Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-Hawk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Det begynner å bli en del av disse flyene med en klump fremmerst, vingen på toppen og resten en pinne ala wingo for meg ser de ganske like ut hele bunten, men den jeg har mest erfaring med og har flydd selv er wingdragon. Den kan i allefall fly veldig sakte, og har kraft nok til å fly fort også! 3 kanaleren har vært populær lenge, og nå har den kommet i 4 kanaler også, såkalt "sportster". Er sikker på du blir fornøyd med t-hawk!
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #32
      Ja takk for det. Jeg bestilte den uten å ha sett på videoer av den først. Flyhastigheten og take off hastighet gjorde meg litt betenkt. Jeg hadde nok sett for meg et fly mer a la wingdragon. Har kikket på videoer og den er sakteflygende og fin. ( Jeg har egen "flyfield" omringet av stolper og husvegger, og ved bruk av rc-fly blir disse hindringene av en eller annen grunn magnetiske.)
      Men, det er vel det vanlige, der er fordeler og ulemper med alt. Disse ferdigpakkene er jo så billige at det er jo egentlig bare å bestille seg en wingdragon også. Kommer tilbake med kommentarer.

      mvh
      primera

      Comment


      • #33
        Fly hastigheten er ikke så avskrekkende,bruk motoren for å klatre opp til ca 30m høyde, kutt motoren, og glidefly ned igenn. Rett trimmet, så glideflyr den ganske sakte.

        Inntrimming av T-Hawk:
        når motoren er av og flyet glideflyr, så skal flyet trimmes så mye opp (bakover på trimmen) at flyet begynner å fly i "bølger" (opp til det detter litt ned og så opp til den detter litt ned igjenn). Deretter flyttes høyderors trimmen ned (fremmover) til flyet flyr rett frem/litt nedover i så sakteglideflukt som råd er uten "bølgeflyving. Når det blåser litt, så må man øke flyets hastighet litt med å trimme litt mere ned (fremmover på trim knappen).

        I tillegg så anbefaler jeg at en ikke bruker understellet, og bruker de midterste eller de innerste hullene på rorhornene (selv bruker jeg kun de innerste, men der finnes andre som kombinerer de to innstillingene).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #34
          som for eks. meg som har innerste på sideroret, og midterste på høyderoret.
          godt råd det med å ta av understellet. flyet kan faktisk ta av fra bakken uten hjulene på rett underlag!
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #35
            Originally posted by william123
            som for eks. meg som har innerste på sideroret, og midterste på høyderoret.
            godt råd det med å ta av understellet. flyet kan faktisk ta av fra bakken uten hjulene på rett underlag!
            Dette stemmer, men jeg vil nok anbefale ett vanligt overarms kast når en skal ta av, dette for å spare vinge og haleflater for unødig slitasje.Landing på gras underlag (fotballbane?) er helt topp uten understell. Landing på grus/asfalt fordrer nok bruk av understellet.
            Last edited by Vingemutteren; 21-02-06, 18:09.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #36
              men så må det jo sies at det rette underlaget er is.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #37
                Ja, jeg takker igjen for tips og kommentarer flyvenner. Jeg venter fortsatt på t-hawk. Forventet ank. ca tors/fre denne uke

                mvh
                primera

                Comment


                • #38
                  Ja, T-hawk kom som forventet i dag tors. Bestilt fra modellers.no pr tlf på mandag. Alt ok.

                  Jeg kunne tenke meg å skrive en framgangsrapport framover, og få kommentarer på det som dukker opp. Regner med at det passer i denne avdelingen "flyomtaler " ?

                  Monterte og ladet. Kan si at jeg hadde litt hodebry med å pakke batteriet i cockpiten. Løsningen var å tre ledning og kontakt inn i hullet " bak setet". Helt fint.

                  Vingen står litt i spenn i lengderetning i hakket i flykroppen - også fint og tillitvekkende. Klusset litt med å tre pushrods inn i hornene på rorene før jeg skrudde fast haleflatene. I flg br. anv. skal dette gjøres _etterpå_
                  Går det an ?

                  Jeg prøvekastet modellen i svak mottrekk u hjul (eller rettere sprang i gang og kastet moderat). Det så lovende og ok ut.Den taklet sine førset crash helt utmerket.Når jeg ble litt kjent med den så "landet" den pent etter den korte glideflukten.Den vred litt til høyre (pga propellen og evt pga en svak svak høyre vridn på sideror. Jeg fløy uten radio.).

