Unconfigured Ad

Collapse

FPV-treff sommeren 2010

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jj
    • Nov 2002
    • 1327

Vågå er ikke i Valdres...
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

Comment

• Trolllet
      • Apr 2008
      • 167

Originally posted by Quadrocopter
      Med Andenes lufthavn (som har regulær rute trafikk) som nærmeste nabo kan vel ikke dette sies å være en optimal plass for å søke om begrensinger i bruk av luftrommet selv om det skytes opp en rakett der hvert skuddår....
      Det flys nå fortsatt UAV på området i segregert luftrom. Jeg kan ikke se at vi behøvver å fly i nærheten av lufthavnen eller flyleder noen steder.

jj: enten var det en skrivefeil, eller så er jeg litt rusten i geografi. Nei det var det ødelagte korttidsminnet mitt.....

Comment

• jj
        • Nov 2002
        • 1327

Blir det noe i Vågå tar jeg sikkert turen over fra "Valdres" om det ikke er annet som foregår samtidig
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by Trolllet
          Det flys nå fortsatt UAV på området i segregert luftrom. Jeg kan ikke se at vi behøvver å fly i nærheten av lufthavnen eller flyleder noen steder.
          Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være når du skal til å søke om disp.
          Finn et øde område uten interesse for andre piloter noen som medfører at mulighetene øker betraktelig og du slipper å få en 2-3 timers slot pr dag....

Styr unna forsvaret - minnes stadig når vi skulle arrangere NM i HG alt var klarert med Luftfartsverket og dispensasjoner var gitt, så henvendte vi oss til forsvaret siden luftfartsverket kun håndterer den sivile delen, her var det ikke mye forståelse å få og de kunne ikke garanterer at det dukket opp militære fly i luftrommet vi hadde fått reservert!
          Last edited by Quadrocopter; 19-10-09, 16:44.

Comment

• Guest

#20 Unapproved
            Originally posted by bjeff
            Dette er ikke fleip; hva med Svalbard? Helt utenkelig, eller? Hvis det er aktuelt, så har jeg noen kontakter i Longyearbyen mht innlosjering og annet. Jeg har utrolig lyst til å reise tilbake og filme (hadde dessverre ikke begynt med RC forrige gang jeg var der).
            Hei godtfolk..Svalbard var ikke dumt...Der er et fabelaktig flott landskap.Hyggelige folk.Liten moms. Og mye plass..Ikke treng man og bekymre seg for trær heller.. Og man må ha fly-spotter utstyrt med våpen...Nei ikke dumt det dær...Har vert på svalbard 2 ganger og er like fasinert hver gang...Tenk og stå oppe på gruve 7 og sende leken utover...Det hadde vert saker

Fant forresten denne på youtube for en tid tilbake...
            Last edited by Guest; 19-10-09, 16:56.

Comment

• Trolllet
              • Apr 2008
              • 167

Originally posted by Quadrocopter
              Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være når du skal til å søke om disp.
              Finn et øde område uten interesse for andre piloter noen som medfører at mulighetene øker betraktelig og du slipper å få en 2-3 timers slot pr dag....
              Frank jeg synes du er vel mye pesimist her, men kan hende du har rett. Det eneste problemet er at slike steder som du beskriver ligger vel langt fra alle oss som bor på fastlandsdelen av Norge. I tillegg er steder som er virkelig øde mht. bebyggelse gjerne øvingsområde for Forsvaret. Vi kunne selvsagt fått tildelt et millitært skytefelt, men er det realistisk? Mitt forslag var mer tuftet på landskap, lys og tilgjengelighet.
              Andenes lufthavn er ikke akkurat tungt trafikert.

Svalbard er jo et særdeles spennende og eksotisk sted for et slik arrangement. Jegdrar gjerne dit hvis flere blir med. En kjenning har vært på Jan Mayen og fløyet der. Spektakulært var kommentaren jeg fikk etterpå.

Comment

• bajas
                • Aug 2009
                • 54

NBNBNBNBNB!!!!!!
                Dette er en redigering av dette innlegget fra meg:
                Jeg tok skammerlig feil å påpeke for Trollet at han ikke må tittulere quadriocopter med navn.
                Var ikke oppmerksom på at Quadriocopter ofte signerer med sitt flotte fornavn.
                Denne mannen (jeg) legger seg herved ganke flat (på en sala fra 1 til 10 så legger jeg meg på 9,6 flat) og ber om undsylding...

