Unconfigured Ad

Collapse

Pilatus Porter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruduz
    • Jul 2005
    • 847

Jeg tenker og braker, graver litt i lommeboka og funderer. Har litt lyst på den 3,2 meteren også, hvis det ikke blir for mye stress. Bare undrer hvor stor motor man bør trenge der. Leste noe på siden at det var anbefalt mvvs 56(?) ccm for den størrelsen hvis man skulle slepe? Nå er jeg ingen kløpper i tysk, så kan jo hende det betød noe helt annet Og om man får flottører til et slikt beist Men 2,5 meteren er nok mer enn stor nok også.

Har forresten fått hentelapp fra posten nå. Min nye MX24 har ankommet =D Blir spennende å se om jeg klarer å finne ut av alle duppedingsene på den radioen.

Synes det er konge at det blir en Porter bølge her nå. Hadde vært moro med Porter-treff på Mjøsa i vinter!-- Har en liten drøm om å fly det i virkeligheten en gang
    All you need is love

Comment

• sjaa
      • Feb 2006
      • 601

Den 3,2 meter saken ser skikkelig lekker ut ja. Har sett en byggetråd på den ett eller annet sted, og skal poste link til den hvis jeg finner tilbake til den. Kan ikke si noe annet enn at det er et skikkelig BEIST av en modell, rett og slett gedigen er den.

2,50 metringen min skal etter mine beregninger (håpe håpe) akkurat passe inn i stasjonsvognen med sin lengde på 180cm.

Det er ikke helt enkelt å finne ut hva slags motoralternativ som vil egne seg best til den, Topmodel (som jeg har fulgt anbefalingene til) har satt opp Mvvs 58ccm som anbefalt motor på tilbehørssiden sin. De oppgir 58-80ccm på denne modellen, mens www.ircare-rc.com sier fra 80-150ccm; det høres jo ut som at denne flymaskinen kan takle et bredt spekter av motorer.

Noe som kan være viktig å tenke på er at man har en motor med front/bakmontert forgasser, ellers er det svært sannsynlig at det kan bli et stort og skjemmende hull i cowlingen; for den er ikke bred.

Flottører til "beistet" lar seg helt sikkert ordne, om ikke annet kan de jo bygges selv. Til min 2,5m har jeg funnet et par glassfiberflottører fra SMC som nok blir bestilt. De er i utgangspunktet til en Beaver på samme størrelse, men bør jo kunne fungere bra. Porteren tar seg jo svært godt ut med flottører også som man kan se av bildene fra Topmodel.cz

Ellers er http://translate.google.com eller http://babelfish.altavista.com/ ypperlig til å oversette nettsider og franske manualer med. Har brukt det flittig den siste tiden.

Det er LANGT til Mjøsa, men om det skulle bli treff skal jeg vurdere det..

Det ser lovende ut med tanke på flyvær på Sørlandet til helgen, og dersom dette slår til blir det jomfrutur - håper å kunne presentere en liten video av dette etter helgen

Ruduz: Gratulerer med ny radio! Etter å ha hatt mx-22 et år nå kan jeg ikke skjønne annet enn at du kommer til å elske mx-24. Jeg er meget misunnelig på det bakbelyste displayet Programvaren i min er meget intuitiv samtidig som den er ekstremt funksjonell. Kan ikke skjønne at radioen noen gang skal begrense meg. Hvis du har bestilt med 2,4IFS modul setter jeg stor pris på om du kan rapportere etter testing, da jeg funderer på å kjøpe meg dette selv...
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

Comment

• Ola
        • Jul 2004
        • 251

Det er bare å si ifra så kaster jeg Pilatusen i bilen og setter kursen mot mjøsa. Er jo fort gjort å måke rullebane for denne da

mvh
        Ola
        Ola
        Elverum Flyklubb Modell
        www.efkm.org

Comment

• Ruduz
          • Jul 2005
          • 847

Hehe dette er moro. Det blir spennende å se hva det skal bli til. Men det må uansett bli på nyåret når ting har roet seg litt her. Ja, det er et tankekors det med hvordan man i det hele tatt skal få plass til et slikt beist, både her hjemme og i bilen hehe. Jeg må sjekke litt rundt og finne ut av hva man skal bruke i den store modellen i såfall. Trenger ikke å bli like dyrt som de heite imac kjerrene, heller ikke for usikkert. Kanskje man rett og slett kunne hive i en 100 ccm? Ja, det virker som om denna går på det meste av håp og kjærlighet.

Lurer på hvordan en slik er på vannet, må da være et kjekt syn

sjaa: Jo, det skal da gå ann å komme med en aldri så liten tilbakemelding hvis jeg klarer å bruke den på riktig måte. Jeg har aldri hatt en slik radio før (bare hatt MC 22 synth) så det blir jo spennende å sjekke ut hvordan en slik håndholdt fungerer. Men det kommer sikkert mange tilbakemeldinger både positivt og negativt etter hvert som folk får den i hus.
          Hadde vært skikkelig kult med en videosnutt fra møydomsturen!

Ola: Ikke sikkert man trenger å måke en gang, bare å feste på noen miniski det
          All you need is love

Comment

• Kingfisher
            • Feb 2006
            • 833

Denne tråden fikk også meg til å fatte interesse for denne modellen. Og når en søker rundt omkring på nettet finner en ymse info. F.eks. at Pilatus er et fjell i Sveits. Hva Porter står for har jeg ikke funnet noe på.

Andre ting en finner er selvfølgellig utallige videosnutter på Youtube. En av de mange var denne.
            Øvelsen må vel karaktriseres som "dør til dør" leveranse, eller en avansert form for transit overgang.

S

Comment

• arvid
              • Nov 2006
              • 1547

På Discovery forleden dag var det ett program om Pilatus Porter om flyging i fjell.
              Etter take off kommer landing og da tok de en "beta" landing som var en utrolig steil utforbakke, men ikke så tøff som denn snutten.

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

Begynner å bli en skikkelig artig tråd dette her.

Kan supplere med at jeg snakket med en bekjent av meg i dag som har utsjekk på Porteren, og ha sa det var det råeste flyet han noen sinne hadde flydd. Noen (som videoene bekrefter) vanvittige take off der flyet nærmest hang etter propellen, og landinger som gikk fortere enn noe annet han hadde flydd. Så han ble blank i øynene når han hørte om prosjektet
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

• Ruduz
                  • Jul 2005
                  • 847

For en hinsides måte å komme seg over til det andre flyet på! Dærsken det må jo ha utrolige flyegenskaper....! Ville ikke ha havnet i proppellen der gitt!!
                  Last edited by Ruduz; 13-12-07, 01:43.
                  All you need is love

Comment

• sjaa
                    • Feb 2006
                    • 601

Jaja, den annonserte videoen lar vente på seg desverre.

Det var tett på 10 minus på stripa vår i helgen, og bedagelig anlagt som jeg er fristet det ikke veldig med innkjøring av motor etc. i denne temperaturen.

Har dog fått gjennomført grunnleggende innkjøring av maskinen og ellers skal alt være klappet og klart for jomfrutur når gradestokken beveger seg bort fra "blå side".
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

Comment

• Ruduz
                      • Jul 2005
                      • 847

Hehe.. Nei, ikke så mye som blir gøy når man står å fryser.... Her viser gradestokken -14, så får heller kose seg med lamaen foran peisen (I mellomtiden blir jo isen på Mjøsa tryggere og tryggere

Ser frem til video!
                      All you need is love

Comment

• Alfalfa
                        • Jul 2002
                        • 988

MR Aerodesign har en veldig fin utgave av PC-6...
                        Du kan kjøpe et "kit", et "short-kit" eller bare tegningene, eller kun cowling og canopy eller whatever du trenger..

Ca. 3900,- for "fullt kit"..

Tegnet etter originaltegningene...
                        3m vingespenn og for 45++ccm motorer..

Byggemanualen ser super ut.

Comment

• Kingfisher
                          • Feb 2006
                          • 833

Går litt rundt å ønsketenker om 2,5-meteren av Pilatus Porter fra Topmodel. Vil en Saito FG-36(4-takt) bli for svak for denne tro?
                          Om den i det hele tatt vil passe da.

Lurer også på om det lydmessig vil bli stor forskjell mellom Saito'en og f.eks. 2-takteren Roto 35Vi?
                          Vektmessig ble jeg overrasket over at Saito'en ikke er tyngre enn 2-takteren fra Roto.
                          Jeg har ingen erfaring fra 2- og 4-taktere i denne sammenhengen. Men fra båtverdenen er jo utenbordsmotorer,4-taktere, en god del tyngre enn 2-taktere og har ikke den vekt/power ratio som 2-taktere.
                          Fordelene derimot er mindre støy, jevnere gange, går ikke sur ved lave turtall mm.

Er slik her også?

S

S

Comment

• Jan Eirik
                            • Nov 2004
                            • 55

Turbin

Er det noen av disse modellene som en kan sette inn turbinmotor på?

Jan Eirik.

Comment

• Outlaw
                              • Feb 2006
                              • 348

Porter med turboprop

Hei-
                              Wren Turbines fløy en Top Model 2.5 meters Pilatus Porter ARF med sin nye Wren 44 turbopropmaskin på Jetpower-messen i fjor høst. Flyet slepte bl.a. et stort reklamebanner og et skala seilfly. Denne mellomstørrelsen av Turbo Porter har som nevnt tidligere her et vingespenn på 2.5 meter og en vekt på ca. 8kg. Veldig skalariktig men kostbar kombinasjon med denne motoren, som kommer i salg om kort tid. Pris for motoren ser ut til å bli ca. £ 2.500,- i UK...
                              mvh
                              Richard
                              Attached Files
                              Last edited by Outlaw; 06-01-08, 00:04.

Comment

• Kingfisher
                                • Feb 2006
                                • 833

Originally posted by Outlaw
                                Hei-
                                Wren Turbines fløy en Top Model 2.5 meters Pilatus Porter ARF med sin nye Wren 44 turbopropmaskin på Jetpower-messen i fjor høst. Flyet slepte bl.a. et stort reklamebanner og et skala seilfly. Denne mellomstørrelsen av Turbo Porter har som nevnt tidligere her et vingespenn på 2.5 meter og en vekt på ca. 8kg. Veldig skalariktig men kostbar kombinasjon med denne motoren, som kommer i salg om kort tid. Pris for motoren ser ut til å bli ca. £ 2.500,- i UK...
                                mvh
                                Richard

Denne kanskje?

Med de prisene du nevner, for turbinmotoren, blir det aldri et alternativ for min del. Men det ser jo flott ut.

S

Comment

Working...