Unconfigured Ad

Collapse

øgrey skal slutte å føre Multiplex!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Originally posted by Alfalfa
    Naivt! Hvorfor i huleste begynner de ikke å ha bedre kvalitetskontroll på sitt "eget merke" først da?? Det er jo et rimelig langt lerret å bleke først..

Sjekker de vekta på enden av samlebåndet for å anslå om ca. alle komponenter og greier er med? +/- 10gram er OK.. Nok deler til at lysdioda kommer på...
    Hva da med fremtidens MPX? +/- 5 gram vil jo uansett være en dobling av nøyaktigheten, uten at det sier noe.. Skjønner?
    Det er nok profittjaget og merkevare-ideen som er hovedgreia her...
    Ikke hvorvidt kvalitetskontrollen skal være bedre eller dårligere enn før..

Jeg VET jeg er negativ, men jeg føler faktisk at jeg har en grunn til å være det..
    Greit nok at de lager bra servoer, men radio-messig stinker det!!

"Og du er klar over at Hitec har eid Multiplex i noen år no?"
    Ja.. De har EID, men ikke hatt produksjonen selv... Den har gått som før, inntil for noen mnd. siden..
    Vel, kvalitetskontroll koster penger. Og Hitec har allitd vært ett billig-merke. Og Multiplex har alltid vært ett dyrt merke, med høy kvalitet. Du ser sammenhengen? Derfor regner jeg med, ja det ville vært naturlig, og sørge for at Multiplex holder kvaliteten sin selv om produksjonen blir flyttet. Skal de ha høyere kvalitet, eller det blir feil, skal de ha lavere feil% må radioene koste mer. Dette fordi produksjoen blir dyrere, og delene man kjøper inn blir dyrere.

Man tar ett valg når man kjøper Hitec eller Multiplex. Vil man ha en høykvalitets radio med lav fail-rate, da kjøper man Multiplex. Vil man ha en billig radio, som gir mye for pengene, men det er større risiko for feil, da velger man Hitec.

Og hvis man leser på f.eks Rcgroups er Hitec veldig, veldig god på kundeservice, og de ordner opp hvis du har problemer
    Morten Smøraas

Comment

• sskogen
      • Feb 2005
      • 403

Joda, Hitec USA er sikkert flinke på kundeservice. Dette er ikke relevant her i Norge.

Problemet er at de har begynt å dytte Hitec electronikk inn i Multiplex skall, og selger det som multiplex.

Dermed ender du opp med:

-Lav produksjonskostnad
      -Outsourcet kvalitetskontroll (la kunden sjekke om produktet faktisk funker, istedet for å kaste vekk tid under produksjon)
      -Høy utsalgspris (folk forventer høy pris på Multiplex).

Ser vi et problem her?

//Svein
      Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Psyko-lefse
        • Feb 2004
        • 1438

Originally posted by sskogen
        Joda, Hitec USA er sikkert flinke på kundeservice. Dette er ikke relevant her i Norge.

Problemet er at de har begynt å dytte Hitec electronikk inn i Multiplex skall, og selger det som multiplex.

Dermed ender du opp med:

-Lav produksjonskostnad
        -Outsourcet kvalitetskontroll (la kunden sjekke om produktet faktisk funker, istedet for å kaste vekk tid under produksjon)
        -Høy utsalgspris (folk forventer høy pris på Multiplex).

Ser vi et problem her?

//Svein
        Har ikke hørt om det RF-problemet før nå, men hvis det er slik at de har byttet ut kortet er jo det ett problem ja. Men håper, og tror, at disse probleme blir løst...
        Morten Smøraas

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Triste saker ja, holdt på å svelge vrangt da jeg åpnet Modeltec nyhetene fra Øgrey. Her gjelder det å skaffe seg kvalitets biter mens de finnes skjønner jeg, før Hitec får ødelagt de. Alt annet enn radio utstyret er jeg ikke det minste bekymret for, dette er nok produsert i asia uansett.
          Skjønner ikke hvorfor Øgrey skal henges for prisene på MPX? i Det siste året har det holdt seg til euro pris på produktene (det samme som de blir lagt ut til i resten av europa), og de har vel strengt tatt solgt med liten fortjeneste for å holde seg i gang på MPX radioer. Synes uansett at det er trist Øgrey blir kuttet ut av Hitec, jeg skjønner hvorfor, men jeg mener kvaliteten og servicen vil synke brått og merkbart for MPX kundene. Øgrey har altid vært litt dyrere, men også hatt best service om ting har gått skeis (hører ofte sammen det dere). Bunsolid og ærlig er min oppfattning etter noen få års handling med de.

