Unconfigured Ad

Collapse

Airplane on a treadmill!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Denne var artig må jeg si, men jeg blir ikke noe klokere.
    Skjønner ikke hva hjulhastighet har med saken egentlig. I min sløve matrisehjerne er det lufthastighet, luft over vingen, som skaper løft. Hvis da vingen står still skapes ikke løft. Hvis det flyet tar av uten "airspeed" eller hva det kalles kan vel like gjerne en bil på samme tredemølle ta av. Eller?

Peter
    Har allerede gått i surr her. Inrømmer det...
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• elektrodude
      • Sep 2006
      • 1342

Originally posted by Tom Erik
      Hmm, det er knapt med flyfart når man flyr utsteilet som i en "Harrier"-øvelse...
      det blir vel en helt annen diskusjon.en utstallet vinge produserer jo ikke løft!!
      Og eg er ganske sikker på att ingen her på forumet kan linke til eit fly som produserer nok løft på vingene med BARE propellen(e) til att flyet letter.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

Comment

• OAK
        • Jul 2002
        • 863

Lurer egentlig på hvorfor så mange tolker problemstillingen dithen at flyet står stille. Dette er jo ikke nevnt i teksten i det hele tatt. Det står tvert imot at flyet beveger seg(!) i én retning og at en device som måler farten sørger for at båndet går like fort men i motsatt retning.

Flyet vil utvilsomt lette!

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Var slik jeg tolket det først også. og da er det klart det letter hvis rullebanen blir lang nok
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• Jan_Petter
            • Jan 2006
            • 900

Flyet vil selvfølgelig IKKE lette !
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• OAK
              • Jul 2002
              • 863

Du har selvsagt helt rett Jan Petter...under forutsetning at flyet ikke benytter propell som fremdrift, men trekker på hjulene

Comment

• bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

Sånn jeg har forstått det, så skal rullebåndet sørge for at flyet ikke beveger seg, men blir stående på omtent samme plass på stripa. I så fall vil den eneste luftstrømmen som går over vingene være fra propellen, vinden og eventuell spurveflatulens. Det vil si at man like gjerne kunne bundet flyet fast i et tre for så gi full gass. Vingene driter i hvor fort hjulene går rundt.
                Flyet blir på bakken.
                Hvis jeg mot all formodning skulle ta feil her, så har jeg nettop funnet opp et hangarskip på størrelse med et litt stort rullebånd
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

Comment

• OAK
                  • Jul 2002
                  • 863

Originally posted by bad scientist
                  Sånn jeg har forstått det, så skal rullebåndet sørge for at flyet ikke beveger seg, men blir stående på omtent samme plass på stripa.
                  Men forklar meg da HVORDAN dette rullebåndet skal kunne holde flyet stille!

Dette er egentlig en no-brainer. Skjønner ikke hvordan folk kan tro at flyet vil stå stille.

Comment

• bad scientist
                    • Oct 2006
                    • 1506

Du har selvsagt helt rett! Måtte bare få startet hjernen. Jeg sa det jo selv...vingene driter i hvor fort hjulene går rundt! Hjulene kommer til å gå styggfort, og flyet kommer til å gå som vanlig, minus friksjonen i hjul. Begynner å bli glad jeg ikke skal sitte i det flyet...
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Hehe, det er klart at flyet vil ta av som normalt. Det eneste som vil skje er at hjulene snurrer litt fort rundt.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• elektrodude
                        • Sep 2006
                        • 1342

Den er enkel å forklare la oss si att rullebandet har en fart på 10 km/t man har eit fly som på full gass går i 10 km/t på bakken.sett så dette flyet på bandet så det kjører i motsatt retning som bandet går, VIPS 0 km/t
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

Comment

• Tom Erik
                          • Feb 2004
                          • 1601

Originally posted by elektrodude
                          Den er enkel å forklare la oss si att rullebandet har en fart på 10 km/t man har eit fly som på full gass går i 10 km/t på bakken.sett så dette flyet på bandet så det kjører i motsatt retning som bandet går, VIPS 0 km/t
                          Nei, det blir feil. Hjulene vil bare gå rundt i en hastighet tilsvarende 20 km/t.
                          Propellen forholder seg til lufta som står stille, ikke båndets hastighet.
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

Comment

• william123
                            • May 2005
                            • 2330

Jeg er selvfølgelig enig med dere som mener at flyet vil ta av hvis det ikke på stå på samme plass i forhold til bakken. Men jeg tror myten er at flyet skal stå stille i forhold til omgivelsene. Bare ta en titt på denne "sneak-peaken" på mythbustersepisoden som forøvrig går på TV den 30. januar:

Egentlig tror jeg at Adam og Hyneman kommer til samme konklusjon som vi har kommet fra til
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

Originally posted by Tom Erik
                              Nei, det blir feil. Hjulene vil bare gå rundt i en hastighet tilsvarende 20 km/t.
                              Propellen forholder seg til lufta som står stille, ikke båndets hastighet.
                              Hmmm, er det kun hastighet det er snakk om her. Det er vel noen andre krefter i sving som også påvirker dette eksperimentet?
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• OAK
                                • Jul 2002
                                • 863

Originally posted by william123
                                Men jeg tror myten er at flyet skal stå stille i forhold til omgivelsene.
                                Og da spør jeg deg det samme som jeg spurte bad_scientist. HVORDAN skal man få flyet til å stå stille kun ved hjelp av dette beltet som går motsatt vei?

Comment

Working...