Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor musikk i modellflyvideoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvorfor musikk i modellflyvideoer?

    Hvorfor skal mange gode modellflyvideoer ødelegges med musikk.
    Har aldri hørt fullsizefly låte slik. Jeg vil høre motorlyden.Basta.
    Terger vel på meg noen her inne nå, men skitt au.

  • #2
    Jeg kan vel i grunnen ikke si meg annet enn enig i den hehe
    Rune
    Flyr det? Da liker jeg det

    Comment


    • #3
      For min del når eg lager videoer, legger eg ofte til musikk når det er mye støy i bakgrunnen.
      Eg syns iallefall ikkje det er interessant å høre nitromotorer som ruser i bakgrunnen når et fly er i lufta.
      Samme gjelder når det er mye prating i bakgrunnen. Er ikkje alltid vi som filmer holder kjeft

      Men er det et fly med mokimotor i lufta, forsvinner musikken relativt raskt
      Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
      Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

      Comment


      • #4
        Enig med sistnevnte her - kommer veldig ann på råmaterialet.

        Vil heller ha en kul låt gående, enn f.eks. småkinky pusting og pesing fra kameramann, eller annen støy.

        Dog, når folk kjører på med ymse tysk technomusikk og animerte, blinkende intro tekster og effekter klikker jeg meg fort videre..
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • #5
          Jeg tok opp en del timer video av F3A-modeller med glødepluggmotor på 80-tallet og jeg kan love at man blir ganske ør i hue av å sitte og høre på den evindelige hylingen hjemme. Men det ble alt for sløvt å skru av lyden også, så sannerlig om jeg vet hva som er best.

          Vi får vel bare godta den lyden som filmprodusenten har valgt å legge på
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Musikk skaper stemning, følelser og forventninger (tenk deg hvor trist en Kino film hadde vært med bare "original" lydene og tale......)

            Og som nevnt tidligere i tråden er det ikke så veldig interessant å høre på en gressklipper i 5 minutter......

            Comment


            • #7
              Her er en video. Hvor film og musikk passer nydelig sammen.

              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Her er en video. Hvor film og musikk passer nydelig sammen.
                Joda ArneH. Til denne filmen passet musikken godt, men så lager ikke seilfly særlig mye grom motorlyd heller da, eller?
                Last edited by Quadrocopter; 27-03-11, 20:27.

                Comment


                • #9
                  Mine første videoer hadde alltid musikk via ni kan fortsatt like det i noen settinger, gjerne da feks Glenn Miller og warbirds.

                  Men synes også slikt passer aller best uten musikk. (Desverre litt støy i bakgrunn)




                  mvh
                  Alf
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Dette er, som mange før meg her har påpekt, en nesten håpløs problemstilling. Filmer for det meste hangflyvning, og det er mildt sagt irriterende å bare å høre på vindsus, og mer eller mindre saklige kommentarer fra folk rundtom. Sålenge en ikke hiver på et spor med listepop, så synes jeg det er ok å ha litt musikk for å skape noe ekstra.

                    Nå er ikke seilfly nødvendigvis helt lydløse heller, og i komposittmodeller i god driv, lager kul lyd, men det er det ikke lett å få med på opptakene. Som regel blir dette overdøvet av vindsuset. Kanskje en god, ekstern mikrofon hadde hjulpet?

                    Når jeg mekker sammen videoklipp, prøver jeg å ta med noe litt av bakgrunnstøyen for å få med noe av stemningen, men det er ikke godt å si hvorvidt det lykkes. Bakgrunnstøyen må som regel dempes betraktelig fordi det simpelthen blir for voldsomt, slik det feks ville blitt her:

                    Comment


                    • #11
                      Det finnes ikke noe mer estetisk riktig en en seilfly video og deilig stemningsfull musikk.


