Unconfigured Ad

Collapse

T-Hawk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rolsen
    • Jan 2006
    • 21

    #16
    Originally posted by Vingemutteren
    Anbefaling: Kjøp ett ekstra batteri med engang, da det tar en time å lade hvert batteri. Laderen som følger med (12V med sigarett tenner plugg) fungerer helt ok (bruker den selv, og spesielt når jeg er ute å flyr).
    Alternativt eller i tillegg, får man en 4A hurtiglader til et par hundrelapper. En slik lader batteriet på 10-15 minutter.

    Comment

    • william123
      • May 2005
      • 2330

      #17
      men å lade batteriet på 10-15 minutter vil rett og slett drepe batteriet etter noen ladninger...
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment

      • rolsen
        • Jan 2006
        • 21

        #18
        Originally posted by william123
        men å lade batteriet på 10-15 minutter vil rett og slett drepe batteriet etter noen ladninger...
        Dette blir kanskje en smule off-topic ...

        Hurtiglading påvirker selvsagt levetiden på batteriene, men jeg mener KAN 2/3A NiMH pakkene (som følger med T-Hawk) tåler 3-4C opplading. Laderen bør ha peak detection (monitorering) og automatisk trickle (topplading) ofte omtalt som "automatic battery conditioning", alternativt må cellene balanseres gjevnlig med en "vanlig" lader (0,1-0,2C). Dersom laderen ikke har peak detection må du passe på at NiMH cellene fra KAN ikke overstiger 45 grader under lading (batteriet skal være behagelig varmt).

        Jeg ser at mange anbefaler 2,5C på disse cellene, hvilket vil si en ladetid på 24 minutter. Advarselen fra KAN på tilsvarende pakker sier "Do not exceed 4C on charging and/or a temperature of 113F (45C) ."

        Merk at batterier fra andre produsenter har andre egenskaper. De beste NiCd og NiMH cellene tåler helt opp til 5C lading og 20C utlading. På den andre siden finnes det celler som tåler langt mindre enn 1C (ofte omtalt som sub-C cells). KAN er regnet blant de aller beste produsentene på markedet.

        En moderne "smart" lader gjør for øvrig alle beregningene for deg, og lader batteriet til full kapasitet så fort som det er forsvarlig. Dersom en 950 mAh KAN 2/3A pakke er helt tom betyr det vanligvis 15 minutter.

        Derimot kan Li-Poly celler normalt ikke lades raskere enn 1C (1 time) - her finnes dog Skyvolt-teknologien fra FMA som lader og balanserer Li-Poly på 20 minutter.

        For å komme tilbake til topic er jeg enda mer fornøyd med min T-Hawk etter morsom og skadefri flyvning i 20 knop vind (uten 40 knop i kastene denne gangen) på Lørdag, om landingene ble litt røffe
        Last edited by rolsen; 16-01-06, 00:15.

        Comment

        • Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

          #19
          Har lurt litt på dette med 1C på disse batteriene, siden de er merket som KAN batterier (er vel sanyo det?). Sånn kjapt regnet så blir disse batteriene utsatt for ca 8C ved full guffe på en T-Hawk (er nesten sikker på at jeg så den oppgitt til litt over 8A i strøm trekk på full gass i USA). Og siden rolsen først nevner dette så synes jeg emnet er absolutt innenfor topick så lenge vi spesefikt diskuterer orginal batteriene til T-Hawk, eller batterier med samme størrelse tyngde som passer inn i stedet for orginal bateriene. Alt annet ser jeg helst vi tar i batteri og lade forumet.

          Jeg kan nevne at orginal batteriet er ett KAN (Sanyo?) 7cell NiMh batteri med 2/3A celler med en kapasitet på 950mAh (har aldri målt mere enn 800mAh ved 3A belastning), som veier 158g komplett ferdig levert.
          Lettere batteri vil medføre innlegg av bly i nesen til samme totalvekt er oppnåd, så lettere batterier er i ugangspunktet ikke særligt interesange. Spesielt med tanke på orginal batteriet gir plenty tid og krefter i T-Hawken.

