Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan få lagt ut video på nett?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Neida Yul, jeg mener polarisasjonsfilter jeg Og det må være av den sirkulære typen så lenge man skal bruke autofokus. Her er et eksempel som passer Vm sitt kamera (30mm gjenger) ; http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=9787

Polafiltrene tar ikke alle bølgelengdene men dem som er "ute av fase", eller sagt på en annen måte: reflekser.

ND-filtre er vel det vi kaller "gråfiltre" og har neppe så mye for seg på videokamera. Men jeg bruker det når jeg en sjelden gang skal ha bilde av spesielle motiver der jeg vil øke lukkerhastigheten ved en gitt blender.

På vår famøse og råherlige Danmarks-hangflytur i vår brukte jeg mitt gamle analoge videokamera og glemte pola-filteret de første dagene. Skal si jeg merker forskjell på opptakene etter at jeg huska å skru det på

Riktig som du sier at man kan skru og justere effekten man ønsker.

Og ja: håper folket får ei god julefeiring.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

La oss ikke glemme at Pola filtre også stjeler rundt to blendere.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Såså folkens, julegava har ennå ikke kommet i hus. Men om noen timer tenker jeg den er det. Viste forresten ikke at disse små kameraene hadde gjenger forran linsa?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Originally posted by Yul_brünner
          (selv om jeg er Final-cut mann, kan jeg anbefale alle som vil redigere litt heftigere enn pinnacle og laste ned Avid Free fra www.avid.no.. Dette er litt vanskelig og ikke et KISS program, og free vers. takler KUN DV.

God jul igjen
          Skal prøve Avid Free når jeg kommer hjem fra ferie. Liker ikke "hjelpsome" programmer, men de jeg har lyst på koster for mye.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Yess! Det kameraet var det jaggu dreis over, har testet det i all stillhet i kjelleren før innpakking. Etter å ha gått i gjennom instruksjonsboken, ser jeg der er en rekke tilbehør til dette kameraet, innkludert pola filter med mere. Siden det heter Sony er det nok dritt dyrt, men men må man ha så må man.
            Nå gjenstår det bare å se reaksjonen til fruen.
            Raport kommer.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Og hun er overbegeistret, puh! Var redd jeg hadde bomma, men neida, hun er så glad så. Etter 8 år er endligt ett video kamera i hus, nå begynner oppgradering av pc`n med firewire kontroller og en ekstra ide kontroller (har tre hdd i den, men kun to i drift).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

Originally posted by Vingemutteren
                Og hun er overbegeistret, puh! Var redd jeg hadde bomma, men neida, hun er så glad så. Etter 8 år er endligt ett video kamera i hus, nå begynner oppgradering av pc`n med firewire kontroller og en ekstra ide kontroller (har tre hdd i den, men kun to i drift).
                Ekstra IDE-kontroller i form av et PCI-kort eller?
                I så fall kan du regne med at alle harddisker du henger på den blir så treiiiiiige at du ikke kan bruke den disken til å ta capture av video i alle fall.

Jeg ville derfor heller vurdert (har endt opp med å gjøre det selv også ) å fjerne den minste disken for heller å sette inn en stor en.
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Originally posted by torgust
                  Ekstra IDE-kontroller i form av et PCI-kort eller?
                  I så fall kan du regne med at alle harddisker du henger på den blir så treiiiiiige at du ikke kan bruke den disken til å ta capture av video i alle fall.

Jeg ville derfor heller vurdert (har endt opp med å gjøre det selv også ) å fjerne den minste disken for heller å sette inn en stor en.
                  Tja, IDE kontrolleren er for å få tilgang til hobby hdd`n min (80GB), som ikke har vært i drift siste halve året. C ligger på egen hdd (også 80GB), og jeg har en disk på 200GB delt opp i to til video og backup (i hvertfall 100GB til video for øyeblikket). Så som du skjønner, er ikke IDE kontrolleren beregnet til video utenom hobby filmene som ligger på den da. Og ja det er ett PCI kort. Har også en 80GB ekstern hdd (USB2/firewire), så jeg skal altids klare å lagre en video snutt her og der.
                  Siden vi først er inne på emnet, hvor mye tregere går det å overføre data fra hdd via pci ide kontroller(133MHz), enn direkte fra hoved kortet sin ide kontroller?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• torgust
                    • Aug 2005
                    • 842

