Unconfigured Ad

Collapse

Begynnelsen på slutten for modellflysporten?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomberguy
    • Jun 2006
    • 746

Vi har faste byggedager mandager og torsdager men andre dager kan også ordnes "etter avtale" som det så fint heter. Regner med at byggerommet vil bli gjenstand for inngående undersøkelser under Gregers Gram Memorial om en måneds tid, du er kanskje der?

Comment

• Outlaw
      • Feb 2006
      • 348

Jeg vil gi min støtte til flere av de "siste talere" som Pilot, Jamie og Rune 1. Modellflyseksjonen/NLF har etter min mening lagt ut på en aldri så liten sjanseseilas med sitt monumentalverk av et sikkerhetsforslag, som vel de færreste har hatt tid eller ork til å lese igjennom fra perm til perm. Går det mere prestisje i denne saken nå, og hele eller større deler av denne mursteinen "tres nedover øra" på klubber og medlemmer, ser jeg ikke bort fra at resultatet kan bli "counterproductive":
      Nemlig mange utmeldelser og kanskje også noe sånt som en uavhengig, slankere og effektiv interesseforening for norske modellflygere? Det har skjedd i andre sammenhenger. Viktige elementer som f.eks. en kollektiv forsikringsordning, online informasjonsforum, kanskje også medlemsfordeler som gunstige innkjøpsordninger og ikke minst kortfattede, lettforståelige regler for å ivareta sikkerheten. Det er nok ingen stor kunst å få til.
      Som formann i landets eldste modellflyklubb, med noen topputøvere men flest vanlige hobbyflygere blant medlemmene, har jeg foreløpig ikke hatt mulighet til å ta opp Sikkerhetsutvalgets innstilling på et møte. All ære til seriøse forfattere som sikkert har levert iht. sitt mandat, men dette dokumentet kan jo nesten måle seg med en norsk Stortingsproposisjon eller et tyngre EU-direktiv både i omfang og kompleksitet!
      Selv min klubb, som er relativt ressurssterk og kompetent, kan neppe påta seg å implementere et slikt regelverk. Det vil kreve altfor mye ekstra innsats over tid (les: mer gratis dugnadsarbeid) fra medlemmer og styre. Vi lever som kjent i år 2008, og det er dessverre en trend at det gode, gamle, norske dugnadsprinsippet og frivillig innsats generelt er i ferd med å gå ut på dato - bare spør rundt omkring i norske klubber og lag. Det er gjerne vanskelig nok å verve tillitsmenn og andre frivillige medhjelpere.
      Tidsklemma (om den er selvforskyldt eller ikke) er i dag et faktum for svært mange nordmenn. Fritid og hobby er blitt dyrebar kvalitetstid, som ihvertfall ikke jeg ønsker å bruke på mere byråkrati og papirarbeid.
      mvh
      Richard Blindheim
      Tønsberg Modellflyklubb etabl. 1937

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

En presisering

Jeg håper alle, både tilhengere og motstandere tar seg tid til å lese disse få linjene.

Det blir i flere innlegg henvist til å "bli tredd ned over hodet på" osv.
        De som har satt seg basis inn i hvordan særforbund fungerer, vil vite at dette er noe vi ikke kan (eller vil) gjøre. Det ville være på tvers av idrettens lover og idealer.
        Ledermøtet er også, i følge NLFs lov (les gjerne denne) et behandlende møte uten vedtaksrett. Den kan være greit å vite hva man uttaler seg om.

Jeg har tidligere henvist til behandlingsmetode for slike forslag som det som blir diskutert her, og gjentar:
        • Alle dokumenter blir sendt klubbene på høring. Antatt før sommeren, men vi må foreta en del språkrens og justeringer. Det skulle gi tilstrekkelig behandlingstid i hver klubb før vi kommer til neste punkt.
        • Endelig gjennomføring vil være avhengig av behandling på et seksjonsmøte med stemmerett. Det vil mulig være i mars 2009.

Jeg vil be om at det ikke kommer flere antydninger av denne sorten. Nå har jeg gjort det helt klart hvordan dette blir behandlet.
        Det sikrer at demokratiet blir ivaretatt gjennom de som representerer dere, nemlig klubbenes representanter.

Hvis noen fremdeles ikke tror på hva jeg sier, ser jeg det som en sterk mistillit som bør få konsekvenser.