          Jeg stiller nå ett spørsmål om dette på rett forum, så sjekk der og svar meg gjerne der, om noe som relevant for T-Hawken dukker opp der så tar vi å legger det inn her etter på. Da holder vi tråden mere lettlest.

          @rolsen
          Flyr du med roroverføringene på de innerste hullene på rorhornene? Nevner dette da en trenger alt en kan få av dykkror for å berge seg ut av ett skikkligt løft/hang. Der var vist en i Bergen som mistet flyet sitt i noe vind om jeg fikk det rett med meg, og mye dykk ror kan ofte berge en ut av slike situasjoner.
          Hvem var det foresten som mistet flyet sitt? (Husker ikke akkurat nå ).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          • Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

            #20
            Åja, siste oppdatering over hva jeg har gjort med T-Hawken min.
            Siden sist så har jeg fått en pakke med en mottaker fra Griffin, og denne er nå montert inn i T-Hawken.
            Den Nye Hyperion 6 kanaleren veier omtrent akkurat det samme som orginal mottakeren med høytaler (14-15g).
            Byttet er gjort kun fordi jeg vil ha trainer mulighet på T-Hawken, samt ha en sender med oppladbar batteripakke.
            Nå viser det seg at byttet ikke ble helt smertefritt. Grunnen er at jeg beregnet å bruke min Hitec Laser 6 til det fornuftige formålet å være min hoved sender på T-Hawken, men så viser det seg at Laser 6 (i likhet med min gamle Prism 7X og Focus 6). har endel igjenn til de servo utslag som orginal radioen produserte. Lykkligvis så er dette ikke noe problem for min MPX Evo 12, men jeg har i utgangspunktet ikke noe ønske om å la en 8K sender ligge¨å slenge i bilen. Nå er jo ikke alt tapt, da jeg ennå ikke har hatt prøvetur med Laser 6 senderen. det kan jo hende at utslagene er tilfredstillende. Vi får se hva som skjer. Uten om dette så er det faktum at ESCn i T-Hawken er fast innjustert (ingen auto detekt på trottel stikkens utslag), litt problematisk. En må ha en radio med separat EPA på både øvre og nedre grense for å få den til å virke med annet enn orginal radioen. Ikke noe stort problem, det bare eksluderer endel rimlige 4 kanalere som mange har liggende å slenge.

            Hva så med den gamle (egentlig helt ny da) radioen og mottakeren som sto i T-Hawken?
            Jo, den har fått fornyet tilit, og ble innmontert i min Slow Stick med høytaler og det hele (høytaleren skal av så snart jeg er sikker på at ingenting glitcher).
            Denne står nå klar til flight. Skulle ikke forundre meg om SS`n nå blir mere brukt, dette ganske enkelt fordi en sender som står der med vanlige alkaliske batterier, er flyklar uten oppladding først, dette kombinert med LiPo motor pakke på flyet, borger for øyeblikkelig flight når det måtte passe. Så jeg er vel egentlig ganske fornøyd med å kunne utnytte innkjøpet av T-Hawken maksimalt. Hvordan dette går videre, kommer selvsagt her.
            Last edited by Vingemutteren; 16-01-06, 01:36.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment

            • rolsen
              • Jan 2006
              • 21

              #21
              Originally posted by Vingemutteren
              @rolsen
              Flyr du med roroverføringene på de innerste hullene på rorhornene? Nevner dette da en trenger alt en kan få av dykkror for å berge seg ut av ett skikkligt løft/hang. Der var vist en i Bergen som mistet flyet sitt i noe vind om jeg fikk det rett med meg, og mye dykk ror kan ofte berge en ut av slike situasjoner.
              Hvem var det foresten som mistet flyet sitt? (Husker ikke akkurat nå ).
              Det var jeg som mistet flyet, i det jeg trodde var 20 knop vind. Så etterpå på METAR for ENBR at det var målt vindkast opp til 46 knop.