Originally posted by Vingemutteren
                    Siden vi først er inne på emnet, hvor mye tregere går det å overføre data fra hdd via pci ide kontroller(133MHz), enn direkte fra hoved kortet sin ide kontroller?
                    Tja godt spørsmål
                    Har ikke regnet på det så jeg har ikke noen tall å presentere. Dette er også avhengig av mange faktorer så generelle regnestykker vil neppe vise hele sannheten likevel.

Meeeeen, det er _meget_ merkbar forskjell på den maskinen min pci-ide-kontroller står i i alle fall (PIII 600 Mhz m 384 MB RAM)
                    Så treigt at jeg tidvis har problemer med å spille av musikk (mp3) som ligger på den disken faktisk.

Pinnacle Studio-programmene har en funksjon for å gi deg tall på dette. Den heter vel "test harddrive" eller no sånt om jeg ikke husker feil. Den tester lese- og skrivehastigheten til disken for å sjekke om den er kjapp nok til å brukes i videoproduksjon, og tallene får du selvsagt opplyst om.
                    Maskinen som pci-kortet står innerst i kjellern for tida så jeg får ikke testet det akkurat nå.

Grattis med nytt kamera. Du vil nok få det mye moro med det
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Yul_brünner
                      • Sep 2004
                      • 249

Harddisken din bør kunne lese/skrive minimum 3.6 mb pr. sek (DV-hastighet) (spinne på rund 7.200 er også en fordel)

Bare en liten advarsel for de av dere som lukter litt på Avid free:

De såkallte minimumskravene som listes opp på avid sine nettsider, er ABSOLUTTE minimumskrav.. he he.. Det vil jobbe ganske tregt ved disse kravene, men det vil funke.

Til de som også sikler litt på den Mojo-boksen som avid tilbyr og en flott og fin pakkeløsning for "hjemme" redigering til € 1600,- + avid dv software til 459 €.. Ca. 10.000,- totalt. vil jeg ikke anbefale noen dette.

hvis du ekemplevis leser FAQ på Avid Mojo vil du oppleve at de til-og-med har problemer med å overbevise seg selv om produktet.

Avid Mojo er en akselerator, som er ment å hjelpe gamle maskiner med cpu kraft. Den gir også mulighet for inn/ut av de fleste analoge signaler video og lyd. (dog ubalansert lyd)

personlig ville jeg brukt denne summen på en "grom" maskin som har et fint og flott video-kort.... Eller kjøpt meg en mac og Final Cut Pro fra Apple.

(Nå er jeg mer glad i MacŽen min og FCP enn i Avid, men det hele går på brukervennlighet, og erfaring med begge formatene).

Avid / Digidesign har også nettopp kjøpt opp Pinnacle, så da vil vel brukervennligheten til Pinnacle også bli snudd på hodet. he he.

Dette er ikke ment som en pro-apple /hat- Avid komentar, men stabilitet sett i forhold til pris og funksjonalitet og alt i alt, hva du får igjen for pengene må jeg legge en liten finger på Apple sine produkter.
                      Joachim

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Diskene er alle 7200rpm (har aldri kjøpt annet), og 200Gig disken er en western digital 7200rpm med 8MB cache og burde vel være rask nok (husker ikke modellbetegnelsen men den var ny i fjor).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Comment

• arntum
                          • Sep 2002
                          • 252

Hei

Joo skrev i starten av denne tråden: ...er lagt på Google sine upload-sider: https://upload.video.google.com/

Nå har jeg nettopp lastet opp en film her, men det er ikke tale om at jeg greier å finne en link til filmen som jeg kan legge ut her på forumet.

