Unconfigured Ad

Collapse

øgrey skal slutte å føre Multiplex!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • supmann1
    • Apr 2005
    • 48

Easyglider tipper jeg du kommer til å få billigere om kort tid fra Hobbyco forhandlere...

Comment

• Psyko-lefse
      • Feb 2004
      • 1438

Originally posted by william123
      så, hvis jeg har lyst på f.eks en easy glider og en magister. burde jeg kjøpe det så fort som mulig, fordi de vil gå ut av produksjo, eller kan man fortsatt kjøpe MPX om noen år?

men hvis MPX bare skifter navn til hitec, kommer vel importørene av hitec til å ta inn de "gamle" MPX modellene...
      Er ihvertfall slik jeg oppfatter det.
      Morten Smøraas

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

det jeg ser som problemet er at det vistnok ikke skal lages noe i tyskland lenger. men om de fortsetter å lage de samme modellene i en annen plass i verden så går det vel for det samme. som en annen her skrev så tror jeg ikke det har noe å si hvor i verden ting blir produsert
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• supmann1
          • Apr 2005
          • 48

Det var sannsynligvis ikke mye de produserte i Tyskland heller fra før. Mest sammensetting og pakking tenker jeg...

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

så egentlig kommer vi ikke til å merke mere forskjell en at det står hitec på flyene i stedefor multiplex
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by supmann1
              Det var sannsynligvis ikke mye de produserte i Tyskland heller fra før. Mest sammensetting og pakking tenker jeg...
              Du er inne på noe der
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Alfalfa
                • Jul 2002
                • 988

Originally posted by william123
                så egentlig kommer vi ikke til å merke mere forskjell en at det står hitec på flyene i stedefor multiplex
                Ja.. Sålenge produktene er IDENTISKE så er det greit..
                Toyota og Lexus er jo heller ikke helt det samme, selv om det er samme eier og du kan kjøre fra a->b og til butikken med begge...

Comment

• Psyko-lefse
                  • Feb 2004
                  • 1438

Har jeg forstått det riktig no?

Produktene til Multiplex forsvinner ikke, sikkert ikke navnet heller, men de flytter produksjonen til Asia, og produktene distruberes gjennom Hitec. Dvs, at vi får billigere produkter og mange forhandlere av multiplex. Og når det gjelder kvalitet tviler jeg sterkt på at den synker fordi de flytter produksjone til Asia.

Og dette er negativt fordi?
                  Morten Smøraas

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Problemet her, er at en av hovedgrunnene til at asiatisk arbeidskraft er billigere, er at asiatene jobber på akkord, ikke timelønn.

Siden de får betalt "per enhet" som blir pakket, og ikke for tid, er oppmuntringen til å faktisk gjøre quality-control særdeles liten. Spesiellt fordi QC brått blir "betalt" av arbeideren selv.

Noen som ser problemet her?

Selv om den asiatiske arbeideren i utgangspunktet er like kvalifisert som den tyske, vil faktisk feil foregå.

Men la oss si at den asiatiske faktisk er FLINKERE, og produserer halvparten så mange feil som den tyske.

Normalt regner man 3% DOA ved elektronikk, som plukkes opp i QC-leddet.

Siden vi allerede har tatt for gitt at asiatene har halvparten, snakker vi om 1.5%. Problemet er at de 1.5% ikke plukkes opp i QC-leddet, men kommer ut på markedet.

Et eksempel vil være å oppdage at en av lodderobotene faktisk har gått tom for loddetråd... Oppdaget senest idag hvorfor EPA-potene på Agressoren min har oppført seg noe ... rart... da jeg åpnet den. c.a. halvparten av kretskortet var faktisk loddet. Resten var varmet litt opp, men uten tinn var det fint lite kontakt. Et mirakel at den i det hele tatt har fungert til noe somhelst. (tok meg c.a. én time å fikse, men allikevel fordømt irriterende).

Og når jeg sammenligner "Eclipse 7" med en t9chp, er det lite tvil om at Eclipsen bærer preg av at den i det minste var "billig". I dobbelt forstand.

Jeg var frem til for kort tid siden relativt irritert på hitec-haterne selv. Helt til jeg kikket relativt nøye på produktene til hitec. Jeg har kjøpt (og anbefalt) det siste hitec-produktet, PGA quality-(lack-of-)control. Jeg forventer ikke at produsenten skal være feilfri, men at de faktisk SKAL forsøke å rette opp sine egne feil.

Ha en god helg videre.

//Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Alfalfa
                      • Jul 2002
                      • 988

Originally posted by Psyko-lefse
                      Har jeg forstått det riktig no?

Produktene til Multiplex forsvinner ikke, sikkert ikke navnet heller, men de flytter produksjonen til Asia, og produktene distruberes gjennom Hitec. Dvs, at vi får billigere produkter og mange forhandlere av multiplex. Og når det gjelder kvalitet tviler jeg sterkt på at den synker fordi de flytter produksjone til Asia.