              Problemet mitt ble uansett at jeg gikk mistet kraft mens flyet var i ca 200 fots høyde, et stykke fra meg med vindretningen. Uten tilgang på skikkelig kraft ble det ble problematisk å få flyet i stup mot vinden, selv med maks dykkror. Et nytt kraftig vindkast førte flyet lenger opp, deretter i stall og lenger bort, og til slutt ut av synsvinkel. Jeg fløy da på midtre hull på rorhornene.

              For ordens skyld får jeg nevne at dette var en av mine første modellflyerfaringer, og havariet skyldtes helt klart pilotfeil.

              Siden den gang har jeg lært å sjekke METARen også før modellflyvning og å holde flyet mellom meg og vinden. Jeg har også byttet til inderste hull. Det viser seg at flyet blir mer behagelig med de ektra rorutslagene, uansett vær. Det samme gjelder fjerning av landingshjulene, som resulterer i bedre stall-kontroll/forutsigbarhet.
              Last edited by rolsen; 16-01-06, 02:59.

              Comment

              • rolsen
                • Jan 2006
                • 21

                #22
                Originally posted by Vingemutteren
                Nå viser det seg at byttet ikke ble helt smertefritt. Grunnen er at jeg beregnet å bruke min Hitec Laser 6 til det fornuftige formålet å være min hoved sender på T-Hawken, men så viser det seg at Laser 6 (i likhet med min gamle Prism 7X og Focus 6). har endel igjenn til de servo utslag som orginal radioen produserte.
                Jeg vet ikke om det stemmer, men det ryktes at radioutstyret i T-Hawk'en er kompatibelt med 4 kanals Futaba. Hvis så skulle være tilfelle kan du eventuelt la den originale mottakeren stå i T-Hawk'en.

                Comment

                • Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

                  #23
                  Godt muligt, men jeg har ikke Futaba, bare MPX, Hitec og Sanwa.
                  Sanwan ja! Den har jeg ikke prøvd den mot. Unskyld meg en stund.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  • william123
                    • May 2005
                    • 2330

                    #24
                    da har lillebroren min kjøpt seg en t-hawk. har selv fløyet flyet to ganger, men synes det er litt lite motorkraft...kan det være fordi batteripakkene er helt nye å ikke cyclet nok?
                    flyet var i allefall veldig artig å fly, men jeg merket at jeg måtte ha fult sideror til høyre når jeg skulle rette opp fra en venstre sving, men når jeg skulle rette opp fra en høyresving trengte jeg bare halvparten av utslagene. det ser ut som det er mere utslag til venstre en det er til høyre. har pushroden i det midterste hullet.
                    merket også at modellen fløy mye fortere en min wingo.
                    t-hawken brukte lang tid på å ta av fra bakken, og hadde ikke noe spessielt god climbrate...

                    men fley virker veldig solid, og robust bygd...
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment

                    • Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

                      #25
                      Mærkligt, T-Hawk klatrer godt for å være denne type fly (faktisk så mener jeg den klatrer godt uansett med ny oppladdet pakke).

                      Take off fra bakken er ikke idielt med mindre vi snakker om grus asfalt. Jeg håndstarter altid min T-Hawk, da jeg har fjernet understellet for bedre glideevne og generel oppførsel i luften. Jeg håndstartet den også da understellet var på (mye kjapper opp i høyden da).

                      Bateripakken som følger med T-Hawk kan være litt lumsk med tanke på falsk peak de første 2-3 gangene den brukes (typisk NiMh). Pass på at laderen faktisk lader i nærmere en time med tom pakke. Kutter den ut etter få minutter, er det bare å koble fra laderen og så koble den til igjen slik at den starter ladingen på nytt. OBS. Kun viss du er sikker på at pakken er flydd tom, og kun de første gangene pakken brukes. Når pakken tar strøm på skikklig måte (etter 3-4 oppladinger), så er dette problemet borte for godt.
                      En bruker å merke det på ekstremt kort flytid, en fulladet T-Hawk 950mA pakke skal klare nærmere 6 minutter på full pinne før den kutter ut (normalt sett så flyr en mye lengre). Om du mener den er treg med nyladet og varm bateripakke (rett i fra huset i vinter kulden), så tror jeg nok det er forventningene som er for høye til denne modellen.

