Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by E.R. View Post
    Hei Jo.

    Blant mange av oss aktive modellflygere blir du regnet som "vår mann".

    Det kunne vært interessant å høre om du som formann i SU føler at det som presenteres for oss nå er i samsvar med tilbakemeldingene fra modellflygerne, eller om du føler at du er blitt brukt for å holde miljøet i ro mens andre har snekret i sammen ordningen.

    Er det rom for omfattende endringer nå, eller er det slik at det i all hovedsak blir den strukturen som presenteres for oss nå.

    Er vi blitt hørt?

    Hva kommer til å skje med tilbakemeldingene fra det berammede møtet på Starmoen?
    Takk, det var litt av en tillitserklæring...

    VAR leder av SU. Fikk "sparken" for noen dager siden. Visste ingenting, inkludert endel andre... Bare en mail om at nytt SU var satt opp.

    Tidligere skulle all informasjon til medlemmene komme fra styret og kommunikasjon med LT var kun leder.
    Med andre ord hadde jeg "munnkurv". Til dels holdt jeg dette, men måtte jo ut å lufte ideer og få innspill...
    NÅ derimot kan de ikke stoppe at jeg prater og skriver. Nå har de byttet meg ut fra både leder valgkomitee (etter at jeg pussig nok ville ha dem videre) og Leder SU.
    Det skal sies at jeg kan være en "pain in the ass" fordi jeg er en fritt-talende bedrevisser og sier akkurat hva jeg mener. Jeg mener selv jeg alltid prøver å tenke felleskap og litt lenger enn min egen nese. Det faller ikke alltid i god jord hos alle, men har vært nødvendig i SU. Man kan ikke "gi og ta" når det gjelder lover og regler, særlig når vi ønsket det "så enkelt som mulig".

    Jeg synes selve håndboka er i samsvar med tilbakemeldingene. Det var omtrent ikke noen tilbakemeldinger på selve håndboka annet enn noen grammatiske feil og små detaljer. Det var faktisk endel positive tilbakemeldinger på den.
    Vedleggene derimot var det mange tilbakemeldinger på og jeg er enig i mange av dem. Noe burde jeg nok ha sett på forhånd, men SU hadde igrunnen ikke jobbet med vedleggene i det hele tatt. Håndboka var prioritert for å få på plass grunnlaget og det var det som var oppdraget fra styret.
    Så ja, vedleggene er "snekret" sammen som du sier (fra gamle opplæringsprogrammer og noen timers jobbing fra fagsjef) uten at jeg eller SU har hatt noen egentlig innvirkning.

    Jeg føler meg vel ikke brukt, men veldig skuffet over at man skal tvinge noe igjennom som det var full enighet om at først skulle godtas av medlemmene, så LT (Luftfartstilsynet) og så innføre det. Jeg kan ikke for min arme råd se hvorfor vi skal innføre det før LT har godkjent det og laget en forskrift. LT hadde vel heller ikke sett for seg at vi skulle innføre det før det var godkjent av ihvertfall på vårt eget seksjonsmøte. Alle lover, regler og forskrifter skal normalt gjennom ett årsmøte / seksjonsmøte / lignende i idretten. Mange glemmer det på klubbnivå også. Man kan ikke kreve at folk skal forholde seg til nye regler uten at de har fått lov til å event. mobilisere (møte opp og si sin mening / diskutere / stemme). Det er derfor vi har frister for saksfremlegg foran våre årsmøter i respektive klubber.

    Jeg tror strukturen er ganske bra. Tviler på at den kan forandres nå, for det var ett krav (fra hovedstyret) at oppbygning/struktur skulle ligne de andre sikkerhetssystemene. Jeg måtte skrote mitt første forslag (som jeg faktisk klarte presse inn på noen få A4 sider), men jeg synes jeg har fått presset ned kravene så innholdet egentlig er nogenlunde det samme. Og å bruke 2 år på det har vært fornuftig. Ting må synke inn. Skynde seg sakte..
    Jeg er meget redd for at de tenker seg innskjerping neste år med A-bevis allerede fra 0-2kg og andre ting. Så vær obs på revideringer.
    Det har vært veldig vanlig i min tid og før min tid at alle "gode" forslag skal inn uten å egentlig å vurdere om vi virkelig trenger det. Vi må ikke ha en regel med bare fordi den høres bra ut der og da. Ett hovedmotto som faktisk LT kom med var at vi ikke skulle lage regler som ikke folk ville følge.