Måtte legge til: Jeg tar gjerne "kjeft" for styrets forslag, men ikke for metoden vi bruker for gjennomføring.
        Last edited by tema95; 17-04-08, 14:52.
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

Comment

• Guest

#169 Unapproved
          Originally posted by tema95

Jeg har tidligere henvist til behandlingsmetode for slike forslag som det som blir diskutert her, og gjentar:
          • Alle dokumenter blir sendt klubbene på høring. Antatt før sommeren, men vi må foreta en del språkrens og justeringer. Det skulle gi tilstrekkelig behandlingstid i hver klubb før vi kommer til neste punkt.

• Endelig gjennomføring vil være avhengig av behandling på et seksjonsmøte med stemmerett. Det vil mulig være i mars 2009.

Jeg har lest ovenstående sitat x-antall ganger for ikke å oppfatte informasjonen feil, men er slett ikke sikker på meningen i siste punkt.

Mener forbundet at et endelig VEDTAK om man ønsker dette regel-regimet skal gjennomføres om ett år - eller er det REGEL-REGIMET selv som skal gjennomføres om ett år - om det skulle bli vedtatt ?

Ville være takknemmelig for en enkel presisering

mvh

Pilot

Comment

• Guest

#170 Unapproved
            Såpopera

Jeg håper alle, både tilhengere og motstandere tar seg tid til å lese disse få linjene.

De som har satt seg basis inn i hvordan særforbund fungerer, vil vite at dette er noe vi ikke kan (eller vil) gjøre. Det ville være på tvers av idrettens lover og idealer.
            Ledermøtet er også, i følge NLFs lov (les gjerne denne) et behandlende møte uten vedtaksrett. Den kan være greit å vite hva man uttaler seg om.

Jeg vil be om at det ikke kommer flere antydninger av denne sorten. Nå har jeg gjort det helt klart hvordan dette blir behandlet.
            Det sikrer at demokratiet blir ivaretatt gjennom de som representerer dere, nemlig klubbenes representanter.

Hvis noen fremdeles ikke tror på hva jeg sier, ser jeg det som en sterk mistillit som bør få konsekvenser.

Måtte legge til: Jeg tar gjerne "kjeft" for styrets forslag, men ikke for metoden vi bruker for gjennomføring.
            DETTE BURDE SKRIVES MED STOR BOKSTAVER TERJE...

Jeg oppfordrer alle til å diskutere saker om hobby/sporten våres først på klubb nivå med klubb ledelsen eller MI og ikke i "sladder kanaler" som dette - siste gang jeg bruker på knappen, såpoperaer på fjernsyn er bedre underholdning, desverre - nå logger jeg av...

Comment

• tema95
              • Aug 2002
              • 977

Originally posted by Pilot
              Jeg har lest ovenstående sitat x-antall ganger for ikke å oppfatte informasjonen feil, men er slett ikke sikker på meningen i siste punkt.

Mener forbundet at et endelig VEDTAK om man ønsker dette regel-regimet skal gjennomføres om ett år - eller er det REGEL-REGIMET selv som skal gjennomføres om ett år - om det skulle bli vedtatt ?

mvh

Pilot
              En gjennomføring krever et VEDTAK, med kvalifisert flertall for. En vedtak om gjennomføring må også inneholde en reell tidsplan.
              Mvh Terje Martinsen
              www.modellfly.info

Comment

• Guest

#172 Unapproved
                Takker for presisering,

Da er det klarlagt at forbundet med uttrykket "gjennomføring" mener implementering eller innføring av dette forslaget til regel-regime.

Det er altså ikke forbundets intensjon å ha regel-regimet liggende i "beredskap" likevel - man ønsker det innført om ca. ett år - om forslaget får medlemmenes tilslutning ved kvalifisert flertall.

Må si at dette var oppklarende i forhold til alle de som på dette forumet har uttrykt at de ikke er bekymret for dette forslaget - fordi det kun er noe som skal ligge i "beredskap" dersom etc. etc. ......................

Mvh

Pilot

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Originally posted by Hooper
                  Jeg oppfordrer alle til å diskutere saker om hobby/sporten våres først på klubb nivå med klubb ledelsen eller MI og ikke i "sladder kanaler" som dette - siste gang jeg bruker på knappen, såpoperaer på fjernsyn er bedre underholdning, desverre - nå logger jeg av...
                  Hadde det ikke vært for denne "sladder kanalen" så hadde saken fremdeles vært totalt ukjent for storparten av rc miljøet...