                      O.T.
                      Når ble denne videoen tatt opp - så ut som greie forhold som lover bra for V.V. i sener i april

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Razzle View Post
                        Joda ArneH. Til denne filmen passet musikken godt, men så lager ikke seilfly særlig mye grom motorlyd heller da, eller?
                        Du har så rett, ville bare dele den. Selv om noen seilfly lager grom lyd i høy fart.
                        Last edited by ArneH; 28-03-11, 00:25.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har noen ganger blitt kritisert for å bruke mye musikk i mine filmer, og om du leter litt har det vel også vært tema her inne tidligere. Det er mange gode grunner til å bruke musikk i modellflyfilmer, samt noen få til å IKKE bruke det. Her er noen av mine tanker:

                          Fjerne bakrunnstøy
                          Det kan være folk som prater like ved kamera, wingman som jabber, pilot som lurer på ting, andre som prater i depot som ikke tenker på at det står et kamera på like ved (og gjerne sier ting som de neppe vil ha på nettet), eller motorer som ruses opp i depot.

                          Lite egnet lyd
                          De fleste seilflyvideoer fra hang er ødelagt av vindstøy. Det hjelper lite om seilflyene lager litt snadder lyd innimellom når mikrofonen er makset ut med vind-bråk. Det samme gjelder alt av onboard videoer. Det er kanskje en og annen motorlyd som kan være interessant, men det varer i 30 sekunder til man er døv og vel fornøyd. Vi som sitter og redigerer dette kjenner nok enda mer på det, siden vi hører gjennom dette ørten ganger i prosessen...

                          Det viktigste - sette stemning!
                          Jeg forsøker nesten alltid å formidle en eller annen form for stemning med filmene mine, og da er man på mange måter avhengig av musikk. Enten det er Balsam for sjelen:


                          Eller Fart og action:


                          Jeg mener klart at filmene aldri hadde vært det samme om man skulle kutte ut musikken. Okei - er det en Moki så må lyden frem, men omtrent alt annet har vi hørt en million ganger før, og om jeg lar lyden slippe gjennom litt slik jeg ofte gjør, så synes jeg summen er mye bedre enn kun videolyden.

                          Mange av filmene jeg lager har vært ganske populære, med positive tilbakemeldinger, og jeg tror mye av grunnen er forhåpentligvis velvalgt musikk. Det er iallefall i mange tilfeller det som "gjør filmen" for meg. Jeg bruker ofte mer tid på å finne musikken, enn jeg bruker på øvrig redigering av filmen. I noen tilfeller har jeg utsatt å redigere filmen fordi jeg ikke finner musikk som jeg synes passer! Nå har jeg heldigvis Spotify med en egen lang spilleliste med "potensiell filmmusikk", så jeg har litt å velge i når jeg skal i gang med noe.

                          I ekstreme tilfeller, slik som "JOB 1 Year filmen" blir musikken helt styrende for hvordan filmen skal redigeres. Jeg hadde hatt sporet liggende i årevis (siden første gangen jeg så åpnings scenen på Replacement Killes) og vente på "en passende film", og når musikken er på plass går resten litt av seg selv. Filmen blir på en måte konsekvens av musikken. Noen mener kanskje fokus blir feil, men det er min favorittemåte å lage filmene på. Om musikken setter stemningen, blir det avgjørende å få filmen til å henge med på stemningen. I mange tilfeller endrer jeg på musikken, kutter den ned, skjøter og forlenger den, for å tilpasse den til filmen. Ventus videoen fra Fagernes er et godt eksempel hvor jeg har kutta og stått i med sangene for å tilpasse de til hendelsesforløpet.

                          Et typisk forløp når jeg skal lage en film er først å samle sammen alt råmateriale. Noe fra videokamera, gjerne litt fra et annet kamera, GoPro, evt. noen stillbilder jeg har lyst å ha med. Så ser jeg gjennom alt sammen rett og slett for å se hva jeg har å spille meg med, og for å kjenne på hvordan det skal bli. Hvilken stemning har dette materialet. Jeg har gjerne noen tanker allerede da om rekkefølge. Har jeg noe film som blir spesielt bra visuelt sett, slik som onboard film, Knut Eriks hovring som fikk spesielt lys, spektakulære uhell, noe jeg har filmet med en tanke om spesiell redigering på forhånd, ol? Så bruker jeg mye tid på å høre gjennom musikk som kan passe, har gjerne råfilmen gående litt samtidig så jeg ser det sammen. Så blir det ofte den sangen som passer best, som legger noen føringer for hvordan det blir redigert.

