Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styker F-27B MEGA 16/15/4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by TapZ
    Hmm.. motocalc forstod jeg ikke så veldig mye av desverre. Noen som kan fortelle meg hva en mega 16/15/3 med APCe 5.5x4.5 på 3s lipo vil trekke av Amp sånn ca?
    send meg en pm med mailadressa di så skal jeg sende en motocalcrapport som sammenligner 5-6*3-4" propeller for denne motoren på 3s lipo.

    for å komme ned til 31 A strømtrekk statisk må du ned til en 5*4 propell. du opererer da helt på grensen, men vil nok få en sinnsyk fart (pitch speed på 105 mph!), thrusten er da statisk ca 23 oz ~ 650g, rpm på ca 28k og motor OUTPUT på ca 270W (input på 320W)

    du vil her trenge et batteri på 2500-3000 mah for å få en rimelig flytid, alt etter hvor mye du flyr bånn gass..

    Vet ikke om jeg vil anbefale dette oppsettet, men det vil garantert gå unna vis du tør å kjøre på grensen..

    Et mer moderat oppsett når det gjelder fart er jo en 16/15/4 med 6*4 prop, da får du i tillegg en del mer thrust og lavere strømtrekk (20A).

    Når det er sagt så kunne jeg godt tenkt meg enda mer fart i strykeren min så det hadde vært interessant om noen testet ut en 16/15/3 )
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #32
      PM er sendt.
      Jeg har handlet inn en Hyperion 50A esc også, men den var egentlig planagt i en formosa II som jeg har satt i en Hyperion Z-3007/26. Får se om jeg får holdt meg innenfor 30A på det oppsettet, så kan jeg evt bruke 50A esc'en i strykeren. må vurdere litt. Mega 16/15/3 er nemlig på vei, så alternativene begynner å snevre seg inn.

      Huff, med sånne hastigheter må man jo snart begynne å tenke på å legge på litt glassfiber ellerno.. :P
      Last edited by TapZ; 14-06-06, 20:32.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #33
        funker fint uten forsterkning for meg, men skal du gå for 100mph bør du nok forsterke..

        har sendt deg en mail..

        hold oss oppdatert på hvordan det går, interessant å se hva 16/15/3 kan gjøre med strykeren
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment


        • #34
          Jeg var en lynkjapp tur på stripa nå, måtte bare teste. Var såpass mørkt at det ikke ble lange turen.
          Men: Wow!
          jeg hadde kun en APC 5.5x4.5 for hånden, så det var den propellen jeg testet med. Den var ikke med på motocalc-rapporten jeg mottok fra Alf, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i forhold til de andre som stod i rapporten.
          Oppsettet var som følger:

          Stryker med Mega 16/15/3
          Hyperion Titan 50A1 ESC
          e-Tec 3s 1900mah 10-12C
          APC E 5.5x4.5
          2x waypoint W-084 servoer.

          Jeg fløy stort sett på 1/2 gass med et par flyby's på full gass. Bråker veldig på full gass. Jeg har ikke mye peiling, men antar at batteriet jeg fløy med ikke er særlig egnet til å presses så mye med dette oppsettet? Jeg har dårlig med lufting foreløpig, og etter ca 8 minutters flyving var batteriet ganske varmt.
          Jeg ga meg ikke fordi batteriet var tomt, men fordi jeg hadde festet den ene finnen for dårlig, så propellen spiste den opp. Denne motoren spiser finner som sukkertøy fant jeg ut.
          Dette var jo noe helt annet enn å fly stock-stryker. Jeg brukte 35% expo og den oppførte seg fint og stabilt. Store fine looper og kan dra vertikalt temmelig langt (har ikke testet dette på full gass).
          Får stikke innom og kjøp et par nye finner og ordne litt bedre lufting. Skal sterkt vurdere et bedre batteri også.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment


          • #35
            et batterialternativ til det E-Tec batteriet ditt du har nå, kan du velge FP EVO 20 1800.
            kanskje noe sånt du har tenkt deg?
            spiser opp finnene, høres ikke helt bra ut...
            mye som ble spist opp?
            Last edited by william123; 15-06-06, 21:43.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #36
              Har kommet hjem fra ferie nå og fløyet en del med strykeren, både i lett vind går og i knallbra vindstille forhold idag. Veldig artig, går unna som bare det. Men jeg har funnet ut at jeg er nødt til å forsterke noe. Begge vingene begynner å blafre når jeg kommer opp i litt fart, på ca halv throttle. Har foreløpig bare brukt teip til å hengsle rorene med (en stripe på ovensiden og en på undersiden langs hele roret). Hva har dere forsterket med? Hvordan hengsling bruker dere på rorene? bruker dere originale ror?
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment


              • #37
                Har nå limt inn en karbonstang som går tvers over hele vingen, men dette løste ikke problemet. Byttet i går ut rorene med noen jeg laget i balsa, og det hjalp. Nå vibrerer ikke vingene lenger, ihvertfall ikke det jeg kunne se/høre.
                Men jeg har et problemet når jeg nærmer meg full gass (i level) og det er at det kan kjennes som om servoene ikke er sterke nok? Det blir liksom veldig "tungt" på høyderor/balanseror.
                Jeg har nok CG litt for langt frem, så modellen trekker litt nedover handsoff. Skal ordne på dette, men fikk bare testet en liten tur i går. På full gass i levelflight blir jeg da nødt for å slakke av for å gjenoppta kontrollen slik at den ikke går i bakken.
                Har liten erfaring, så jeg vet ikke helt hvordan man merker at servoene er for svake, men jeg innbiller meg at det kjennes ut omtrent som dette.

                Forresten så er vertikalen helt enorm med dette oppsettet. skyter oppover som en rakett, og det føles ut som den gjør det tilnærmet uendelig. i løpet av noen få sekunder er den så høyt at jeg har store problemer å se den. vanvittig morro!
                Last edited by TapZ; 02-07-06, 05:06.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #38
                  du har fått mail.

                  Tenker dette gikk unna ja

                  Jeg bruker originale ror med original tapehengsling og lite forsterkninger for øvrig. det funker bra med 4 turns motoren, men med dine hastigheter bør nok ting forstekes litt tenker jeg..

                  tipper batteriet ditt sliter. dette oppsettet vil trekke 36A på full gass med et batteri som klarer å levere juicen. med det batteriet du bruker nå tyner du det skikkelig på full gass, men strømmen går vel neppe over ca 30A, men batteriet kan jo ta skade..

                  hold oss oppdatert!
                  Alf Surdal
                  Hovsherad

                  Comment


                  • #39
                    Her er en video av strykeren med Mega 16/15/3 (+ jomfrutur med formosa II). NB: filen er 75mb stor.

                    www.sjefs.net is parked
                    Enjoy.
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

                    Comment


                    • #40
                      hihi Bra fart på den strykeren noe mere en orginaloppsettet

                      så ut til at formosa II fløy fint også
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #41
                        Hvis det virker som du får tregere ror-respons skyldes det enten at mottakerbatteriet er farlig tomt (ikke problemet i ditt tilfelle) eller at servoene er for svake.
                        Sannsynligvis har du sterke nok servoer til standardoppsett mens dem ikke klarer jobben med den speeden du opererer med. Husk at om farten dobles trengs 4 ganger så mye krefter for å flytte rorene!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #42
                          Ja, jeg kan ikke skjønne at det er annet et for svake servoer. Jeg kan godt belaste batteriet max i en vertical og fortsatt ha god respons på rorene, så det er kun i stup/level jeg merker det. slakker jeg av gjenvinner jeg kontrollen. Som oftest brer panikken seg fra tærne og opp til hårtuppene, så jeg river av throttle helt og gir max høyderor. hehe!
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

                          Comment


                          • #43
                            Passer 16/15/3 og 16/15/4 rett inn i det orginale motorfeste til Stryker'n ?

                            Min Stryker med Hacker B40 bråstoppet igår i et tre. Mange små deler kunne plukkes opp (og ned) over et stort område. Havarikommisjonen er ennå ikke ferdig og mangler fortsatt vitale komponenter.

                            Men fort gikk det
                            Stryker F-27 (med E-Flite 2000KV, 40A ESC og 7x6 APC)
                            Hyperion Yak 55 SP 25e-class
                            Superzoom fra www.el-fly.dk
                            T-Rex 450 SE V2

                            Comment


                            • #44
                              Jam, mega-motorene passer rett inn. Eneste er at motorene er noe kortere enn original-motoren, så bakerste del av motorfeste passer ikke.
                              Jeg kuttet bort denne delen, og bruker en strips bak istedet. fungerer utmerket!
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment


                              • #45
                                Kan ikke finne så mange som har Mega i sitt vareutvalg.
                                Hvor er det lurt å bestille disse ?

                                Tror jeg skal bestille en slik, så kan jeg bruke Hacker motoren til et annet prosjekt. Den blir nok litt for heftig med propell på Stryker'n. Hadde egentlig tenkt å bruke den sammen med en EDF.
                                Stryker F-27 (med E-Flite 2000KV, 40A ESC og 7x6 APC)
                                Hyperion Yak 55 SP 25e-class
                                Superzoom fra www.el-fly.dk
                                T-Rex 450 SE V2

                                Comment

                                Working...
                                X