Vi får følge med, men jeg er redd for at vi vil se en stadig større Hitecing av MPX i tiden fremover, og når det finner ut at de har ødelagt merkenavnet, så forsvinner det nok stilt i graven for godt. Hvor skal vi få kvalitets varer fra da?
          Vi får håpe de ikke er så tullete at de kuter ned på kvaliteten som MPX er kjent for (hvorfor kjøpe ett firma som ikke konkurerer i samme nisje for så å ødelegge det?).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• supmann1
            • Apr 2005
            • 48

Originally posted by Vingemutteren
            Triste saker ja, holdt på å svelge vrangt da jeg åpnet Modeltec nyhetene fra Øgrey. Her gjelder det å skaffe seg kvalitets biter mens de finnes skjønner jeg, før Hitec får ødelagt de. Alt annet enn radio utstyret er jeg ikke det minste bekymret for, dette er nok produsert i asia uansett.
            Skjønner ikke hvorfor Øgrey skal henges for prisene på MPX? i Det siste året har det holdt seg til euro pris på produktene (det samme som de blir lagt ut til i resten av europa), og de har vel strengt tatt solgt med liten fortjeneste for å holde seg i gang på MPX radioer. Synes uansett at det er trist Øgrey blir kuttet ut av Hitec, jeg skjønner hvorfor, men jeg mener kvaliteten og servicen vil synke brått og merkbart for MPX kundene. Øgrey har altid vært litt dyrere, men også hatt best service om ting har gått skeis (hører ofte sammen det dere). Bunsolid og ærlig er min oppfattning etter noen få års handling med de.

Vi får følge med, men jeg er redd for at vi vil se en stadig større Hitecing av MPX i tiden fremover, og når det finner ut at de har ødelagt merkenavnet, så forsvinner det nok stilt i graven for godt. Hvor skal vi få kvalitets varer fra da?
            Vi får håpe de ikke er så tullete at de kuter ned på kvaliteten som MPX er kjent for (hvorfor kjøpe ett firma som ikke konkurerer i samme nisje for så å ødelegge det?).
            Priser: Nei det er ikke riktig. Riktignok senket Øgrey prisene ørlite, men fremdeles kunne man spare 2000kr på å kjøpe en EVO 9 i Tyskland sendt til Norge (minus tysk moms).
            Skal ikke uttale meg for heftig om service. Blir vel hengt da
            Uansett er Øgrey historie med Multiplex og vi ser muligens MPX i mange flere butikker samt at Hitec kanskje drar nytte av en kompetanseøkning.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Personlig tviler jeg på at Hitec vil få noen særlig kompetanseøkning som følge av at dem råder over MPX-navnet så lenge den tyske grundigheten og personalet forsvinner. Men det er nå min personlige mening. Så lenge produksjonslinjen i Tyskland forsvinner er i praksis MPX borte, unntatt i merkenavnet som er kjøpt.

Og jeg tviler ikke på at Hitec kunne laget verdens beste elektronikk til oss hvis dem hadde brukt den viten dem faktisk allerede har. Men markedet etterspør ikke bare kvalitet (selv om en del modellflygere er veldig bevisste på hva dem skal ha og skygger unna rimeligere saker). Svært mange er ikke villige til å betale mer enn høyst nødvendig for å dyrke hobbyen, og SVÆRT MANGE modellflygere koser seg dønn i hjel på stripa med Hitec-utstyr. Ikke se bort fra at nettopp Hitec`s rimelige produkter gjør at vi har flere som koser seg med hobbyen enn om der bare var produktene på øverste hylle fra MPX, JR, Graupner og Futaba og velge fra! Og heldigvis for dem av oss som gjerne vil skygge unna dårlig kvalitetskontroll kan vi fremdeles fråtse blant gode (og dyrere) gadgets fra JR/Graupner/Futaba framover. Dessuten har jo Hitec også sine "High-End"-produkter i form av til dels gode digitale servoer. Men da er plutselig prisene på linje med de før nevnte produsentene.