                  Modellen virket ok ballansert som den kommer. Det var vel også som forventet. _Kanskje" er tyngdepkt en tanke for langt bak på vingen.Dette er jo svært viktige ting. Det kan være nok å lure lned ledning og kontakt foran batteriet i stedet for bak slik jeg beskrev --- kommentarer ?
                  Skal ikke tyngdepkt være under vingeprofilens høyeste punkt ?
                  Jeg må understreke at modellen så ut til å seile passelig fint, og det gjør den nok ikke med tyngdepkt for langt bak-- så det er vel ok ?

                  Det ble mørkt før jeg fikk tatt den store prøveflighten. Jeg ladet batterier og kjørte motoren inn litt uten prop m lavt turtall slik det anbefales. Er det viktig ?

                  Jeg har ett sp.m. :Ved lading så lyste lampen etter rel kort tid konstant. (ikke blink) Det skal jo bety fullt oppladet. Det var det helt sikkert ikke. Det lyste konstant etter få minutter. Jeg dro ut lighterkontakten og satte den inn igjen. Da blinket det igjen. Dette gjorde jeg noen ganger.

                  Jeg kjørte etter hvert tomt ett av de to batteriene som jeg har og ladet det ( kjøpte ett ekstra) . Da blinket lampen ca en time eller noe i den retning, så nå er vel det batteriet fullt. Er det vanlig at slike batterier " hoster litt" de første gangene ?

                  Dersom modellen kastes med full throttel og nøytrale ror vil den da oppføre seg bra, dvs stige passelig ? Dette er det jo greit å vite før en hiver den.
                  Dersom en trimmer litt på stigning så kan den jo loope/stalle før en rekker å korrigere eller hva ? Jeg reagerer jo garantert seint som den nybegynner jeg er.

                  snks

                  Comment


                  • #39
                    Du får laste ned T-Hawk modellen til FMS og øve litt....

                    Comment


                    • #40
                      1: Det er fakstisk lettere å få på roroverføringen etter at hele halen er ferdig montert (jada, jeg lurte felt jeg og første gangen), dette går fint fordi rorhornene er meget bøylige (tips, en flat nebb tang gjør susen).
                      Om man etter å ha prøveflydd modellen, skulle merke at en ikke klarer å trimme nok, eller at utslagene er svært ulike fra side til side, så bruker en to tenger til å bøye/strekke knekken på roroverføringen litt.

                      2: Dette med at laderen slutter å lade nesten med engang en har satt den på (normalt innenfor ca 10 min), er en typisk indikasjon på falsk peak avlesning (veldigt vanligt på helt ferske ikke innkjørte NiMh batterier). Dette er nevnt tidligere i tråden.

                      3: Ja det er helt vanligt at nye (NiMh) baterier ikke yter fult de første gangene de lades opp (bruker å ordne seg etter a tre oppladinger fra tomt batteri).

                      4: Balanse punktet på T-Hawk er faktisk endel fremtungt (spesielt med understellet på). Og Hook kontakten (batteri kontakten) skal tres bakover i flyet over isopor sadelen til batteripakken.

                      5: Innkjøring er smart ja (men ikke livs viktigt).

                      6: Når modellen kastes med full gass og med ny oppladet batteripakke, vil den klatre om rorene er noenlunde riktigt trimmet (start med alle i midten), og så vil den normalt sett svinge til siden (normalt sett høyre). Når en har fått flyet opp i luften og har stoppet motoren og trimmet flyet til å gå rett frem og med noenlunde riktig synkhastighet (uten motor), så vil en merke at flyet vil stige endel på full gass, samt som nevnt trekke til høyre. Jeg trimmer normalt altid disse flyene for seiling, og bruker motoren kun til klattring/unnamanøver (når jeg ikke flyr siksak mellom lyktestolper og målstenger da ).

                      Jeg kaster normalt modellen med ett kort hardt overarms kast, med nesen flatt til en anelse oppover (mere oppover etterhvert som batteriet tømmes). Dette fordi tiden det tar til flyet har nok hastighet til å klatre er avhengig av motorkraften. Men hiver du den for mye opp, så går den nok i bakken ja.
                      Rett frem og bitte litt opp gjør susen. Er det helt vindstille, så gjør du de første flyturene mye enklere for de selv. (OBS. Husk å altid kaste inn i vinden).

                      Lykke til, nå skal jeg ned å lade mine T-Hawk batterier til i morgen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #41
                        Batterier kan være litt leie å få lada helt opp de første gangene ja, men dette pleier å ordne seg.
                        Når det gjelder tyngdepunkt så skal vel dette være riktig på denne modellen med batteriet på riktig sted osv når dette er en rtf nybegynner modell, en ledning noen cm frem eller bak har vel null å si. Vanskelig å bedømme tyngdepunkt uten å faktisk fly det, (jeg foretrekker MED senderen) ettersom det vil oppføre seg anderledes med fart og throttle. Ikke prøv å eksperinmentere med tyngdepunkt før du kan å fly det.

