Unconfigured Ad

Collapse

Pilatus Porter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruduz
    • Jul 2005
    • 847

Pilatus Porter

Hei hei!

Jeg er blitt litt hekta på denne modellen Pilatus Porter (?) ut ifra bilder og diverse. Virker som et godt fly som er stabilt og man kan gjøre mange morsomme ting med. Men jeg har ikke funnet noen forhandlere som har denne modellen. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne?

Det er vel flere størrelser også? Ser at det er noen som er på 3,2 meter, og noen mindre.

Gi gjerne en link til noen som har disse modellene. Inn og utland. Gjerne 2m og oppover

På forhånd takk
    All you need is love
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

Hei Roduz..

Jeg har selv nettopp handlet meg en Pilatus Porter og har i den forbindelsen sjekket en god del på nettet, her kommer det viktigste av det jeg fant.

Jeg har funnet to prosdusenter av Porteren i høvelig størrelse, Topmodel og s2g. Der Tomodel sin versjon ettter min mening er mye penere og bare litt dyrere. Jeg kjøpte den mellomste modellen i Topmodel sin serie med vsp. på 2,40m; de har også en på 1,90m og 3,20.

s2g modellen fnt jeg bl.a hos Lenger i Tyskland.
    Oppsummering av det jeg har funnet om denne modellen:
    Profil Clark-Y, det har ikke dempet understell og detmeste av fittings må erstattes med bedre kvalitet. Vingen er planket skum. Den sies å fly bra og fungerer fint som slepefly.

Topmodel sine har et autentisk fargeskjema, NACA 2415 profil, dempet understell (også i halen) og er mer skalariktig enn s2g sin variant.
    Nå som modellen min er nesten ferdig må jeg si at jeg opplever kvaliteten på Topmodel sin som veldig bra, ribbekontruksjon i vingen, passformen på alle deler er utmerket og modellen ser meget pen ut. Fittings som fulgte med er i kjent Topmodel stil, og det eneste jeg kanskje bytter ut hjulene som er av skum. Det følger med fiks ferdig opplegg for slep.

Jeg handlet min fra www.topmodel.fr, men de kan ikke sende til Norge. Derfor fikk jeg den sendt til en kompis i danmark, og tok ferga over for å hente den. Litt mye styr, men det var den eneste muligheten jeg hadde for å få den i hus innen rimelig tid.
    Modellbau-bichler.com har også denne modellen, og de kan sende til Norge for ca 40 euro (2,5 meter). Desverre hadde de den ikke på lager da jeg skulle handle, men den skulle komme inn igjen i løpet av november sa de.

Du kan se mer om konstruksjon og flere bilder i manualen.
    Den er på fransk, og topmodel.fr hevder at den ikke er oversatt; så jeg har sittet med google oversetteren og forsøkt å forstå det meste. Modellbau-bichler lovet derimot å sende den med på engelsk, så det kan tenkes at de gjorde den jobben selv.

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre
    Attached Files
    Last edited by sjaa; 08-12-07, 08:24.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

Comment

• Ruduz
      • Jul 2005
      • 847

Hei og takk for et meget godt svar.

Det ser jo veldig fint ut. Bra at den kommer i flere størrelser, har ikke helt bestemt meg hvilken det skal bli, 2,4 eller 3,2 meteren. Men sånn rent økonimisk er vel 2,4 metern best egnet Likte fargeskjemaet på Porteren din.

Da skal jeg sjekke litt mer ut på sidene dine, så kommer jeg sikkert til å spørre deg mer om ting etter hvert som dette kommer i hus

Lykke til med masse moro!
      All you need is love

Comment

• _marius
        • Jun 2004
        • 271

Du skal vel bygge selv antar jeg!? =o)

1:6 98" vingespenn http://www.ikonnwst.com/
        Marius

Comment

• Ruduz
          • Jul 2005
          • 847

Hmmmm ja, må vel bygge litt da
          All you need is love

Comment

• Ola
            • Jul 2004
            • 251

Får henge meg på litt her jeg og da siden jeg er en Pilatus Porter digger.
            Kjøpte en brukt Jamara Porter her i vår og har flydd den i hele sommer.
            Den hadde en SC108 orginalt, men jeg bytta den med en MVVS26 med tuned pipe.
            Nydelig fly og den har virkelig STOL egenskaper. Rett opp og rett ned

mvh
            Ola
            Ola
            Elverum Flyklubb Modell
            www.efkm.org

Comment

• sjaa
              • Feb 2006
              • 601

Originally posted by Ola
              Får henge meg på litt her jeg og da siden jeg er en Pilatus Porter digger.
              Kjøpte en brukt Jamara Porter her i vår og har flydd den i hele sommer.
              Den hadde en SC108 orginalt, men jeg bytta den med en MVVS26 med tuned pipe.
              Nydelig fly og den har virkelig STOL egenskaper. Rett opp og rett ned

mvh
              Ola
              Dine rapporter fryder meg
              Jamaraen er vel ca 2,40 i vingespenn den også?
              Hvordan er det med Power med den 26ccm motoren, og hva er vekta på modellen?
              Jeg har utstyrt min med en Roto 35ccm, og har klargjort modellen for slep.