Den opprinlige medlingen herunder::::

trollet:

Det er ikke min oppgave å fortelle folk her inne om oppførsel på nette, men kan ikke la være nå...
                Navn skal ikke brukes i diskusjon bare nicks....

Ellers så håper jeg av alt mitt hjerte at det blir et treff og håper enda mer at jeg kan finne tid til å komme. Regn meg med samma f.... hvor det blir..
                Last edited by bajas; 20-10-09, 14:37. Reason: feil "anklage" av optreden på nettet av Trollet...

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Originally posted by bajas
                  trollet:
                  Det er ikke min oppgave å fortelle folk her inne om oppførsel på nette, men kan ikke la være nå...
                  Navn skal ikke brukes i diskusjon bare nicks....

Ellers så håper jeg av alt mitt hjerte at det blir et treff og håper enda mer at jeg kan finne tid til å komme. Regn meg med samma f.... hvor det blir..
                  Kan vi ikke bare alle møte opp til fjells på hytta til Rally-Kåre da? Ser jo flott ut der på videoene hans hvertfall

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Jeg tror, håper og mener at Trollet ønsker med dette stevne å vise at FPV kan utføres på en profesjonell måte innenfor et rammeverk som kan aksepteres av myndighetene.
                    Ved å søke om å få tilgang på/begrense annen luftfart i et område under et begrenset tidsrom vil man kunne vise skeptikerne av denne type luftfart at FPV flyving er mulig å gjennomføre på en sikker og kontrollert måte, og kanskje overbevise flere som sitter i sentrale posisjoner at FPV har livets rett.

Å bare dra en eller annen plass for å sette i gang med cowboy FPV virksomhet styrker ikke vår kandidatur selv om noen synes dette er "kult".

Stå på Trollet, få banket dette treffet igjennom og la det bli en spydspiss inn mot de som fatter besluttinger på vår fremtid.
                    Send gjerne en innbydelse til nøkkelpersoner hos beslutningstakere slik at de virkelig kan oppleve hvordan FPV utføres i virkeligheten.

O.T.
                    Har ikke noe i mot at fornavnet mitt brukes
                    Last edited by Quadrocopter; 20-10-09, 12:43.

Comment

• Trolllet
                      • Apr 2008
                      • 167

Da har jeg snakket litt med LT og sjekket opplysninger rundt omkring.
                      Luftledene her i landet går som et spindelvev over alt, så det er stort sett et fett hvor vi legger et arrangement. De områdene som peker seg ut ligger enten langt til fjells, langt mot nord eller ute i havet på nes og øyer.

LT krever en konsekvensanalyse på aktiviteten vår før vi får tildelt segregert luftrom, så valg av sted bør ivareta sikkerheten for tredjepart i området.
                      Hvis noen vil foreslå aktelle områder, må man huske at all annen trafikk i området blir forbudt. Derfor kan vi ikke være i nærheten av flyplasser med komersiell trafikk, eller luftsportsanlegg.

Jeg har kikket litt på skytefeltet på Hjerkinn i det siste. Der burde være muligheter mht både plass og fasiliteter innen rimelig kjøreavstand. Har også skaffet navn på Forsvarets kontaktpersoner der, men har ikke snakket med dem enda.
                      Der er noen få ting som jeg ikke har alle detaljer om ennå. Hjerkinn ligger allerede 1100 moh mht forsøk på høyderekorder, følgefly (bemannet småfly) får relativt lang veis opp dit hvis vi ønsker denne typen hjelp til å dokumentere høyde eller distanse (er der brukbare flystriper der for en fullsize Cub?), det er ikke særlig realistisk å følge flyene med bil der oppe, jeg vet ennå ingen ting om evt beskyttelse av rein og moskus i området (der er mange praktiske begrensninger allerede), nærmeste overnattingssted blir vel fjellstue eller camping et stykke ned mot Dombås, jeg har ennå ikke undersøkt noe om Forsvarets aktivitet i den tiden vi kunne tenke oss å være der, men tipper at den er minimal i ferietiden.

Er det noen som vet mer om de nevnte punktene over før jeg evt tar kontakt med Forsvaret?

En "medskyldig" arrangør ønskes også til å dra lasset. Gjerne en som bor i Sør-Norge. Anyone?