Comment

• tema95
                    • Aug 2002
                    • 977

Takker for presisering,

Da er det klarlagt at forbundet med uttrykket "gjennomføring" mener implementering eller innføring av dette forslaget til regel-regime.

Det er altså ikke forbundets intensjon å ha regel-regimet liggende i "beredskap" likevel - man ønsker det innført om ca. ett år - om forslaget får medlemmenes tilslutning ved kvalifisert flertall.

Må si at dette var oppklarende i forhold til alle de som på dette forumet har uttrykt at de ikke er bekymret for dette forslaget - fordi det kun er noe som skal ligge i "beredskap" dersom etc. etc. ......................

Mvh

Pilot

Dette er sannsynligvis min siste post i denne tråden og kanskje på forumet som helhet.
                    Folk som deg er her for å krangle til krampa tar dere, ikke for å bidra til en konstruktiv debatt.

Jeg skriver: En vedtak om gjennomføring må også inneholde en reell tidsplan.
                    Kanskje den tidplanen er når omstendighetene krever det.

Hvis du trekker det til innføring ved et EVENTUELT vedtak (17/3-2009)så gjerne for meg.
                    Dette er helt i tråd med min første posting i denne tråden: Lese bibelen som fanden.....

Du kan bruke hvilke ord du vil, implementering, gjennomføring, iverksette.
                    Du overser min posting om et demokratisk gjennomført vedtak.
                    Dersom du har problemer med demokratiske vedtak bør du kanskje finne deg et annet sted å bo. Jeg har en del gode forslag til deg.

Beklager denne "friske" tonen, men der blir mer og mer tydelig for meg at du ikke er ute etter gode svar, men ett du kan plukke i biter og kverulere på.

So long....
                    Last edited by tema95; 17-04-08, 19:04. Reason: Skrivefeil
                    Mvh Terje Martinsen
                    www.modellfly.info

Comment

• Aerial
                      • Sep 2007
                      • 263

fint vær for tida, kom dere ut og fly...
                      -= www.samundsen.net =-

Comment

• tema95
                        • Aug 2002
                        • 977

Takk for alle konstruktive bidrag

Takk for alle konstruktive bidrag!

Min forrige post kunne kanskje virke veldig avvisende.
                        Det er mange som i denne tråden har kommet med konstruktive og bra tilbakemeldinger, forslag som vi kan ta med oss videre og bearbeide til noe fornuftig, blant flere Geir Olav Bye og Espen Melby. Og sikkert flere med dem. Ingen flere nevnt, ingen glemt.

Så er alltid slike forumer fulle av troll som er tilstede for diskusjonens skyld. Det er mulig de ellers mangler et meningsfullt liv, men jeg nekter å la min tid bruke av slike kverulanter.
                        De får mene hva de vil om meg, jeg forholder meg til folk som har baller nok til å sette navnet sitt under innlegget.

Hvis noen trenger spesifikke avklaringer i det temaet som har vært diskutert i tråden er dere invitert til å maile meg på terje(at)modellfly.info.
                        Bruk helst ikke PM, det er tregt og vanskelig.

Og vennligst utvis litt tålmodighet om svaret tar en time eller tjue.

Takk for meg, i det minste i denne tråden.
                        Mvh Terje Martinsen
                        www.modellfly.info

Comment

• TheBirg
                          • Jan 2004
                          • 692

Originally posted by Trolllet
                          Jeg merker fortsatt en viss misnøye med at jeg ikke setter mitt navn under innleggene mine. Men si meg hvilken verdi har denne signaturen? Er det noen som har en garanti for at jeg signerer med korrekt navn? Det er nå en gang slik på nett at vi kan bevege oss omkring å være relativt anonyme, og ingen vet om jeg er naboen din, sjefen din eller sønnen din. Så slutt å kverulere om signatur........... og baller for den saks skyld......

Mvh
                          Jimmy Carter
                          Altså det og sette sitt navn under sin mening sier vel egentlig bare at man virkelig står for det man sier, spesiellt om man "angriper" et innlegg (slik jeg gjør her, eller kverulerer, hvilket jeg ja også gjør.)
                          Blir litt mere tyngde i svaret da.

