Jeg sier ofte, både til meg selv og andre som måtte behage å lytte: "Verden vil bedraes".
99% (og kanskje mere også) av alle uklykker (uhell) her i verden, hvor tekniske menneskestyrte innretninger er innvolvert, kan tilbakeføres til menneskelig svikt (feil).
Derfor hjelper det forsvinnende lite om man godkjenner og klasser innretningen ( modellen) opp og ned i mente, så lenge det ikke stilles noe krav eller sertifisering til den (mennesket) som bygger, monterer og kontrollerer denne innretningen.
Når det gjelder modellfly (og heli) så kan det direkte sammenlignes med biltrafikken. Det hjelper veldig lite at det bygges all verdens sikre biler, hvis disse kan kjøpes og føres av personer uten opplæring eller sertifikat. Greit nok at et 50 tonns vogntog, med en ukyndig sjafør, sikkert kan gjøre mer skade enn en liten personbil.
Men er ikke like sikker på at dette direkte kan overføres til modellfarkoster.
Greit nok at en 30 kg modell med 300 ccm motor kan gjøre mer skade enn en trainer på 2,5 kg.
Men vet egentlig ikke hva som er værst, i praksis, av en stor synlig og bråkete modell på 30 kg, enn en liten usynlig og mer lydløs elektromodell, som kommer ut av kontroll i nærmere 300 km/t.
Tror, personlig i alle fall, at jeg selv hadde hatt større sjangse til å oppdage og komme meg unna modellen på 30 kg, enn det lille mer eller mindre lydløse og usynlige elektroprosjektilet som kom i 300 km/t.
Som sagt, bare noen høyttenkende tanker, som jeg også mer eller mindre har erfart i praksis
olle
99% (og kanskje mere også) av alle uklykker (uhell) her i verden, hvor tekniske menneskestyrte innretninger er innvolvert, kan tilbakeføres til menneskelig svikt (feil).
Derfor hjelper det forsvinnende lite om man godkjenner og klasser innretningen ( modellen) opp og ned i mente, så lenge det ikke stilles noe krav eller sertifisering til den (mennesket) som bygger, monterer og kontrollerer denne innretningen.
Når det gjelder modellfly (og heli) så kan det direkte sammenlignes med biltrafikken. Det hjelper veldig lite at det bygges all verdens sikre biler, hvis disse kan kjøpes og føres av personer uten opplæring eller sertifikat. Greit nok at et 50 tonns vogntog, med en ukyndig sjafør, sikkert kan gjøre mer skade enn en liten personbil.
Men er ikke like sikker på at dette direkte kan overføres til modellfarkoster.
Greit nok at en 30 kg modell med 300 ccm motor kan gjøre mer skade enn en trainer på 2,5 kg.
Men vet egentlig ikke hva som er værst, i praksis, av en stor synlig og bråkete modell på 30 kg, enn en liten usynlig og mer lydløs elektromodell, som kommer ut av kontroll i nærmere 300 km/t.
Tror, personlig i alle fall, at jeg selv hadde hatt større sjangse til å oppdage og komme meg unna modellen på 30 kg, enn det lille mer eller mindre lydløse og usynlige elektroprosjektilet som kom i 300 km/t.
Som sagt, bare noen høyttenkende tanker, som jeg også mer eller mindre har erfart i praksis

olle
Comment