    Dere har delvis blitt hørt. Jeg mener selv jeg har vært steinhard på endel punkter og skrelt vekk en masse unødvendig og ting som ville skapt furore.

    Hvilket møte på Starmoen? Stormodelltreff?
    Har ikke vært involvert i dette. Dette er satt sammen uten at jeg vet innhold.

    Nå skal det sies at styret er sammensatt. Det finnes medlemmer der som tørr å si ifra. Om de rekker det før vedtakene er fattet..

    Jo Grini
    Fremdeles medlem..

    PS nå har jeg tid til å støpe fly i kjelleren. Det kan dem ikke ta fra meg

    Click image for larger version

Name:	P1100813 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	40.7 KB
ID:	600303
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • Storflytreff på Starmoen --> (MFN) ModellflyNytt.no
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • Milde Moses...

        Full støtte for din gjennomføring!

        Nytt styre sin gjennomføring og stil er jo i ren diktatorisk stil.

        Nå må styret og leder Sudbø på banen ASAP.

        Hva sier vedtekter ang å stille mistillitsforslag til styret? Jeg vil ikke være bekjent å være med i en slik organisasjon uten å vise min mistillit.

        Hvis flere reagerer sterkt på dette så foreslår jeg opptelling og direkte henvendelse til styret i NLF.

        Siste oppfordring; ikke meld dere ut! Da har man ingen talerett. Bruk stemmeretten og vedtekter
        Last edited by affa; 04-05-13, 06:48.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • Det virker som ting går fort nå.

          Har vi meninger om det vi skal leve med fremover, tror jeg vi skal være våkne nå!

          - Følger vi den vedtatte prosessen med høringer og justeringer underveis?

          - Er vi fornøyd med innholdet og utformingen?

          - Har vi våre folk på plass i forbundet til å passe på nå som "vår mann" i SU plutselig er byttet ut av forbundet?




          Det oppfordres til en behersket diskusjon uten personangrep og upassende språkbruk.

          Comment


          • Når jeg ser på reglene er det ikke nok med at det ikke er mulig å "konvertere" til bevis uten å ha gode kontakter i klubben, men at det også er avgifter forbundet med dette.

            Norge blir gradvis ødelagt av byråkrati! Har noen laget regler for å sikre sine arbeidsplasser et det uakseptabelt. Kontingenten til forbundet er allerede vannvittig høy ift det jeg får igjen.

            Hva med å bruke energi for å finne nye flyplasser i steden?

            Comment


            • Originally posted by kkalle View Post
              Når jeg ser på reglene er det ikke nok med at det ikke er mulig å "konvertere" til bevis uten å ha gode kontakter i klubben, men at det også er avgifter forbundet med dette.

              Norge blir gradvis ødelagt av byråkrati! Har noen laget regler for å sikre sine arbeidsplasser et det uakseptabelt. Kontingenten til forbundet er allerede vannvittig høy ift det jeg får igjen.

              Hva med å bruke energi for å finne nye flyplasser i steden?
              Det var ett klart krav fra SU at det skulle være gratis og medlemskortet skal brukes til å vise at man har hvilke sertifikat.. Dermed er det ingen utgifter forbundet med å lage noen bevis
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • Originally posted by jj View Post
                Det var ett klart krav fra SU at det skulle være gratis og medlemskortet skal brukes til å vise at man har hvilke sertifikat.. Dermed er det ingen utgifter forbundet med å lage noen bevis
                Jeg fornyet min Instruktørlisens og A bevis i fjor, og da kostet det kr 80.- Så det er en liten kostnad innvolvert her.

                Comment


                • Så lenge forbundet jobber for meg og min /vår hobby så kan de gjerne ta betalt, men motarbeides av denne art fortjener null support.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • Originally posted by kwik View Post
                    ....det er jeg ikke så sikker på....... WBW har jo ettersom jeg har oppfattet det aldri vært et stevne for publikum.

