Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by bjeff View Post
    Dersom du gidder å lese, så står det "livsvarig". Det betyr at du må dø for å miste A-beviset. Comprende?

    Finner du ikke det du leter etter?

    Men ærlig talt, så jævlig mye mas om noe så betydningsløst. Get a life.
    Trodde jeg også, men når en fyr på andre siden av jordkloden får problemer med levebrødet sitt på grunn av dette så må man jo kunne spørre.
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

    Comment


    • Noen som vet hva som skal loggføres og hvem som kan signere ved feks fornyelse på turbin ?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • må jo flire litt, en som legger inn en liten post også er det full fart i vepsebolet igjen!!
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • Originally posted by RGJ View Post
          må jo flire litt, en som legger inn en liten post også er det full fart i vepsebolet igjen!!
          Nei, ikke stopp dette er morsomt å lese!!!!!!!!!
          Dag Øiseth Larsen
          90187441
          Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

          Comment


          • Click image for larger version

Name:	Skjermbilde.JPG
Views:	1
Size:	72.5 KB
ID:	604790

            De som liker store fly må fornye hvert 3. år?

            Problemet på new-zealand er at det lokale CAA (luftfartsmyndighetene) har satt som krav at man har sine 'wings' i behold for å få lov til å fly på en flyplass, og det rammet en mer eller mindre uskyldig fyr som lever og ånder for modellfly på en flyplass.

            Er a-beviset i så fall gyldig om det ikke blir fornyet hvert 2.år? På bildet ovenfor fra Tom Ivar så står det jo expiry 2015.
            MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
            MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

            Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
            Bi-Fly 25: turl.no/13pd
            Quickie: turl.no/13pe
            Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

            Comment


            • Hvis du henviser til meg, så fikk jeg nytt!

              (MFN) ModellflyNytt.no
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • Ta det nå for det det er verdt. A-bevis er A-bevis. Legg det i skuffen eller sy merket på jakka. Who cares. Det er et minste minimum og et veldig edruelig tiltak - husk hva det sinnssyke SU en gang i tiden forsøkte å stelle i stand. Dette er bare helt nydelig i forhold.
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • Originally posted by Sniper View Post
                  Ta det nå for det det er verdt. A-bevis er A-bevis. Legg det i skuffen eller sy merket på jakka. Who cares. Det er et minste minimum og et veldig edruelig tiltak - husk hva det sinnssyke SU en gang i tiden forsøkte å stelle i stand. Dette er bare helt nydelig i forhold.
                  hehe. Du sier noe.

                  Det blir skuffen for meg. Warbird merket derimot har jeg gjerne på ved gitte anledninger. Både til hverdag og fest.

                  Har dere hørt vitsen om samen og fiskekort?

                  Jo, det var en gang en akademiker fra Oslo som ble oppsyns-mann i Finnmark.

                  Han skulle ut på sin første tur i felten, og kom til et lite vann ute på vidda.

                  Der stod det en same og fisket. Straks samen så ham, la han på sprang innover vidda.

                  Og oppsyns-mannen la på sprang etter samen. Etter et par timers jogging kom han til et nytt vann, og der stod samen og fisket igjen. Samen la på sprang straks han så oppsyns-mannen.

                  Dette gjentok seg flere ganger, og oppsyns-mannen ble helt utslitt.

                  Tilslutt sprang ikke samen da oppsyns-mannen kom, og han gikk bort til samen og sa;

                  Har du fiskekort !??? ( Les; A-bevis )

                  Ja, selvfølgelig, sa samen, og viste fram Fiskekortet.

                  Men hvorfor springer du, da?

                  Ja, er det ikke lov å springe, når du har fiskekort? Sa samen.
                  Last edited by kwik; 29-10-13, 05:59.
                  Dont expect, inspect.
                  Fun Police everywhere!

                  Comment


                  • Comment


                    • tror noen ikke helt forstår hva som kan skje om ikke "modellfly" norge er våkene i timen her.
                      Har der tenkt på hva det værste som kan skje er?? jo at myndighetene kommer feks etter en ulykke og spør det som er naturlig og spørre av organer..les NLF.. hvor er regelverket dere forholder dere til hvor er opplæringsprogrammet deres...har vi ikke noe da så er det våre kjære folkevalgte som setter igang(se hva som skjedd i statene etter det helikopter uhellet der for ikke lenge siden ble ikke det et forbud i visse områder)og lager noe regel som er langt fra spiselig , og det er jo da HELT naturlig at det er en form for opplærings"system" og en form for "bevis/førekort", og om alle går litt i seg selv kikker på kravene så må vel alle si at om en ikke er istand til å gjennomføre det der så bør man finne frem en gammel trainer og få seg litt opplæring.
                      All den sytingen mot dette er helt på jorde...
                      så syns om det ikke kommer annen info her enn meningsløs suting rund disse bevisene så får heller folk klappe igjen.. bedre og være føre var enn etter snar..eller hva ?
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • Originally posted by RGJ View Post
                        tror noen ikke helt forstår hva som kan skje om ikke "modellfly" norge er våkene i timen her.
                        Har der tenkt på hva det værste som kan skje er?? jo at myndighetene kommer feks etter en ulykke og spør det som er naturlig og spørre av organer..les NLF.. hvor er regelverket dere forholder dere til hvor er opplæringsprogrammet deres...har vi ikke noe da så er det våre kjære folkevalgte som setter igang(se hva som skjedd i statene etter det helikopter uhellet der for ikke lenge siden ble ikke det et forbud i visse områder)og lager noe regel som er langt fra spiselig , og det er jo da HELT naturlig at det er en form for opplærings"system" og en form for "bevis/førekort", og om alle går litt i seg selv kikker på kravene så må vel alle si at om en ikke er istand til å gjennomføre det der så bør man finne frem en gammel trainer og få seg litt opplæring.
                        All den sytingen mot dette er helt på jorde...
                        så syns om det ikke kommer annen info her enn meningsløs suting rund disse bevisene så får heller folk klappe igjen.. bedre og være føre var enn etter snar..eller hva ?
                        Yepp Rune, men den sytingen er jo morsom å lese. Hmmmm, ...................
                        Dag Øiseth Larsen
                        90187441
                        Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                        Comment


                        • Originally posted by kwik View Post
                          hehe. Du sier noe.

