Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by xilian View Post
    jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

    2kg+ krever A-bevis
    7kg+ krever B-bevis

    Noen som kan bekrefte?
    I tilfelle blir det nok døden for mange modellflyplasser. Det er ganske dårlig oppmøte allerede.

    Comment


    • Originally posted by xilian View Post
      jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

      2kg+ krever A-bevis
      7kg+ krever B-bevis

      Noen som kan bekrefte?
      Tilbakevirkende kraft er vel ikke lov, eller?.
      ​​​Kim-Arne

      Comment


      • Originally posted by xilian View Post
        jæjæ... Ryktene skal ha det til at nye regler fom. 1. mai 2014 er følgende:

        2kg+ krever A-bevis
        7kg+ krever B-bevis

        Noen som kan bekrefte?
        B-beviset kreves hvis modellen veier mer enn 12kg. Endret fra 30kg slik det har vært nå.
        2kg for A-bevis ja...
        Rune Haugen
        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

        " It's all 100% electric ! "


        Comment


        • Kan bekrefte. Dato er satt til 01.05 men det vil bli gitt rikelig med tid for at alle skal ha muligheten til å fly opp. Jeg har stikki nesa mi borti NLF siden galemathias forslaget fra SU lå på bordet. Synes dagens regler er helt greie, dette er ikke en oppflyging man trenger å grue seg til om man klarer å ta av, holde flyet i lufta og lande det igjen.

          Synes NLF har tatt inn over seg de ytringer vi Modellflygere har gitt fra oss som har endt med dagens regelverk.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • Så det var bortkastet å hive seg irundt å få a beviset iorden med andre ord...

            Herlig.
            Ola G Bråten -77
            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
            3DHS Slick 89" Q80-8m
            Jeti DS-16

            Comment


            • Uttalelsen var at det skulle gis rikelig med tid og ingen skulle bli satt på bakken! Men ett eller annet sted blir vel grensen satt for å dekke vilkårene i forsikringen
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • Originally posted by affa View Post
                Uttalelsen var at det skulle gis rikelig med tid og ingen skulle bli satt på bakken! Men ett eller annet sted blir vel grensen satt for å dekke vilkårene i forsikringen
                Og til neste år så gjelder A til 5kg, B til 12 osv?

                På tide å bestemme seg.
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

                Comment


                • Originally posted by OlaGB View Post
                  Og til neste år så gjelder A til 5kg, B til 12 osv?

                  På tide å bestemme seg.
                  Syns å det er på tide. Trudde det handlet om å få folk til klubbene å ikke rekrutere potetåker å fotballbane flyvere.
                  ​​​Kim-Arne

                  Comment


                  • Originally posted by coolpex View Post
                    Syns å det er på tide. Trudde det handlet om å få folk til klubbene å ikke rekrutere potetåker å fotballbane flyvere.
                    Virker mest som om det handler å få inn penger, dvs faste utgifter pr år for å "vedlikeholde". Lave nå, men det øker nok etter hvert. Tviler sterkt på et det blir bedre sikkerhet av å sertifisere. Ting går galt uansett, selv med en flyger som kan "lande"

                    Comment


                    • Ting kommer til å gå like mye i dass men ett sikkerhetssystem gjør at man fortsatt får god forsikring til en billig penge...
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • Ser jeg trenger B bevis. Hvilke krav stilles?
                        Hvem kan være sensor?
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • Har ett spørsmål som jeg synes det kunne vært spennende å høre hva folk synes om.

                          Slåss vi mot systemet i segselv eller slåss vi mot det reglement som er innført?


                          Fra min side så har det gått mye mail til klubbens styre for å tilpasse galematias forslaget fra SU til et levelig regelverk, mye av forslagene er sendt videre til NLF som innspill til nytt regelverk. Det skal ikke lages regler for å lage regler. De skal være praktiske, runde og gjøre at folk er i et system og at det fullt ut er mulig å komme å fly og ha det som en hobby og ikke sóm et mareritt.

                          I tillegg har jeg hatt mange mail med Jon Gunnar Wold hvor endel av de vel kan kalles for friske utspill. Men jeg har vært tydelig hele veien på at jeg ønsker ett regelsett men det skal være slik at man kan ha det som hobby og ikke tvangstrøye samt at det må kunne følges opp fra NLF. I tillegg må det gis god tid til alle, dvs klubber og enkeltmedlemmer, det må skjekkes ut tilstrekkelig med instruktører slik at gjennomføringen sklir greit. Det gjøres nå i stor grad og systemet vil være oppe å gå innen et år eller to. SIst års utspill om innføring 01.05.13 var klønete og hadde etter det samtale med Sudbø hvor jeg direkte ba de gå ut å trekke teksten som var tredd nedover ørene på folk. Det skaper ikke tillit men mistillit til systemet. NLF klarte ikke helt å gå så langt men de fleste skjønte at det er noe som kommer over tid da systemet langt fra var ferdig.

                          Jetmiljøet har hatt høy fokus på sikkerhet lenge og har sine egne regler som følges godt. Hvorfor? Fordi man ikke skal skade andre eller annen manns eiendom og lager derfor et regelsett som er praktisk og gjennomførbart og som sikrer hobbyen best mulig.

