Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ut i fra din beskrivelse om at flyet flyr rett hvis gassen er avslått tyder jo på at det er
vortexen genererert av propellen som treffers siderorsstab og ror litt for hardt.
Tomas
Det er jo det motsatte kjetilmh sier.
Men høres uansett ut som her trengs mer sidetrekk.
Ulempen med isopor og andre "pappfly" er at ting også kan bøye seg og rette seg ut etter gasspådraget, alt er så mykt at man ikke alltid får trimmet sakene inn.
Forsto det slik at han sa at han måtte
korrigere med sideror til høyre for å få flyet til å fly beint når han gir gass???
Dvs. da si at uten gass vil flyet bevegelse til høyre pga. trimmen.
Uansett, jeg er enige med Joo i at du bør prøve å gi motoren mer høyretrekk, så tipper jeg det blir bedre.
Grunnen til at man må korrigere med høyretrekk er som sagt hovedsaklig pga. vortextrykk.
Lykke til ,)
-----------------------------------------------
Tomas
Trondheim modellflyklubb www.heltpropell.com
Vet om ikke jeg ville gjort det nei. I såfall bør du da flytte den til høyre sett bakfra tror jeg i hvertfall. Dette for å forminste vortexområdet på siden av sideror. Vanskelig å forklare. Legger ved et forenklet bilde
Håper du får den til å fly rett.
Originally posted by kjetilmh
2. Forskyve hele motor og propell over mot flyets venstre side.
( sett bakfra )
Kjetil
Attached Files
Tomas
Ett kjapt spørsmål:
Hvordan står sideroret, om du tar opp flyet, og trimmer det slik at flyet går rett uten motorkraft? Om sideroret da ikke står helt rett, så er det en skjevhet i flyet som du sliter med i tillegg til sidekreftene fra propellen.
Uansett så må du etter å ha trimmet modellen rett uten motorkraft, vurdere hvor mye sidetrekk du trenger. Det er ikke morro å fly disse småflyene når alt forandrer seg drastisk ved pådrag (gassen blir jo brukt flittigt på slike småsaker).
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Ett kjapt spørsmål:
Hvordan står sideroret, om du tar opp flyet, og trimmer det slik at flyet går rett uten motorkraft? Om sideroret da ikke står helt rett, så er det en skjevhet i flyet som du sliter med i tillegg til sidekreftene fra propellen.
Uansett så må du etter å ha trimmet modellen rett uten motorkraft, vurdere hvor mye sidetrekk du trenger. Det er ikke morro å fly disse småflyene når alt forandrer seg drastisk ved pådrag (gassen blir jo brukt flittigt på slike småsaker).
Tomas
Jeg har byttet til en propell som er 10x4,6 SF.
Da ble det riktig høyretrekk. En måling viser at jeg nå ligger på ca 4,5 grader. Den nye propellen som er større og har bredere blader krever dermed mindre høyre trekk.
Men jeg synes at siderors responsen er forskjellig til høyre og venstre. Til venstre svinger flyet kjapt men til høyre virker det som jeg må bruke mer ror. Har sjekket sideroret( som nå står sentrert) Det ser ut som at endepunktene er og utslagene er like store begge veier.
Har dette noe med den roterende luftstrømen fra propellen og gjøre ?
Ja, jeg tror det har med det å gjøre. Har det tilsvarende på min lille Ulimate.
Knife-edge med høyre sideror går fint, men andre veien blir det for kraftig sideror. Dette kan man sikkert mikse på radio. (?)
Tomas
Jeg har lagt side rorets endepunkt 10% lenger ut på høyre side. Dette er gjort ved og endre EPA i radioen ( Hitec optic 6 ) . Da gjør roret litt kraftigere utslag mot høyre enn det gjør mot venstre. Var ute og fløy i går en liten tur og det kjentes bedre ut.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment