Unconfigured Ad

Collapse

Høyretrekk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #16
    Originally posted by tomasjo
    Ut i fra din beskrivelse om at flyet flyr rett hvis gassen er avslått tyder jo på at det er
    vortexen genererert av propellen som treffers siderorsstab og ror litt for hardt.
    Tomas
    Det er jo det motsatte kjetilmh sier.
    Men høres uansett ut som her trengs mer sidetrekk.
    Ulempen med isopor og andre "pappfly" er at ting også kan bøye seg og rette seg ut etter gasspådraget, alt er så mykt at man ikke alltid får trimmet sakene inn.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • tomasjo
      • Sep 2005
      • 573

      #17
      Forsto det slik at han sa at han måtte
      korrigere med sideror til høyre for å få flyet til å fly beint når han gir gass???
      Dvs. da si at uten gass vil flyet bevegelse til høyre pga. trimmen.

      Uansett, jeg er enige med Joo i at du bør prøve å gi motoren mer høyretrekk, så tipper jeg det blir bedre.
      Grunnen til at man må korrigere med høyretrekk er som sagt hovedsaklig pga. vortextrykk.

      Lykke til ,)
      -----------------------------------------------
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

      Comment

      • kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

        #18
        Ja, vi er enige om at jeg trenger mer høyre trekk og da kommer vi til sakens kjærne. For hvis jeg ikke tar helt feil har jeg to alternativer:

        1. Vinkle motoren mer mot høyre.
        Senter av propell beholdes i flyets senter linje.

        2. Forskyve hele motor og propell over mot flyets venstre side.
        ( sett bakfra )


        Til nå har jeg bare brukt alternativ 1. Det ser for meg ut som at dette fører til at flyet går på "skrå" gjennom luften.

        Så da lurer jeg litt på om det er noen som har erfaring med alternativ 2 ?
        Eventuelt og bruke begge metodene samtidig ?

        Kjetil
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment

        • tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

          #19
          Vet om ikke jeg ville gjort det nei. I såfall bør du da flytte den til høyre sett bakfra tror jeg i hvertfall. Dette for å forminste vortexområdet på siden av sideror. Vanskelig å forklare. Legger ved et forenklet bilde

          Håper du får den til å fly rett.


          Originally posted by kjetilmh
          2. Forskyve hele motor og propell over mot flyets venstre side.
          ( sett bakfra )
          Kjetil
          Attached Files
          -----------------------------------------------
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

          Comment

          • Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

            #20
            Ett kjapt spørsmål:
            Hvordan står sideroret, om du tar opp flyet, og trimmer det slik at flyet går rett uten motorkraft? Om sideroret da ikke står helt rett, så er det en skjevhet i flyet som du sliter med i tillegg til sidekreftene fra propellen.
            Uansett så må du etter å ha trimmet modellen rett uten motorkraft, vurdere hvor mye sidetrekk du trenger. Det er ikke morro å fly disse småflyene når alt forandrer seg drastisk ved pådrag (gassen blir jo brukt flittigt på slike småsaker).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment

            • tomasjo
              • Sep 2005
              • 573

              #21
              Godt forslag

              Originally posted by Vingemutteren
              Ett kjapt spørsmål:
              Hvordan står sideroret, om du tar opp flyet, og trimmer det slik at flyet går rett uten motorkraft? Om sideroret da ikke står helt rett, så er det en skjevhet i flyet som du sliter med i tillegg til sidekreftene fra propellen.
              Uansett så må du etter å ha trimmet modellen rett uten motorkraft, vurdere hvor mye sidetrekk du trenger. Det er ikke morro å fly disse småflyene når alt forandrer seg drastisk ved pådrag (gassen blir jo brukt flittigt på slike småsaker).
              -----------------------------------------------
              Tomas
              Trondheim modellflyklubb
              www.heltpropell.com

              Comment

              • kjetilmh
                • Jun 2006
                • 990

                #22
                Jeg har byttet til en propell som er 10x4,6 SF.
                Da ble det riktig høyretrekk. En måling viser at jeg nå ligger på ca 4,5 grader. Den nye propellen som er større og har bredere blader krever dermed mindre høyre trekk.

                Men jeg synes at siderors responsen er forskjellig til høyre og venstre. Til venstre svinger flyet kjapt men til høyre virker det som jeg må bruke mer ror. Har sjekket sideroret( som nå står sentrert) Det ser ut som at endepunktene er og utslagene er like store begge veier.

                Har dette noe med den roterende luftstrømen fra propellen og gjøre ?
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment

                • tomasjo
                  • Sep 2005
                  • 573

                  #23
                  Ja, jeg tror det har med det å gjøre. Har det tilsvarende på min lille Ulimate.
                  Knife-edge med høyre sideror går fint, men andre veien blir det for kraftig sideror. Dette kan man sikkert mikse på radio. (?)
                  -----------------------------------------------
                  Tomas
                  Trondheim modellflyklubb
                  www.heltpropell.com

                  Comment

                  • kjetilmh
                    • Jun 2006
                    • 990

                    #24
                    Jeg har lagt side rorets endepunkt 10% lenger ut på høyre side. Dette er gjort ved og endre EPA i radioen ( Hitec optic 6 ) . Da gjør roret litt kraftigere utslag mot høyre enn det gjør mot venstre. Var ute og fløy i går en liten tur og det kjentes bedre ut.
                    Kjetil
                    oops: . . ! . .

                    http://www.vingmfk.com

                    Comment

                    Working...