Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: SD-Model Extra 260 30 / DL50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har så smått begynt med montering av servoer på elevator.

    Her må man smøre seg med tålmodighet rett og slett. Jeg for min del løste det på følgende måte:
    Jeg festet en passe stor mutter i en hyssing og droppet den ned i hullene der servokabel skal gå, og ut igjen der servoen skal inn. Festet hyssingen på servokabel og dro det hele ut igjen riktig vei. Servoen "datt" på plass, mer eller mindre av seg selv. Det er lager fire merker for skruene som skal feste servoen, men disse passer ikke mot mine servoer, så jeg må på en eller annen måte kjørne opp for skruene først. Der står jeg nå, og regner med at dette er løst i løpet av morgendagen.
    Attached Files
    Anders Bruneberg
    Raufoss

    Comment


    • #32
      Måtte jo selvfølgelig sette sammen litt for å se hvordan ting blir, og så langt ser extraen slik ut
      Attached Files
      Anders Bruneberg
      Raufoss

      Comment


      • #33
        Det der blir en lekker maskin. Intresant og følge med.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Holger View Post
          Måtte jo selvfølgelig sette sammen litt for å se hvordan ting blir, og så langt ser extraen slik ut
          Vi har likens maskiner. Synes den er flott
          Spent på hva du synes om flyet i luften! Selv synes jeg det er et kjempe-fly som er utrolig mye for pengene!
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #35
            Originally posted by Holger View Post
            så jeg må på en eller annen måte kjørne opp for skruene
            Jeg pleier å forborre hullene til servoskruene med 1,5mm bor. En forlenger lager du med pianotråd og kroneklemme (sukkerbit). Det gå går fint å håndborre hullene. Skruene holdes fint på plass på skrutrekkeren med en bit fuelslange.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #36
              William123.....ja ikke sant de er fine. Fargeskjemaet jeg valglte er etter min mening det sprekeste ihvertfall, og flyet ellers er jo bare rålekkert. Liker fasongen på det, vingeplasseringen og symmetrien ikke minst!

              KarlH.....takk for verdifulle tips. Skal hive meg på hvert øyeblikk. Er jo egentlig ikke noe stress, da det ikke blir flyging på lenge uansett, men fuglen skal bli ferdig i løpet av neste uke hadde jeg tenkt!
              Anders Bruneberg
              Raufoss

              Comment


              • #37
                Forlenge servokabler

                Har nå kommet til punktet hvor kablene til elevator servo skal forlenges. Har servo kontakter til å lage lengder selv, men jeg innbiller meg at det er like godt å lodde skjøtene.....hva mener dere?
                Anders Bruneberg
                Raufoss

                Comment


                • #38
                  Endte opp med å lodde skjøtene på servokabler.
                  På den måten er jeg 100% sikker på at det blir bra, enkelt og greit!
                  Hva andre velger å gjøre blir en smakssak egentlig, men lodding er ikke noe mer jobb. Eneste ulempen med lodding er at man ikke kan koble fra så enkelt som med kontakter.
                  Anders Bruneberg
                  Raufoss

                  Comment


                  • #39
                    Jeg lodder konsekvent alle skjøter.
                    Jeg synes også at det er sikrest. På de største modellen jeg har hatt, har jeg brukt kontakter i halen, for å kunne ta av stabben under transport. Jeg bruker da alltdig strips, til å sikre kontaktene med, så de ikke rister ut under flight. Kjedelig å fly uten høyderor.

                    Det er nok en smakssak, har faktisk ikke hørt om, eller opplevd selv at kontakter har falt ut under flight, men det er noe med "det som kan gå galt, går galt". Så........................

                    Blir spennede å høre hva du synes om å fly en modell i denne størrelsen, og en ting kan jeg garantere, du får garantert lyst til å prøve noe større 3% syken, kaller jeg det
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #40
                      Jeg er på desperat leting etter botemiddel for 3% syken......inntil videre!!

                      Var oppe tidlig i dag for å utnytte stillehten i huset til å kose meg med bygging!

                      Vesla ser barne tv og spiser....sånn det skal være på en søndag!
                      Anders Bruneberg
                      Raufoss

                      Comment


                      • #41
                        Carbonhalehjul

                        Står her og skal montere carbonhalehjulet fra SD-model som jeg kjøpte med i settet.

                        "problemet" er at carbonplata som festes inn i flykroppen er i overkant lang synes jeg. Har noen montert dette, og hvordan ble det løst?
                        Anders Bruneberg
                        Raufoss

                        Comment


                        • #42
                          Sideror er nå montert og det hele gikk smertefritt, bortsett fra klemming av hylser på wire til sideroret.

                          Her skulle jeg være smart og bruke ei kabelskotang av den kraftige sorten sammen med en liten unbraco, for å få klemt skikkelig. Resultatet var at den første hylsa "revnet". Siden det sitter to hylser her tror jeg ikke dette er noen fare, men for sikkerhets skyld har jeg forseglet begge hylsene samt partiet mellom hylsene med konstruksjonsepoxy.

                          Gjorde en liten blunder i ren tankeløshet når jeg skulle borre hull for gjengestanga til hengslene på sideroret. Plasserte hullet rett under markeringspila, og fant jævla fort ut at dette ble for høyt. Plasserte det der det skulle være og det hele ble mye bedre.....kunne kanskje vært en tanke høyere, men nå er det på plass der det er.

                          Det gikk i grunn mye greiere å trekke wire enn jeg først trodde (første gang jeg har montert på denne måten) og jeg har igjen nok gjenger til å etterstramme wire når det blir nødvendig. Wirene går i kryss, og jeg valgte å montere den ene hengslen på oversiden av servoarmen og den andre på undersiden......for å unngå at de gnisser innpå hverandre.

                          Jeg brukte det store servohjulet som fulgte med Futaba servoen og borret hull for servoarmen som følger med i settet. Verdt å merke seg at man plasserer hjulet i en slik posisjon at man ikke borrer på linje med hullene som allerede er der. Hullene treffer hverandre rett og slett.
                          Attached Files
                          Anders Bruneberg
                          Raufoss

                          Comment


                          • #43
                            Montering av linker på vinger og bakvinger (stab) gikk veldig greit.
                            Det er litt trangt for kraftige servohorn på bakvinge, men med litt tålmodighet så går dette greit. Nå husker jeg ikke lengden på horna i hodet, men utfra bildene kan dere selv se str på de.

                            SD-model har så vidt jeg vet egne alu-armer ala det som følger med til rudder, men jeg valgte å bruke det jeg hadde liggende.

                            Jeg har prøvd å få mest mulig ut av bevegelse, men har ikke målt hvor mange grader utslag jeg har, dog er det helt sikkert nok til å komme både opp og ned!

                            Jeg monterte linker på både vinger og bakvinger før jeg borret opp til gjengestengene, for å kunne få de så paralelle som mulig. Jeg er godt fornøyd med arbeidet, og alle servoer jobber uten at det er noe binding/bryting
                            Attached Files
                            Anders Bruneberg
                            Raufoss

                            Comment


                            • #44
                              Ser ut som om det blir greie utslag, ja Blir fint dette flyet!
                              Geir


                              3D plane - 1D brain

                              Comment


                              • #45
                                Hei, mitt navn er nybegynner.
                                Kan man bygge flyet og sette inn utstyr senere, eller må man sette det inn underveis?
                                Mvh
                                Arthur Olaisen

                                Don't forget the Loctite, Bob

                                Comment

                                Working...
                                X