                      Sving til høyre og venstre må jeg innrømme jeg aldri har tenkt så nøye på, jeg har merket meg at T-Hawken er betydlig bedre på rorene når en bruker de innerste hullene på rorhornene, viss ikke så har en alt for lite ror autoritet til å fly behagligt om der kommer en liten vindkule. Jeg bruker altid de innerste hullene på rorhornene når jeg lar nybegynner lære seg å fly T-Hawk. Bedre med krasj som er forårsaket av vill stikke føring, enn krasj forårsaket av for lite rorutslag.
                      Ett lite apropo er at dette er en pusher model, og derfor trenger litt gasspådrag når en flyr lavt og sakte, for å få luft over rorene.

                      P.s. Tok dere dere tid til å kjøre inn motoren før bruk? Jeg bruker å la den surre å gå på lav gass uten propell i en 1/2-1 time før jeg bruker disse motorene, da jeg mener en får lengre levetid og litt piggere motorer av å gjøre det.

                      P.s.2. Har dere prøvd den uten understell? Anbefales.
                      Last edited by Vingemutteren; 10-02-06, 11:13.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment

                      • william123
                        • May 2005
                        • 2330

                        #26
                        skal ut å fly nå snart. skal prøve uten understell. at batteriet er oppladet er jeg sikker på. jeg rbuker ikke den laderen dom foøgte med, men swallow advance. kaanskje jeg skal bytte til de innerste hull på rorhornene jeg også, hmmm
                        jeg fikk aldri kjørt inn motoren fordi broren min var altfor ivrig med å teste alt. ha satte på proppelen å ga gass mens jeg var på trening...jeg hadde tenktk å gjøre det.
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment

                        • william123
                          • May 2005
                          • 2330

                          #27
                          prøvde uten understell i dag, og da ble det et helt annet fly.
                          tok av fra bakken uten hjul...kjempeartig.
                          tok noen kjappe roller, looper og stallturns. flyet er jo akrobatisk som bare det...!
                          flytiden og ytelse var bedre en forige gang.
                          fantastisk artig fly
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment

                          • Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

                            #28
                            Dere kan sikkert fortsatt kjøre inn motoren litt, ja om den ikke har gått i timesvis da. Bare kipp av propellen, og la den gå på sakte hastighet en halv time, så er dere i hvertfall sikre på at dere har gjort det dere kan gjøre.

                            Mere moro uten understell ja, helt klart, ikke minst så blir det morsomere å fly sakte nært bakken. Med understell, så har ting en tendens til å bli litt fort, saktere, bang i bakken. Der blir på en måte ikke noe farts område å fly den sakte i om dere skjønner. Uten understell er den lett å beregne, og så flyter den bedre når en seiler (samme som i lav hastighet ved bakken, mindre drag er altid sunt på slike modeller).
                            Prøvde dere med å flytte til innerste hull på rorhornene?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment

                            • william123
                              • May 2005
                              • 2330

                              #29
                              ja, enig i at den seiler mye bedre uten hjulene. har sideroret i innerste, og høyderoret i mintderste.
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment

                              • primera
                                • Feb 2006
                                • 100

                                #30
                                t-hawk

                                Venter nå spent på en t-hawk kjøpt av Norw Modellers.
                                Er gammel entusiast mht modellfly og har seilflysertifikat. Har kun hatt en EZ seilmodell tidligere med radiostyring. Har lest tipsene og kommentarene vedr t-hawk med kjempestor interesse. Takker !

                                Jeg registrerte meg nå. Søkte på t-hawk i alta vista og fant dere. Er virkelig spent på dette. Ser at en av dere skriver at wingo flyr vesentlig saktere. Kanskje var det den jeg skulle ha kjøpt ?
                                Syntes imidlertid det var utrolig mye for pengene m t-hawk kjøpet. Radio inkl. og greier.

                                mvh
                                primera

                                Comment

                                Working...