                    Det har vært et warbird-treff. Og så har man ikke nektet folk å se på......Jeg håper det fortsetter slik;

                    At warbird-weekend er til for oss som vil ha det morro med modellfly.....

                    British Wings and Wheels derimot, der skal det bli interessant å følge med på hva som skjer.

                    Jeg er glad jeg er med i Westwing, så jeg har en alternativ plass å fly på når det kommer en SU-Mann og spør om Fuhrer-Schein.
                    Hei Kenneth, som vanlig har du helt rett.... WBW, en samling av frivillige oppmøtte modellflygere som kommer sammen på en gitt dato og sted for å ha det morro PUNKTUM!
                    John Arne Sagøy
                    Scale Warbirds of Norway
                    Trønderbataljonen
                    www.scalewarbird.org
                    No guts, no glory

                    Comment


                    • Det var i alle fall motbør på Gardermoen mot å igangsette allerede 1. mai, og de argumentene burde ha blitt hørt. Fagsjefen virket helt låst på at det skulle innføres - okke som. Det er noe formelt galt med rekkefølgen her.

                      Jeg synes Jo har gjort en formidabel og grundig/god jobb for Norges modellflygere, for deretter å ha blitt stemoderlig behandlet. Enig med E.R. i at ting nå går litt for fort.
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • Originally posted by netroh View Post

                        Vedrørende testflyving av modellen så sier det nye utkastet:

                        Modellen skal ikke testflys av deg selv eller andre før den er godkjent av en instruktør klasse 2. Dersom en prøveflyging er nødvendig, skal det foretas av instruktør. Dersom kandidaten innehar B-bevis kan modellen prøveflys under oppsyn av instruktør.

                        Cato Horten
                        http://www.netroh.com
                        Jasså ? Så flyet jeg bygger her (MFN) ModellflyNytt.no skal prøveflys av noen andre først?

                        Her er feedback;

                        Ikke under noen omstendigheter vil jeg la noen andre fly dette flyet først. Dersom et propellblad skal knekkes, eller et hjul skal rives ut, så skal det gjøres av meg selv.

                        "kandidaten" ?
                        Last edited by kwik; 04-05-13, 11:44.
                        Dont expect, inspect.
                        Fun Police everywhere!

                        Comment


                        • Originally posted by kwik View Post
                          Jasså ? Så flyet jeg bygger her (MFN) ModellflyNytt.no skal prøveflys av noen andre først?

                          Her er feedback;

                          Ikke under noen omstendigheter vil jeg la noen andre fly dette flyet først. Dersom et propellblad skal knekkes, eller et hjul skal rives ut, så skal det gjøres av meg selv.

                          "kandidaten" ?
                          Hehe. Så instruktøren skal ta jomfruturen på denne her med 4 motorer 29kg og vingespenn på 466cm ??
                          Glem det, da flyr jeg den heller den ulovlig.
                          Click image for larger version

Name:	IMAG0479.jpg
Views:	2
Size:	74.2 KB
ID:	600308
                          Balsa

                          Comment


                          • KWIK: Nydelig fly Leste ikke hele tråden, men havner flyet på over 30 KG?
                            Geir


                            3D plane - 1D brain

                            Comment


                            • Nei, forhåpentligvis blir det 19.9999999999999999999 kg.

                              Det var nå fint at de skrev "kandidaten", og ikke "klienten".
                              Last edited by kwik; 04-05-13, 12:12.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment


                              • Hva er egentlig kravene for instruktører, og kan det forventes at de innehar kunnskaper om alle typer modellfly, motoroppsett, elektronikk, og bruksområder? Kjenner til en del "ivrige" piloter som faller gjennom når det gjelder selvinnsikt og total forståelse for hva de egentlig driver med. Stiller meg skeptisk til kvaliteten på en del aspirerende "instruktører", og ser med gru frem til at en del "besserwissere" får legitimert rettighet til å spre dårlige råd...
                                Last edited by Arcteryxxx; 04-05-13, 22:50.
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X