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #52
                Hva skjer Holger? Trenger siste del av denne bloggen nå
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #53
                  skjer a

                  uff og uff....nesten fælt å ha sånne dyre greier stående uten å bruke det!!!

                  Jeg lover å komme med noen bilder av kjerra samt de siste oppdateringer fra sluttfasen.
                  Det skjer så mye med hus, leilighet og jobb om dagen at tiden strekker ganske enkelt ikke til.

                  Modellen er forøvrig mer eller midre flyklar, men jeg er nødt til å investere i canister før jeg tør sende opp herligheten.....det bråker jo f... meg verre enn motorsaga med orginal potta til dl motoren.
                  Reiser til tyskland på førstkommende tirsdag og håper i den anledning at jeg skal finne ei ok sjappe i berlin som kan ha noe slikt!. Skal være der ei uka og har planer om jomfrutur den uka jeg kommer hjem fra tyskland.


                  Beklager fraværet både i denne tråden og forumet generellt........men slik har det bare blitt!

                  Ha en trevlig kveld folkens
                  Anders Bruneberg
                  Raufoss

                  Comment


                  • #54
                    Litt oppdatering

                    Hallo igjen folkens

                    Har i dag gjort de siste justeringer på rorene. Nå gjenstår å få tak i canister, og jeg vurderer å kjøpe fra krumscheid.

                    Skal legge ut bilder fra siste biten, så fort mitt eget nett er opp igjen!
                    Anders Bruneberg
                    Raufoss

                    Comment


                    • #55
                      Hei Holger,

                      Hadde ikke tid til å vente på deg

                      Så nå har min har vært i lufta, med Krumscheid cannister og gode greier.

                      Gled deg!
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment


                      • #56
                        Hallo ......

                        Hvilket anlegg kjøpte du fra krumscheid? Har tenkt å bestille nå i kveld, men er i tvil hvilket header system jeg skal velge

                        Var det slik at du hadde samme motor som meg? (DL-50)
                        Anders Bruneberg
                        Raufoss

                        Comment


                        • #57
                          Hei Holger,

                          Cannisteret har jeg hatt liggende en stund, men jeg tror det er denne:

                          Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid

                          I tillegg trenger du 2 stk 90 grader bend:

                          Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid

                          Sammen med denne header'en som jeg kjøpte hos elefun, var det bare å dra i gang blåselampa.

                          DA5575 DA50-R header, narrow, inclined left

                          Siden finnes ikke

                          Jeg har en DA 50, og jeg tror den har de samme "grensesnitt" som DL 50, men det kan du jo sjekke før du bestiller header. Med gummioppheng og en 22x10 3-blader ble den ganske stille og fin

                          Edit:
                          Hmm, de krumscheid linkene funket dårlig, men cannisteret heter "External-Aluminium-Muffler with In- and Outlet towards the engine for engines up to 65 ccm.
                          Last edited by Jan_Petter; 27-07-08, 22:23. Reason: Dårlige linker...
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment


                          • #58
                            Hyggelig å se at det er litt fremgang anders
                            Nå må vi snart få flydd litt... snart kommer snøen, mørket og kulda...
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #59
                              Hei Espen

                              Ja, samvittigheten gnager som f... her nå. Har fortsatt alt for mye å gjøre, men nå skal kjerra i lufta om kort tid!

                              skal vi kanskje ljuge litt en dag....ferie eller?
                              Anders Bruneberg
                              Raufoss

                              Comment


                              • #60
                                takker jan petter....skal sette meg ned å bestille hvert øyeblikk......får bare håpe varene kommer fort.
                                Anders Bruneberg
                                Raufoss

                                Comment

                                Working...
                                X