Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg, en god ide? eller...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg, en god ide? eller...

    Etter at jeg knuste min logo 500 her tidlig i vinter har jeg hatt et sett med komplett elektronikk liggende. Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for og bygge et helikopter fra bunn av.
    Det skal være et elekto helikopter i 50-size klassen, det skal service venlig, og inneholde få deler og det skal være lett og fly.

    Tok frem Solidworks og satte igang og tegne, Staret med servo innfestingen i rammen, hadde en mening om åssen det skulle være, etter mange utkast fikk jeg et som jeg likte, etter dette kom enveis-lagerhub, motorplate, ramme, batteri innfesting, halebomfester, rammestivere, skidfester, skid.
    Dette er nå tegnet og laget, se bilder. Alt er nå laget i alu, noe vil i fremtiden bli laget i karbon.

    Holder på og lager reimhjul til haleoverføring nå, dette kan jeg legge ut bilder av når den tid kommer.

    Oppsette vil bli som følger:
    Servoer BLS451 x 3
    Gyro JR 770 m/8900 eller v-bar(har ikke fått bestemt meg)
    Z-power 1150kv motor
    Flight Tech 80A reg
    AR7000 mottaker
    6s 5000mah batteri

    Kan jo også nevne at det står en liten dreibenk og en CNC fres i verkstede, så verktøy til selvhjelp det skulle jeg ha.

    Det vill bli oppdatering, om ikke daglig, men dem vil komme. Håper noe vill finne dette av intresse.
    Attached Files
    MVH
    Kjell Kristian

  • #2
    Artig, hold oss oppdatert!
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Fikk tatt en liten tur i ut i verkstede i kveld, her er resultate, et stk halebom klammer.

      Beklager den dårlige kvaliteten på de første bildene, håper dette er bedre.
      Attached Files
      MVH
      Kjell Kristian

      Comment


      • #4
        Flott arbeid. Gleder meg til å følge med på denne tråden.

        Mvh
        SveinB.
        www.micro-hobby.com

        Comment


        • #5
          Svært spennende dette, pøs på med bilder underveis!

          Comment


          • #6
            Nok en en "liten time" er unnagjort i verkstede, fikk gjort ferdig reimhjule til halen, dette dreve ble kjøpt oss noen som selger transmisjoner til industri. Dreve kom som rådrev og det medfører ganske mye jobb. Nå er det ferdig, legger ved bilder så forvandlingen kan sees.

            Har kun satt på reimstopp nedover, skal teste dette, håper det holder så jeg slipper og sette på en reimstopper opp mot hoveddrevet.
            Attached Files
            MVH
            Kjell Kristian

            Comment


            • #7
              Det var da veldig fint maskinert, hvilke maskiner har du, egentlig? Og hva jobber du med til vanlig?
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Jeg er hjemmeværende for tiden, men min jobb er i en utviklingsavdeling, der vi jobber med og tenker ut løsninger før deretter å lager prototyper av det. Så dette heli prosjekte er kun før å stimulere de små grå.

                Min fres er en Hyrco 3D, den er av årgang god 1986, Styringen på denne er nesten den samme som Hurco selger i dag på sine freser. Legger ved et par bilder av romme der den står.

                Det har blitt tatt noen bilder til, av løpehjul til reima som går til halen. Eller har jeg montert swashen og fått bestemt meg når det gjelder gyro. Etter en lang god prat med Tor Åge (Hobby24) ble det bestilt en V-BAR, håper jeg ikke kommer til og angre på dette.

                Grunnen til det et ganske enkel, slipper alle de små delene i hode, nå blir alt mye enklere.
                Attached Files
                MVH
                Kjell Kristian

                Comment


                • #9
                  Har sittet og tegnet litt i kveld, tok ut noen bilder.
                  Attached Files
                  MVH
                  Kjell Kristian

                  Comment


                  • #10
                    Nå er halekassa ferdig laget og montert sammen med halebom.

                    Tok halerotor systeme fra t-rex og monterte inn, det er en nedtur og ta det ferdig fra noen, men skal se litt på det siden.

                    Hadde problemmer med og finne reimhjul til halen, tanndeling 5.08 eller XL, Skulle ha et hjul på 9 tenner. Det som er fint med denne delingen er at de fleste helikoptere med reim bruker denne delingen. Tok da og fikk tak i et reimhjul fra Raptor 50. Dette passet fint, måtte shimme opp med et på 0.3mm på hver side. Det er fint og ha litt og gå på.

                    Legger ved noen bilder i dag også.

                    Nå er det rotorhode som står for tur. Har bestemt og bruke 10mm spindel, da det står fint til 12mm mast. Ettersom at jeg bestemte meg for V-bar må jeg tegne et nytt hode. Det vill nok ta litt tid, men jeg gleder meg til å få det ferdig, da er det ikke lenge til prøvetur.
                    Attached Files
                    MVH
                    Kjell Kristian

                    Comment


                    • #11
                      Jeg er værtfall imponert!

                      Comment


                      • #12
                        Helt rått!
                        Har du gjort deg opp noen formening om hva vekten blir flyklart?

                        Comment


                        • #13
                          Sånn den står nå, med 4 servoer, mast, swash, komplett halekasse, reim, alt av drev, motor, skids, batteriplate, ja stort sett det som dere har sett blitt laget, veier den 1700gram.

                          Det som gjenstår er hode, halefinne, blader, batteri, regulator, v.bar, mottaker og så...

                          Har ikke noe noe formenning Lars, men jeg har masse av muligheter til og gjøre den letter. Bygger denne ferdig i alu, ser ann vekten, og om den flyr. Hvis den gjør det og er for tung, blir det vinkelslipper og karbon som gjelder.
                          MVH
                          Kjell Kristian

                          Comment


                          • #14
                            Her går det jaggu unna Kjell Kristian.
                            Det er ikke så mange dagene siden du fikk fresen hus, og nå er heliet langt på vei til å bli ferdig.
                            Jeg må nok komme opp å forstyrre deg litt i helga og få en nærmere titt
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Selv om jeg ikke er en heli-mann så følger jeg med.
                              Til og med jeg syns dette er interessant
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X