Vil man ikke gi seg til kjenne kan man heller ikke forvente seriøsitet i sitt innlegg. Og det er da spørsmålene dukker opp fleiper karen, eller er det en kverulant.

Miljøet i norge er som nevnt tidligere veldig lite. Så om frykten er at man skal bli misslikt ute på stripa eller bli frastøtt i miljøet, da tror jeg faktisk man kan ta veldig feil. Vi er jo alle alrighte folk med samme gleder, og burde takkle at andre mener noe annet enn en selv.

Birger Mork

(PS ikke diskuter signering videre her da, start heller en ny tråd ? )
                          Ønsker dere en god dag på feltet !
                          Birger Mork

Mine besittelser :
                          Flygreier (Massevis)
                          Heligreier (En Mini Titan)
                          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Moderator MfN

#178 Unapproved
                            Jeg understreker bare det Birger skriver i forrige innlegg.

Hvis en person eller ett emne omtales negativt SKAL man signere med fullt navn. Grunnen til at tråden så langt ikke er moderert er at de største kverrulantene kom seg inn på rett spor igjen, OG en del av de usignerte innleggene er bra dessverre!

Å bruke ett hvilket som helst navn vil vel være i overkant feigt....og USA's forhenværende president kan man vel med rimelig sikkerhet si at vi ikke har sombruker i dette forumet!

Comment

• -GAS-
                              • Jun 2007
                              • 1323

Originally posted by TheBirg

(PS ikke diskuter signering videre her da, start heller en ny tråd ? )

Gjorde det jeg
                              Christen
                              http://jetsofnorway.com/

Comment

• Guest

#180 Unapproved
                                Originally posted by tahustvedt
                                Hvis jeg forstår rett så er ikke dette skrivet regler som skal innføres nå, men forslag på regler som utarbeides av NLF for å ha noe fornuftig å vise til dersom myndighetene ønsker å innføre restriksjoner.
                                Ro ned.
                                Du har forstått helt rett!
                                Men vi håper at noen vil "prøvekjøre" dette slik at vi er vel forberedt.
                                Og spesielt når det gjelder +25 kg tror vi selv at dette er gjennomførbart og nødvendig.
                                Så får man ta diskusjonen da - skal NLF/MS få surre med sitt på et galaktisk høyt nivå og satse på at dette kommer til å bli en "papir-tiger" uten tenner - eller skal man reagere mot noe som kan komme til å skape uoverkommelige problemer i de fleste klubber, og vil jage hobby-pilotene ut på jordene igjen om det blir innført og forlangt etterlevet ?

Da kan overraskelsene stå i kø for alle de som tror at det vi diskuterer her er noe abstrakte "framtidsgreier" eller en "tannløs papir-tiger".

Forslaget bør raskest mulig "gravlegges" fordi det er ubrukelig ute i det praktiske liv - i klubbene.

Mvh

Pilot

Nå har jeg gjort det helt klart hvordan dette blir behandlet.

mvh

Pilot
                                En gjennomføring krever et VEDTAK, med kvalifisert flertall for. En vedtak om gjennomføring må også inneholde en reell tidsplan.
                                Takker for presisering,

Mvh

Pilot
                                Jeg skriver: En vedtak om gjennomføring må også inneholde en reell tidsplan.
                                Kanskje den tidplanen er når omstendighetene krever det.

Hvis du trekker det til innføring ved et EVENTUELT vedtak (17/3-2009)så gjerne for meg.
                                Dette er helt i tråd med min første posting i denne tråden: Lese bibelen som fanden.....

Du kan bruke hvilke ord du vil, implementering, gjennomføring, iverksette.

So long....

I et forum som dette er det fort gjort å miste den "røde tråden" mellom spørsmål og svar som kan strekke seg over mer enn 100 innlegg. Derfor har jag lagt noen sitatklipp i riktig rekkefølge slik at alle kan danne seg en mening om denne tråden har gitt ny og nyttig informasjon vi ellers ikke ville hatt - eller ikke.

Synd at temperaturen økte til kokepunktet for en av bidragsyterne i tråden. Kan ikke se at det skulle være noen grunn til at det skulle skje da vi holder en seriøs og saklig tone i her.

mvh

Pilot

Comment

Working...