Unconfigured Ad

Collapse

Surve tråden...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lumbajack
    • May 2002
    • 635

Survetråd...vårt eget lille furtehjørne. Burde vert en egen kategori i forumet.

Tenkte jeg skulle dele en oppskrift med dere. En som jeg har benyttet mye i det siste

Frustrasjonssmørje...eller Petite frustration modelisme...(korrekt kulinarisk begrep)

Ta en stor porsjon fantastisk høstvær med høy og blå himmel. (slik som det er her i dag) Det måå være omtrent vindstille og behagelig temperert. Ser du så vidt at det gule høstløvet beveger litt på seg så er det en god refferanse. Hvis høstværet tykner til i løpet av ettermiddagen og går over til kaldt og vått før arbeidsdagens slutt vil dette sette en ekstra spiss på retten.

Bland dette med: en Raptor60 uten rotorblad, med kast i main shaft og slarkete halemekanikk. En dash Jupiter med knekt pottefeste og en god slump med halvferdig IMAC maskin uten servoer, motor og et skrikende behov for finish og 100 andre små-ting som må gjøres. Bland dette godt sammen med altfor lite tid og spe på med huslige plikter og gjøremål (selvpåført). Hvis røren ikke virker tykk nok, lag en jevning med anstrengt familieøkonomi og la det hele godgjøre seg frem til neste lønningsdag.

Serveres i et rotete hobbyrom og kan med fordel garneres med halvferdige balsagyggesett og størknede CA-rester. Nytes best alene....god appetitt!
    Mvh

Olav Lund

Comment

• sigve
      • Apr 2005
      • 484

NAM NAM

Høres godt ut

Her er været som alltid...... så jeg måtte innom forumet og lese gjennom denne tråden et par ganger for å klare meg gjennom dagen.

sigve
      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Siden det er sutre hjørnet så var det vel hverken korrekt eller kulinarisk..

Comment

• Lumbajack
          • May 2002
          • 635

...mente jeg var rimelig on-topic her...tok vel feil igjen...
          ...til mitt forsvar kan jeg nevne at denne retten MÅ svelges i hele porsjoner og den er tung fordøyelig. Det er som regel bare selvpinere og realitets-fornektere som klarer å nyte denne oppskriften
          Mvh

Olav Lund

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

har nå noe å surve over bortsett fra at jeg har hatt en nydelig dag på stripa.

Sjekk gjene over trekket på flyet deres før dere drar ut og flyr. hadde hatt noen fine turer for å venne meg til flapsene på ouya`n og hvor sakte jeg egentlig kunne fly, da jeg ble litt gira og slo av flapsen og ga gass. Tok noen store fine looper og rollet og fly invertet. Snudde rundt og tok noen raske snapproller i forbifarten da jeg plutselig hører ett stort FLAPP og ser noe rødt og hvitt som sakte daler ned. flyet fløy fortsatt og jeg skynte meg å lande. Trodde først det var sideroret som for da flyet fortsatt fint kunne styres, men det viste seg at det var betrekninga på halve stabben som løsnet med ett flapp.

Da trekket på det flyet i utgangspunktet er veldig dårlig (var veldig fint når det var nytt men begynte å løsne allerede på første dag på stripa)så har jeg tenkt å trekke om hele flyet men ikke nå for vi skal ha fun konkuranse i klubben til helga. Men da er det vel bare frem med strykejærn og skalpell og se om man får lappet det sammen.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• Cessnaknuseren
              • Mar 2005
              • 561

[quote="tyor"]
              Da trekket på det flyet i utgangspunktet er veldig dårlig (var veldig fint når det var nytt men begynte å løsne allerede på første dag på stripa)/quote]

Vmar ???

Cessnaknuseren
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

[quote="Cessnaknuseren"]
                Originally posted by tyor
                Da trekket på det flyet i utgangspunktet er veldig dårlig (var veldig fint når det var nytt men begynte å løsne allerede på første dag på stripa)/quote]

Vmar ???

Cessnaknuseren
                skulle nesten tro det, men det er ouya aerobatic. er vel ikke oppgitt noen produsent såkalt noname. det var veldig fint trekt ikke noe med det lite med skrukker. men de har vært så gjerrige på trekket at det overlapper ikke bare går kant i kant og hvis du da prøve med strykejærnet for å feste det når det løsner så krymper det og lager en stor glippe. skal bare trekke den stabben før helga og hvis det overlever konkuransen så blir det å bestille solartex og trekke hele flyet. det er det trekket jeg har best erfaring med. både når det gjelde å legge på og holdbarhet.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

må få lov til å surve litt mere her . har nå kjempe vær ikke en sky og vindstille. tok så med ouya`n med ny trekt stap og tenkte jeg skulle trene litt til klubb konkuransen på lørdag. På andre turen så kutter motoren 1meter over bakken i take off. ender med knekt vinge, sprekk langs hele kroppen, løs firewall og strippet gir på trottle servo . Så nå får vi se om jeg har tid til å få det sammen igjen før helga, slik at jeg kan være med på konkuransen, har ikke noe annet flye ferdig heller som egner seg.