                          Det blir skuffen for meg. Warbird merket derimot har jeg gjerne på ved gitte anledninger. Både til hverdag og fest.

                          Har dere hørt vitsen om samen og fiskekort?

                          Jo, det var en gang en akademiker fra Oslo som ble oppsyns-mann i Finnmark.

                          Han skulle ut på sin første tur i felten, og kom til et lite vann ute på vidda.

                          Der stod det en same og fisket. Straks samen så ham, la han på sprang innover vidda.

                          Og oppsyns-mannen la på sprang etter samen. Etter et par timers jogging kom han til et nytt vann, og der stod samen og fisket igjen. Samen la på sprang straks han så oppsyns-mannen.

                          Dette gjentok seg flere ganger, og oppsyns-mannen ble helt utslitt.

                          Tilslutt sprang ikke samen da oppsyns-mannen kom, og han gikk bort til samen og sa;

                          Har du fiskekort !??? ( Les; A-bevis )

                          Ja, selvfølgelig, sa samen, og viste fram Fiskekortet.

                          Men hvorfor springer du, da?

                          Ja, er det ikke lov å springe, når du har fiskekort? Sa samen.
                          Hehe. That`s the spirit

                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment


                          • Originally posted by Shrek View Post
                            [ATTACH=CONFIG]73514[/ATTACH]

                            Er a-beviset i så fall gyldig om det ikke blir fornyet hvert 2.år? På bildet ovenfor fra Tom Ivar så står det jo expiry 2015.
                            Ut i fra bildet ser det ut som om Tom Ivar har A-bevis og D-bevis.
                            Det er D-beviset som må fornyes.
                            Mvh
                            Magne

                            Comment


                            • Originally posted by RGJ View Post
                              tror noen ikke helt forstår hva som kan skje om ikke "modellfly" norge er våkene i timen her.
                              Har der tenkt på hva det værste som kan skje er?? jo at myndighetene kommer feks etter en ulykke og spør det som er naturlig og spørre av organer..les NLF.. hvor er regelverket dere forholder dere til hvor er opplæringsprogrammet deres...har vi ikke noe da så er det våre kjære folkevalgte som setter igang(se hva som skjedd i statene etter det helikopter uhellet der for ikke lenge siden ble ikke det et forbud i visse områder)og lager noe regel som er langt fra spiselig , og det er jo da HELT naturlig at det er en form for opplærings"system" og en form for "bevis/førekort", og om alle går litt i seg selv kikker på kravene så må vel alle si at om en ikke er istand til å gjennomføre det der så bør man finne frem en gammel trainer og få seg litt opplæring.
                              All den sytingen mot dette er helt på jorde...
                              så syns om det ikke kommer annen info her enn meningsløs suting rund disse bevisene så får heller folk klappe igjen.. bedre og være føre var enn etter snar..eller hva ?

                              Tror det RGJ sier her er det beste poenget, hvis vi hadde fått noe tredd over hodet utenfra hadde det blitt mye verre. Blir vi SÅ mye bedre/tryggere til å fly av å ta denne lappen? Neppe. Er instruktørene i verdensklasse bare fordi vi har gått et instruktørkurs? Nei da. Men det NLF har gjort er å sette i gang en fornuftig prosess.

                              Hvis fortsatt noen syns dette er så vondt og vanskelig, kan jeg få spørre: 1: Har noen blitt nektet A-beviset (eller andre bevis), til tross for ok flyferdighet og kunnskaper? (dvs: har vi småkonger som misbruker stillingen sin som instruktør i klubbene)
                              2: Har noen som ikke er til fare for folk & fe blitt satt på bakken i år?
                              3: Føler noen at NLF jobber for å på sikt hindre uorganisert flyging, utenom NLF-klubbstriper og stevner? Det er vel fortsatt mulig å fly FPV, UAV og hjemme-mekka puls-jet i/over fjord, fjell og vidder (og over 130m), så mye en gidder, så lenge en tar ansvar for å ikke skade noen og bruker huet selv?
                              Han New-Zealanderen som noen synes så synd på, er vel mer opptatt av å få trynet sitt på youtube enn selve flyginga, og er en kjent aktivist og kverrulant. Sjekk div blogger om saken. Når han da i tillegg er dårlig pilot og dårlig mekaniker, og insisterer på å styrte de elendige flya sine rundt i tåka på en småflyplass/flerbruksanlegg for motorsport, der de ikke har godkjenning for modellflyging, så må det være greit at han mister jakke-merket? Han klarer vel å fortsette med det han gjør uansett? For det som funker greit i bushen er kanskje ikke like gangbart i tettbygde strøk, og det blir litt vanskelig for et forbund å backe en sånn fyr med forsikring og alt.

                              Comment


                              • jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

                                2kg+ krever A-bevis
                                7kg+ krever B-bevis

                                Noen som kan bekrefte?
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X