Har noen peiling? Filmen heter WebCam onboard Wingo 01

Arnfin
                          ........................................
                          Fly:
                          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                          Wingo (Phasor 15-3)
                          Soarus Sports El.glider (600 børste)
                          E-Starter (Axi 2212-24)
                          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                          Formosa (Himax C2812-1200)
                          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                          Cessna Skywagon 185 elektromodell
                          Heli:
                          Twister Bell 47
                          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                          Radio:
                          Graupner/Jr MX-12
                          Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

tror det tar en liten stund før du finner den fordi den skal godkjennes først eller noe sånt
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

• Yul_brünner
                              • Sep 2004
                              • 249

Lite hint til de av dere som har tenkt til å blåse rundt 3-5000 på harddisker, IDE kontorllere etc..

Har du USB tastatur og mus, vil jeg anbefale alle et lite smykke av en maskin, som gjør det den skal og tar mindre plass en et stort bråkete kabinett. Mac MINI.. se http://www.apple.com/macmini

Estetikk og funksjonalitet, kobinert med alt du trenger for dv redigering av bryllupsvideoer og flyfoto.
                              Joachim

Comment

• andersh
                                • Apr 2003
                                • 1734

Mye bra info i denne tråden. Jeg har skummet gjennom den og tenkte å nevne noen saker jeg synest har vert viktig. Med fare for å gjenta andre innlegg her..

Jeg har laget noen videoer som har gått nettet rundt, blandt annet Fagernes 2005 Ventus videoen, og Fagernes 2005 Show videoen som ligger på webben min http://rc.andersh.com.

1) Jeg har testet den del programmer, og det som gir meg best resultat/tidsforbruk forhold er klart Studio serien. Jeg har vert gjennom versjon 6, 8, 9 og nå 10. Det eneste jeg savnet med de gamle versjonene var slowmotion med lyd. Det er nå på plass og jeg trenger ikke bruke Premiere til akkurat det lenger..

2) Jeg legger sjelden video tilbake på tape da tape faktisk ikke er noe serlig trygt sted å lagre video. Jeg tar inn alt råmateriale på disk, redigerer meg ferdig og lager en ny AVI-fil i full DV kvalitet. Den blir da noenlunde okei størrelse og går i "arkivet". Da har jeg den ferdig redigerte filmen i full kvalitet uansett holdbarhet på taper, osv. Den kan så trekkes inn i Studio for å lage MPEG, DV tape, DVD plate, WMV, RV, you name it, etter behov. Tapene resirkuleres da til nye prosjekter..

3) Dersom det er noe spesiell råfilm som kan være morro å se tilbake på rendrer jeg hele råfilm materialet uredigert til en WMV eller MPEG fil og brenner den SOM FIL på en DVD plate (ikke som DVD video, men som en DATA-fil).

4) For å legge ut videoer på nettet er utvilsomt WMV det som ser ut til å fungere mest knirkefritt. Jeg har lagt ut i MPEG tidligere, men det er noen playere som må ha hele filen for å begynne å vise filmen, og da kan ikke folk begynne å se filmen allerede når de begynner neslastning. En annen ting er at jeg synest WMV har bedre kvalitet pr. Mbit enn MPEG. Dette blir en ren "subjektiv vudering", men jeg synest små objekter på en stor ensfarget flate blir skarpere med WMV, enn med MPEG, og det er jo nettop det vi som ofte skal ha frem på en modellfly film...

5) Jeg legger filmene ut i 2 oppløsninger slik at folk som vil vente litt, men ha filmen i god kvalitet har muligheten til det, mens de som bare skal se den kjapt online kan gjøre det. For å unngå dette kan man sette opp en Windows Media Server. Denne vil kommunisere med MediaPlayer, måle ledig båndbredde mellom serveren og brukeren, og så streame en on-the-fly båndbredde-tilpasset video til brukeren. Det dumme med dette er at brukeren må kjøre Mediaplayer 9 eller nyere, og brukeren kan ikke laste ned filmen for å "nyte" den senere. Brukeren kan heller ikke laste ned en film som er større enn linjen tilsier for å se den i skikkelig kvalitet når den omsider er på plass. Jeg legger filmene ut på en helt vanlig webserver som filer, akkurat som du ville gjort med en .ZIP fil, eller et Word dokument, eller som man gjør med øvrige websider (HTM/HTML/ASP).