Satser på jomfrutur i romjula, og skal se om ikke jeg kan får lagt inn en liten video (om alt går bra ).
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

Comment

• Ola
                • Jul 2004
                • 251

Jamara sin er 240 den også ja, men jeg har desverre ikke veiet den.
                Med MVVS26, tuned pipe og (viktig!!!) riktig prop drar den nesten vertikalt.
                Den drar opp en glider på 5 meter og ca 4,5 kg med denne comboen.
                Så med en Roto 35 skal vel dette bli virkelig sprekt tenker jeg. Hvordan er tyngdepunktet med den motoren?

Det har blitt meg fortalt at Jamara sin modell har en defekt som medfører at høyderorsstaben ramler av ved hard belastning.... Kjenner ikke til hva som skjer.
                Min har forsterket haleparti med støttestag under til hver side. Kanskje noe å tenke på? Ihvertfall sjekk ut om det er registrert noe slikt på din modell.

Pass på flapsen og hastighet under landinger til du blir kjent med modellen.
                Mye flaps = håndbrekk på og den må jo få lov til å gå litt fremover også
                Utrolig gøy med nesten vertikal climb etter take off og opp til 100+ meter med påfølgende stallturn og rett ned igjen med fulle flaps og lande ved beina dine.

Gled deg!!

mvh
                Ola
                Ola
                Elverum Flyklubb Modell
                www.efkm.org

Comment

• sjaa
                  • Feb 2006
                  • 601

Takk for nok en teaser, gleder meg som en unge til å fly denne her nå.
                  Høres ut som en artig manøver med et såpass stort fly

Cg med RotoŽn krever 200-250g bly i halen, der også mottakerpakken er plassert. Kjører 6v Gp3700 pakke som veier 370 gram, så det er en god del baki der ja. Det er dog slik den er designet, og det er godt med finér-forsterkninger i halepartiet. Har ikke hørt noen rapporter om at halen har løsnet på Topmodel sin versjon, men så er denne modellen temmelig ny enda og det er ikke all verdens info om den på nett. På min modell er stabben festet med en 5mm bolt i bakkant og med to rundstaver inn i kroppen i forkant; det er finér i hele området og det hele ser solid ut.

I følge produsenten/forhandleren som brukte Roto35V på sin modell har de slept seilere opp til 10kg. Jeg mistenker at det ikke har vært ekstremt med kraftoverskudd, og jeg tror 8kg er en mer edruelig grense for vekt på seilflyet. Nå er ikke dette noe stort problem, det er ikke mange modellene i området over 6-6,5 kilo.

Til trådstarter; får bare beklage om vi tar tråden din for langt off-topic, men håper infoen som kommer frem underveis er av interesse
                  Last edited by sjaa; 10-12-07, 19:37.
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

Comment

• Laserboy
                    • Mar 2005
                    • 152

Hei sjaa!

Her er en link til bilde av orginalen http://www.airliners.net/open.file/1261838/M/

flott fly forresten.........
                    Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
                    Saint-Exupéry

Comment

• sjaa
                      • Feb 2006
                      • 601

Hei Lars Petter..

Takk for linken

Den du linket til er ganske lik i fargeskjemaet men det er ikke helt den samme.

Har søkt på kjennetegn (HB-FKH) og funnet originalen her

Når sant skal sies synes jeg Pilatusen gir betydning til beskrivelsen "styggpen"

For de som kan fransk er det litt dokumentasjon her
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

Comment

• Ruduz
                        • Jul 2005
                        • 847

sjaa:

Ittno problem, bare å preike i vei. Masse her som er nyttig for alle. Nå må jeg få bestillt denne modellen!
                        All you need is love

Comment

• arvid
                          • Nov 2006
                          • 1547

Når sant skal sies synes jeg Pilatusen gir betydning til beskrivelsen "styggpen"
                          Vi er nok litt inne på no alla fiesler storch, som er min favoritt, men nå fikk jeg akutt lyst på en Pilatus jeg og. Skal ihvertfall følge med på tråden her. Lurer på om ikke E Star har en for el drift også.http://www.mft.nu/?pid=221724Lykke til.

Comment

• sjaa
                            • Feb 2006
                            • 601

Ruduz:
                            Regnet med du ville se det slik, like greit å få til en skikkelig Pilatus-tråd som likesinnede kan fryde seg over Har du bestemt deg for hvilken modell du kommer til å gå for?

Arvid:
                            Det er nok mye likt i beskrivelsene av de to flyene ja, og la oss ikke glemme Wilga da
                            Andre varianter av Pilatusen i litt mindre skala er:
                            Phoenix hos Leif O. Mortensen i Danmark
                            En fra Norwegian Modellers

Ytterligere informasjon om Topmodel/Ecotop:
                            2,5 meter
                            3,2 meter
                            Litt flere bilder av 2,5 meter
                            Mvh
                            JoE
                            Agder Modellflyklubb

Comment

• arvid
                              • Nov 2006
                              • 1547

Takk for tips og unnskyld at jeg henger meg på tråden.Jeg har konvertert helt til elektro og ser mest på el modeller. Den fra danmark syns jeg så litt dårlig ut. Strikk over vingene er ikke no tema for meg da jeg er litt "skalafriker". Den fra norwegian så fin ut, men kunne ikke se om det var med flaps, som er ett must på en sånn modell. Kommer til og følge med intenst på tråden her. God kveld til dere alle..

Comment

Working...