                        Svarte... for seint igjen...
                        Geir Amund Lindberget

                        Comment


                        • #42
                          Hei flyvenner
                          Jeg har skrevet to rapporter som skjebnen har gjort at ” ble slettet” før de ble sendt.
                          Dette er tredje gang, og nå tar jeg ingen sjanser. Rapporten forandrer seg for hver gang jeg skriver den, for det er jo flyet og leverandøren som skal omtales her og ikke pilotens egenskaper eller mangel på sådanne.

                          Det som er skrevet her i tråden om dette flyet (inkl ”startproblemer” med nye batterier) mener jeg at jeg kan bekrefte 100 %

                          Jeg hadde 3 krasj mens jeg brukte opp ett batteri derav to ganske spektakulære. Flyet har et mindre hakk i forkant av vingen og et lignende i bakkant. Det er det hele. Det trengs ingen utbedringer av dette. Kanskje en dråpe med rette typen lim med tid og stunder. Lynlim ??

                          Flyet går relativt raskt etter mitt skjønn, men glideflyr også fint, dog med ganske stor synkhastighet vil jeg tro. ( slik andre har nevnt før i denne tråden.) Jeg har ikke hatt anledning til å fintrimme men jeg tror beste synkhastighet er rel stor. Jeg stod på en høyde med svak vind. Det var hangmuligheter, noe som jeg til dels fikk til å utnytte. Jeg er jo ikke flink nok til å styre disse greiene enda.

                          Jeg tror at det kanskje finnes modeller som er enda bedre egnet for nybegynnere. Jeg tror man i et slikt tilfelle bør prøve seg i helt vindstille, og da er det ikke nødvendig med fly som tåler litt vind, slik som dette.
                          Altså : en modell som flyr noe saktere og med mindre gjennomsynk.

                          For den litt viderekomne må dette være en morsom og hardfør modell.
                          Jeg angrer ikke på kjøpet, og ser fram til mange morsomme opplevelser med dette flyet. Det blir dog foreløpig ikke slik som jeg håpet, å ha en modell som jeg kunne fly rundt på jordet nære huset med. Der er masse hindringer rundt omkring, så jeg må jeg nok bli mye dyktigere til å styre _dette_ flyet først.Det bør det nok kun skje i helt vindstille forhold vil jeg tro.

                          Flyet var startklart fra esken. Ballansen var helt perfekt selvfølgelig, kanskje litt framtungt som en mente her. Det er jo bare bra for de fleste. Roroverføringene var til og med så bra innstilt at rorene stod i nøytral posisjon med trim på radioen i midtposisjon !! – Og alt fungerte glatt og problemfritt. Asiatene fornekter seg ikke !

                          Mht valg av følsomhet på rorene/ valg av hull på rorhorn, så har jeg fortsat så lite kontroll at jeg vil bruke de midterste hullene både for høyderor og sideror. Jeg brukte det innerste på høyderoret ved en feiltagelse. Det gav meg unødvendige problemer – tror jeg –
                          Men, dette kan sikkert diskuteres.Det blir en smakssak for den enkelte flyger. Etter hvert som jeg blir mer øvet, så velger jeg sikkert mer ”direkte” styring jeg også.

                          Å få en slik fin sak MED RADIO for en drøy tusenlapp er noe som en bare kunne drømme om før.

                          Beste hilsen
                          primera

                          Comment


                          • #43
                            Ja nå er de første alvorlige flygerfeilene unnagjort og jeg har blitt flinkere til å styre en sånn sak. T-hawk lar seg nå fint manøvrere utenom høye trær, låve osv, og jeg flyr nå på min private flyfield.

                            Det som er skrevet om flyet stemmer fortsatt etter min mening.- F.eks at en har mye moro ved å fly det opp og glidefly ned igjen for så å ta en ny runde. Dette er et robust og flygedykig leketøy som anbefales. Jeg bruker ytterste hull på høyderor og midterste på sideror. Det passer meg som nybegynner.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by primera
                              T-Hawk FLYR i alle fall, til forskjell for disse isoporflakene med ekstra stor motoreffekt som bare blir dratt rundt etter propellen.
                              Du mener vel depronflak? hehe
                              Geir Amund Lindberget

                              Comment


                              • #45
                                Kansje litt seint å poste, men her er vertfall en T-hawk til fms.
                                Til dere som har T-hawk og Fms, er denne modellen realistisk?
                                Må si jeg vurderer sterkt å kjøpe T-hawk Er dette det billigste stedet? T-hawk hos Teknisk-hobby
                                Attached Files
                                Per Johannes
                                - Twister bell 47(i deler)
                                - T-hawk
                                Der kom det ned igjen ja, bare litt for fort...

                                Comment

                                Working...
                                X