6) Når det gjelder ren fotografisk kvalitet på videoen er det essensielt, som mange andre påpeker, at man ikke ZOOM'er seg ihjel, og at man får filmen så stødig som overhodet mulig. Heller zoome godt ut dersom det hjelper på at det ser mer stødig ut. Mange zoomer så mye inn og filmer så ustødig at modellen forsvinner ut av bildet og dette liker øynene våre dårlig. Da er det bedre å zoome ut slik at man iallefall kan "låse øynene" på modellen, selv om den skulle bevege litt på seg. Skal man zoome i videoen må det iallefall skje sakte og behagelig, nesten så seeren ikke oppdager det.. Et annet tips er at det er lite interessant å se et fly mot himmelen som bakgrunn. Det gir inget inntrykk av hvor fort modellen går, oppover eller nedover, osv. Zoom heller ut så man iallefall får med et lite hjørne av bakken eller en bygning så får seeren liksom noe å forholde seg til. Det gir en helt annen følelse av hvordan modellen oppfører seg, og feks. hvor fort den går. Studio 10 har også spabliserings filter, og pan/zoom med keyframes som også gir bedre muligheter til å forbedre dette når man redigerer filmen.

7) LYD! Lyden på den ferdige videoen er undervurdert i mange tilfeller. Det viktigste grepet jeg har gjort i forhold til lyd på mine filmer er å bruke mye tid på å lete frem den eller de rette sangene for å sette stemningen. Det er kanskje ikke noe seeren bevist legger merke til, men riktig musikk kan endre hele totalopplevelsen av den ferdige filmen. Det er også viktig å ikke lage en ren musikkvideo. Slipp gjennom den ekte lyden så ofte du kan, og skru den litt ekstra opp når den er ekstra grom, og skru den helt til null om noen sier noe oppi mic'en som du ikke vil ha med. Skru gjerne også opp lyden for å påvirke stemingen i filmen, evt. om "spenningen" i videoen øker, eller for å skape en annen effekt. Ventus videoen er et godt eksempel på dette. Her har jeg også lappet sammen sangen 4-5 steder for å få den til å bli lenger enn den egentlig er slik at endringen i musikken skal stemme med det som skjer på filmen. Jeg har også justert volumet mange steder både på video og musikk sporet for å få en effekt som henger sammen med bildet. Jeg har faktisk fått ca. 500 (!!) mailer fra det store utland vedrørende musikken til Ventus filmen, hvor folk lurer på hvilke artister og spor jeg har brukt. Musikken på Fagernes 2005 show filmen er også nøye valgt, men den er litt mer "musikkvideo" eller jeg egentlig liker selv. Den var laget litt i hastverk en sen natt like etter jeg kom tilbake, men resulatet er etter det jeg har hørt rimelig bra til en amatør å regne....

Det var vel igrunn de viktigste tingene sett fra mine øyne. I år har jeg investert i nytt HDV kamera og skal filme Fagernes Flyshow 2006 i HD 1080i. Bruker Studio 10 Plus til å redigere slik at også hele redigeringsprosessen går i HD kvalitet. Jeg er SVÆRT spent på resultatet, men erfaringer fra dette kameraet på stripen nå i februar har vert ekstremt bra. Endelig blir ikke fly som er litt høyt eller langt borte bare en flekk på skjermen, men det kommer frem helt i detalj. Jeg ble skikkelig imponert. Nå gjenstår det å teste litt redigering i HD. HD er SULTENT på diskplass så derfor har jeg også fått på plass et nytt RAID (0+1) på 750GB som skal brukes til redigering, i tillegg de de 600 GB som jeg har fra før.

Gleder meg som en unge til Fagernes nå i mars, og litt til timene med redigering etterpå...
                                Last edited by andersh; 23-02-06, 22:41.
                                Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                                rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                                Byggeblog for Eurosporten
                                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Working...