Comment

• bajas
                        • Aug 2009
                        • 54

Originally posted by Trolllet
                        Da har jeg snakket litt med LT og sjekket opplysninger rundt omkring.
                        Luftledene her i landet går som et spindelvev over alt, så det er stort sett et fett hvor vi legger et arrangement. De områdene som peker seg ut ligger enten langt til fjells, langt mot nord eller ute i havet på nes og øyer.

LT krever en konsekvensanalyse på aktiviteten vår før vi får tildelt segregert luftrom, så valg av sted bør ivareta sikkerheten for tredjepart i området.
                        Hvis noen vil foreslå aktelle områder, må man huske at all annen trafikk i området blir forbudt. Derfor kan vi ikke være i nærheten av flyplasser med komersiell trafikk, eller luftsportsanlegg.

Jeg har kikket litt på skytefeltet på Hjerkinn i det siste. Der burde være muligheter mht både plass og fasiliteter innen rimelig kjøreavstand. Har også skaffet navn på Forsvarets kontaktpersoner der, men har ikke snakket med dem enda.
                        Der er noen få ting som jeg ikke har alle detaljer om ennå. Hjerkinn ligger allerede 1100 moh mht forsøk på høyderekorder, følgefly (bemannet småfly) får relativt lang veis opp dit hvis vi ønsker denne typen hjelp til å dokumentere høyde eller distanse (er der brukbare flystriper der for en fullsize Cub?), det er ikke særlig realistisk å følge flyene med bil der oppe, jeg vet ennå ingen ting om evt beskyttelse av rein og moskus i området (der er mange praktiske begrensninger allerede), nærmeste overnattingssted blir vel fjellstue eller camping et stykke ned mot Dombås, jeg har ennå ikke undersøkt noe om Forsvarets aktivitet i den tiden vi kunne tenke oss å være der, men tipper at den er minimal i ferietiden.

Er det noen som vet mer om de nevnte punktene over før jeg evt tar kontakt med Forsvaret?

En "medskyldig" arrangør ønskes også til å dra lasset. Gjerne en som bor i Sør-Norge. Anyone?

Heisan...

Beklager å si det, men dette tror jeg ikke er noen god ide.
                        Da våre fly har en tendens til å dette ned, og dermed må hentes.....hehehehe..

Og det er her problemet kommer inn. Har selv en god del år i Kongens klær, og jeg har ikke lyst til å gå inn i et millitørt skytefelt å hente mitt fly. Det ligger som regel så mye gammelt udetonert dritt i slike skytefelt...

Comment

• Trolllet
                          • Apr 2008
                          • 167

Originally posted by bajas
                          Heisan...

Beklager å si det, men dette tror jeg ikke er noen god ide.
                          Da våre fly har en tendens til å dette ned, og dermed må hentes.....hehehehe..

Og det er her problemet kommer inn. Har selv en god del år i Kongens klær, og jeg har ikke lyst til å gå inn i et millitørt skytefelt å hente mitt fly. Det ligger som regel så mye gammelt udetonert dritt i slike skytefelt...
                          De områdene jeg har sett på er ryddet og frigitt til sivil bruk, men det er fortsatt kjekt å ha tilgang til Forsvarets fasiliteter med toalett, møterom osv.
                          Skal du fly i områder med mye skog i lavlandet havner du i skogen, og da er det vel nesten ingen vits i å gå inn i området for å lete. Det blir i hvertfall ikke lett å finne igjen. Vi trenger "öppna landskap"
                          Last edited by Trolllet; 27-10-09, 21:25.

Comment

• Trolllet
                            • Apr 2008
                            • 167

Det ser ut til å være liten interesse for prosjekt "FPV-treff", så jeg terminerer derfor det hele før utgiftene begynner å løpe.

Comment

• Lille_Thomas
                              • Sep 2008
                              • 364

er veldig intressert men det er altfor tidlig å si om jeg kan kommer derfor sier jeg verken ja eller nei
                              Thomas Rongve

Comment

• jeeeeeeright
                                • Mar 2008
                                • 1052

Hva snakker vi om egentlig av utgifter her?
                                Det har tidligere vært luftet å prøve å arrangere noe slikt her ute i gokk...
                                Vi har flere områder som egner seg godt. Relativt åpent terreng, spektakulært landskap og ikke minst; lite flytrafikk.
                                Problemet blir vel at det mest sannsynlig dukker opp en 2-3 stykker, og da blir det litt for mye jobb for vår klubb å ta på seg!
                                Remi A. Sørensen - 94877903
                                Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...