Og dette er negativt fordi?
                      Som sagt.. Sålenge produktene er identiske, så er alt helt topp, men begynner de å putte den egenproduserte minglemikk-crap'en sin i MPX-bokser og kaller DET for Multiplex, DA er det en brå slutt...

Multiplex Eclipse 7?? Multiplex Feather... Yeah, right!!

U C?? Sålenge man kaller hestemøkk for hestemøkk og selger det som det, så er alt greit, men begynner man å selge gulmalt hestemøkk og kalle det gullklumper, så er det ikke så greit lenger..

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den situasjonen Svein.
                        Har selv ikke hatt noe problem med Hitec-utstyr, og merket gir uten tvil masse for pengene. Selvfølgelig vil man høre om flere feil da de produserer mange flere enheter enn Multiplex, men jeg tror ikke kvaliteten er mye dårligere selvom.

Når det gjelder å flytte produksjoen til Asia tror jeg Hitec vil sørge for at Multiplex beholder kvalitetsstempelet sitt ved å ha skikkelig kvalitetskontroll. Er jo nettopp det som er Multiplex, kvalitet.
                        Morten Smøraas

Comment

• Psyko-lefse
                          • Feb 2004
                          • 1438

Originally posted by Alfalfa
                          Som sagt.. Sålenge produktene er identiske, så er alt helt topp, men begynner de å putte den egenproduserte minglemikk-crap'en sin i MPX-bokser og kaller DET for Multiplex, DA er det en brå slutt...

Multiplex Eclipse 7?? Multiplex Feather... Yeah, right!!

U C?? Sålenge man kaller hestemøkk for hestemøkk og selger det som det, så er alt greit, men begynner man å selge gulmalt hestemøkk og kalle det gullklumper, så er det ikke så greit lenger..
                          Og du er klar over at Hitec har eid Multiplex i noen år no?
                          Morten Smøraas

Comment

• sskogen
                            • Feb 2005
                            • 403

Og du er klar over at Hitec har eid Multiplex i noen år no?
                            Og du er klar over at problemene man har hatt med "Evo - No RF" i USA skyldes at RF-modulen er skiftet ut med et "tilsvarende" Hitec-kretskort (se forøvrig her, nyeste i en LANG rekke med tråder om temaet)

//Svein
                            Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Alfalfa
                              • Jul 2002
                              • 988

Originally posted by Psyko-lefse
                              Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den situasjonen Svein.
                              Har selv ikke hatt noe problem med Hitec-utstyr, og merket gir uten tvil masse for pengene. Selvfølgelig vil man høre om flere feil da de produserer mange flere enheter enn Multiplex, men jeg tror ikke kvaliteten er mye dårligere selvom.

Når det gjelder å flytte produksjoen til Asia tror jeg Hitec vil sørge for at Multiplex beholder kvalitetsstempelet sitt ved å ha skikkelig kvalitetskontroll. Er jo nettopp det som er Multiplex, kvalitet.
                              Naivt! Hvorfor i huleste begynner de ikke å ha bedre kvalitetskontroll på sitt "eget merke" først da?? Det er jo et rimelig langt lerret å bleke først..

Sjekker de vekta på enden av samlebåndet for å anslå om ca. alle komponenter og greier er med? +/- 10gram er OK.. Nok deler til at lysdioda kommer på...
                              Hva da med fremtidens MPX? +/- 5 gram vil jo uansett være en dobling av nøyaktigheten, uten at det sier noe.. Skjønner?
                              Det er nok profittjaget og merkevare-ideen som er hovedgreia her...
                              Ikke hvorvidt kvalitetskontrollen skal være bedre eller dårligere enn før..

Jeg VET jeg er negativ, men jeg føler faktisk at jeg har en grunn til å være det..
                              Greit nok at de lager bra servoer, men radio-messig stinker det!!

"Og du er klar over at Hitec har eid Multiplex i noen år no?"
                              Ja.. De har EID, men ikke hatt produksjonen selv... Den har gått som før, inntil for noen mnd. siden..

Comment

• william123
                                • May 2005
                                • 2330

hvorfor kunne de ikke bare solgt MPX som MPX og hitec som hitec, så slipper vi å få sånne feil, det er da liten vits at hitec begynner å "modifisre" ting som allerede fungerer utmerket

men vis det hele fører til at man kan få MPX kvalitet i flere butikker er jo det helt topp. men synd at øgrey slutter med MPX.
                                viss MPX kommer i flere butikker er det vel mulig at prisen synker litt pga konkurannse. øgrey hat jo ikke hatt noen konkurannse, og prisene har jo vært ut i fra det
                                Last edited by william123; 07-01-06, 22:56.
                                William Jul Ringkjøb
                                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...