Unconfigured Ad

Collapse

Airplane on a treadmill!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

Flyet vil selvfølgelig ikke stå stille på båndet uten motor igang!
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

Jeg angrer. (hvis det er lov)

Flyet vil selvfølgelig LETTE !

Med mindre de har et rullebånd fra helvete!
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• erlend
        • Apr 2004
        • 528

Det vil fly

Originally posted by jørgen123
        Flyet vil selvfølgelig ikke stå stille på båndet uten motor igang!
        Jo, for da står også båndet i ro. Skjønner ikke hvor mange får det fra at det er båndet som styrer farten på flyet. Teksten sier jo helt klart at båndet følger flyets fart.

Hjulene går fritt rundt, bevegelsen fra båndet omdannes til rotasjon i hjulene. Båndet drar hjulene rundt, det drar ikke flyet bakover. At båndet går like fort bakover som flyet går fremover får ikke flyet til å stå rolig.

(Hvis man låser hjulene, vil like krefter i motsatt retning utligne hverandre. Da må motoren til båndet være like sterk som motoren til flyet for å holde flyet i ro. Det er selvfølgelig ikke relevant til selve spørsmålet)

Originally posted by Jan_Petter
        Jeg angrer. (hvis det er lov)

Flyet vil selvfølgelig LETTE !

Med mindre de har et rullebånd fra helvete!
        Rullebåndet kan være så kraftig man bare vil, men det vil fortsatt ikke holde flyet igjen. Rett og slett fordi det allerede er bestemt at det ikke skal rulle fortere enn flyet
        Last edited by erlend; 18-01-08, 23:14.
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

Comment

• william123
          • May 2005
          • 2330

Originally posted by OAK
          Og da spør jeg deg det samme som jeg spurte bad_scientist. HVORDAN skal man få flyet til å stå stille kun ved hjelp av dette beltet som går motsatt vei?
          Tja, egentlig et knakende godt spørsmål som jeg ikke vet svaret på Man vil opplagt ikke klare det med bare beltet, men du er enig i at hvis det hadde stått stille ville det ikke kommet i luften?
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• elektrodude
            • Sep 2006
            • 1342

Originally posted by Tom Erik
            Nei, det blir feil. Hjulene vil bare gå rundt i en hastighet tilsvarende 20 km/t.
            Propellen forholder seg til lufta som står stille, ikke båndets hastighet.
            Javel?
            Eg har en swamp boat som eg flere ganger har stått stille med i en elvemunning .blir ikke det samme greia da?
            Kan filme det om noen ikke tror på det
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

Comment

• erlend
              • Apr 2004
              • 528

Originally posted by elektrodude
              Javel?
              Eg har en swamp boat som eg flere ganger har stått stille med i en elvemunning .blir ikke det samme greia da?
              Kan filme det om noen ikke tror på det
              Tviler ikke på det, men da er farten på vannet konstant mens motoren i swamp-boaten justerer farten i forhold til omgivelsene. Når båten står stille skulle også båndet/vannet stått stille, for det følger farten til båten
              Erlend Larssen

Comment

• elektrodude
                • Sep 2006
                • 1342

Originally posted by erlend
                Tviler ikke på det, men da er farten på vannet konstant mens motoren i swamp-boaten justerer farten i forhold til omgivelsene. Når båten står stille skulle også båndet/vannet stått stille, for det følger farten til båten
                akkurat.Og hva er det eg kompenserer mot med gasspådrag på båten?jo friksjonen mot vannet,ikke noe annet.Vannet har en konstant hastighet,friksjonen mot båten er konstant,så da blir gasspådrag også konstant for å få båten til å stå i ro i forhold til omgivelsene.det blir da akkurat det samme med en tredemølle og eit fly med hjul, som ha rullemotstand/friksjon mot underlaget.
                eller holder eg på å bli senil
                Alt som kan fjernstyres.
                Steinar Kvarme.

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

Originally posted by phammers
                  Nei, dette er ikke samme fenomen.

Du kan lande vertikalt med et fly også, bare du har nok motvind... Twin Otter på kortbane i Nord-Norge er kjent for dette fenomenet.

Groundspeed = 0, men airspeed = tilstrekkelig flyhastighet.

Mvh

-Pål
                  Litt blanding her nå tror eg.det eg svarer på her nå er hvordan man skal få flyet til å stå stille i forhold til omgivelsene når det står på en tredemølle.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

Originally posted by phammers
                    Jeg forstår hvordan du tenker, men det er ikke direkte sammenlignbart på grunn av de forskjellige fysiske størrelsene vi snakker om her.

"Vannmotstanden" i ditt eksempel, må sammenlignes med rullemotstanden til flyet. Og vi må anta at sistnevnte er nærmest neglisjerbar, slik at motoren lett kan akselerere flyet til tross for "motstrøm" i underlaget.

På samme måte vil du være i stand til å akselerere båten din videre oppover elven, dersom strømmen og vannmotstanden ikke er større en motorkraften din.

Mvh

-Pål
                    Ja riktig.Eg svarte OAK på spørmålet om HVORDAN man skulle få flyet til å stå stille på tredemølla.Og det er faktisk så enkelt som det.Eller enkelt er det ikke i praksis,bare i teorien.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    Steinar Kvarme.

Comment

• Psyko-lefse
                      • Feb 2004
                      • 1438

Flyet vil ta av, EOD. Skremmende at tråden kan bli så stor på et modellflyforum
                      Morten Smøraas

Comment

• erlend
                        • Apr 2004
                        • 528

Originally posted by elektrodude
                        Ja riktig.Eg svarte OAK på spørmålet om HVORDAN man skulle få flyet til å stå stille på tredemølla.Og det er faktisk så enkelt som det.Eller enkelt er det ikke i praksis,bare i teorien.
                        Da er jeg med, dersom det ikke er meningen å knytte det til selve oppgaven. Den gikk nemlig ut på at beltet følger flyets hastighet, ikke motsatt. Den eneste måten flyet kunne stått i ro på ville vært å stoppe motoren(e).

Flyet vil ta av, EOD.
                        Jepp
                        Erlend Larssen

Comment

• Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

Ha, ha, dette må være noe av det minst skremmende jeg har sett, men vi er jo forskjellig.

Med et rullebånd fra helvete ville man kanskje (kanskje) klart å oppnå tilstrekkelig friksjon til å holde flyet tilbake. Men jeg er nok redd hjullagrene hadde gått føyka...
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Karl H.
                            • Mar 2006
                            • 1452

Dette er det samme som tryllekunstnere gjør. Avleder oppmerksomheten fra ticket. Slik at
                            tilskuerene ikke forstår hva som foregår. Og blir lurt. Analyser teksten.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Nei, dette begynner å bli kjedelig så jeg spør heller:

KAN FLYET LETTE UTEN PROPELLKRAFT VED HJELP AV TREDEMØLLE?

Comment

• Psyko-lefse
                                • Feb 2004
                                • 1438

Originally posted by jab
                                Nei, dette begynner å bli kjedelig så jeg spør heller:

KAN FLYET LETTE UTEN PROPELLKRAFT VED HJELP AV TREDEMØLLE?
                                Jepp, på med bremsene, og full peising på møllen i riktig retning så vil den ta av når IAS blir høy nok.
                                Morten Smøraas

Comment

Working...