Hadde jeg enda most flyet i bakken eller noe sånt, ekstra iriterende når det er slike årsaker til krasj.

Det som bekymrer meg mest er at det har vært mye krasj i det siste, ender vel opp som klubbens kowboy
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• OJ
                    • Mar 2004
                    • 178

Hei tyor

Jeg hadde en midair kollisjon med ouyaen min. Var ikke noe problem å få kjøpt ny vinge fra elefun.net.

OJ
                    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Originally posted by OJ
                      Hei tyor

Jeg hadde en midair kollisjon med ouyaen min. Var ikke noe problem å få kjøpt ny vinge fra elefun.net.

OJ
                      yepp vet om det. det var en av grunnene til at jeg kjøpte ouya
                      men uansett så rekker jeg vel ikke å få den før helga, skal se på den i kveld. den er ikke så vanskelig å fikse tror jeg bere en del arbeid
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Skrev ett innlegg her i går kveld, noen som vet hvor det ble av
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=9544
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• -Exlex-
                            Forhandler
                            • Nov 2003
                            • 793

Tid for litt surving .... surt og kaldt på stripa i dag , krangla med en motor hele dagen .nye fuelslanger, plugg, sjekk av gasser... grrrr, å nå nærmer det kvite stoffet faretruende , legger seg på bakken med stormskritt rundt, kvitt på toppene i dag... Blir litt "flytørke" til vi får brøyta vinterstripe ,.... ISJ....
                            jaja, får bygge litt dah.....

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• MicroMac
                              • Jan 2003
                              • 632

På tide og ta frem denne igjen........

Nå vil jeg snart fly!!! Bortsett fra litt skoling av en overivrig sjel i alt for mange minus, med tilhørende neglesprett. Samt en kjapp jomfru tur på ett fly til en kamerat så har vinteren vært totalt svart flymessig.
                              Tror ikke jeg har hatt egne fly i lufta siden midten av Nov.

Enten snør det, eller så er det stygg kaldt....hvis de to skulle "bomme" så blåser det kattunger og nabokjerringer forbi husvegga her. Det blåste da aldri om vinteren før?
                              I helga var det spådd sol og relativt varmt og stripa var fin....men da slo det til med kuling i kastene, såpass mye at det var klukk umulig og bedrive forsvarlig flyving.....je blir frustrert
                              I helga er det spådd 10minus igjen og fare for snø ser je, så blir vel ikkeno i helga heller.

Har blitt litt pinglete med årene.....gidder ikke lengre stå med ræva opp og hue ned og forsøke få liv i klaka metanol dødare, med fingre som stivspekte furukvister, og isninger ned over ryggraden helt ned til familie juvelene.

Nå vill je ha godt gammaldags høytrykk, noen minus om natta og flott mars vær om dagen
                              Last edited by MicroMac; 01-03-06, 14:51.
                              mvh MM

Comment

• esmel
                                • Dec 2004
                                • 2830

Her var det snø til midt opp på bildøra i dag tidlig.... Vi var ute en gjeng ivrige sjeler helga som var. Lørdag morgen var det vindstille, en plussgrad og skyfrihimmel. Fly og stæsj ble lasta inn i bilen og solbrillene tredd ned på nesa. Været var fint og temperaturen god da jeg åpnet bildøra ved ankomst Mjøsisen.

MEN så skjer det, mens Ørnen (for de som er inne i friflukt) prøver å avvikle NM(?) kommer det noen små forsiktige vindkast. "Ørnene" samler seg litt lenger borte på isen mens vi drar glidlåsen på jakka litt lenger opp, eller.. noen av oss stod faktisk der uten jakke også og gjorde de siste forberedelsene før dagens første tur. Noen av oss var så heldige å få til noen minutters flyging før det plutselig blåser opp og vi måler nesten 12ms i kastene og modeller i alle størrelser flakser rundt på isen som høns uten hode... Kanskje var det noen som faktisk mistet hode av oss også(?) da pilot kjent fra F3A miljøet med sønn byttet på å fly snorrette øvelser i 10-12sm vind. Byttene skjedde i takt med at fingrene ble stive av kulde (det er jo snakk om en del effektive kuldegrader), for ikke å glemme tårer som sikkert frøs til is en plass midt nede på kjakan...

Så for oss vanlige dødlige med lettere angst for vind og andre ulumskheter ble det i beste fall med et par turer... (noen dro ned på isen igjen senere på dagen og fikk faktisk noen turer, mon tro hvordan det gikk med "Ørnene"...

Heldigvis var det planlagt indoor dagen etter så folk fikk igjen varmen...

(For de som vil fly litt i vinter og møte andre mennesker med felles interesse minner jeg forøvig om Gjøvik og Omegn MFK sitt årlige treff ved Biri 18 mars. Vi har nemmelig bestilt null grader (varmere under forutsettning at det ikke blir overflatevann), oppholdsvær, pølser, kaffe samt frest stripe og flest mulig fly og piloter i alle størrelser og fasonger... Husk solkrem! Følge med på gomfk.com for mer informasjon)
                                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

Working...