                          Den Modellflyhåndboka som slippes 01.05 (har ikke sett den selv) er redigert etter mye innspill fra klubber og enkeltpersoner og skal være en tilpasning av dagens dokument. Fra Jon Gunnar kom det også klart frem at det er ett levende dokument og det vil igjen bli tilpasninger. Ikke fra NLF nødvendigvis men fra klubbene og grenene innen modellflyging.

                          Så for egen del så kommer jeg til å bry meg videre, jeg kommer til å maile forslag jeg synes er fornuftige og jeg kommer til å argumentere sterkt mot det jeg synes er idioti og ikke gagner modellflygeren. Men jeg synes det har kommet til et punkt der regelverket er gjennomførbart og bra for hobbyen og det kan bedres fremover med å sende innspill på godt og vondt.

                          Så stiller åpent spørsmålet igjen og det er ikke sarkastisk, ironisk eller ment som bensin på bålet men stillt for å se hva massen synes.


                          Slåss vi mot systemet i segselv eller slåss vi mot det reglement som er innført?
                          Last edited by affa; 30-03-14, 12:14.
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • Husker ikke helt i hodet, men avgang, rask low pass, slow flight, prosedyre sving, innelmann etterfulgt av split-level, avbrutt landing og landing.
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • Originally posted by kjetilmh View Post
                              Ser jeg trenger B bevis. Hvilke krav stilles?
                              Hvem kan være sensor?
                              Men det ligger på NLF sine sider under B bevis heftet

                              Litt usikker på tilbakevirkende kraft, men tror de beviser som foreligger er gyldige inntil utløpsdato.

                              Men der får Jon Gunnar steppe inn med NLF sine tanker
                              Last edited by affa; 30-03-14, 12:38.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • Originally posted by affa View Post
                                Har ett spørsmål som jeg synes det kunne vært spennende å høre hva folk synes om.

                                Slåss vi mot systemet i segselv eller slåss vi mot det reglement som er innført?


                                Fra min side så har det gått mye mail til klubbens styre for å tilpasse galematias forslaget fra SU til et levelig regelverk, mye av forslagene er sendt videre til NLF som innspill til nytt regelverk. Det skal ikke lages regler for å lage regler. De skal være praktiske, runde og gjøre at folk er i et system og at det fullt ut er mulig å komme å fly og ha det som en hobby og ikke sóm et mareritt.

                                I tillegg har jeg hatt mange mail med Jon Gunnar Wold hvor endel av de vel kan kalles for friske utspill. Men jeg har vært tydelig hele veien på at jeg ønsker ett regelsett men det skal være slik at man kan ha det som hobby og ikke tvangstrøye samt at det må kunne følges opp fra NLF. I tillegg må det gis god tid til alle, dvs klubber og enkeltmedlemmer, det må skjekkes ut tilstrekkelig med instruktører slik at gjennomføringen sklir greit. Det gjøres nå i stor grad og systemet vil være oppe å gå innen et år eller to. SIst års utspill om innføring 01.05.13 var klønete og hadde etter det samtale med Sudbø hvor jeg direkte ba de gå ut å trekke teksten som var tredd nedover ørene på folk. Det skaper ikke tillit men mistillit til systemet. NLF klarte ikke helt å gå så langt men de fleste skjønte at det er noe som kommer over tid da systemet langt fra var ferdig.

                                Jetmiljøet har hatt høy fokus på sikkerhet lenge og har sine egne regler som følges godt. Hvorfor? Fordi man ikke skal skade andre eller annen manns eiendom og lager derfor et regelsett som er praktisk og gjennomførbart og som sikrer hobbyen best mulig.

                                Den Modellflyhåndboka som slippes 01.05 (har ikke sett den selv) er redigert etter mye innspill fra klubber og enkeltpersoner og skal være en tilpasning av dagens dokument. Fra Jon Gunnar kom det også klart frem at det er ett levende dokument og det vil igjen bli tilpasninger. Ikke fra NLF nødvendigvis men fra klubbene og grenene innen modellflyging.

                                Så for egen del så kommer jeg til å bry meg videre, jeg kommer til å maile forslag jeg synes er fornuftige og jeg kommer til å argumentere sterkt mot det jeg synes er idioti og ikke gagner modellflygeren. Men jeg synes det har kommet til et punkt der regelverket er gjennomførbart og bra for hobbyen og det kan bedres fremover med å sende innspill på godt og vondt.

                                Så stiller åpent spørsmålet igjen og det er ikke sarkastisk, ironisk eller ment som bensin på bålet men stillt for å se hva massen synes.


                                Slåss vi mot systemet i segselv eller slåss vi mot det reglement som er innført?
                                Godt skrevet!
                                Den dagen noe skulle skje og mennesker rundt oss begynner å spørre om hva og hvorfor vil vi takke NLF for jobben de har gjort.
                                At det gjøres revisjoner underveis er en naturlig prosess på veien til å få et godt etterlevbart reglement.
                                Hangaren full av drit...

                                Comment

                                Working...
                                X