Jeg er vel stemplet som "riks-hitec-hater", noe som faller enkelte tungt for brystet og ikke klarer å se det som en anelse fleip. (Merkelig hvor aggressive enkelte blir når man "kritiserer" det dem tilfeldigvis bruker...) Men det er basert på egne erfaringer... Har aldri uforklarlig svikt på bedre utstyr mens jeg dessverre opplever feil på ett bestemt merke med jevne mellomrom. Sånn er det bare, men jeg kan godt klappe igjen og la være å komme med erfaringene mine... (Noen som vil ha min nyeste Hitec-mottaker som skal skrotes, den kutter ut en kanal av gangen men ennå virker kanalene 1-3...)

En "morsom" historie: en arbeidskollega hadde handla seg ny bil og var svært stolt av den (en eller annen BMW...). Så slang jeg med leppa og lurte på hva han skulle med en sånn rånedoning... Det går ennå historier om da alle evakuerte lunsjrommet vårt da BMW-eieren eksploderte!!! Merkelige saker gitt

Ja, der er problemer med EVO-radioene! Take care! Synth-modulene til EVO er svært følsomme for innstrålt RF, spesielt mobiltelefoner kan gi store problemer. Så har du en sånn må du legge mobiltelefonen i depotet og passe på at ikke andre personer med mobiltelefon på seg stiller seg opp ved siden av deg når du flyr. Du skal heller ikke se bort fra at du ikke får bruke EVO med synth på stevner...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jørgen123
                • Jul 2005
                • 706

synes ikke prisene til Øgrey har vært så ille, til tross for at han er den eneste i Norge som fører Multipelx. han har også sendt ut endel Modell-tec men mange gode tilbud. da jeg sente Cockpit MM radioen min til reprasjon sa Øgrey at det kom til å bli dårligere service må Mpx i fremtiden, han sa også at HiTec ikke tok ansvar for det multiplex hadde laget (hvis jeg ikke husker helt feil). det tok nemlig 3 mnd før jeg fikk radioen tilbake. (det var ikke bare mpx som hadde rotet, det var også Posten Norge og Postens fortollings kontor)
                tror ikke det kommer så mye mpx til norge i nermeste framtid, i såfall vil ikke jeg kjøpe mye av en kryssing av Multiplex/HiTec.
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Wiker
                  • May 2003
                  • 195

Veldig veldig triste greier.

Tidligere var Øgrey eneimportør og forhandler i Norge. Nå blir det Hobbyco som står for import og distribusjon, men ikke direkte-salg til forbrukere. Så Øgrey har vel fortsatt muligheten til å forhandle Multiplex - hvis de vil, eller?

Prisene hos Øgrey synes jeg er helt greie. Man får selvfølgelig Multiplex produkter billigere i utlandet. Man får alt billigere i utlandet. Også Hitec produkter er billigere i utlandet.

Comment

• Geir J.

#39 Unapproved
                    Jeg må i stor grad si meg enig med joo's synspunkter. Fikk en gang en Hitec-mottaker da jeg kjøpte et fly i en butikk. Jeg testet den, og fant ut at jeg ikke våget bruke den. Dermed ga jeg den bort til en kar som ble veldig ivrig, men jeg måtte advare om testresultatene mine. Ellers har jeg hjulpet en del nybegynnere opp gjennom tidene og sett hvilke utfordringer de har hatt med Hitec-radioene sine. Selv har jeg en gammel Simprop-radio. Produsert i 1976-77 som brukes til alt (sjøfly, storseilere, tomotors, elektro osv). En standard servo til denne radioen veier ca 70 g (steinalderteknologi i dag) og mottakerne er dobbelt så stor som dagens moderne utstyr. Jeg har fløyet utstyret i 23 år nå uten en eneste glitch eller annet problem til tross for tusenvis av brukstimer og dypping i ferskvann og saltvann). Har skiftet batterier noen ganger og noen potmeter, men aldri havarert pga radioen. Dette er det jeg kaller kvalitet, og ikke det skrotet som kutter ut før en nybegynner har fått trimmet inn det nye flyet sitt.
                    Etter alt jeg har sett kan jeg faktisk ikke anbefale andre å bruke Hitec-radioer. Servoene er OK, men radioene stoler jeg ikke på.

