Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oscilloskop - et brukbart verktøy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by nixxon View Post

    Et forslag jeg har testet ut på et 1,5 volts batteri er å bruke begge kanalene på skopet med prober uten jordingsklypene på. Når jeg aktiverte Math A + B (CH1 + CH2) og inverterte CH2 målte jeg batteriet med probespissene på hver sin pol.
    Dette er kjent som differensialmåling, og regnes som OK for det du vil gjøre.

    Det er ikke farlig i seg selv å bruke scopet uten jording. Det er minst like farlig å ha det jordet siden du sitter med jordledningen i hånda. Hvis det er jordfeil i huset kan det bli like overraskende som alt annet

    I utgangspunktet bør man bruke skilletrafo på måleobjektet hvis det er direkte koplet til nettspenningen, men det er ikke alltid praktisk mulig. Uansett hva man gjør, er det en viss risiko for at noe går galt. Det er et måleinstrument, og ikke et konsumprodukt, og blemmer man seg ut kan ting skje. Du kan godt oppleve at du dreper utstyr hvis du har jordet scop og jordfeil også.

    Poenget er at man ikke skal være redd for strøm, men tenke seg godt om.


    Hvorfor skal jeg ta i denne ledningen?
    Hva kan gå galt når jeg gjør det?

    Vet du svaret, er det vanligvis ingen fare.

    Comment


    • #47
      Originally posted by nixxon View Post

      Har noen en forklaring på at de binære tallene kommer i baklengs rekkefølge?
      Det kommer an på hvilken endian som brukes - hvis jeg ikke husker helt feil så bruker standard RS232 little endian, m.a.o. LSBittet først.

      Har du funnet riktig jordledning på rs232 kabelen? ser ut som om du har flytende jord på de to skjermdump bildene
      Last edited by Quadrocopter; 18-08-11, 23:21.

      Comment


      • #48
        Originally posted by nixxon View Post
        Noen som vet hva som forårsaker støy i størrelsesorden +/- 10 mV hver 7,34 us, som vist på flg. skjermdumper?
        Måler du med "krok" tuppen på proben eller bare med spissen?

        bruker du kroken så gjør en ny måling med bare spissen og se om du stadig har pulsen.
        Når du skur på "kroken" så blir proben av og til rene antenna!
        Last edited by Quadrocopter; 18-08-11, 23:38.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Måler du med "krok" tuppen på proben eller bare med spissen?

          bruker du kroken så gjør en ny måling med bare spissen og se om du stadig har pulsen.
          Når du skur på "kroken" så blir proben av og til rene antenna!
          Jeg tror jeg målte med krokene på og hektet jordingsklypen fast i kroken på hver probe.

          Jeg bør nok måle uten noe koplet til oscilloskopet i det hele tatt for å finne intern støy i skopet. Evt med en terminator rett i pluggen?

          Comment


          • #50
            Det var vanskelig å konvertere data fra oscilloskopet i excel. Jeg bestemte meg derfor for å bestille en superbillig Logic Analyzer fra Big promotion Saleae 24MHz 8Channel Logic Analyzer . Jeg tok sjansen på at de anvendte US$ 23 kunne gå til spille da jeg bestilte varen 24. august. Men - i dag, kun 7 dager senere, kunne jeg hente en liten pakke fra Kong Hong på posten (med sporing og det hele).

            Etter å ha lastet ned programvaren fra en tilsynelatende seriøs produsent av Logic-stuff, Saleae , og installert denne satte jeg inn den billige dingsen fra Kong Hong og koplet til GPS'ens NMEA-signaler. Etter litt plundring med protokoller og valg av "inverted" bitrekkefølge fikk jeg opp NMEA-signalene i klartekst, jf. vedlagte skjermdump. Teksten kommer også frem av vedlagte tekstfil med tidskoden først.

            Artig at en dings til US$ 23 inkl porto kan fikse dette. Og jeg har til nå kun prøvd én av 8 kanaler...
            Attached Files
            Last edited by nixxon; 31-08-11, 19:45.

            Comment


            • #51
              Teste båndbredde

              Etter at jeg "oppgraderte" scopet til 100 MHz (DS110E) kunne det vært artig å sjekke om oppgraderingen var reell.

              Har noen et tips på hvor/hvordan man kan finne et raskt nok signal for å sjekke hvor raskt skopet virkelig er?

              Høyeste horisontale oppløsning gikk fra 5 ns/div til 2 ns/div etter oppgraderingen. Dette er imidlertid ikke betryggende nok i seg selv.

              mvh
              nixxon haha...

              Comment

              Working...
              X