                          Måtte poste i 2 deler pga antall videoer (antar jeg siden det ikke funket i 1 del)...
                          Last edited by andersh; 28-03-11, 01:44.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Min favoritt blant egne filmer når det kommer til passform mellom video og musikk må være Fagernes 2009 filmen. Spesielt i starten med FOX takeoff til "Jason Bourne Theme" med Moby, og i overgangen til Knut Erik's hovring med Røyksopp.


                            I de fleste filmene jeg lager lar jeg en del av original lyden slippe gjennom, gjerne med variasjoner i volum både på musikk og videolyd, avhengig av hva som skjer, og hvor interessant originallyden er.

                            Jeg redigerte i dag filmen etter jomfruturen til BenE sin Windrider Boeing 737 fra Fagernes. I slike filmer bruker jeg sjelden musikk siden de filmes av en viss teknisk interesse og folk gjerne vil ha med seg lyd fra throttlenivå osv. Men denne filmen ble spilt inn fredag kveld på Fagernes og det var sikkert 15-20 stk i depot. Det var veldig mye prating, både rundt flyturen, og helt utenom. Det var andre fly som ruset opp i depot osv osv osv. Ikke engang kameramannen klarte å holde kjeft... Host...

                            Dermed endte det opp med at jeg la på musikk rett og slett for å forsøke å dempe all støyen, samt fordi jeg da kan dra ned videolyden til bunns akkurat når det er på det verste, uten at seerne merker så mye. På samme måte demper jeg også musikken når motorlyden er mer interessant, slik som på landing. Jeg har også kopiert inn lyd fra andre steder på filmen for å fylle inn når det var på det verste med andre lyder/prating. Musikken som går bak kamuflerer overganger og slikt veldig godt...

                            Det ble slik:


                            Vi blir neppe enige om at det er en rett og en gal måte å gjøre dette på. Men kanskje vi kan få et lite bilde av hvordan "menigheten" er fordelt i en litt sort/hvitt poll jeg har satt opp. Jeg har ikke kontroll på slikt her på MFN, så jeg la den her på JOB. Stem gjerne!!
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              AndersH - gratulerer med den lengste posten jeg noengang har lest pr. mobil!

                              Enig i det meste her, og det at musikk ofte dikterer en klipperytme/stil er ofte noe jeg forholder meg til selv til daglig da jeg jobber nettopp innen media bransjen. "deadline med tilhørende hjerteinfarkt bransjen om du vil.."

                              Ofte er det også manus som dikterer en rytme, og selvsagt bildene man ser.

                              Jeg går fortsatt "etter årevis" med et par kortfilmer i bakhodet, som egentlig kun er basert rundt låter som får frem en viss følelse og visuelt utrykk, deretter setting - historie og igjen - en slags klipperytme/følelse.

                              Dog, det er tydelig at du tar dette i en litt "litt med klammer.. " mer seriøs tone en gjennomsnittsbrukeren her / eller modellflygeren. Så jeg ser da at det kan oppstå konflikter! Men nok om det.

                              Ser kanskje ikke helt vitsen med noe avstemning, da alle vil sansynligvis ha en egen definisjon på hva som er "bra" - alt fra konkrete ting, til å bry seg fint lite - så lenge det er fly i bildet! Men for all del..

                              Vel, om 100år er alt glemt, sa bestandig bestefaren min - men det er vel kanskje ikke tilfellet lenger, da er sikkert vår fancy teknologi - i skrivende stund - stillt ut på lik linje med sjimpansjer med genfeil.

                              Vel, så lenge jeg av og til får se litt rå flyging som inspirerer, mutes heller lyden om jeg hører tendenser til Scooter med "how much is the fish?!?!" i bakrunden.

                              Så enkelt er det - for min del.

                              Nei. Nå vil jeg ut å fly. Fordømte jobb.
                              Last edited by alflovvold; 28-03-11, 08:49.
                              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                              Comment

                              Working...
                              X