Jeg håper virkelig at Multiplex består med den kvaliteten som vi har hatt hittil. Alt annet vil være et stort tap for denne sporten.

Comment

• Falcon
                      • Aug 2005
                      • 350

Ingen idag kan ta seg råd eller sjans på og selge drit . Man må fort legge ned hvis folk ikke vil kjøpe produktene dine pga dårlig kvalitet ! Har selv hitec og de kræsjene som har vært har vært min skyld ;o)

Falcon
                      Falcon
                      -------------------------------------------
                      Morten Rolfsen
                      Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                      -------------------------------------------

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

har hatt hitec graupner futaba og nå sanwa. hitec og graupner kommer jeg ikke til å kjøpe mere
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Vel, selv om man strengt tatt er litt ute av topic på tråden så syntes jeg det er betimelig å nevne at man ikke bør avfeie bruker-erfaringene. Og selv om enkelte har hatt "bare gode" erfaringer med produkter skal man ikke avfeie innspill fra folk som i praksis erfarer mer enn gjennomsnittlige problemer med enkelte saker. Disse kommer sjelden fra heltedyrkelse av spesielle merker, men faktiske dårlige erfaringer fra praktisk bruk. Kanskje et tankekors for dem som har noen få gadgets i forhold til dem som har hatt mange hundre servoer og mange dusin mottakere og kan telle modellene man har hatt i hundretall. Eller tar jeg helt feil her?

Ser Tyor har hatt dårlige erfaringer med Graupner, er interessert i å få høre hva du har opplevd!!! Ikke fordi jeg ikke tror Graupner er feilfrie heller, men erfaringene du har hatt er faktisk svært interessante å få høre om. Ikke for å svartmale saker men for å få høre om der er spesielle produkter som ikke svarer til forventningene. Dermed unngår andre som liker Graupner-produkter å havne i samme fella som du har gått i

Dessverre fungerer ikke alltid fora som dette og andre helt etter intensjonene. Når det er fy-fy å uttrykke misnøye med dårlige produkter (hender ofte på MfN) og der er tildels svært aggressiv markedsføring og promotering av spesielle leverandører (RCGroups) forsvinner litt av hensikten med fri flyt av erfaringer.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

De problemene jeg hadde med graupner var en x412 sender. det er vel den minste 6 kanaleren til graupner og er ikke komputer sender. kan vel i funksjon sammenlignes med en hitec laser6. Problemet ganske enkelt er at jeg ikke har hatt så mye glitch på noen sender, da med flere mottakere som jeg bruker i dag også. om det var en feil på min sender eller mine koblinger i flyene osv vet jeg ikke. men opplevde at en futaba skysport4 som jeg kjøpte brukt for noen hundrelapper for å bruke på simulator, oppførte seg mye bedre og endte opp med å bruke den i stedet. Har nå kjøpt en sanwa vg6000 og er kjempefornøyd. har fortsatt de samme mottakerene som jeg hadde før (bortsett fra en GWS som bokstavelig gikk under hammeren) og har siden jeg kjøpte den i sommer ikke hatt en merkbar glitch. Mottakerene jeg har er hitec, hyperion og sanwa. Nå skal ikke jeg si at graupner er dårlig, og det er ikke ment som en hets eller noe sånt. Men min erfaring gjør at jeg ikke får lyst til å kjøpe flere av det merket da det er mye andre å velge i. Men har blant annet en del graupner standard servoer som jeg er kjempefornøyd med
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

Working...